Verzekeraars willen gegevens daders Haren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie...moet dit kunnen of liever niet

Ja.
84 (73%)
Nee.
6 (5%)
Alleen in dit geval.
18 (15%)
Te moeilijk om zo op te antwoorden.
6 (5%)

Totaal aantal stemmen: 114

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 23:08

Wat vinden jullie...moet dit kunnen of liever niet....let wel,dit geeft wel jurisprudentie.

ANP | 27 september 2012, 22:29

Het Verbond van Verzekeraars wil de privacywetgeving openbreken om relschoppers zoals in Haren te laten opdraaien voor de ontstane schade. Directeur Richard Weurding maakte donderdag in het televisieprogramma De Vijfde Dag bekend aan het ministerie van Veiligheid en Justitie te hebben gevraagd de strafrechterlijke gegevens van de vandalen van vrijdag te overleggen.
De huidige privacywetgeving staat deze uitwisseling van informatie voorlopig in de weg. Nu heeft alleen een individuele verzekeraar recht op justitiële gegevens van een vandaal, vertelt Weurding. Maar volgens hem is het innen van een schadeclaim vervolgens tijdrovend, onrendabel en lang niet altijd succesvol.

Pauline

Re: Verzekeraars willen gegevens daders Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:12

Niet mee eens, die wetgeving is er niet voor niets.
Nog even en mensen worden al aangeslagen voordat ze schuldig bevonden zijn. En hoe ver gaat het dan hierna?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:33

Schijnbaar is de wetgeving er al om deze gegevens te delen met individuele verzekeraars, die info delen met het verbond maakt het e.e.a. potentieel een stuk efficienter.
Verder neem ik aan dat het alleen gaat om gegevens van veroordeelde vandalen. Als iemand volgens de rechter het e.e.a. heeft gesloopt dan heb ik er geen problemen mee als er vervolgens wordt geprobeerd om een flink deel van de schade te verhalen op de dader. Lijkt me zelfs niet meer dan normaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:37

Ik heb gestemd op `in dit geval`.
Iemand die willens en wetens stennis gaan maken en de boel gaat vernielen, mag daarvoor bloeden, desnoods zijn leven lang.
Zal even lekker worden dat een onschuldige burger mee mag betalen voor de vernielingen van dit clubje imbecielen.
Rechtszaak tot daar aan toe. Maar met een taakstraf bij het bureau `Halt`mogen ze er echt niet vanaf komen....

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:51

Waarom alleen in dit geval?
Wat maakt het slopen van een willekeurig bankje in een park anders?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:53

Ik vind ook dat die idioten mogen opdraven voor de schade.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:56

In theorie mag het niet uitmaken.
De praktijk leert dat de hoogte van het schadebedrag zowel de verzekeraars als ook de arm van de wet (c.q politie) wel degelijk beinvloed.
En een bankje in een park dat vernield wordt door een groepje imbecielen, of een Albert Heijn die leeg wordt gehaald inclusief de schade aan het pand zijn toch schadeposten in verschillende hoogtes, en ik denk zomaar dat de verzekeraars daar wat meer moeite voor doen dan voor aan abri, of een parkbankje.
Moest eigenlijk geen verschil maken, maar doet het wel.
Uiteindelijk regeert geld de wereld...hoe dan ook.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 00:06

Ik snap niet waarom het overleggen van die gegevens het proces zou bespoedigen .
Het overleggen van die gegevens aan slechts de verzekering van gedupeerde,en die van de dader,moet genoeg zijn......het kan toch niet zo zijn ,dat als de gegevens van de dader bij het verbond bekend zijn,hij vervolgens dankzij een jeugdzonde bij elke maatschappij onverzekerbaar blijkt....en let wel...als je dit eenmaal toestaat,zul je dat in de toekomst altijd moeten doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 00:08

En wat is daar mis mee. Misschien wel een stok achter de deur om even na te denken voordat je met opzet zulke achterlijke acties uithaalt....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 00:10

ja hoor van mij mag het, als je willens en wetens aan t slopen gaat draag je de consequenties ook maar. en overzekerbaar als resultaat is id niet prettig, misschien wel een mogelijkheid om je te verzekeren maar met een clausule erin?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 00:11

Maar het kan toch ook niet zo zijn dat normale mensen jaar op jaar een premieverhoging aan hun broek krijgen, omdat er een aantal, laat ik het netjes zeggen, hooligans, is die er behoefte aan heeft om de eigendommen van een ander te slopen?

