Goede doelen.. Kerstsfeer en 3fm.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Goede doelen.. Kerstsfeer en 3fm.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 20:15

N.a.v. [NM] Kankergala voor tonnen opgelicht

en

Afbeelding

en

http://www.vfi.nl/website/branche-infor ... ganisaties (PDF-bestanden)

vraag ik me toch echt af: Waarom blijven mensen geven als keer op keer een non-profit-organisatie in het nieuws komt wegens het geld in eigen zak stoppen.

Ik geef niet. Ik geef nooit. Ik ga nooit geven en daar blijf ik bij. (En ik heb het echte leed al van dichtbij gezien in Afrika) Hoe weet ik of het geld goed terecht komt?

Neem als voorbeeld de wandelende verkoopstudenten bij mij op school. Zij proberen je een BNN-abbo aan te smeren voor een X bedrag. Dit bedrag betaal je eenmalig. Ter ondersteuning voor BNN. Máár... Die studenten proberen je ook werk aan te smeren. Juist! Als BNN-verkoper. Hoeveel verdien je? Standaard iets van 8 euro en van elk binnen gehaalde klant krijg je laten we zeggen 4 euro. Het X bedrag dat een BNN-abbo kost is? Jawel, 5 euro...

Straks begint dat gezweef op 3fm weer. En god, wat kijk ik daar NIET naar uit... 3fm vind ik per defenitie al verschrikkelijk, maar ach, dat ter zijde :') . Ook hierbij heb ik mijn twijfels. Miljoenen zijn er in de afgelopen jaren opgehaald. Waar is het gebleven? Is al het geld uitgegeven aan het desbetreffende doel? Men noemt het een non-profit-organisatie maar krijgen de DJ's niets toegeschoven naast hun maandelijkse loon? En die reclames? Wie betaald dat? En de uitzendtijd?

(Heel Nederland op zijn kop door de zelfmoord van Tim, terwijl aan de andere kant van de oceaan de lijken nog uit het water worden gevist en er mensen dood gaan van uitgebroken ziektes. Het is het ene uiterste naar het andere. Ik geef geen mening, ik constateer het nu alleen even := .) Waarom met kerst wel wat geven terwijl juist mensen in Haiti en rondom de oostkust van the USA mensen het juist nu nodig hebben!?

Wie geeft er? Wie geeft er niet? Waarom wel? Waarom niet? Waarom wel tijdens kerst of juist het hele jaar door en waarom niet doorgaands en bewust voor 3fm?

Oh, ik vroeg het net aan moeders. Wij geven schijnbaar wel. Maar aan 1 doel. Jaarlijks een X bedrag voor de Kankerbestrijding omdat mijn papa daaraan is overleden.

Edit: Toevoeging. Bron http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... n/speel/1/

Citaat:
Jaarlijks geven wij Nederlanders miljarden euro’s aan goede doelen. Je gaat als gulle gever ervan uit dat het geld dan ook op de juiste manier wordt uitgegeven. Maar wat weten we er eigenlijk van?

Kassa hield een enquête onder zijn nieuwsbrieflezers en het werd duidelijk: Nederlandse donateurs zijn niet op de hoogte van de beleggingspraktijken van hun goede doel. Uit de enquête blijkt dat 89% van de lezers geld geeft aan een goed doel. 91% geeft aan dat zij vinden dat er met hun gift niet mag worden belegd door het goede doel waar zij geld aan hebben gegeven. Daarentegen weet 94% eigenlijk niet of het goede doel wel of niet belegt. Mochten ze erachter komen dat hun goede doel belegt, dan zou 88 procent stoppen met doneren.
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 13-11-12 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Re: Goede doelen.. Kerstsfeer en 3fm.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:23

Ik geef niets, puur om het feit dat jij aanhaalt: het geld komt meestal niet goed terecht. Als ik eens een goede bui heb, dan geef ik m'n lunchpakketje wel aan een zwerver oid.

Ik vind de ontwikkelingshulp ook zo grappig. Alsof we dat ooit gaan oplossen, terwijl we zonder de ontwikkelingslanden niet welvarend kunnen zijn :') Ik lach me rot afentoe.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:25

Dat directeurs bij zo'n stichting veel verdienen valt natuurlijk logisch te verklaren, qua baan is het volgens mij redelijk vergelijkbaar met een ander bedrijf en het is niet vreemd dat als je als stichting topmensen aan het werk wil zien dat je dan ook een vergelijkbaar loon moet bieden.

