Nederlanders té tolerant tegenover regering?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Nederlanders té tolerant tegenover regering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 12:06

Deze week brak de discussie los over de nieuwe bezuinigingsvoorstellen en daaruit kwam een andere leuke discussie: Tolerantie van de Nederlanders.

Kijk b.v. eens naar de verhoging van de benzineprijzen. We betalen én belasting én wegenbelasting terwijl in veel landen de wegenbelasting bij de benzine in zit. En toch is nederland een van de duurste qua benzinekosten. Maarja, je blijft toch tanken...

Ze dreigen met het weghalen van de hypotheekrente aftrek, maar wat voor gevolgen gaat dat hebben voor een groot deel van huizenbezittend nederland?
We weten allemaal dat er iets moet gebeuren om de huizenmarkt uit de slob te trekken, maar ze komen met voorstellen die het echt niet beter gaan maken. Maar behalve mopperen tegen elkaar, komen we niet ver...

En nu weer het hele nieuwe bezuinigingsplan over de zorgpremie's. We gaan er allemaal nóg meer op achteruit. Je hoort om je heen overal mensen klagen en je hoort dat het er allemaal niet beter op gaat worden, maar doen we er iets aan?

Ik ben benieuwd hoe bokt erover denkt? Zijn wij als nederlanders inderdaad te tolerant? Of moeten we net als Griekenland, Spanje, Frankrijk etc eens laten merken wat wij er als burgers nou van vinden?

geerke

Re: Nederlanders té tolerant tegenover regering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:08

we zijn gewoon te slap...een dag niet tanken kost de staat miljoenen.Als we dat met zijn alleen een paar dagen volhouden worden ze daar toch wel wakker?Ik geloof dat er per liter al een euro naar de staat gaat.
Alles hoeft niet zo duur te zijn,er word door de staat veel te veel over de balk gegooit.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:10

Ik ging gisteren in België tanken, scheelt zo 10 euro per tank en ik moest er toch in de buurt zijn..
Stonden ruim 40! Nederlandse auto's in de rij voor het tankstation :+

Dusja.. de Belgen verdienen goed aan dit soort plannen van de Nederlandse overheid :+

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:12

Wij zijn idd te tolerant. Wel flink klagen, maar niets ondernemen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:14

Ik werk zelf op een pompstation, en wij verdienen bijna niks op de benzine. Meerendeel gaat inderdaad naar de staat. In mijn ogen zou het beter zijn als de wegenbelasting bij de benzine inbegrepen zit, maar denk dat het tanken daar ook weer duurder van gaat worden, onze regering kennende.. en idd zijn wij veel te tolerant :-)

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:15

In andere landen gaan ze staken en wij pikken het allemaal

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:15

aslo schreef:
Wij zijn idd te tolerant. Wel flink klagen, maar niets ondernemen.

Yup!

Helemaal waar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:16

geerke schreef:
we zijn gewoon te slap...een dag niet tanken kost de staat miljoenen.Als we dat met zijn alleen een paar dagen volhouden worden ze daar toch wel wakker?Ik geloof dat er per liter al een euro naar de staat gaat.
Alles hoeft niet zo duur te zijn,er word door de staat veel te veel over de balk gegooit.

_/-\o_
idd, juist de staat maakt zoveel onzinnige kosten en wij betalen het allemaal maar.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:16

We hebben een mentaliteit waarin we altijd weer een oplossing proberen te vinden voor een probleem. In plaats van er tegen te vechten, gaan we andere dingen verzinnen.

Zwart bijklussen bijvoorbeeld... als je daar nu op let denk ik dat je een groei daarin ziet, en geef ze eens ongelijk :j

Benzine is echt belachelijk, is duitsland was het maandag bijvoorbeeld €1,57 per liter. Blijkbaar kan het daar wel :j Ik tank al nauwelijks meer, mijn auto staat gewoon stil en ik doe alles met gratis OV of fiets.
Als ik 1x per 2 maanden tank is dat veel :j Van mij worden ze dan ook niet rijk. :')

Ik wil best meedoen aan een 1,2,3 dagen niet tanken, maar hoeveel doen dan mee? Veel mensen betalen gewoon de benzine en bezuinigen wel ergens anders op, of krijgen/hebben een schuld.

Zoals griekenland protesteerd is ergens ook wel weer het andere uiterste, ten slotte willen ze daar niet langer doorwerken dan 57 jaar (dacht ik??), en willen ze helemaal niks doen aan de bezuinigingen. Tel daarbij op dat ze al aardig wat geld hebben gekregen van europa, dan mogen ze van mij daar wel wat minder heftig reageren :j

Maar je hebt wel een punt, waarom gaan we niet met zn allen in staking...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:19

Ik denk dat veel Nederlanders er allemaal ook maar weinig van begrijpen. Dus is het logisch dat het blijft bij een beetje loos klagen en verder geen actie. De gemiddelde Nederlander is helemaal niet in staat om het complete plaatje te zien. Er wordt gemopperd over losse maatregelen (bv premie ziektekosten), maar niemand kijkt naar wat het hele pakket (regeerakkoord, verlaging inkomsten belasting enz.) gaat brengen.

