Nederlanders zijn slecht op de hoogte van het politieke sys

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Nederlanders zijn slecht op de hoogte van het politieke sys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 00:04

Zou hier op de middelbare school niet wat meer aandacht aan besteed mogen worden,en wees eens eerlijk....wisten jullie de antwoorden wel?

bron:de telegraaf

Citaat:
di 28 aug 2012, 23:20
Nederlander weet weinig over politiek

door Gijsbert Termaat
LEIDERDORP - Nederlanders zijn slecht op de hoogte van het politieke systeem in hun land. Zo weet bijna 50 procent van de ondervraagden niet wanneer men van een coalitie spreekt. Bij slechts 34 procent van de Nederlanders is bekend dat de regering wordt gevormd door de Koningin en de ministers en weet 50 procent niet dat de Staten Generaal bestaat uit de Eerste en Tweede Kamer.

Dat blijkt uit een onderzoek onder Nederlanders dat is uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van de Leidse Onderwijsinstellingen (LOI). Om het kennisniveau van de ’politieke dummies’ op te krikken, stelde de LOI een minicursus ‘Politiek’ samen, die gratis kan worden gedownload.
„Exitpolls, de Staten Generaal, Prinsjesdag… Het zijn enkele begrippen uit de vaderlandse politiek die bekend in de oren klinken, maar die veel mensen blijkbaar niets zeggen”, constateert Jan Jelle Bouma van de LOI. „De kennis van de gemiddelde Nederlander op dit gebied laat sterk te wensen over. Opvallend genoeg met name bij vrouwen en de jongere leeftijdsgroep 18-34 jaar.”
„Ondanks dat de huidige financiële crisis dagelijks beeldbepalend is, weet slechts 65 procent van de vrouwen wie de huidige (demissionaire) minister van Financiën is (ten opzichte van 84 procent van de mannen) en zelfs maar 60 procent van de groep 18-34 jarigen weet De Jager te noemen”, zegt Bouma.
Wetten
Andere opmerkelijke uitkomsten van het onderzoek: zowel van de vrouwelijke als de jongere groep kiezers weet 28 procent niet dat bij de aanstaande verkiezingen van 12 september de leden van de Tweede Kamer worden gekozen (18 procent van de mannen). Ook weet maar 54 procent van de vrouwen en nog geen 50 procent van de groep 18-34 jarigen dat de Tweede Kamer 150 leden telt. Dat de Tweede Kamer wetten kan maken en veranderen, is ook onbekend bij ruim 50 procent van de vrouwen en 49 procent van de jongeren.
In de gratis (op www.loi.nl/slimmer te downloaden) politieke minicursus, leert men onder andere meer over het democratisch proces en het functioneren van de Tweede Kamer. Hoe worden bijvoorbeeld wetten gemaakt? Hoe ontstaan coalities? En wat verdient een Kamerlid eigenlijk? De cursus is ontwikkeld in samenwerking met ProDemos, bekend van de StemWijzer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 00:14

Daarvoor heb je maatschappijleer op school en eerlijk gezegd... als puber was het al helemaal een grote vervanmijnbedshow. Ik wist het wel, maar heb een halve opleiding docent maatschappijleer dus dat moet ook wel :+ (en vond politiek ook het minst aantrekkelijke vakonderdeel, sorry! Actualiteiten zijn dan interessanter dan de structuren)

Merell123

Re: Nederlanders zijn slecht op de hoogte van het politieke sys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 00:16

Ik heb dit ook allemaal met maatschappijleer geleerd en later met geschiedenis en economie kwam het ook nog wel eens aan de orde.. En ik vind politiek interessant en ben dan ook goed op de hoogte van alles, maar ken ook genoeg mensen die het niks interesseert en veel van de bovenstaande dingen ook niet weten. Ieder z'n ding :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:28

ik moet zeggen, de basis weet ik. dat van die 150 leden, het maken en veranderen van wetten (en dat ook de 1e kamer zich daar nog mee bemoeit) en dat we 12 september gaan stemmen voor een nieuwe 2e kamer.
Maar inderdaad wie alle ministers zijn en welke functies zij allemaal bekleden? geen idee eigenlijk. Maar ik moet ook zeggen dat me dat niet interesseert. Mijn broertje zit in de gemeenteraad (VVD) hier en ik werd thuis altijd helemaal plat gegooid met politieke zaken dat ik eigenlijk een beetje anti politiek ben geworden :')
Ik ben me nu wel weer even aan het verdiepen in de partij punten van alle partijen zodat ik wel een nuttige stem kan uitbrengen, maar daarna is het voor mij gewoon weer een ver van mn bed show.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:00

Dit gewoon op school geleerd vroeger hoor, ookal vond ik het toen niet zo boeiend. En de namen en gezichten ken je ook wel als je 1 of 2x per dag het nieuws volgt..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:12

Het is verplicht op school, het komt aan bod bij geschiedenis én maatschappijleer. maar het beklijft gewoon echt niet.

