Natuurfotograaf neergeschoten in Kenia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Natuurfotograaf neergeschoten in Kenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 12:39

Citaat:
NAIROBI (ANP) - De Nederlandse natuurfotograaf Adri de Visser is neergeschoten toen hij zaterdagavond in Kenia werd overvallen. Hij werd geraakt door vijf kogels. Een daarvan raakte zijn nekwervel, waardoor hij verlamd is.

Een andere kogel trof zijn linkeroog. Dat was zijn enige goede oog, rechts was hij al vrijwel blind. Dat heeft goede vriend Ronald Vossebelt donderdag gezegd.

De Visser ligt in een ziekenhuis in Nairobi. Hij is geopereerd om drie kogels uit zijn buik te halen. Het is nog niet bekend wanneer de fotograaf naar Nederland wordt gebracht.

De Visser maakte onlangs een foto van een leeuw die een antilope lijkt te omhelzen. Die kwam wereldwijd in het nieuws.

Bron: http://nieuws.nl.msn.com/binnenland/nat ... n-in-kenia

Ik vond dit best shocking om te lezen eerlijk gezegd.. Ben je fotograaf en nu zo goed als blind en verlamd..

108078

Re: Natuurfotograaf neergeschoten in Kenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:40

Dat is echt vreselijk.. Heel je leven na 1 reis op z'n kop gezet.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:51

Brrrr... Mijn vriend is fotograaf en wil ook dolgraag naar Kenia om reportages te maken, maar ik ben blij dat hij voorlopig nog wel in Nederland blijft.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:00

Heftig! Verschrikkelijk heftig. Ik heb pure afgunst voor wapens.

Maar ik heb misschien een rare vraag, en is misschien een klein beetje offtopic. Ik ben nu Saving Privat Ryan aan het kijken en aan het begin van de film komen zij aan op Normandie. Daar worden soldaten neergeschoten op een enorme afstand en zijn met 1 kogel meteen dood. Na dit verhaal wordt de film wel een beetje onrealistisch.. Hoe kan het in de film wel? -O-
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 22-11-12 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:03

Het is toevallig net op het nieuws!
(hij is buiten levensgevaar, maar ziet niets meer en is verlamd -O- )
Wat afschuwelijk zeg!!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:04

Maar wat is de reden dat hij is neergeschoten? Door wie?

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:04

Marit schreef:
Maar wat is de reden dat hij is neergeschoten? Door wie?

Hij werd overvallen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:24

eenitraM schreef:

Maar ik heb misschien een rare vraag, en is misschien een klein beetje offtopic. Ik ben nu Saving Privat Ryan aan het kijken en aan het begin van de film komen zij aan op Normandie. Daar worden soldaten neergeschoten op een enorme afstand en zijn met 1 kogel meteen dood. Na dit verhaal wordt de film wel een beetje onrealistisch.. Hoe kan het in de film wel? -O-

Er zijn mensen die meer dan 60 kogels in hun lijf hebben gekregen en dat hebben overleefd. In de film kan het natuurlijk precies omdat het een film is :D Het ziet er wel lekker indrukwekkend uit, gaat snel, en in films is het een soort ongeschreven afspraak dat mensen heus wel makkelijk doodgaan van een enkele schotwond. Maar het is inderdaad erg onrealistisch.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:28

Vreselijk dit!!! Die mensen vermoorden maar raak mensen in zowat heel Afrika en of ontvoeringen en berovingen en noem maar op.

Dat is toch vreselijk, dat zijn voor mij geen mensen meer maar beesten.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:31

Jeetje, dat is wel heel heftig inderdaad..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:32

Ragdollcat schreef:
Die mensen

Wie zijn die mensen dan?

Ragdollcat schreef:
zowat heel Afrika en of ontvoeringen en berovingen

Hoeveel landen in Afrika ken jij? Weet je überhaupt hoeveel het er in totaal zijn? In hoeveel daarvan zijn er bij jou bekende problemen?