Ik ben ook niet zo van doneren aan goede doelen, vaak komt er maar een heel klein deel van je euro terecht bij degenen die het nodig hebben en dat vind ik zonde. Ook als je kijkt naar de bedragen die de overheid doneert onder het mom van 'ontwikkelinssteun' vind ik dat ik mijn duit in het zakje wel gedaan heb :')

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:27

Ik doe zelf mee met Serious Request
Ik werk bij de lokale omroep, en wij gaan 14 tot 15 december echt een grote actie houden hier in Winschoten, met allemaal toeters en bellen! Ik ga 36 tot 48 uur wakker blijven voor geld, voor Serious request!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:59

Was er laatst niet op de radio dat met de opbrengst van de laatste Serious Request-actie 160.000 mensen geholpen zijn? Vind ik toch niet niks...

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:05

Ik luister graag naar 3fm, maar tijdens kerst heb ik er ook nooit zoveel zin in :P Ik geef eigenlijk ook vrijwel nooit, en als ik dat doe dan aan een kleinschalige opvang ergens ofzo :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:11

Ik heb hier in de zomer met een koeltas rond gelopen en alle zwervers getrakteerd op een koud flesje cola en wat lekkers

In December ga ik warme chocomel, koffie en cakejes uitdelen aan daklozen.

Doe dat liever dan aan goede doelen geven, waar er uiteindelijk maar 20% ofzo van jouw bedrag naar het goede doel gaat.
Dan liever een praatje met een dakloze en hen een kleine bijdrage geven.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:14

Aaah wat lief van jou joh !

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:17

ik geef lekker niks....doneer liever aan mezelf of ook te wel aan mijn lieftallige pony dan weet ik teminste wat ermee gedaan word
raponsje dat vind ik heel nobel van jou en best wel respectvol _/-\o_ denk dat je nog best wel leuk met die mensen kan praten :j

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:21

NathalietjeB schreef:
ik geef lekker niks....doneer liever aan mezelf of ook te wel aan mijn lieftallige pony dan weet ik teminste wat ermee gedaan word
raponsje dat vind ik heel nobel van jou en best wel respectvol _/-\o_ denk dat je nog best wel leuk met die mensen kan praten :j

Het zijn best leuke mensen hoor.
Er zitten ook drugsverslaafden tussen maar ook mensen die door financiële problemen op de straat terecht zijn gekomen.

Het zijn ook maar mensen en zijn altijd erg dankbaar voor een drankje of praatje.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:04

Ik doe alleen mee als het iets anders is dan geld. Bijvoorbeeld als er mensen voedsel inzamelen bij een supermarkt wil ik best iets kopen en daarnaast gaan mijn gespaarde airmiles naar Stichting Aap. Maar gewoon zomaar geld doneren doe ik niet aan want ik heb het zelf meer nodig dan de directeur van bijvoorbeeld Unicef.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:06

Ik doe ook niet meer mee, ik vind het heel leuk en aardig en ik snap ook echt wel dat er kosten bij komen kijken en alles... Maar als ik dan de salarissen zie... Directeur van een goed doel, ja... Je eigen zakken vullen ;) goed doel.. Van elke 10 euro komt maar 3 euro bij het goede doel (als het al niet minder is?), dus laat het dan maar lekker. Dan besteed ik het liever aan iets anders, geef ik een zwerver een paar euro of weet ik veel wat...

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:17

Ik geef iedere maand geld aan WSPA. Daar krijg ik ook iedere maand een paar mailtjes van met wat ze afgelopen maand gedaan hebben met fotos etc. Dat is het enige. Ik kocht ook wel eens wat voor pinkribbon maar ben daar heel snel mee opgehouden toen ik op het nieuws hoorde wat er met het geld werd gedaan (niets)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:21

Wat zouden jullie dan graag zien dat zo'n directeur verdient? Gewoon, modaal salarisje?
Bedenk wel dat het leiden van een internationaal opererend goed doel enórm ingewikkeld is. Waar zet je mensen in, hoe garandeer je hun veiligheid, wat kan je doen om te helpen, hoe moet je dat aanpakken, hoe betrek je de lokale bevolking erbij, hoe voorkom je dat je een land wordt uitgezet, hoe besteedt je het geld, etc etc etc.

