Prins Friso overleden (pagina 9).

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatassJa

Prins Friso overleden (pagina 9).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 14:40

Zonet kreeg ik een "breaking news" berichtje van nu.nl met deze titel.

http://www.nu.nl/binnenland/2962083/pri ... tzijn.html

Prins Friso toont 'tekenen van gering bewustzijn'

AMSTERDAM - Prins Friso vertoont sinds kort tekenen van bewustzijn. Dat meldt de RVD.

Meer volgt.

Edit:

Friso toont 'tekenen van gering bewustzijn'

AMSTERDAM - Prins Friso vertoont sinds kort tekenen van zeer gering bewustzijn. Dat meldt de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) maandag.

Foto: ANP

De prognose van de toestand van de prins blijft echter onzeker en de medici zijn volgens de RVD nog steeds "zeer bezorgd". Het kan nog maanden duren voor er meer duidelijkheid is over de toekomst van de tweede zoon van koningin Beatrix.

Namens Friso's echtgenote prinses Mabel laat de RVD weten: "Dit is de zwaarste periode van mijn leven. Mijn liefde voor Friso, de steun van familie en vrienden, en de vele berichten van medeleven geven mij kracht in deze moeilijke tijd."

Prins Friso ligt in coma sinds hij 17 februari van dit jaar onder een lawine terecht in het skigebied van Lech. Door dat ongeluk liep Friso een ernstige hersenbeschadiging op.

Ik ben wel benieuwd wat nu die tekenen zijn? Zou er dan toch nog hoop zijn? En hoe zou hij eruit kunnen komen?

Edit: Nou, je wordt er dus nog niet echt wijzer van.

Ik weet dat er een topic van was, maar die is toen op slot gegaan. Vandaar dit topic.
Laatst bijgewerkt door NatassJa op 19-11-12 14:49, in het totaal 2 keer bewerkt

LukieBradley

Re: Prins Friso toont "tekenen van gering bewustzijn".

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:42

Ik denk dat het allemaal valse hoop is, hoe vaak worden er bij zulke mensen niet al eerder de stekkers eruit getrokken.
Ik ken dergelijke gevallen die zo zijn gestorven.
Ze drijven het alleen maar door en door omdat hij toevallig van het koningshuis is, nou ik lig er niet wakker van.
Niet meer of minder als een ander en was hem eigenlijk al vergeten.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:45

valse hoop denk ik

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:48

Ik las het net ook op internet. Ik denk persoonlijk dat ze hem veel eerder hadden moeten laten gaan dan nu weer blijven hopen op deze kleine levenstekens. Stond er ook niet bij wat deze dan zijn. Ik kan me niet voorstellen dat hij ooit weer goed zou kunnen functioneren.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:49

Ik snap dat het moeilijk voor ze is om de beslissing te maken om de stekkers eruit te halen, maar dat is op dit moment het enige wat hem in leven houdt. Hersendood.
Bij andere mensen was dit allang gebeurt, alleen omdat hij toevallig een prins is leeft hij nog. Hij was eigenlijk al dood, alleen z'n lichaam leeft nog.
Trek de stekkers er toch uit, want ik geloof nóóit dat hij nog uit die coma raakt :n

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:50

Valse hoop zou ik niet direct zeggen, anders zou de RVD het niet naar buiten brengen denk ik.
Ben wel erg benieuwd wat die "tekenen van gering bewustzijn" dan zijn..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:51

__Lauraa schreef:
Ik snap dat het moeilijk voor ze is om de beslissing te maken om de stekkers eruit te halen, maar dat is op dit moment het enige wat hem in leven houdt. Hersendood.
Bij andere mensen was dit allang gebeurt, alleen omdat hij toevallig een prins is leeft hij nog. Hij was eigenlijk al dood, alleen z'n lichaam leeft nog.
Trek de stekkers er toch uit, want ik geloof nóóit dat hij nog uit die coma raakt :n

_O_

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:52

Hoe dan ook goed nieuws als het officieel van de rvd afkomt. Valse hoop of niet het is een verbetering. :j heel goed nieuws dus. Al is er maar een vorm van communicatie mogelijk dat zou al heel erg fijn zijn voor iedereen. *\o/*

Edit de hele behandeling heeft niets te maken met prins of geen prins. Zolang er hoop is wordt er gehandelt. Hoe klein de hoop ook is, en gelukkig maar ook.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:54

