BTW verhoging vanaf 1 Oktober

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annaaube

BTW verhoging vanaf 1 Oktober

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 13:56

Ik open dit topic naar aanleiding van een presentatie voor het vak Nederlands: ik moet een betoog houden over de BTW-verhoging.
Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie mening!

Voor of tegen? En waarom?

OnlyFroukje

Re: BTW verhoging vanaf 1 Oktober

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:57

Tegen behalve als de salarissen ook veel hoger worden dan wel voor natuurlijk:P

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:10

tegen, laat ze eerst maar eens naar het uitgavenpatroon kijken en dan niet extra bezuinigen op onderwijs en ziektekosten (en dat meteen maar duurder maken voor de gebruikers) maar ze mogen best wat snijden in andere miljarden die ze uitgeven.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 14:16

Op welke andere miljarden vind jij dan dat ze mogen bezuinigen?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:17

Tegen.

Met deze lastenverzwaring help je niet de economie weer op gang. Mensen gaan nu nog minder uitgeven dan ze al doen, simpelweg omdat ze niet meer kunnen uitgeven. Minder uitgaven, minder omzet voor de winkeliers, meer winkels die falliet gaan, meer mensen die zonder baan komen te zitten en zo is het cirkeltje rond.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:19

ontwikkelingshulp, ze zijn ons land nu de afgrond af aan het duwen, als je een land hebt wat goed boert kan je veel geven aan arme landen maar inmiddels hebben de nederlanders steeds minder te besteden en worden de lasten alleen maar verzwaard wat niet gaat helpen om de crisis te verdrijven.

Verder zet ik nog steeds mn vraagtekens bij die nieuwe straaljagers.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:01

Ons land in de afgrond aant helpen?
Wat een onzin... In NL hebben we het nog allemaal goed, we kunnen eten en hebben een dak boven onze hoop en als we half dood neervallen zal er altijd een ambulance komen. Waarom gelijk zo dramatiseren?

Tja er moet bezuinigd worden en waarop dat is de grote vraag, maar het is moeilijk en niet zo zwart/wit als de meeste mensen denken. Doen ze het op het 1 dan zeurt die groep weer, doen ze het op het andere dan de andere groep weer.... Kortom; tis nooit goed ;)

Ik denk dat de BTW-verhoging nodig is.... helaas.. ik had liever ook anders gezien maar ik denk dat er niks aan te veranderen valt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:54

Tegen. Mensen moeten uitgeven, niet kosten wat het kost besparen. Geld moet rollen in deze wereld.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:57

Tegen, zoals phormicola zegt, gaan we dus ook minder uitgeven en dat helpt de economie ook echt niet.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:00

Voor, ik denk dat het tekort in de begroting beter gedicht kan worden door belastingverhogingen die iedereen treffen en dan vooral in dit geval degene die het meest te besteden hebben. Zij geven immers ook het meeste uit dat onder het hoge tarief valt. En van deze verhoging zal je ook niet heel veel merken. Als je gaat tanken betaal je bijvoorbeeld nu 80 Euro en morgen 81,35.

Dat vind ik beter dan allerlei bezuinigingen bedenken op bijvoorbeeld zorg en onderwijs waarbij juist de mensen die het het meest nodig hebben aan het kortste eind trekken.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 18:47

Tegen. In NL overal maar op bezuinigen, maar wel Griekenland miljoenen geven....Laat ze eerst alles maar eens op een rijtje zetten in het eigen land.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:30

Voor. er moet bezuinigd worden en dit raakt iedereen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:41

Voor, dit is een van de minst impact hebbende bezuinigheden... welke geen groepen uit sluit, levensmiddelen blijven wel lager tarief.
Ook ik zie liever ergens anders geld vandaan komen dan uit mijn eigen zak :+ Maar soms is het niet anders, ik zou het zelf uit ontwikkelingshulp halen... maar dat is puur mijn persoonlijke ening die niet veel mensen met mij delen :')

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:48

toch wel voor.. als we zo kunnen bezuinigen.. maar zag liever bezuinigingen op kunst en cultuur en ontwikkelingshulp.. geld naar griekenland had niet mogen gebeuren!
zoals meerdere zeggen eerst naar ons eigen land kijken!

las laats een berichtje dat Nl met de export teveel winst had gehaald wel 10% en dat mocht niet van de EU omdat dat maar max 4 % mocht zijn! wat ze ermee gaan doen weet ik niet, maar blijkbaar mag je als land bij de EU niks extras verdienen op iets wat wel mogelijk is -O-