Nederlanders willen ook alleen maar positieve dingen, wel een mooi, goed onderhouden wegennet, maar we willen er niks voor betalen, wel een geweldig sociale zekerheidsstelsel, maar niks voor betalen, bij voorkeur gratis zorg voor iedereen, maar het mag niks kosten. Tja, zo werkt het niet in de wereld.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 01-11-12 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 12:19

Griekenland is natuurlijk wel het andere uiterste :j
Maar als we openbaar laten weten wat we er van vinden, schrikken er misschien een paar wakker.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:22

Anoeska schreef:
Ik denk dat veel Nederlanders er allemaal ook maar weinig van begrijpen. Dus is het logisch dat het blijft bij een beetje loos klagen en verder geen actie. De gemiddelde Nederlander is helemaal niet in staat om het complete plaatje te zien. Er wordt gemopperd over losse maatregelen (bv premie ziektekosten), maar niemand kijkt naar wat het hele pakket (regeerakkoord, verlaging inkomsten belasting enz.) gaat brengen.

Nederlanders willen ook alleen maar positieve dingen, wel een mooi, goed onderhouden wegennet, maar we willen er niks voor betalen, wel een geweldig sociale zekerheidsstelsel, maar niks voor betalen, bij voorkeur gratis zorg voor iedereen, maar het mag niks kosten. Tja, zo werkt het niet in de wereld.

Natuurlijk snappen veel Nederlanders er niks van, de regering gebruikt ook gewoon nooit eens normale te begrijpen taal...
Ik heb HBO niveau en zelfs mij lukt het niet altijd om te begrijpen waar ze het nou over hebben, laat staan de mensen die MBO of nog lager niveau hebben...

Laat ze eerst maar eens beginnen met een beetje normale burgertaal te gebruiken, dan zouden heel wat meer mensen het snappen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:24

Onzin, als je je er gewoon in verdiept is het allemaal prima te begrijpen. En anders stel je vragen, maar dat wil de gemiddelde Nederlander niet. Het is allemaal de schuld van 'hunnie' in Den Haag. Alleen klagen, of je nou weet waar je het over hebt of niet.

En al met al zijn er gewoon geen maatregelen te bedenken die voor iedereen positief uitvallen. Dus elke maatregel zal sowieso over geklaagd worden.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:25

Maar wát willen jullie ze dan laten weten? Persoonlijk vind ik Nederlanders helemaal niet tolerant naar de regering toe, er wordt zelfs flink gezeikt om alles. Ja, mensen smijten geen mest naar het binnenhof, maar er wordt wel steen aan been geklaagd. Wat moet er veranderen dan? 'Ze plukken ons kaal', doen ze ook niet voor hun lol. Ze steken het geld niet in eigen zak, maar in het land, de staatsschuld etc. Dat is nodig.

Verder zijn alle plannen doorberekend, en gaat men er helemaal niet zo heel veel op achteruit. Zorgpremie is bv. voordeliger voor de lage inkomens, die hoeven dan minder zorg te betalen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:28

Heel simpel: er is in de afgelopen jaren teveel geld uitgegeven, geld wat de regering niet had en daar heeft (vrijwel) iedereen destijds van geprofiteerd. Wie z'n billen brand moet op de blaren zitten. En dat dat dan nu even zuur is, tja.. Ze kunnen het moeilijk vooruit blijven schuiven..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:30

Anoeska schreef:
Onzin, als je je er gewoon in verdiept is het allemaal prima te begrijpen. En anders stel je vragen, maar dat wil de gemiddelde Nederlander niet. Het is allemaal de schuld van 'hunnie' in Den Haag. Alleen klagen, of je nou weet waar je het over hebt of niet.

En al met al zijn er gewoon geen maatregelen te bedenken die voor iedereen positief uitvallen. Dus elke maatregel zal sowieso over geklaagd worden.

Altijd fijn om te horen dat ik mij er niet genoeg in verdiep en het dus onzin is dat ik het soms niet begrijp.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:33

wie is er anders schuldig dan Den Haag?Volgens mij doen zij de boekhouding van B.V Nederland.
En ja....als je een bepaalde richting stemt wordt er of bezuinigt of uitgegeven.
Meestal volgt het een de ander op.
Maar er wordt erg veel over de balk gegooit hoor....teveel om hier even op te noemen.(bestuurslagen,wachtgelden....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:51

geerke schreef:
wie is er anders schuldig dan Den Haag?Volgens mij doen zij de boekhouding van B.V Nederland.
En ja....als je een bepaalde richting stemt wordt er of bezuinigt of uitgegeven.
Meestal volgt het een de ander op.
Maar er wordt erg veel over de balk gegooit hoor....teveel om hier even op te noemen.(bestuurslagen,wachtgelden....)