Er is misschien een handjevol mensen wat zo'n functie goed kan uitvoeren, mogen die daar dan ook goed voor betaald worden? Overigens heb ik toevallig laatst een gesprek gehad met de directeur van War Child, en die man barst werkelijk van de passie voor wat ze doen. Zeker geen stom 'zakken vullen'. Natuurlijk mag je van mening zijn dat directeuren in zijn algemeen teveel verdienen...maar klaag dáár dan over. De moeilijkheid van 't werk verandert niet ineens omdat het een goed doel wordt, en je wil als goed doel toch ook graag goede leidinggevenden hebben. Dat lukt niet als die mensen bij de bank ernaast 4 keer zoveel kunnen verdienen. Dus je móet ook wel een fatsoenlijk salaris bieden.

Het is zo makkelijk..."Ja, een deel van mijn geld komt niet daar waar ik wil, dus geef ik wel niks." Ja, dan krijgen die mensen dus sowieso niets. En nee, niet al het geld komt bij die mensen. Er gaat ook geld zitten in vervoer, personeel, onderhoud, reclame (want je bent toch afhankelijk van donateurs), en nog tien van dergelijke zaken. Wat wil je dan, dat 't gehele bedrag in een envelopje wordt opgestuurd met een 'Alsjeblieft, uit kostenbesparing leveren wij geen verdere diensten meer"?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:25

Ze mogen best wel wat verdienen, maar gaan sommige salarissen niet te ver? Kijk die mensen die 90.000-110.000 per jaar verdienen, ok.... Maar alles wat daar boven komt dat gaat mij te ver?

En dan geef ik liever aan een doel waarvan ik weet dat het aankomt, wat spullen naar het asiel, opvang, kleding in de kledingcontainer... Die dingen :) En als ze aan de deur langskomen dan gaat er ook een bedragje in hoor, maar ik ga niet jaarlijks/maandelijks een bedrag overmaken..

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:28

Ik doneer maandelijks, op dit moment aan KWF. Wanneer ik op de website van het CBF kijk blijkt voor mij dat een groot gedeelte van het geld wordt gebruikt voor belangrijke zaken.
http://www.cbf.nl/Instelling-bestedinge ... rijding-St

Dat die directeur veel geld verdient vind ik persoonlijk niet echt een probleem. Die man zal daar ook hard voor werken en heeft veel verantwoordelijkheden en waarschijnlijk ook weinig vrije tijd. Er worden van belastinggeld wel mensen betaald waar ik minder mee voor heb en dat is ook geld waar ik aan bijdraag.

Ik vind dat ik het heel goed heb in mijn leven en ben bereid een bijdrage te leveren aan andere zaken die ik ook belangrijk vindt. Daar horen goede doelen bij. Collectanten krijgen altijd geld, serious request geef ik ook jaarlijks geld aan. Serious Request is heel transparant in hoe het geld besteed wordt en dit wordt ook daadwerkelijk besteed.

Natuurlijk gebeuren er ook foute zaken bij goede doelen, maar ik vind het altijd zo makkelijk om `direct` maar te zeggen dat doneren per definitie niet goed kan gaan zonder gedegen onderzoek te doen. Dan kan ik meer met de opmerking van NathalietjeB die wil haar geld gewoon voor zichzelf uitgeven en daar heb ik dan wel weer respect voor dat ze daar gewoon eerlijk in is.

De manier van Raponsje kan ik ook waarderen, ik geef zwervers ook nooit geld. Zou daar ook liever eten of drinken aan geven.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:29

Ik geef een euro als ze hier aan de deur komen. Voor de rest steun ik alleen Brook's hospital en de plaatselijke katten en paardenopvang. Dan zie je wat er met je geld wordt gedaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:20

DaniBanani schreef:
Wat zouden jullie dan graag zien dat zo'n directeur verdient? Gewoon, modaal salarisje?
Bedenk wel dat het leiden van een internationaal opererend goed doel enórm ingewikkeld is. Waar zet je mensen in, hoe garandeer je hun veiligheid, wat kan je doen om te helpen, hoe moet je dat aanpakken, hoe betrek je de lokale bevolking erbij, hoe voorkom je dat je een land wordt uitgezet, hoe besteedt je het geld, etc etc etc.

