Artsen kweken nieuw oor in arm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 23:51

Hier snap ik dus helemaal niets van......een willekeurig stukje kraakbeen,kan toch nooit een oor worden
Ik ben wel erg nieuwsgierig wat ze zo allemaal nog meer kunnen kweken.

Bron:Telegraaf

BALTIMORE - Amerikaanse artsen zijn erin geslaagd om bij een vrouw een nieuw oor in haar arm te laten groeien. De 42-jarige Sherrie Walter uit Baltimore verloor haar oude oor twee jaar gelden aan de gevolgen van kanker. Medici van het Johns Hopkins ziekenhuis besloten daarop met een baanbrekende techniek een nieuw oor voor haar te maken.

Oor groeit in arm

Voor het nieuwe orgaan haalden de artsen een stukje kraakbeen uit Sherries ribben. Dat werd vervolgens vlak onder de huid van haar onderarm geïmplanteerd, waar het in vier maanden tijd uitgroeide tot een volwaardig oor.
Inmiddels is het oor aan Sherries hoofd gehecht. Artsen leggen er nu de laatste hand aan, om te zorgen dat het zo natuurlijk mogelijk lijkt. Sherrie wacht ondertussen vol spanning af, vertelt ze tegen ABC News. “Volgens vrienden en familie ziet het er fantastisch uit! Maar ik durf pas te kijken als het echt helemaal klaar is.”

Voor Filmpje zie ook :
http://www.telegraaf.nl/buitenland/1301 ... ml?cid=rss

inge_romeo

Re: Artsen kweken nieuw oor in arm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 23:56

Wow! Dat ze dit al kunnen!

't lijkt me eigenlijk best vreemd. moet je 4 maanden lopen met een "oor" in je arm..

troi

Re: Artsen kweken nieuw oor in arm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 23:58

Maar een stukje kraakbeen in een mal gevormd naar een oor kan wel degelijk uitgroeien tot een bruikbaare oorschelp

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 02:53

Ik zag hier een tijd geleden een hele documentaire over op National Geographic, en dat was zo interessant! Ze kweekte daarin organen, en ze waren zelfs bezig om een hart te kweken! Heel fascinerend wat je met de techniek en kennis van tegenwoordig wel niet allemaal kan doen. Er was ook een soort poedertje wat van een varken kwam, en dat kon dingen weer aan laten groeien.. Zo maf, zo groeide er weer een duim aan van een oudere man die zijn duim ooit was verloren. Ik vind dit soort dingen iig erg boeiend :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 02:56

Dit is al eerder gedaan toch? Iig bij een muis... Die had een oor op zijn rug zitten, gemaakt door mensen. Maargoed of ze het ooit bij een mens gedaan hebben dat weet ik niet :Y)

Wel mooi dat het kan :j

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:58

Wauw dat ze dat kunnen zeg :wow:
Super dat die vrouw nu weer een oor heeft.

Wat ik me alleen afvraag is of ze er ook echt mee kan horen?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:01

angrywolf schreef:
Wauw dat ze dat kunnen zeg :wow:
Super dat die vrouw nu weer een oor heeft.

Wat ik me alleen afvraag is of ze er ook echt mee kan horen?

De oorschelp zelf vangt alleen trillingen op, die worden in het binnenoor pas omgezet tot impulsen.
Dus als het puur de oorschelp was die ze niet meer had zou dat denk ik geen probleem moeten zijn :)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:34

troi schreef:
Maar een stukje kraakbeen in een mal gevormd naar een oor kan wel degelijk uitgroeien tot een bruikbaare oorschelp

Nee het wordt niet in een mal gedaan hoor :) Het is echt kraakbeen wat zelf uitgroeit tot een oorschelp.
Het heeft er mee te maken dat iedere cel, en dus ook kraakbeencellen, vanuit 3 oorsprongcellen veranderd zijn. Dus oorspronkelijk bestaat het menselijk lichaam maar uit drie soorten cellen en die drie soorten cellen hebben zich ontwikkeld tot héél veel andere cellen. Hierdoor krijg je dat bepaalde cellen een 'label' dragen waarop staat wat ze moeten worden. En daar hebben ze hier dus gebruik van gemaakt, ze hebben die gelabelde cellen apart genomen en laten uitgroeien tot een oorschelp!

Hoop dat ik het zo goed zeg, vind het lastig om het in 'jip en janneketaal' uit te leggen :=