Juf redt bus vol kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Juf redt bus vol kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 12:32

Een ware heldendaad van een lerares bij een kleine dorpsschool in het Drentse Eelde. Ze heeft een bus vol jonge kinderen gered nadat ze kordaat ingreep toen de chauffeur van de schoolbus plotseling bewusteloos raakte achter het stuur.

Volgens de 45-jarige juf Margien Uffen van de Daltonschool in Eelde voelde het alsof ze in de actiefilm Speed terecht was gekomen. Zo beschrijft ze haar hachelijke avontuur in het AD. Het gebeurde in een grote touringcar vol 4- en 5-jarige kinderen. Tijdens een uitje naar het bos zat Uffen met de chauffeur te praten, waarna hij zei dat hij zich niet goed voelde. 'Het volgende moment zakte zijn hoofd op zijn borst en was hij bewusteloos.'

De juf bedacht zich geen moment en nam het stuur over. De kordate lerares zocht naar een manier om de bus tot stilstand te brengen. Ondertussen doemde op een paar honderd meter al een kruising op met ander verkeer. 'Ik was op zoek naar de claxon en de grote lichten, maar kon ze niet vinden. Ook de rem zag ik niet. Ik probeerde de chauffeur wakker te maken om hem te vragen waar de rem zat. De noodrem bleek achteraf een hendeltje bij het raam. Wie weet dat nou?'

Noodrem
Uiteindelijk bleek het gebruiken van de noodrem niet nodig. Doordat ze bovenop de chauffeur ging zitten en zijn voet van het gaspedaal haalde, remde de bus af. De bus reed daarna over een drempel en op tweehonderd meter afstand van de kruising kwamen we tot stilstand. Even later kwam de buschauffeur weer bij.

Achteraf kwam pas de schrik bij Uffen. 'Wat als de bus in de greppel terecht was gekomen of door een tuin was gereden? Ik weet dat een andere juf altijd in de bus tussen de kinderen zit. Dan duurt het echt even voor je bij de chauffeur bent. Achteraf begon ik pas te trillen.'

De kinderen begonnen nadat ze bijgekomen waren van de schrik al snel grapjes over het incident te maken. Toen de politie kwam, vertelden de leerlingen enthousiast dat hulp niet meer nodig was omdat hun juf de chauffeur al had gered.

'Juf Uffen' wordt inmiddels op handen gedragen. De burgemeester en de baas van het vervoersbedrijf zijn al langs geweest, beiden met een grote bos bloemen. De ouders van de kinderen hebben haar extra bedankt. En de kinderen zelf zijn trots en blij. Zelf ziet de juf zich niet als held, ze is alleen maar blij dat het goed is afgelopen.

De onwel geworden chauffeur moest een nacht ter observatie in het ziekenhuis blijven. Hij heeft waarschijnlijk last van zijn hart gekregen, waardoor hij even wegviel. De school maakt de chauffeur geen verwijten. Ze maken naar eigen zeggen al 20 jaar tot volle tevredenheid gebruik van de vervoersorganisatie.

Die heeft van mij een lintje verdiend! Wat een dappere juf! :j

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... nt=weekend

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:34

Jeetje dat is schrikken. Gelukkig kon de lerares snel ingrijpen _/-\o_

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:36

Wauw zeg, dat ze zo snel heeft gehandeld zeg! :oo
Goed gedaan, dat verdient wel een dikke pluim hoor!

troi

Re: Juf redt bus vol kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:40

Adequate juf! Arme buschauffeur, dat wordt een andere baan zoeken..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:51

Ik vrees idd voor de baan van de chauffeur. Super kordaat gehandeld van de juf!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:23

Zow, dat is een kordate juf! Knap werk!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:26

sjeetje gelukkig alles goed afgelopen
en hoezo andere baan zoeken ?
hij kan er toch niks aan doen dat hij bewusteloos raakt

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:28

Potverdikkie, dat is schrikken zeg, Wat heeft de juf goed gehandeld. Ik hoop dat de chauffeur ook geholpen kan worden , die moet ook geschrokken zijn.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:33

Chapeau voor de juf +:)+ Wat zullen de ouders van de kinderen blij en dankbaar zijn! Je hoort het tegenwoordig zo veel dat het fout gaat, gelukkig is dit goed afgelopen!
Enne, die chauffeur kan er toch ook niets aan doen dat hij niet goed werd? Lijkt me niet dat hij dan ontslagen o.i.d. gaat worden..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:38

Hij kan er niks aan doen nee, maar als blijkt dat vaker gaat gebeuren zal hij niet meer achter het stuur mogen zitten hoor. :n

Je kan moeilijk verwachten dat er bij elke rit zo'n dappere juf aanwezig is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:41

inderdaad, risico op herhaling lijkt me te groot.

Spannend, hachelijke situatie en chapeau voor de juf!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:41

De chauffeur zal niet zomaar ontslagen worden, maar meestal krijgen chauffeurs wel een medische keuring en het zou natuurlijk zomaar kunnen dat daar nu uit komt dat het niet veilig is om dit beroep uit te blijven oefenen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:12

Een verantwoordelijke chauffeur gaat niet nog een keer dit risico nemen, een verantwoordelijke busmaatschappij trouwens ook niet..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:14

Goed dat die vrouw heeft in durven en kunnen grijpen.
En het lijkt me inderdaad niet de bedoeling dat deze chauffeur nog eens achter het stuur kruipt van een grote bus.