Er is misschien een handjevol mensen wat zo'n functie goed kan uitvoeren, mogen die daar dan ook goed voor betaald worden? Overigens heb ik toevallig laatst een gesprek gehad met de directeur van War Child, en die man barst werkelijk van de passie voor wat ze doen. Zeker geen stom 'zakken vullen'. Natuurlijk mag je van mening zijn dat directeuren in zijn algemeen teveel verdienen...maar klaag dáár dan over. De moeilijkheid van 't werk verandert niet ineens omdat het een goed doel wordt, en je wil als goed doel toch ook graag goede leidinggevenden hebben. Dat lukt niet als die mensen bij de bank ernaast 4 keer zoveel kunnen verdienen. Dus je móet ook wel een fatsoenlijk salaris bieden.

Het is zo makkelijk..."Ja, een deel van mijn geld komt niet daar waar ik wil, dus geef ik wel niks." Ja, dan krijgen die mensen dus sowieso niets. En nee, niet al het geld komt bij die mensen. Er gaat ook geld zitten in vervoer, personeel, onderhoud, reclame (want je bent toch afhankelijk van donateurs), en nog tien van dergelijke zaken. Wat wil je dan, dat 't gehele bedrag in een envelopje wordt opgestuurd met een 'Alsjeblieft, uit kostenbesparing leveren wij geen verdere diensten meer"?

Hier sluit ik mij bij aan!

Ik geef aan KWF Kankerfonds en Hartstichting, dit omdat daar vooral onderzoeken mee worden gefinancierd. Daar hebben wij allemaal baat bij.
Verder geef ik aan nationale acties als Haïti en bijv. toen met de Tsunami.
Bij ons op stal organiseren ze regelmatig wat en dan gaat de opbrengst naar Brooke Hospital.
En de straatmuzikant en het vrouwtje met de Straatkrant krijgen ook altijd een euro.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:24

Ik ben het helemaal met je eens TS, al dat gezemel over doneren en goede doelen houd ik niet van, om wat jij inderdaad benoemt.

Tel daar het feit bij op dat dit soort dingen aaaltijd rond kerst is, ipv het hele jaar door.
Heb altijd het idee dat mensen hun slechte gevoel proberen af te kopen door te geven.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:28

Citaat:
Met het geld van 3FM Serious Request 2011 is in 2012 het volgende bereikt:

159.990 vrouwen en kinderen die slachtoffer zijn van geweld en conflict ontvingen hulp van het Rode Kruis in 18 landen: Ivoorkust, Colombia, Syrië, Libanon, Liberia, Israël en de bezette gebieden, Mali, Niger, Ghana, Burkina Faso, Togo, Senegal, Gambia, Guinea-Bissau, Irak, Democratische Republiek Congo, Centraal Afrikaanse Republiek en Somalië.
28.609 vrouwen en kinderen ontvingen voor gemiddeld twee maanden voedsel om met hun gezin te overleven.
Door huishoudelijke materialen, zoals een emmer, pannen, borden, een kookmes en bekers te verstrekken, konden 12.341 vrouwen en kinderen hun huishouden weer enigszins opstarten.
27.218 vrouwen en kinderen in conflictgebieden ontvingen trainingen en gereedschap, zoals een naaimachine of zaden om te verbouwen, om hiermee weer een eigen inkomen te genereren.
Door de bouw of het herstellen van waterputten en wc’s hebben 60.843 vrouwen en kinderen weer toegang gekregen tot schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen. Ook zijn verwoeste huizen in Ivoorkust hersteld of opnieuw opgebouwd om alleenstaande moeders met hun gezin een dak boven het hoofd te geven.
18 klinieken zijn hersteld of hebben medische voorraden ontvangen, waaronder mobiele klinieken die medische zorg leveren in zeer afgelegen gebieden.
30.947 vrouwen en kinderen in conflictgebieden hebben medische zorg en advies in (mobiele) klinieken of ziekenhuizen ontvangen
50 vrouwen die slachtoffer zijn geworden van seksueel geweld in Colombia en DR Congo hebben psychosociale bijstand en medische zorg ontvangen.
29 kinderen zijn herenigd met hun familie die ze als gevolg van oorlog en conflict waren kwijtgeraakt.
In totaal zijn 1370 Rode Kruis berichten verzameld en 1316 Rode Kruis berichten verspreid om het contact tussen familieleden die elkaar door oorlog en conflict uit het oog waren verloren weer te herstellen.