__Lauraa schreef:

mee eens!
iedereen snapt dat de keuze moeilijk zal zijn maar hoe realistisch is de situatie nu nog na bijna een jaar coma?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:56

Ze kunnen beter een goede daad stellen en al zijn organen en weefsels te doneren. Denk dat ze dan veel meer waardering krijgen dan nu.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:57

En wat willen ze doen, als hij wel ontwaakt uit zijn coma, met een dergelijke hersenbeschadiging? Wanneer iemand dusdanig gereanimeerd wordt is echt niet gezond, wel of geen coma, punt. Ik acht de kans klein dat hij ooit nog een menswaardig leven gaat krijgen, of hij überhaupt nog uit zijn coma ontwaakt. Helaas schijn je in Engeland de stekker er niet uit mogen trekken, triest. En puur en alleen al het feit dat hij een ''prins'' is (enkel een titel, verder ook gewoon een mens?!?!) willen ze het nog wat langer proberen.. nog triester. Niet alleen voor de familieleden, die hieronder vreselijk veel lijden, maar ook voor Friso zelf. Wie weet wat er allemaal afspeelt, mocht hij wel dingen mee krijgen. Daar wordt je echt niet gelukkiger op.

Mocht hij er wel bovenop komen, dat is natuurlijk meer dan waar je op kunt hopen, maar is dat realistisch? Nee.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:00

karuna schreef:
Hoe dan ook goed nieuws als het officieel van de rvd afkomt. Valse hoop of niet het is een verbetering. :j heel goed nieuws dus. Al is er maar een vorm van communicatie mogelijk dat zou al heel erg fijn zijn voor iedereen. *\o/*

Edit de hele behandeling heeft niets te maken met prins of geen prins. Zolang er hoop is wordt er gehandelt. Hoe klein de hoop ook is, en gelukkig maar ook.

Als ik diegene was geweest hadden ze in dat ziekenhuis allang de stekkers er uit getrokken......

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:00

karuna schreef:

Hier heb ik zelf dus een beetje mijn twijfels bij... Ik geloof niet dat dit gedaan wordt bij ieder 'gewoon' mens.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:03

Heino schreef:
Valse hoop zou ik niet direct zeggen, anders zou de RVD het niet naar buiten brengen denk ik.

Op tt staat:

Tekenen van gering bewustzijn Friso
Prins Friso toont af en toe tekenen van "zeer gering bewustzijn". Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst gemeld. De RVD benadrukt dat de prognose erg onzeker blijft en dat het medisch team "nog steeds zeer bezorgd is".

De toestand van Friso staat bekend als 'minimal consciousness'. Die toestand is het eerste niveau boven de vegetatieve staat en betekent dat de prins af en toe reageert op een vraag of stimulans door bijvoorbeeld met zijn ogen te knipperen of een beweging te maken.

Prinses Mabel bedankt de "vele mensen die steunbetuigingen" hebben gestuurd. Die geven haar kracht, twittert ze.

En er zijn veel verhalen bekend van mensen die na jaren weer wakker worden uit een coma. Als je het geld hebt en een goede verzorging kan betalen, waarom zou je het dan niet proberen. Een leven beëindigen is ook weer niet iets waar we ligt over moeten gaan denken.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:03

Hij komt misschien wel bij bewust zijn, maar hoe bewust is hij zich daar zelf van :)*

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:05

Hij is niet hersendood, dan hadden we dat wel geweten. Iemand die hersendood is vertoont ook geen tekenen van 'gering bewustzijn'.
Hij ligt al sinds hij in Engeland is niet meer aan apparaten, dus de stekker eruit trekken zal ook niet meevallen - en euthanasie ligt ook heel gevoelig bij iemand als Friso, omdat een groot deel van zijn onderdanen erop tegen is.

Het is op zich mooi nieuws. Ik hoop dat het ooit iets meer zal brengen dan dit. Ik heb er een hard hoofd in, maar wie weet. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:05

Hij ligt toch nie aan de stekkers?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:06

Ze zullen wel moeten. Een arts legt een gelofte af en op zo n moment handel je wie het ook is. In de hectiek waarin zoveel moet worden gedaan gecontroleerd hebben ze niet eens tijd te denken wie ze onder zich hebben.

Mijn inmiddels overleden schoonvader was huisarts. Toen zijn vader kwam te sterven, die een niet reanimeren verklaring had zelfs en zijn hart stopte was de eerste reactie van hem starten met reanimatie als reflex als arts. Pas nadat anderen hem aanraakte bedacht hij dat dit niet gewenst was en is hij onmiddelijk gestopt.

