Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jans schreef:Waarom wordt er dan vanuit geloof geredeneerd bij sommige partijen? En zwaar ook? Bijvoorbeeld het verbieden van euthanasie en abortus vanuit geloofsoverwegingen? Wat heeft het niet gelovige deel van Nederland daar dan aan?
Blue_Eyes schreef:Iedere partij heeft als achtergrond een geloofsovertuiging. Of je daar nou de naam God aan hangt of niet.
eenitraM schreef:Geloofsovertuiging is voor mij wel iets met achtergrond God. Hoeft niet allemaal dé meest voorkomende God te zijn, maar men heeft wel een bepaalde religie waar zij naar handelen.
Blue_Eyes schreef:eenitraM schreef:Geloofsovertuiging is voor mij wel iets met achtergrond God. Hoeft niet allemaal dé meest voorkomende God te zijn, maar men heeft wel een bepaalde religie waar zij naar handelen.
Ik zie in deze het verschil dan niet tussen handelen uit een religieuze ideologie en handelen uit een anders gebaseerde ideologie. Kun je vinden dat de bijbel nergens op slaat, ik vind dan weer dat de ideologie van de PVV nergens op gebaseerd is. En zo kunnen we doorgaan.
solarpleure schreef:Dat bijv de SGP iets roept over zwangerschap en verkrachting vind ik een kwalijke zaak en zie een persoon die dat geroepen heeft liever niet ons land medebeheersen.
DaniBanani schreef:Politiek heeft alles te maken met ideologie en overtuiging, en de ideologie en overtuigingen van een gelovige worden sterk gestuurd door dat geloof. Alle gelovigen uit de politiek verbannen dan maar? Of gaan de niet-gelovigen bepalen welke standpunten wel en welke niet acceptabel zijn? Wanneer speelt het geloof een te grote rol bij een politiek standpunt, of bij een partij? En kan je verwachten dat een gelovige dat geloof totaal niet meeneemt in zijn/haar overtuiging? En wat als een niet-gelovige dezelfde overtuiging aan zou hangen, mag het dan ineens wel?
Een democratie is er óók voor gelovigen. Als het overgrote deel van Nederland gelovig zou zijn, en dus zou stemmen op een CU/SGP vanwege het geloof, dan is dat gewoon democratisch. Nu is dat niet zo, en krijgen met name de CU en SGP niet genoeg stemmen om een grote rol van betekenis te spelen. Ook prima.
eenitraM schreef:Maar het is toch een vraag wat er als titel hier boven staat?
Ik ben van mening dat een land niet geregeerd kan en mag worden vanwaar een partij voor een bepaald geloof staat. We hoeven het niet met de partijen eens te zijn. PvdD bijvoorbeeld mag van mij per direct gestopt worden. Maar ik reageerde op de OP
Edit: voor mij is een geloofsovertuiging een religie