Wat mij betreft bloeden die gasten all the way naar de voedselbank. Jeugdzonde, toe nou, het is gewoon poedersuiker. En als het bij de kinders niet te halen valt, haal je het maar bij paps en mams die enorm gefaald hebben in de opvoeding van hun huftertje. Niet bij de brave burger.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 00:14

Ik ga er op zich wel vanuit dat die gegevens puur en alleen gebruikt mogen worden voor het verhalen van de schade. Wel/niet geaccepteerd worden voor een verzekering zou daar los van moeten staan.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 00:14

de vernieler betaald, laat ze het maar flink voelen wellicht denkere andere vernielzuchtige mensen in onze maatschappij volgende x wat beter na (als ze weten dat ze/ hun ouders op kunnen draaien voor 10.000 euro schade...).

Als jij geen relt schop/ er aan mee doet kom je ook nooit in de problemen....(ik zie dus ook niet het probleem niet van gegevens uitwisselen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 00:16

BartVB schreef:
Ik ga er op zich wel vanuit dat die gegevens puur en alleen gebruikt mogen worden voor het verhalen van de schade. Wel/niet geaccepteerd worden voor een verzekering zou daar los van moeten staan.

Zou moeten ja.
Maar waarom ben ik bij het afsluiten van een nieuwe verzekering voor mijn twee jaar geleden aangeschafte tweedehandjes gescreend.
Dacht je nu echt dat ik een verzekering op mijn auto had af kunnen sluiten als ik erg negatief te boek had gestaan, met fraude oid....
Think again!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 03:56

Cassidy schreef:
En wat is daar mis mee. Misschien wel een stok achter de deur om even na te denken voordat je met opzet zulke achterlijke acties uithaalt....

Ik ben het er mee eens dat dit gedrag compleet onacceptabel is, maar helaas kunnen maar weinig tieners/begin twintigers zo ver vooruit denken over de consequenties van hun daden op lange termijn (wat niet alleen blijkt uit hun gedrag, maar ook uit de neurobiologie van de hersenontwikkeling). Vanuit een andere hoek zie je dit ook veel op bokt: hoeveel kids willen er geen paardenopleiding doen zonder in te zien wat de gevolgen hiervan kunnen zijn op de lange termijn (loopbaan/financien/gezondheid)? Dit inzicht hebben ze gewoon meestal nog niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 06:54

Iedereen moet zijn eigen keuzes en zijn eigen fouten kunnen maken, en ik vind de keuze voor een loopbaan (die je droom is, en waar je voor mag en moet knokken) wat anders dan opzettelijke vernielingen aan goederen of lichamelijk met anderen op de vuist gaan met eventueel dodelijke gevolgen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:49

Cassidy schreef:
BartVB schreef:

Zou moeten ja.
Maar waarom ben ik bij het afsluiten van een nieuwe verzekering voor mijn twee jaar geleden aangeschafte tweedehandjes gescreend.
Dacht je nu echt dat ik een verzekering op mijn auto had af kunnen sluiten als ik erg negatief te boek had gestaan, met fraude oid....
Think again!

Maar ik vind dat niet meer dan logisch eigenlijk. Als je een brave burger bent, is er niets aan de hand. En zo niet....tja, wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:49

Cassidy schreef:
Iedereen moet zijn eigen keuzes en zijn eigen fouten kunnen maken, en ik vind de keuze voor een loopbaan (die je droom is, en waar je voor mag en moet knokken) wat anders dan opzettelijke vernielingen aan goederen of lichamelijk met anderen op de vuist gaan met eventueel dodelijke gevolgen.

Juist. Ik wist als tiener ook niet echt wat ik wilde worden als ik later groot was, maar willens en wetens spullen mollen.. Dat kwam niet in me op hoor.

