Fries pestdrama na dood vriend Michi

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 19:32

Citaat:
Friese scholier wanhopig thuis na gruwelijke pestincidenten. Klasgenootjes treiterden hem over verkeersongeluk van zijn beste vriendje.

Het leven van de 14-jarige Friese scholier Roy en zijn ouders dreigt kapot te gaan aan de gevolgen van wrede pesterijen op school. De jongen mag niet meer terug naar zijn oude havoklas omdat hij te emotioneel zou hebben gereageerd op klasgenoten die hem voortdurend treiterden met de dood van zijn beste vriendje Michi (12). Hij stierf vorig jaar na een verkeersongeluk in Roy’s armen.

“In plaats van dat de school zich over deze ontroostbare knul ontfermt en de pestkoppen corrigeert, vinden ze Roy en vooral zijn moeder erg lastig”, zegt Els Hendrikse van de Stichting Veilig Onderwijs. Zij treedt op voor het gezin als bemiddelaar: “Zijn school wil hem vreemd genoeg wel ‘een eerlijke kans’ bieden op een school in Drachten, maar niet op zijn vertrouwde school in zijn woonplaats Leeuwarden.”
De moeder van de getraumatiseerde havoleerling is volgens Els Hendrikse inmiddels door haar werkgever - de afdeling Leerplicht van de gemeente Leeuwarden - geadviseerd om niet over de zaak te spreken. “Zij zit overspannen thuis en voelt zich doodongelukkig dat zij niet kan praten over deze kwestie, waar notabene haar eigen bureau bij betrokken is.”

Jeugdvriend Michi verongelukte op 20 september 2011 in Leeuwarden. Hij en Roy zaten op één fiets toen ze op het bruggetje van Idzerdastins werden gegrepen door een personenauto die onverwacht de helling over kwam. Roy: “Het was een onoverzichtelijke situatie. Die bestuurster had ons te laat gezien. Michi kreeg de hele auto over zich heen, ik een wiel over mijn benen.”

De jongen vertelt hoe hij naar het slachtoffer toe kroop en diens bloedende hoofdwond probeerde te stelpen. “Ik hield Michi’s hand vast totdat hij stierf. Het enige en laatste wat ik hem nog heb horen roepen was mijn naam: ‘Roy!’” Hierna verloor Roy zelf op straat het bewustzijn.

Rouwadvertenties getuigen van het drama. Het getoonde medeleven in de krant van het Piter Jelles (inmiddels het Leeuwarder Lyceum), de school van Michi en Roy, ontroert. “Over wat kort daarna volgde zwijgen ze liever”, zegt Els Hendrikse. “Lekker dat hij dood is. Had hij maar beter uit moeten kijken.” Dit soort opmerkingen kreeg Roy al kort na de begrafenis van Michi naar het hoofd geslingerd.

“Roy was op de basisschool al om zijn huidskleur gepest (zijn moeder is in Suriname geboren, zijn vader in Marokko, red.), maar zoiets ergs hadden ze nog nooit geroepen”, zegt zijn onderwijsadvocate Katinka Slump. Op de havo verminderden de incidenten, maar na het ongeluk sloeg de stemming abrupt om. Met horten en stoten verklaart Roy hoe klasgenootjes op een dag in aanwezigheid van hun leraar zelfs toneelstukjes gingen opvoeren, waarbij ze de doodsstrijd van Michi nabootsten. Roy’s wanhopige “appelflap, kap hier mee!” betekende evenwel zijn onmiddellijke verwijdering uit de klas en zette een slepend conflict in gang.

Bestuurssecretaris Herman Kramer van het Leeuwarder Lyceum zegt om privacyredenen niet inhoudelijk op de zaak in te kunnen gaan. “Wij mogen geen meldingen over leerlingdossiers doen. Wel kan ik u zeggen dat wij in deze zaak niet over één nacht ijs zijn gegaan en hierin zo zorgvuldig mogelijk hebben gehandeld.” peter viering

De namen van de betrokkenen zijn om privacyredenen gefingeerd.

Bron: http://www.metronieuws.nl/nieuws/fries- ... 7eD9Fjyp6/

Toen ik dit las in de trein vanmorgen viel mijn mond letterlijk open. Dit is echt een gevalletje omgekeerde wereld lijkt mij!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:34

Ik heb altijd al geweten dat het Piter Jelles en k*tschool was, maar nu weet ik het volkomen zeker.
Dat arme joch! :(:) Laat ze die school maar flink straffen, natuurlijk is dat ventje super emotioneel, niet heel gek nadat hij zo'n traumatische gebeurtenis te verwerken krijgt! -:(-

SaZ

Re: Fries pestdrama na dood vriend Michi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:39

Jeetje, dit is te bizar voor woorden! :oo

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:40

Om misselijk van te worden, hier kan ik zó boos om worden.
Tijd om die 'jeugd' even een flinke draai om de oren te geven, stelletje poetsdoeken.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:43

God allemachtig.. Dit grijpt me echt aan, ik woon op de Idzerdastins en ik fiets iedere dag langs de plek waar het is gebeurd. Het is echt een gevaarlijke bocht daar, en dit was een verschrikkelijk ongeluk ;( Arme jongen, wat een ziekelijke kinderen zijn dat, die hem zo pesten! Kan er echt niet bij, geen woorden voor :n

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:44

Ongelooflijk... In en in triest!

