waarom is er geen moslim partij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

waarom is er geen moslim partij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 22:05

hallo,

we hebben partijen in de regering die vanuit het christendom opereren. deze worden geheel getolereerd.
(nou ja, door het grootste deel van de bevolking).

maar wat zou er gebeuren als er een moslim partij komt? volgens mij is de wereld dan te klein.
wat vinden jullie?

MacavityL

Re: waarom is er geen moslim partij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:09

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:10

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:17

Waarom zou de wereld te klein zijn als er (weer) zo''n partij komt? Ook die mensen mogen een partij oprichten hoor. :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 22:43

sorry, kwam zo in mij op..
zal inderdaad volgende keer ff googlen

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:32

Overigens komt dat denk door de historie.
Nederland is, van historie, een christen-land... Toch?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:32

Ja, Nederland is Christendom :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:45

Elke keer als SGP weer loopt te blaten over iets denk ik 'er moest maar eens een islamitische partij opgericht worden die tegen vrouwenkiesrecht is, tegen abortus, tegen homo's etc'

Eens kijken wat er dan gebeurt 8-)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:58

:))

SGP heeft anders ook genoeg sh*t over zich heen gehad.

Geloven is uit.

Nu denken nog in worden :+

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:58

Ik zou spontaan debatten gaan volgen

Pvv vs. PvdM <<)

Nee maar ik snap dat het niet bestaat... Een christelijk land laten besturen door moslims? Ik zou spontaan emigreren ;)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:01

ik ben het eens met Floor_x :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:05

Sammie schreef:

Geloven is uit.

:')

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:13

Sammie schreef:

Geloven is uit.

Nou idd, ik snap dat mensen vroeger geloofden. Je wil dingen begrijpen, dus je klampt je ergens aan vast. Zonder wetenschap, was "Het Geloof" een makkelijk antwoord op alle vragen...
Maar nu, kom op ga met de tijd mee... Ik snap echt niet dat mensen kunnen geloven, net zoals zij niet zullen snappen dat ik ongelovig ben...

Ik wil hier niemand mee voor het hoofd stoten, gewoon mijn mening ;)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:05

We hebben een scheiding van kerk en staat, mag hopen dat dat ook scheiding van moskee en staat betekent. :=

Wat dat betreft vind ik alle religieuze partijen in de politiek even erg :+

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:51

Iedereen is vrij om een partij op te richten met de politieke ideologie die hij/zij wil... Dus als ik een moslim/christelijke/worship de marsmannetjes-partij wil oprichten, is er niemand (tot op zekere hoogte...) die mij dat kan verbieden...

Als mijn partij dan ook nog de Tweede Kamer in wordt gestemd, en dus genoeg stemmen behaalt voor de kiesdrempel, dan is er blijkbaar dus draagvlak voor onder de kiezer. Democratie houdt ook in dat minderheden zich in partijverband mogen verenigen. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar wie zijn wij om te bepalen wat voor partijen wel of niet mogen worden opgericht?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:03

xMercury schreef:

O??
Mijns inziens was dit in de middeleeuwen zo, nu vind ik Nederland evengoed moslim/ joods/ boeddhistisch etc. als christen.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:07

Technisch gezien gaat het om de joods-christelijke traditie waar Nederland door gevormd zou zijn... Dit omdat het Christendom voor een deel voorgekomen is uit het Jodendom.
De waarden van deze twee godsdiensten hebben een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van Nederland, ook, en misschien wel vooral (omdat je in de Middeleeuwen nog niet kon spreken van de Nederlandse staat als zodanig) na de Middeleeuwen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:14

Ik heb wel eens gelezen dat de islam een andere visie heeft op politiek dan vanuit bijvoorbeeld de christelijke overtuiging. Het heeft te maken met de relatie van de kerk tot de politiek, staat de politiek boven de kerk, of andersom? Of zijn het twee losse pilaren? Of zoals nu in Nederland, zijn ze met elkaar versmolten. In frankrijk staan beide bijvoorbeeld totaal los van elkaar. Misschien is er iemand hier die er meer van weet?

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:20

net als floor zegt, ik zou direct emigreren als moslims aan de macht komen! ik ben niet rassistisch maar er zijn grenzen!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:39

Zou je sowieso emigreren? Ook als het een partij is die geweldig goede standpunten heeft waar jij het hartstikke mee eens bent, maar die toevallig een groot aantal moslimleden heeft? En als de SGP aan de macht komt, blijf je dan wel hier wonen?

Zo nee; wat heeft racisme er dan in vredesnaam mee te maken?

Volgens mij zou het helemaal niet moeten gaan over wel of niet moslim, maar gewoon over standpunten. Als er een gematigde moslimpartij komt die goede punten inbrengt dan ben ik daar blij mee. Als een extreem-christelijke partij, zoals de SGP aan de macht komt dan ga ik nadenken over emigreren.

Het zou geen bal uit moeten maken welke (religieuze of andersoortige) overtuiging een partij heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:45

Asjeblieft niet zeg :')

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:56

amanda1980 schreef:
net als floor zegt, ik zou direct emigreren als moslims aan de macht komen! ik ben niet rassistisch maar er zijn grenzen!

Ik ook :=

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:16

DaniBanani schreef:
Volgens mij zou het helemaal niet moeten gaan over wel of niet moslim, maar gewoon over standpunten. Als er een gematigde moslimpartij komt die goede punten inbrengt dan ben ik daar blij mee. Als een extreem-christelijke partij, zoals de SGP aan de macht komt dan ga ik nadenken over emigreren.

Het zou geen bal uit moeten maken welke (religieuze of andersoortige) overtuiging een partij heeft.

Helemaal eens met deze post! :j

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:27

Ik ook. Behalve dat ik het liefste geloofsovertuiging uit de politiek zie verdwijnen. Dus geen CDA, geen SGP. Maar zolang als deze bestaan en er democratisch gekozen wordt voor een op een islamitisch grondbeginsel geinspireerde partij zou ik niet weten wat ik daar tegen zou kunnen hebben. Om onderscheid te maken tussen een christelijke en islamtische partij is wat mij betreft discriminatie. We leven in een vrij en democtratisch land. Maar de moslims in Nederland lijken geen behoefte te hebben aan een islamtische partij, dus het idee da een islamitische partij de grootste in Nederland zou worden lijkt me eerlijk gezegd niet iets om je 'druk' over te maken voorlopig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:38

44Myrthe44 schreef:
xMercury schreef:

O??
Mijns inziens was dit in de middeleeuwen zo, nu vind ik Nederland evengoed moslim/ joods/ boeddhistisch etc. als christen.

Nu nog...kijk naar de feestdagen die we kennen, we vieren alleen de christelijke. Ik heb nog nooit vrij gehad voor een joodse, moslim of boeddhistisch feest.
Kijk verder naar ons belastingstelsel en de overheid en de grondwet.... Ook gebaseerd op Bijbelse principes. Echte scheiding van kerk en staat bestaat niet :)

Verder mag iedereen een partij oprichten,, maar blijkbaar is er geen animo voor.