Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jans schreef:Om deze reden hebben ze ook ergens in Engeland een straat uit de jaren 50 nagebouwd, het is bewezen dat dit dementerende ouderen helpt herinneringen vast te houden
Sonja_vR schreef:bij een huis wat de zorg heeft over dementerende ouderen (of dit nu alzheimer is of ander) heeft redelijk wat zaken om rekening mee te houden, momenteel zijn er idd de eerste echte generaties ouderen die als gastarbeider naar nederland zijn gekomen, of mee zijn gekomen met, die mensen raken steeds meer van het nu en van het verleden kwijt met terugwerkende kracht.
deze mensen zullen zich naar alle waarschijnlijkheid idd veel veiliger en op hun gemak voelen en dus ook veel rustiger zijn in een omgeving die ze herkennen , die herkenningspunten hebben met hun jeugd, waar zij in hun bovenkamer naar terugkeren.
dus ik denk dat het een goede zaak is.
mensen die dergelijke zorg nodig hebben op deze manier een bepaalde mentale veiligheid bieden door hun omgeving herkenbaarder te maken zullen ook minder rustgevende/kalmerende middelen nodig hebben vermoed ik en ook de verzorging zal minder met confrontaties te maken krijgen...
ik zie er eigenlijk vooral voordelen in
en btw...Papagroom, ben jij telegraaf abonnee ofzo
pmarena schreef:Alleen maar goed inderdaad, mits mensen niet domweg bij "soortgenoten" worden gestopt, waar ze door hun iets anders dan anders verlopen jeugd zich juist totaal niet thuis voelen
Denk aan een persoon die dan wel in een bepaald land is opgegroeid, maar dan binnen een heel westerse enclave ofzo, of die zich juist nog thuis heeft gevoeld in die omgeving / cultuur of daar nare herinneringen aan heeft, beetje jammer als die toch heel bureaucratisch in zo'n "hokje" gestopt wordt