Wijn maakt slimmer

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Wijn maakt slimmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 18:44

shadow19871 schreef:
Home › Nieuws › Nieuw bewijs: wijn maakt slimmer
Nieuw bewijs: wijn maakt slimmer
Nieuw bewijs: wijn maakt slimmer
Foto: Tony Le Duc (By the Grape)

Het gematigd drinken van alcoholhoudende dranken, met name wijn, kan leiden tot verbetering van de hersenfunctie. Tijdens een langlopend wetenschappelijk onderzoek in Noorwegen zijn 5033 mannen en vrouwen zeven jaar lang gevolgd. In deze periode werden de cognitieve vaardigheden op verschillende manieren getest. Bij de vrouwen bleek dat de testresultaten beter waren wanneer zij in de twee weken die aan het testmoment vooraf gingen vier of meer keer wijn hadden gedronken dan wanneer zij minder dan een keer wijn hadden gedronken.

Er is rekening gehouden met belangrijke factoren die van invloed kunnen zijn op de resultaten, zoals leeftijd, opleiding, roken, depressie en hartproblemen. Volgens de auteurs kan het positieve effect dat wijn heeft echter ook te maken hebben met de sociaal-economische status, het beroep of de leefstijl. De invloed van deze factoren is in dit onderzoek niet meegenomen. Daarnaast wordt vermeld dat helemaal geen wijn drinken significant lagere testresultaten tot gevolg heeft.

68 keer onderzocht
De resultaten van het onderzoek bevestigen eerdere bevindingen. In de laatste drie decennia is het verband tussen gematigd alcoholgebruik en cognitieve prestaties maar liefst 68 keer onderzocht. De meeste resultaten wijzen uit dat licht of gematigd alcoholgebruik tot een betere hersenfunctie leidt en het risico op dementie en Alzheimer doet afnemen. Deze positieve effecten worden mogelijk veroorzaakt door het feit dat wijn bepaalde antioxidanten en andere micro-elementen bevat.

Bron: persbericht Boston University Medical Center


Ik geloof dat niet eigenlijk..
Alcohol is toch een toxische stof, dus ik kan me niet voorstellen dat gematigd wijn drinken een positief effect heeft op de hersenen. Er zijn al vaker onderzoeken in het nieuws gekomen, die daarna toch weer ontkracht worden.

Wat denken jullie?

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wijn maakt slimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:47

Dat alcohol schadelijk is betekent niet dat wijn daarnaast geen positieve stoffen kan bevatten. Je drinkt tenslotte geen pure alcohol. ;)

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:48

En wat als de mannen bijv. bier hadden gedronken?

Loetie84

Berichten: 4326
Geregistreerd: 15-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:50

DaniBanani schreef:
Dat alcohol schadelijk is betekent niet dat wijn daarnaast geen positieve stoffen kan bevatten. Je drinkt tenslotte geen pure alcohol. ;)


Ben het met je eens, maar er wordt gezegd dat "Het gematigd drinken van alcoholhoudende dranken, met name wijn, kan leiden tot verbetering van de hersenfunctie" Het gaat dus zo te lezen niet om wijn, maar om alcohol...

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 19:01

DaniBanani schreef:
Dat alcohol schadelijk is betekent niet dat wijn daarnaast geen positieve stoffen kan bevatten. Je drinkt tenslotte geen pure alcohol. ;)


Dat niet, maar mij lijkt het onwaarschijnlijk dat het drinken van alcoholhoudende dranken een positieve stimulans kunnen zijn, vanwege de alcohol. In rode wijn zit de stof resveratrol ( een bestandsdeel van rode druivenschillen) maar tot nu toe is nog niet bewezen dat deze in rode wijn echt bijdraagt aan een beter gezondheid.

Ik vraag me af of de bloedverdunnende werking opweegt tegen de belemmerende werking van alcohol. Ik zou het helemaal prima vinden als blijkt dat het waar is hoor :o maar het lijkt me gewoon niet waarschijnlijk.

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:25

Maar het ene sluit het andere toch niet uit? Dat alcohol schade kan veroorzaken betekent niet dat wijn op andere vlakken juist positieve effecten kan hebben. Сocaïne zorgt ook voor meer energie terwijl het daarnaast allerlei fysieke schade veroorzaakt. En ze zeggen nergens dat de positieve factoren opwegen tegen de negatieve, dat moet ieder voor zich bepalen.

MacavityL

Berichten: 3996
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:27

"Volgens de auteurs kan het positieve effect dat wijn heeft echter ook te maken hebben met de sociaal-economische status, het beroep of de leefstijl. De invloed van deze factoren is in dit onderzoek niet meegenomen."

8)7 8)7 8)7

(deze factoren lijken mij belangrijker dan het wel of geen wijn genuttigd hebben in de afgelopen 2 weken).

