shadow19871 schreef:Home › Nieuws › Nieuw bewijs: wijn maakt slimmer
Nieuw bewijs: wijn maakt slimmer
Nieuw bewijs: wijn maakt slimmer
Foto: Tony Le Duc (By the Grape)
Het gematigd drinken van alcoholhoudende dranken, met name wijn, kan leiden tot verbetering van de hersenfunctie. Tijdens een langlopend wetenschappelijk onderzoek in Noorwegen zijn 5033 mannen en vrouwen zeven jaar lang gevolgd. In deze periode werden de cognitieve vaardigheden op verschillende manieren getest. Bij de vrouwen bleek dat de testresultaten beter waren wanneer zij in de twee weken die aan het testmoment vooraf gingen vier of meer keer wijn hadden gedronken dan wanneer zij minder dan een keer wijn hadden gedronken.
Er is rekening gehouden met belangrijke factoren die van invloed kunnen zijn op de resultaten, zoals leeftijd, opleiding, roken, depressie en hartproblemen. Volgens de auteurs kan het positieve effect dat wijn heeft echter ook te maken hebben met de sociaal-economische status, het beroep of de leefstijl. De invloed van deze factoren is in dit onderzoek niet meegenomen. Daarnaast wordt vermeld dat helemaal geen wijn drinken significant lagere testresultaten tot gevolg heeft.
68 keer onderzocht
De resultaten van het onderzoek bevestigen eerdere bevindingen. In de laatste drie decennia is het verband tussen gematigd alcoholgebruik en cognitieve prestaties maar liefst 68 keer onderzocht. De meeste resultaten wijzen uit dat licht of gematigd alcoholgebruik tot een betere hersenfunctie leidt en het risico op dementie en Alzheimer doet afnemen. Deze positieve effecten worden mogelijk veroorzaakt door het feit dat wijn bepaalde antioxidanten en andere micro-elementen bevat.
Bron: persbericht Boston University Medical Center
Ik geloof dat niet eigenlijk..
Alcohol is toch een toxische stof, dus ik kan me niet voorstellen dat gematigd wijn drinken een positief effect heeft op de hersenen. Er zijn al vaker onderzoeken in het nieuws gekomen, die daarna toch weer ontkracht worden.
Wat denken jullie?