Misschien ietsje minder generaliserend zijn. ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:34

Goh, wat een drama. Er mist wel wat informatie wbt de toedracht. Dachten stropers met een spion te maken te hebben? Of jagers die dacht dat hij een prooi was? Of brute poging tot moord?

eenitraM schreef:

Misschien is het je opgevallen dat de slechterikken vaak misschieten en de helden al salto makend of over de schouder schietend terwijl ze er flink de pas in hebben, de tegenstanders uitschakelen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:35

Jemig, wat erg!

eenitraM schreef:

Afgunst? Bedoel je niet een ander woord? Afgunst snap ik even niet helemaal in deze zin?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:36

Vreselijk dit, niet normaal.

Ik ben zelf meerdere malen in Kenia geweest, maar nog nooit onveilig gevoeld. Ben ook in de armere delen geweest aangezien mijn ex daar woonde. Er zijn in Nairobi stad natuurlijk delen waar je als blanke gewoon niet moet komen, eigenlijk is heel Nairobi s'avonds onveilig voor een blanke. Het enige dat Kenianen in de grote steden denken is een blanke = geld, meer niet. Logisch natuurlijk gezien hoe hun leven en wat de Keniaanse TV laat zien over Europa. Op het platteland is dat totaal niet het geval en zijn ze heel anders.

Maar dit blijft in en in triest dat het gebeurd

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:36

Ragdollcat schreef:
Vreselijk dit!!! Die mensen vermoorden maar raak mensen in zowat heel Afrika en of ontvoeringen en berovingen en noem maar op.

Dat is toch vreselijk, dat zijn voor mij geen mensen meer maar beesten.

En in Europa en Noord-Amerika wordt niemand vermoord. Klopt als een bus!

Beetje minder mag ook wel hoor!
en als wij als Europeanen hebben hier ook schuld aan, maar dat is een andere discussie

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:38

Wat verschrikkelijk!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:41

Nee ik wil niet ietsje minder generaliserend zijn. Ik zeg gewoon zoals het is.

Jij moet niet voor deze vreselijke criminelen begrip tonen en voor ze opkomen.

Klopt over de hele wereld gebeuren er nare dingen maar nergens is het zo erg en heel erg als in Afrika.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 22-11-12 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:42

Ragdollcat, wat ben jij kleingeestig zeg.
Enig idee wat wij blanken in afrika hebben gedaan?

Fiffill schreef:
Jemig, wat erg!

eenitraM schreef:

Afgunst? Bedoel je niet een ander woord? Afgunst snap ik even niet helemaal in deze zin?

Afkeer :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:44

Douraque schreef:
Vreselijk dit, niet normaal.

Ik ben zelf meerdere malen in Kenia geweest, maar nog nooit onveilig gevoeld. Ben ook in de armere delen geweest aangezien mijn ex daar woonde. Er zijn in Nairobi stad natuurlijk delen waar je als blanke gewoon niet moet komen, eigenlijk is heel Nairobi s'avonds onveilig voor een blanke. Het enige dat Kenianen in de grote steden denken is een blanke = geld, meer niet. Logisch natuurlijk gezien hoe hun leven en wat de Keniaanse TV laat zien over Europa. Op het platteland is dat totaal niet het geval en zijn ze heel anders.