En of ik zo gemakkelijk even beslis over de dood van een ander. Nee ik zou het niet kunnen. Mensen kunnen wondebaarlijk bijkomen uit coma. Ook langere coma. Misschien niet onbeschadigd maar is dat erg. Heeft iemand die spastisch is of deels verlamd geen recht op leven?

Jolandaa_

Dit zal wel een mooi voorbeeld kunnen zijn voor Donor donatie.. Mits het zeker is dat hij niet meer wakker word..

Onali

Heino schreef:

Denk dat het meer een reactie is op NGC's 'foutje' paar weken terug.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:07

Ik denk dat hij nog leeft omdat de familie dat graag wil. Er wordt om 't hardst geroepen "hij leeft alleen nog maar omdat hij prins is," maar weet iemand hier dan even te noemen hoeveel comateuze patiënten er zijn en hoeveel daarvan maanden in leven worden gehouden? Misschien is het wel helemaal niet zo uitzonderlijk. En als je dat zo belachelijk vindt, maak dan gewoon even een rondje ziekenhuis en vertel familieleden dat 't onzin is wat ze doen en dat ze gewoon die organen eruit moeten laten rukken.

Het is niet dat omdat hij de prins is zijn familie uitsluitend kan of moet denken vanuit hun koninklijke status. Ze zijn ook gewoon méns. Ze houden van die man, houden vast aan elk sprankje hoop, en zolang één arts vertelt dat het mogelijk goed kan komen wil je daarin geloven. De ene is daar sneller klaar mee dan de ander, maar ze moeten de stekkers eruit halen op 't moment dat zij daaraan toe zijn en geen seconde eerder, en ik vind 't vooral enorm bekrompen en hypocriet om te roepen dat ze van hem een 'goede daad' moeten maken alsof hij een soort liefdadigheidspop is geworden. Ze hebben verdriet, laat ze daar lekker mee dealen op de manier die ze nodig hebben. Al ligt hij nog 10 jaar levenloos te zijn, als zij zich daar beter door voelen dan kan en mag dat dus gewoon.

En wie weet wordt-ie gewoon wakker en komt het allemaal goed. Onwaarschijnlijke dingen gebeuren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:10

Blue_Eyes schreef:
Hij is niet hersendood, dan hadden we dat wel geweten. Iemand die hersendood is vertoont ook geen tekenen van 'gering bewustzijn'.
en euthanasie ligt ook heel gevoelig bij iemand als Friso, omdat een groot deel van zijn onderdanen erop tegen is.

Onderdanen? Prins Friso is geen koning, noch kroonprins. Van onderdanen is geen sprake.

Koningshuis is helemaal niet eerlijk, toen Prinses Juliana overleden was hadden ze het erover dat ze aan ernstig geheugenverlies leed.
Iedereen riep al jaren dat ze dement was, maar dat werd steeds ontkend. Waarom de prinses niet menselijker maken en gewoon zeggen dat ze Alzheimer had of dementerend was, waarom nou ernstig geheugenverlies :?
Geloof daarom ook niet dat ze zullen toegeven dat prins Friso hersendood is.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:10

Als Friso zelfstandig ademt, en de doktoren zien nog hoop dan kan Mabel hoog of laag springen...de artsen beslissen...Om te stoppen dat besluit loopt via de artsen. En de beslissing om vlak na het ongeval te stoppen is niet zo makkelijk omdat er zo weinig bekent is over hersenen en het herstel daarvan. Ik wens de familie alleen heel veel sterkte. Als iemand die sinds feb in coma ligt tekenen van bewustzijn vertoont dan ben je als familie blij..of het nou realistisch is of niet..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:12

Ik ben benieuwd of dit vals is of niet!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:13

Malkesta schreef:
Als Friso zelfstandig ademt, en de doktoren zien nog hoop dan kan Mabel hoog of laag springen...de artsen beslissen...Om te stoppen dat besluit loopt via de artsen. En de beslissing om vlak na het ongeval te stoppen is niet zo makkelijk omdat er zo weinig bekent is over hersenen en het herstel daarvan. Ik wens de familie alleen heel veel sterkte. Als iemand die sinds feb in coma ligt tekenen van bewustzijn vertoont dan ben je als familie blij..of het nou realistisch is of niet..

Als familie zijnde kan je er wel voor kiezen om passieve euthanasie te doen. Stoppen met zuurstof/ sondevoeding/ behandeling van bijkomende problematiek (longontsteking)