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:58

Zou ook liever bezuinigingen op kunst en cultuur, de JSF's, Griekenland en eventueel ontwikkelingshulp zien. Maar vind dit wel een bezuinigingsmaatregel die juist de rijkere mensen die meer luxe kopen zwaarder treft en daar kan ik zeker achter staan.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:07

Tegen... Nu wordt er nog minder uitgegeven zoals al eerder gezegd. Ja bezuinigingen moet ergens vandaan komen...
En over het uit de zorg halen etc. Doen ze toch wel, ik bedoel, kijk maar naar je eigen risico en hoeveel je moet betalen voor de zorgverzekering.... BIZAR!!! Mijn broer (nu 30) betaalde toen hij 18 was ong,. 30 gulden per maand voor de zorgverzekering, en ik (nu 19) mooi 100,- pm...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:29

tsja... weet je hoeveel een beetje zorg kost? Een simpele behandeling loopt zo in de duizenden euro's en chemo behandelingen/psychiatrische woon afdelingen etc in de tienduizenden euro's... dus onze bijdrage is peanuts ;)
Het was eerst gewoon nèt iets te goed geregeld voor ons burgers :)

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:34

Voor!
Al zal het de ondernemers het meeste raken.
De prijzen zullen nu nog niet stijgen, de ondernemer draagt nu gewoon 2% winst af.
Voor een particulier veranderd er nu dus nog weinig. (In de toekomst zullen de prijzen wel beetje bij beetje omhoog gaan)

Nu raakt het iedereen even veel..
Koop je veel, betaal je veel BTW.. Koop je weinig, betaal je weinig BTW :)
Op etenswaar blijft het ongewijzigd, dus honger zul je niet leiden.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 00:45

Verbaast me altijd hoe makkelijk mensen roepen bezuinig maar op kunst en cultuur. Besef dat dat ook heel belangrijk is en ieders leven verrijkt. En bijvoorbeeld ontwikkelingshulp afschaffen dat vind ik echt asociaal. Zo slecht hebben wij het niet, gun die mensen ook iets.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 00:52

Geen mening, ik kan hem toch niet onderbouwen op dit moment.
Wel vraag ik me af of er mensen zijn die publicaties en/of economisch beladen informatie weten voor mij over dit onderwerp.
Mensen zijn snel geneigd om te roepen tegen want je voelt dit in je portemonnee. Maar behalve dat, waarom tegen? Waarom voor?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:15

Bloodymary: denk dat degene die dat zeggen niet veel om kunst en cultuur geven, en ja daar hoor ik ook bij :D . Je noemt toch de dingen wat je persoonlijk minder raakt, iemand die straaljager piloot is wil de JSF's vast juist wel ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:23

Bloodymary schreef:
Verbaast me altijd hoe makkelijk mensen roepen bezuinig maar op kunst en cultuur. Besef dat dat ook heel belangrijk is en ieders leven verrijkt. En bijvoorbeeld ontwikkelingshulp afschaffen dat vind ik echt asociaal. Zo slecht hebben wij het niet, gun die mensen ook iets.

Die kunstenaars moeten gewoon leren hun eigen broek op te houden of om hun kunst als hobby te houden. Ik ben zelf dol op mijn paard maar kan er niet van leven dus heb ik een andere baan... Same difference.
Joop van den Ende maakt ook een soort kunst en die verdient er bakken met geld mee, dat moeten die prutsers die zichzelf kunstenaars noemen en een uitkering trekken ook maar leren.

Ik ben voor de verhoging omdat ik denk dat dit een effectieve maatregel is die noodzakelijk is als je kijkt naar hoeveel btw andere Europese landen betalen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:07

Dit topic is verkeerd geplaatst en zou beter thuishoren op STW. Echter, in de regels van STW kun je het volgende lezen:
"Huiswerktopics zijn niet toegestaan. Je medebokkers zijn er natuurlijk niet om jouw huiswerk voor je te maken. Maak gebruik van je studieboeken, vraag meer uitleg aan je leraar, vraag advies aan klasgenoten, ouders, of vrienden. Via zoekmachines als http://www.google.com kan je ook veel informatie vinden over verschillende schoolonderwerpen. Wanneer je het na extra uitleg, eigen onderzoek, enzovoorts nog niet begrijpt, kan je hier om advies vragen. Open dan een goed onderbouwd topic op dit forum waarin je duidelijk aangeeft wat je zelf al gedaan hebt en waar je precies op vastloopt, zodat anderen je een zet in de goede richting kunnen geven."

Daarom hier een slotje.