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:44

Wow, wat een vreselijk verhaal.
Je wil je kind toch echt niet op zo'n school hebben.. Arme jongen..

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:49

Bah dat scholen dit toch kunnen doen he. Is t niet juist hun taak om voor de kinderen te zorgen?

Ook al vraag ik me wel af in hoeverre dit verhaal aangedikt is. Zou ook wel t verhaal van de school willen horen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:52

Ik heb voor (hele korte) tijd stage gelopen op deze school en ik kan je vertellen dat er weinig scholen zijn die zo bijzonder slecht zijn... Het zou me oprecht niet verbazen dat dit verhaal precies zo zit als hier uitgelegd wordt.. :\

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:52

O wat triest :=

Ze zouden zo'n jongen toch juist moeten helpen.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:54

Ik las het vanmorgen in de bus en ook mijn mond viel open! Het moet toch niet mogelijk dat een slachtoffer twee keer slachtoffer wordt? Wel ben ook ik benieud naar het verhaal van de school Hoop dat zij uiteindelijk toch nog iets over deze zaak willen zeggen om het verhaal van twee kanten te kunnen bekijken.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:54

je zou toch bijna met half bokt naar t schoolplein gaan om dat groepje is even flink de waarheid te vertellen! -:(- vreselijk -:(-

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:55

girlyggirl schreef:
je zou toch bijna met half bokt naar t schoolplein gaan om dat groepje is even flink de waarheid te vertellen! -:(- vreselijk -:(-

Nou indd, ik krijg hier ook neigingen van :o

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:55

x_Anne_x schreef:
O wat triest :=

Ze zouden zo'n jongen toch juist moeten helpen.

Piter Jelles is nogal voor zelfredzaamheid en zelfstandigheid en zijn daar volledig in doorgeslagen.
Er is een verschil tussen zelfstandigheid en volledig aan hun lot overlaten. Die kinderen zijn uberhaupt alleen maar aan het gamen en voeren verder niks uit, in elk geval op de locatie waar ik stage liep.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:57

:=

Zo he. Ik ben ook helemaal voor zelfstandigheid. (wil zelf ook graag in t Daltononderwijs werken) Maar dat is iets heel anders dan er niet voor je leerlingen zijn.

Bah.
Schors dan die andere leerlingen. Niet deze. Verwijs hem naar een maatschappelijk werker of psycholoog of iets. Maar doe iets.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:58

Is er ook bekend op welke school deze jongen zat? Woon dus zelf in Leeuwarden, en ben wel nieuwsgierig..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:03

Vestiging Nylan meende ik.

Wat een walgelijke organisatie als ik dit zo lees. :r

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:04

Ik vind dit in en in triest, dat dit soort dingen nu nog steeds gebeuren. Ik zou me hard schamen als school zijnde...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:09

Ik begrijp niet dat de inspectie die tent niet sluit. :n
Echt bizar dit.
Arm mannetje ook, en arme moeder. Die gaan echt door een hel zo. De situatie op zich is al erg maar dit maakt het alleen nog maar erger.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:13

Als zoiets in mijn klas zou gebeuren zouden de pestkoppen nog lang niet klaar zijn met mij. Ik kan niet tegen pesten.. en dat zal dus ook niet met een praatje genoeg opgelost zijn...
Wat erg voor dit jongetje.. Je beste vriendje verliezen in je eigen armen...

annaaube

Dit is echt bizar! Dat die kinderen trouwens zulke opmerkingen dúrven te maken over zo'n ongeluk vind ik ook al heel wat zeg. En wat voor leraar is dat om dat soort toneelstukjes toe te staan?

Ontzettend akelig dit.

Sok

Pauline schreef:
Ik begrijp niet dat de inspectie die tent niet sluit. :n
Echt bizar dit.

Arm mannetje ook, en arme moeder. Die gaan echt door een hel zo. De situatie op zich is al erg maar dit maakt het alleen nog maar erger.

Ik ook niet! :n Zootje ongeregeld is het!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:14

Ongelofelijk ..... echt, serieus geen woorden voor ....

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:16

Ik hoop dat t jongetje snel hulp krijgt. Want ook al is het verschrikkelijk wat hij meegemaakt heeft is het ook niet goed dat hij er zo in blijft hangen na zo'n tijd.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:21

Verschrikkelijk gewoon.. Arme jongen...

Nog los daarvan vind ik het schrikbarend dat dit niet alleen als ''normaal'' wordt gezien onder de pestkoppen maar dat óók de school het accepteert. Als je 14 bent hoor je beter te weten dan iemand te pesten over een overledene en ik kan er met mn verstand werkelijk niet bij dat er ergens in de opvoeding dus iets zo enorm mis is gegaan. Dat de school het vervolgens ook nog eens accepteert, sterker nog, de gepéste wegstuurt, dat bezorgt mij toch wel de kriebels. Waar gaat het heen met de wereld?