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:51

Citaat:
"Volgens de auteurs kan het positieve effect dat wijn heeft echter ook te maken hebben met de sociaal-economische status, het beroep of de leefstijl. De invloed van deze factoren is in dit onderzoek niet meegenomen."

Dat was hetgene wat ik dacht toen ik die regel nog niet gelezen had, zeg maar :')

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:53

MacavityL schreef:
"Volgens de auteurs kan het positieve effect dat wijn heeft echter ook te maken hebben met de sociaal-economische status, het beroep of de leefstijl. De invloed van deze factoren is in dit onderzoek niet meegenomen."

8)7 8)7 8)7

(deze factoren lijken mij belangrijker dan het wel of geen wijn genuttigd hebben in de afgelopen 2 weken).


En daar gaat hun 7 jaar lang onderzoek doen :')

mika11

Berichten: 11142
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:53

Er wordt ook al heel lang gezegd, dat je minder kans hebt om dement te worden als je elke dag één glas (rode?) wijn drinkt.

Lottexxx

Berichten: 717
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:56

Zuipen dan maar haha komt goed uit in de tentamenweek :) . Lijkt me niet een heel betrouwbaar onderzoek eigenlijk, misschien waren die mensen sowieso al intelligenter en er zijn nog wel meer factoren die meespelen. Maar het is wel een mooi excuus natuurlijk :D .

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Wijn maakt slimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:59

Nu snap ik waarom ik zo slim ben ;)

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wijn maakt slimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:41

Daarom ben ik zo'n pienter kind :))

La_ruette
Berichten: 350
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Piershil

Re: Wijn maakt slimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:44

Ik vond het al zo'n groot verschil in intelligentie tussen bier en wijndrinkers ;-)

Stoeptegel

Berichten: 2564
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:15

Van wijn gaan vrouwen inderdaad meer praten.

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 08:51

Stoeptegel schreef:
Van wijn gaan vrouwen inderdaad meer praten.


Maar of je daar nou blij van wordt? :')

Anoniem

Re: Wijn maakt slimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:35

Men zegt ook dat als rode wijn met mate wordt gedronken het goed is voor hart en vaat ziekten.

Het maakt mij allemaal niet uit, ik drink dagelijks een glas, omdat ik het lekker vind.

CuteApplePie

Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-12-08
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:18

DaniBanani schreef:
Dat alcohol schadelijk is betekent niet dat wijn daarnaast geen positieve stoffen kan bevatten. Je drinkt tenslotte geen pure alcohol. ;)

*\o/* *\o/*

Eindeloos

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:21

DaniBanani schreef:
Dat alcohol schadelijk is betekent niet dat wijn daarnaast geen positieve stoffen kan bevatten. Je drinkt tenslotte geen pure alcohol. ;)


En ook niet dat het in kleine dosering niet gezond is.
Wat nootmuskaat over je bloemkool is prima maar als je een heel bolletje naar binnenwerkt val je dood neer.
Te veel is nooit goed en dingen die in grote hoeveelheden vergif zijn kunnen in kleine hoeveelheden gezond zijn.

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Wijn maakt slimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:23

Als dat zo is, dan ga ik me nu volgooien met wijn!
Ik schijn namelijk net iets te vaak domme momenten te hebben :o

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:25

Wijn is duurder dan bier, dus om wijn te kunnen drinken heb je een hoger inkomen nodig. Meer verdienen komt door belangrijkere/hogere status beroepen en daarvoor moet je al weer intelligenter zijn. Ik heb dus wat vraagtekens bij dit onderzoek.

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Re: Wijn maakt slimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:26

AH!! Vandaar dat ik meestal niet zo slim uit de hoek kom..... Ik lust geen wijn. :Y)

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Wijn maakt slimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:28

Nou, doe mij dan nog maar een wijntje :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:15

tamary schreef:
Wijn is duurder dan bier, dus om wijn te kunnen drinken heb je een hoger inkomen nodig. Meer verdienen komt door belangrijkere/hogere status beroepen en daarvoor moet je al weer intelligenter zijn. Ik heb dus wat vraagtekens bij dit onderzoek.

Voor 2 euro heb je een fles bij de aldi, daar heb je echt geen hoger inkomen voor nodig.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:15

Mindim schreef:
tamary schreef:
Wijn is duurder dan bier, dus om wijn te kunnen drinken heb je een hoger inkomen nodig. Meer verdienen komt door belangrijkere/hogere status beroepen en daarvoor moet je al weer intelligenter zijn. Ik heb dus wat vraagtekens bij dit onderzoek.

Voor 2 euro heb je een fles bij de aldi, daar heb je echt geen hoger inkomen voor nodig.


Dan heb ik liever bier :')

Wat waar is is dat de hogere inkomensgroepen vaker wijn drinken dan de lagere inkomensgroepen vaker bier dan wijn drinken. Dat zal niet alleen met de prijs te maken hebben maar ook met sociaal wenselijk is binnen de groep.