Ik vind dus inderdaad dat dit zou moeten kunnen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:24

BartVB schreef:
Wel/niet geaccepteerd worden voor een verzekering zou daar los van moeten staan.

Bij minderjarigheid wel. Maar bij meerderjarigheid niet vind ik. Als je schade hebt gemaakt met je auto omdat je dronken was, wordt je ook de verzekering uitgetrapt en is er alleen nog een veel duurdere verzekering mogelijk. Mogen ze hier ook toepassen wat mij betreft. Zeker bij degenen die duidelijk in beeld zijn tijdens vernielingen. In dit geval dus met stelen van winkelvoorraad, vernielen van fietsen en of auto's.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:16

Ik vind het terecht. Dan wel wanneer bewezen is dat deze personen er schuld aan hebben natuurlijk.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:35

Abiola schreef:
Maar het kan toch ook niet zo zijn dat normale mensen jaar op jaar een premieverhoging aan hun broek krijgen, omdat er een aantal, laat ik het netjes zeggen, hooligans, is die er behoefte aan heeft om de eigendommen van een ander te slopen?

Da's toch juist de essentie van het managen van een verzekeringsmaatschappij? Die schat, op basis van statistieken, allerlei denkbare risico's in en daar rolt dan de hoogte van de premie uit. Verzekeringsmaatschappijen zijn er niet voor individuen, braaf of niet. Ze zijn er voor de massa. En dus gaat ieders premie omhoog wanneer het risico van de verzekeringsmaatschappij toeneemt. Dat nu is aangetoond dat massaal vandalisme niet exclusief bij voetbal hoort, betekent dat de berekeningen worden aangepast en(op termijn) doorberekend in de premie. De ene maatschappij verdeelt dat gelijkelijk over alle verzekerden, de andere verhoogt de premies voor bepaalde risicogroepen. De verhaalbaarheid van de nu veroorzaakte schade doet daar niets aan af.
Ik zie niet in hoe het risico voor de verzekeringsmaatschappijen gegarandeerd kan afnemen door persoonsgegevens aan het Verbond van Verzeraars beschikbaar te stellen. Ik zie ook nergens staan dat de maatschappijen garanties afgeven voor de premies van de brave burgers wanneer het Vebond die gegevens zou krijgen. Als de privacywetgeving hiervoor inderdaad, zonder duidelijke voorwaarden, wordt opengebroken hebben alleen de verzekeraars daar baat bij. Niet de 'normale' mensen. Mogelijk betreft dit verhaal wat meer inhoudelijk details dan in de OP konden worden vermeld, maar zoals het in de OP staat ben ik er absoluut op tegen.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:01

Rinske schreef:
Ik vind het terecht. Dan wel wanneer bewezen is dat deze personen er schuld aan hebben natuurlijk.

Precies. Slopen? Bewezen? Betalen!!
Nu kunnen ze met een gerust hart een heel dorp op zn kop zetten, want de verzekeringen betalen wel joh ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:29

En hoe moet het dan met voetbalwedstrijden, popfestivals/-concerten, koninginedag, vlaggetjesdag en andere aanleidingen voor mensen om andermans spullen stuk te maken? Want laten we wel wezen dat niet alleen die groep van kansloze usual suspects dit aan hun broek gaan krijgen. Twee jaar geleden met Sail is er ook vele schade onstaan aan persoonlijke eigendommen van mensen en dit was gewoon door de onachtzaamheid van een ruitjesbroek uit 't Gooi die er ook gewoon zijn schouders voor ophaalde.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:30

Ook laten dokken. Mollen is betalen.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:31

Lovely schreef:
En hoe moet het dan met voetbalwedstrijden, popfestivals/-concerten, koninginedag, vlaggetjesdag en andere aanleidingen voor mensen om andermans spullen stuk te maken? Want laten we wel wezen dat niet alleen die groep van kansloze usual suspects dit aan hun broek gaan krijgen. Twee jaar geleden met Sail is er ook vele schade onstaan aan persoonlijke eigendommen van mensen en dit was gewoon door de onachtzaamheid van een ruitjesbroek uit 't Gooi die er ook gewoon zijn schouders voor ophaalde.

Nou wat dacht je zelf? :D