Overzicht verantwoordingen

De volledige verantwoording van het bestede geld van 3FM Serious Request 2011, maar ook van alle vorige edities is te vinden op www.rodekruis.nl en www.3fm.nl/verantwoording. Hier is ook te lezen hoe het nu met enkele van de moeders gaat die 3FM dj en Rode Kruis ambassadeur Eric Corton vorig jaar in de nasleep van het verkiezingsgeweld in Ivoorkust ontmoette.

www.3fm.nl

Ik steun elk jaar 3fm bij hun Serious Request actie :) omdat ik het goed vind hoeveel aandacht zij weten te geven/krijgen/maken voor een bepaald doel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:32

Wel grappig dat hier genoemd wordt de Hartstichting en het Kankerfonds te sponsoren omdat die "het geld besteden aan onderzoek". Als ik het bovenstaande lijstje in de OP bekijk sponsor je eerst de directeuren va die fondsen want die verdienen verreweg het meeste.....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:33

BarbaLala schreef:
Ik ben het helemaal met je eens TS, al dat gezemel over doneren en goede doelen houd ik niet van, om wat jij inderdaad benoemt.

Tel daar het feit bij op dat dit soort dingen aaaltijd rond kerst is, ipv het hele jaar door.
Heb altijd het idee dat mensen hun slechte gevoel proberen af te kopen door te geven.

Ik hoef geen slecht gevoel af te kopen.
Ik heb graag dat men onderzoek doet naar behandelwijzen van ernstige ziektes, een donatie is dan een kleine bijdrage. Immers door allerlei bezuinigingen is daar vanuit de gezondheidszorg nog maar weinig budget voor.
Als ik een actie zie, zoals bijv. voor Haíti, kan ik alleen maar dankbaar zijn, dat ik daar niet geboren ben, dat tientje of twintig euro maakt mij dan niets uit, ik kan er verder niets aan doen, maar ik vind het vreselijk voor de mensen/kinderen/dieren die daar wonen en ik hoop dan dat de actie iets kan betekenen voor de mensen daar.
Straatmuzikanten vind ik gezellig in de stad en dat vrouwtje bij de deur van de supermarkt, daar zou ik niet mee willen ruilen.

I.p.v. het gezemel te noemen, kan je ook blij zijn, dat er nog mensen zijn, die iets geven of over hebben voor een ander. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:33

horseyfries schreef:
Wel grappig dat hier genoemd wordt de Hartstichting en het Kankerfonds te sponsoren omdat die "het geld besteden aan onderzoek". Als ik het bovenstaande lijstje in de OP bekijk sponsor je eerst de directeuren va die fondsen want die verdienen verreweg het meeste.....

Bij dat soort stichtingen gaan miljoenen in om. Wie moet dan bepalen hoe het geld besteed moet worden en waaraan?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:34

horseyfries schreef:

Zijn wel cijfers van 3 jaar geleden. Inmiddels kan er een hoop veranderd zijn.

Pink Ribbon schijnt wel de meest erge te zijn met maar een paar procent van de giften richting onderzoek.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:36

Ik vind die lonen niet schokkend, sowieso vind ik die lijstjes pure stemmingmakerij, want in hoeverre staat het loon in verhouding met de verantwoordelijkheid en het geld wat er rondgaat binnen het doel? Kijk, als Amnesty een budget heeft van 122.200 dan is het een beetje vreemd dat de directeur 122.183 ontvangt. Maar misschien is die directeur wel 80 uur in de week aan het werk en dan nog een beetje. Heeft hij een enorme verantwoordelijkheid.

Dat loon verbleekt bij het geld wat naar onderzoek gaat.