Ook met andere dingen 'oh 5 mei is dat met de spaanse oorlog ofzo'

:D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:15

Tja, ik ben 32 en als iets me echt niet boeit is het wel politiek geneuzel..... Hoor het wel eens en lees het wel eens, maar zoals hierboven werd gezegd; "het beklijft abosluut niet".

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:57

Ik ben inmiddels al wel vergeten wat ik op de middelbare school heb gehad hoor! :D

Ieder z'n ding toch? Mij maakt het niet zoveel uit als mensen die zich niet voor politiek interesseren niet precies alles weten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:27

Ik wist de antwoorden ''opmerkingen'' wel, alleen vraag 7 niet maar dat was dan ook een instinker vond ik. Overigs niet met maatschappijleer gehad, maar met geschiedenis en staatsinrichting.. :+

Sommige vragen zijn wel erg simpel hoor.. als je dat al niet weet :=

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:44

Ik kreeg vroeger op de havo het vak staatsinrichting en heb daarbij wel veel meegekregen. Geen idee of het nog bestaat. Wat me vooral bij is gebleven is het uitje naar de tweede kamer en het vraaggesprek met broekle Ed nijpels.
Goh, ik word oud :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:37

Ik denk dat het te maken heeft met je interesse en gevoed vanuit je opvoeding. Bij mij thuis werd altijd (hevig) gediscussieerd over de politiek, ook op feestjes en partijen. ;) We keken veel praat/discussieprogramma's en er werd veel gelezen, ook kranten en tijdschriften.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:33

Ik heb ook staatsinrichting gehad wat ik erg leuk vond (als enige geloof ik), en ben een aantal jaren geleden een tijd lid geweest van een politieke partij. Ik was actief in de gemeentepolitiek en heb zelfs op een verkiesbare plaats op de lijst gestaan. Het heeft dus mijn interesse en ik denk dat ik ook wel iets meer op de hoogte ben dan de gemiddelde Nederlander. Hoe alle ministers en staatssecretarissen heten weet ik alleen niet precies, dat verandert zo snel de laatste tijd :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:19

papagroom schreef:
Zou hier op de middelbare school niet wat meer aandacht aan besteed mogen worden,en wees eens eerlijk....wisten jullie de antwoorden wel?

bron:de telegraaf
[/quote]

ik heb sinds de basis school uitgebreid les gehad over de politiek in binnen en buitenland binnen vakken als maatschappijleer en geschiedenis en ik vrees dat je de onwetendheid eerder aan desinteresse kunt toeschrijven dan aan slechte scholing.
het gros van de mensen interesseert het gewoon geen lor hoe het werkt, maar zeiken wel om het hardst over alles wat ze niet tof vinden.
en ja, ik weet de antwoorden wel... is een kwestie van willen! weten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:31

Electra63 schreef:
Ik denk dat het te maken heeft met je interesse en gevoed vanuit je opvoeding. Bij mij thuis werd altijd (hevig) gediscussieerd over de politiek, ook op feestjes en partijen. ;) We keken veel praat/discussieprogramma's en er werd veel gelezen, ook kranten en tijdschriften.

Bij mij thuis ook, maar er is 0,0 interesse over gebleven dus dat zegt alsnog niets.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:35

Goof schreef:
Electra63 schreef:

Bij mij thuis ook, maar er is 0,0 interesse over gebleven dus dat zegt alsnog niets.

Dat is waar, mijn zus heeft ook niets met politiek :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:41

Electra63 schreef:

Bij mij thuis ook omdat mijn broer in de politiek zit, maar juist daardoor interesseert het me helemaal niet meer :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:44

Ik denk dat iedereen bij het behalen van de 18 jarige leeftijd heel enthousiast voor het eerst gaat stemmen, de tweede keer is het enthousiasme al een stuk minder en daarna probeert iedereen maar zoveel mogelijk te verdringen wat ze ooit geleerd hebben.
Dat doen al die politici tenslotte ook...

Eerlijk antwoord, ik wist 2 van de 3 antwoorden direkt, over de coalitie twijfelde ik maar dat hoort ook eigenlijk zo :+ Na controle bleek ik het wel goed te hebben :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:57

Ik heb het wel gehad, maar heb nooit maatschappijleer gehad op school.
Ik heb ooit een kabinet gekend, alle ministers kon ik noemen. Maar met toen kwam Paars en dat veranderde mij te veel dus heb ik het niet meer bijgehouden. (lang leve Kopspijkers :') )

Als ze nou eens in de politiek ook een normale spreektaal zouden praten en schrijven (standpunten partijen) zou het voor iedereen begrijpelijk zijn.
Daar heb ik moeite mee, het begrijpen van wat ze nu eigenlijk willen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:29

het enige wat ik nog doe voor de verkiezingen is even de partij programma's doornemen en 1 of 2 debatten kijken. Nou moet ik zeggen dat mijn stem nu gewijzigd is. Ik dacht al tijden een bepaalde partij te gaan stemmen en nu het er op aan komt ga ik toch wat anders stemmen.