Maar dit blijft in en in triest dat het gebeurd

Idd. Ik had dat in Adis Abeba, de hoofdstad van Ethiopië. We gingen een markt op. Ik werd 'beschermd' door een bewaker. Ik mocht nergens naar toe gaan zonder hem. Vervolgens was de bewaker wat aan het afrekenen voor zijn vrouw bij een kraampje, toen er een groepje naar me toe kwam en zeiden dat ik mee moest komen en dat ze van de politie waren omdat het gevaarlijk was voor blanken. Tjah, daar sta je dan als lange blonde dame. -O- Gelukkig kwam mijn bewaker weer snel terug en heeft ze weg gejaagd (inclusief wapen). Die vertelde me dat als ik mee was gegaan er niets meer van me over zou zijn. Dan slik je wel ff. :\

Afkeer = idd afgunst. Zat op mijn telefoon te bokken :D
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 22-11-12 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:44

Ja dat leek mij ook de meest logische F_Orumster, maar ik dacht ik vraag het even... moest toch haast wel een foutje zijn :P

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:48

Ragdollcat schreef:
deze vreselijke criminelen

Ik heb nog nergens gelezen dat het vreselijke criminelen zijn. Weet jij meer dan wij? Weet jij wie de dader(s) is/zijn, wat er precies is gebeurd? Dat het geen ongeluk was met jagers?

Ragdollcat schreef:
begrip tonen en voor ze opkomen.

Ik heb niets gezegd over de daders, laat staan begrip getoond en voor ze opgekomen. Niemand hier. Je leest dingen die er niet staan.

Ragdollcat schreef:
nergens is het zo erg en heel erg als in Afrika.

Nogmaals: weet jij hoeveel landen er in Afrika zijn? In hoeveel daarvan er problemen zijn? Heb jij cijfers om je opmerking te staven? Baseer je het ergens op anders dan je eigen onderbuikgevoel?

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:19

Wat een afschuwelijke gebeurtenis!

F_Orumster schreef:
Ragdollcat, wat ben jij kleingeestig zeg.
Enig idee wat wij blanken in afrika hebben gedaan?
Ik ging er naar school, speelde in de tuin en keek er aapjes (ja, echte aapjes) aan de rivier. Ik begrijp nooit zo goed waarom er mensen zijn die gebeurtenissen uit het verleden, zoals bijvoorbeeld de kolonisatie van landen of de apartheid in Zuid-Afrika zo graag op henzelf/de Nederlanders/de Europeanen betrekken, aangezien "wij" er vrij weinig mee te maken hebben. Denken dat Afrika nog steeds een soort verlengstuk is van Europa of Nederland en dat Europa of Nederland daar nu nog verantwoordelijkheid voor draagt, of denken dat het gehele continent zwaar te lijden had onder "blank" bewind vind ik eigenlijk net zo storend en bekrompen als denken dat alle Afrikanen crimineel zijn. Je doet daarmee net zo goed een aanname als Ragdollcat en van blijven hangen in de geschiedenis en roepen "ja, maar 400 jaar geleden deden de kolonisten..." wordt het niet beter.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:34

Je kunt je afvragen of onze schuld begint en eindigt bij de kolonisatie. In feite zijn delen van Afrika nog altijd een verlengstuk van het Westen, in die zin dat veel mensen zwaar onderbetaald werk doen en daar niet aan kunnen ontsnappen, omdat 'wij blanken' schoenen willen van 2 tientjes en koffiebonen voor 3 euro. En omdat voedselvoorziening daar regelmatig een probleem is, maar wij liever onze biobrandstof hebben. En omdat wij corrupte klootzakken rustig de macht laten houden, omdat ze ons geen problemen bezorgen. En oh ja, wel de wilde diertjes in leven laten, anders kunnen wij niet meer op safari, alstublieft.

Natuurlijk is ook dat niet jouw of mijn persoonlijke schuld of verantwoordelijkheid. Noch die van deze fotograaf. Ik ben het er dan ook níet mee eens dat wat wij als Westerse (overwegend blanke) gemeenschap doen een rechtvaardiging kan zijn voor de moord van een onschuldig individu. Maar denken dat alle problemen in het verleden liggen en we het nu fantastisch doen, vind ik ook storend. :)

(wel gaaf trouwens dat je daar bent opgegroeid!)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:27

Mooi gezegd Dani, dat is ook zoals ik het voel en waar ik op doelde.