Kan ook nog een voorbeeld geven. Er zijn hier bij ons 3 gemeenten gefuseerd, want dit zou goedkoper en efficiënter werken. ALLE medewerkers hebben een nieuwe Iphone gekregen (want de ambtenaren moeten in contact komen met de burgers), alle oude (tenminste oud? auto's met een oud logo) auto's zijn vervangen door splinternieuwe (want ja, er moet natuurlijk wel een nieuw gemeentelogo op) er zijn peperdure borden langs de wegen geplaatst om te vertellen wat de naam van de nieuwe gemeente is, er is een nieuw gemeenthuis gebouwd ter waarde van 6 miljoen en de oude gemeentehuizen raakt men aan de straatstenen niet kwijt, en naar het schijnt lopen de kosten alleen nog maar op sinds de fusie :? :? :? zo kan ik nog wel even door gaan en dan heb ik het alleen nog maar over een klein, l*llig gemeentje ergens in de middle of nowhere.

Hoe zit het met de achterlijke uitgaven van bijv de stadsdelen van Amsterdam? En zo zijn er nog veeeeeel meer dingen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:54

dat bedoel ik....en we weten de helft nog niet.Maar wel werken en belasting afdragen voor deze 'goede doelen'.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:07

Het is idd allemaal belachelijk. Je kunt net zo goed niet meer stemmen want je stem word toch niet gehoord. Ze maken het allemaal aantrekkelijk in de campagnes maar uiteindelijk doen ze waar ze zelf zin in hebben.

Die zorg helpt ons ook niet uit crisis, de een gaat minder betalen, de ander meer en uiteindelijk komt er gewoon net zoveel geld binnen. Overigens (uitzonderingen zijn er uiteraard altijd) vind ik het belachelijk dat ik meer moet gaan betalen omdat ik een goede baan heb (waar ik mijn nek ook voor uitgestoken heb, en heel hard voor werk). Ik heb juist mijn best gedaan voor een goede baan om ook nog wat centen over te houden om leuke dingen te doen (paard/ uitjes), anders had ik wel minder gaan werken. Ze beroven je zo gewoon van je vrijheid, want met een paar honderd euro minder in de maand, kan ik mijn paard niet onderhouden en juist de dingen doen met mijn geld waar ik hard genoeg voor werk.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:34

geerke schreef:

leuk bedacht hoor, maar hoe komen de mensen op hun werk? en het verbruik blijft hetzelfde dus je tankt een paar dagen later toch weer dezelfde hoeveelheid

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:37

We zijn inderdaad gewoon slappelingen als je het zo bekijkt.. Een dag niet tanken heb ik zo vaak aan zitten denken, maarja, Nederland tankt braaf door.
Waarschijnlijk gaat er nooit iets gebeuren en gaat de regering maar door, door en door, terwijl zij alle centen 'in hun zak steken' valt hard werkend Nederland op hun gat.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:38

Ojajoh schreef:
geerke schreef:

leuk bedacht hoor, maar hoe komen de mensen op hun werk? en het verbruik blijft hetzelfde dus je tankt een paar dagen later toch weer dezelfde hoeveelheid

Dat is ook gelijk het probleem waarom dit soort acties niet helpen, die grote oliemaatschappij/regering weet toch wel dat er getankt wordt...

Aan de andere kant zaterdag en zondag kunnen veel mensen de auto best eens laten staan, in plaats van overal heen te vliegen met de auto. Kids naar sport brengen kan ook best op de fiets :j Shoppen in de stad kan ook best op de fiets :j

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:39

'In hun zak steken'? Nederland heeft een staatsschuld van bijna 411 miljard (€ 24.886 schuld per inwoner en € 49.773 schuld per werkzame inwoner ). Er is niks om in zakken te steken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:43

Anoli schreef:
Dat is ook gelijk het probleem waarom dit soort acties niet helpen, die grote oliemaatschappij/regering weet toch wel dat er getankt wordt...

Aan de andere kant zaterdag en zondag kunnen veel mensen de auto best eens laten staan, in plaats van overal heen te vliegen met de auto. Kids naar sport brengen kan ook best op de fiets :j Shoppen in de stad kan ook best op de fiets :j

en hoe groot denk je dat dat deel is dan en wat het uithaalt? net zo veel als de autovrije amsterdamse dagen zeker?

nee hoor,mensen hadden massaal gewoon niet moeten gaan stemmen.....duidelijk maken het er niet mee eens te zijn wat ze aan bieden
maar ook dat is praktisch onmogelijk, want er zijn altijd mensen die wel heel trots achter hun partij staan en toch wel gaan stemmen