Persoonlijk vind ik dat je niet persé heel veel van de politiek hoeft af te weten als je je maar verdiept op het moment dat het nodig is (dus als je mag gaan stemmen) dan is je keuze in ieder geval onderbouwd :j

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:53

IndianLady schreef:
Ik heb het wel gehad, maar heb nooit maatschappijleer gehad op school.
Ik heb ooit een kabinet gekend, alle ministers kon ik noemen. Maar met toen kwam Paars en dat veranderde mij te veel dus heb ik het niet meer bijgehouden. (lang leve Kopspijkers :') )

Als ze nou eens in de politiek ook een normale spreektaal zouden praten en schrijven (standpunten partijen) zou het voor iedereen begrijpelijk zijn.
Daar heb ik moeite mee, het begrijpen van wat ze nu eigenlijk willen.

Van welke partij vind je de standpunten dan moeilijk te begrijpen? :) Ik heb de standpunten van GroenLinks en SGP (had net opgezocht wat precies hun standpunt op het punt van euthanasie is - dus niet alleen dat ze tegen zijn, maar ook wat zij dan wel willen doen voor de lijdende medemens) op hun websites gelezen, en die vond ik goed te begrijpen.

Dit is een link naar een - lukraak gekozen - standpunt van GroenLinks over milieu: http://2012.groenlinks.nl/standpunten/g ... co2-opslag . Wat vind je onduidelijk aan deze tekst? :)

Ontopic: Ik wist de antwoorden wel. Maatschappijleer vond ik een leuk schoolvak :) . En voor mijn studie moet ik wel redelijk op de hoogte zijn over hoe de politiek werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 01:58

Eleionomae schreef:
het enige wat ik nog doe voor de verkiezingen is even de partij programma's doornemen en 1 of 2 debatten kijken. Nou moet ik zeggen dat mijn stem nu gewijzigd is. Ik dacht al tijden een bepaalde partij te gaan stemmen en nu het er op aan komt ga ik toch wat anders stemmen.

Persoonlijk vind ik dat je niet persé heel veel van de politiek hoeft af te weten als je je maar verdiept op het moment dat het nodig is (dus als je mag gaan stemmen) dan is je keuze in ieder geval onderbouwd :j

De vragen in de OP zijn toch basiskennis? Het zou toch prettig zijn als iedereen op z'n minst weet wat een coalitie is als men gaat stemmen en enige debatten volgt.
Komop zeg, als je in Nederland woont hoor je gewoon te weten wat een coalitie is, waaruit de regering en de staten generaal bestaat. Schandalig als je dat allemaal niet weet! (ongeacht je interesses of goede leraar maatschappijleer)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:21

Ik heb dat allemaal gewoon van mijn ouders geleerd, ik zal het ook weer aan mijn kinderen leren. Blijkbaar is dat niet vanzelfsprekend. Hoe ons politieke systeem in elkaar zit vind ik toch wel belangrijk om er überhaupt iets over te kunnen zeggen. Vervolgens volgde we de verkiezingen al op de basisschool en daarna natuurlijk nog maatschappijleer. Ik vind het wel erg belangrijk dat mensen begrijpen hoe de politiek geregeld is. Eigenlijk kom je elke dag met onze regering in contact. Bovendien ontstaan er allerlei misverstanden waar populisme op in kan spelen.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:28

Sok schreef:
Ieder z'n ding toch? Mij maakt het niet zoveel uit als mensen die zich niet voor politiek interesseren niet precies alles weten.

Mij maakt het wel uit, we hebben allemaal kunnen zien wat voor ellende er van komt als al die ongeinteresseerde figuren toch een gang naar de stembus maken.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:37

Rowdine schreef:
Eleionomae schreef:

De vragen in de OP zijn toch basiskennis? Het zou toch prettig zijn als iedereen op z'n minst weet wat een coalitie is als men gaat stemmen en enige debatten volgt.
Komop zeg, als je in Nederland woont hoor je gewoon te weten wat een coalitie is, waaruit de regering en de staten generaal bestaat. Schandalig als je dat allemaal niet weet! (ongeacht je interesses of goede leraar maatschappijleer)

het was meer een aanvulling op mijn eerdere post. Ik vind dat je ook zonder basiskennis wel op een verantwoorde manier kunt gaan stemmen. Ik heb die basiskennis wel, maar het interesseert me verder echt helemaal niets. of de 2e kamer nu 150 of 300 leden heeft, t zal me echt een zorg zijn, als het land maar geregeerd wordt en op een democratische manier :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:42

Eleionomae schreef:

Op zich hoop ik wel dat mensen ook wat terugkijken, naar het beleid wat gevoerd is de afgelopen tijd. Verkiezingsbeloftes zijn gauw gedaan - maar ook gauw weer vergeten.

Een beetje kennis van het systeem is wel handig, maar of je alle termen precies weet te plaatsen vind ik dan weer minder relevant.