Hoge dierenartskosten door zieke hondenfokkerij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 16:48

De regering wil eindelijk iets doen aan ziekmakende fokerij....naar mijn mening meer dan terecht,maar wat vinden liefhebbers van deze rassen hier van?

bron: http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pag ... kerij.html

Citaat:

15 augustus 2012
AMSTERDAM - De kosten van een huisdier worden vaak onderschat. Dat kan leiden tot verwaarlozing van het dier, zo was de afgelopen week in het nieuws te horen. Lang niet elke potentiële koper realiseert zich dat het houden van een huisdier niet alleen betekent dat het dier verzorgd en gevoed moet worden, maar ook dat het dier van tijd tot tijd naar de dierenarts zal moeten. Vooral als het een rasdier betreft, kunnen de dierenartskosten flink oplopen. Dit probleem kan alleen opgelost worden met strenge overheidsmaatregelen, zo stelt de Sophia-Vereeniging.

Vooraf informeren
Veel van de kosten voor een huisdier zijn te voorzien. Wie zich vooraf goed laat informeren, zal al snel tot de conclusie komen dat een huisdier flink in de papieren kan lopen. Dat geldt met name voor rasdieren. Zo is de aanschaf van een rashond, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, bepaald geen garantie voor kwaliteit. Eerder geldt het omgekeerde: in maar liefst 40% van de gevallen krijgen rashonden relatief snel na de aanschaf gezondheidsklachten. Bijna altijd zijn die problemen het directe gevolg van de manier waarop de honden zijn gefokt.
Onaangename verrassing
Verscheidene hondenrassen worden gefokt op een extreem uiterlijk. De dieren hebben bijvoorbeeld een zeer platte snuit waardoor ze slecht kunnen ademen. Of ze worden gefokt met een kleine bolle schedel, zoals de chihuahua en de Cavalier King Charles spaniël. Hun schedels zijn zo klein, dat de hersenen er nauwelijks inpassen en de dieren hevige pijn lijden. Ook zijn er honden met zo veel huidplooien dat er ontstekingen en oogproblemen ontstaan. Al deze honden hebben een stamboom als bewijs dat ze helemaal voldoen aan de strenge uiterlijke kenmerken van hun ras. Maar die uiterlijke kenmerken zorgen er wel voor dat de dieren niet goed kunnen functioneren. Ze worden als het ware ziek gefokt. Lang niet elke koper weet dat. De rekening van de dierenarts komt dan als een onaangename verrassing.
Ziek door extreem uiterlijk
Dat veel kopers van rashonden een hogere dierenartsrekening krijgen, is natuurlijk vervelend voor die baasjes. Maar veel erger is het dat er jaarlijks nog steeds honderdduizenden pups worden geboren die met hun stamboom de garantie hebben dat ze in de loop van hun leven ziek zullen worden als gevolg van hun uiterlijk. Eindelijk, na lang uitstel, heeft staatssecretaris Bleker opdracht gegeven om ieder jaar de problemen van twee rassen te onderzoeken. Uit die onderzoeken zal blijken wat de Sophia-Vereeniging al jaren zegt: dat veel rashonden ziek worden door hun extreme uiterlijk.
Maatregelen
De vraag is nu welke maatregelen het kabinet hiertegen neemt. De Sophia-Vereeniging pleit ervoor het fokken met honden met een ziekmakend uiterlijk te verbieden. Voor fokkers dient er een nieuw beleid te komen, waarbij niet het uiterlijk, maar de gezondheid van de dieren centraal staat. In plaats van een stamboom zouden de pups een welzijnskeurmerk moeten krijgen, zodat de koper weet dat hij een gezonde hond aanschaft. De kans op een torenhoge dierenartsrekening neemt hiermee gestaag af. Zo snijdt het mes aan twee kanten: wanneer de overheid strenge regels stelt aan het fokken van rashonden is dat goed voor de gezondheid van de honden en goed voor de portemonnee van de baasjes.
Laatst bijgewerkt door Neej op 15-08-12 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Juiste bronvermelding toegevoegd

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:52

Daar is 20 jaar geleden door het ministerie al een publicatie over verschenen.
De kynologie heeft niets gedaan. Economisch belang weegt zwaarder dan dierenwelzijn,

Exact, zij het wat minder extreem, als met de sectorraad paarden en paardwelzijn.

Gebruik de Bokt zoekfunctie maar eens op mooi, mooier, mooist.

magda_90

Re: Hoge dierenartskosten door zieke hondenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:55

Ondanks dat ze het 20 jaar geleden al riepen, hoop ik dat ze nu doorzetten. Ik hoop echt dat Blekers deze situaties flink gaat aanpakken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:57

Dan fokken de broodfokkers verder zonder papieren, en de kopers kopen wel.
Ik ben her mee eens dat onder de noemer rashond wordt gefokt, met dieren die niet zelfstandig geboren kunnen worden. Waarbij men zo is doorgeslagen in de uiterlijke kenmerken dat het ten koste gaat van de gezondheid van het dier.

Ik ben meer van de gebruikshonden, bewezen in het gebruik zowel vader als moeder. En nog geen problemen mee gehad in de zin van aan het ras gerelateerd, 1 is in de vakantie tijdens haar solo wandeling waarschijnlijk "gevonden" door iemand, 1 heeft een aanrijding met een auto niet overleefd en de 3e is er nog. :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:58

ook hier geld goedkoop is duurkoop.dat is toch simpel.de ouders zijn van mindere kwaliteit, of ook zonder stamboom, worden niet getest op wat voor ziekte dan ook, of gerontgend.heel vak word er zelfs niet ge-ent, of ontwormd.het is gewoon om problemen vragen..
las pas van een teckelpup, zwaar ziek, en blijvend blind.
koop je bij een goede fokker, ben je voor aanschaf duurder uit, maar dat bespaard je een hoop leed, en DA kosten.het is maar wat je belangrijk vind..
geld trouwens niet alleen voor honden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:00

magda_90 schreef:
Ondanks dat ze het 20 jaar geleden al riepen, hoop ik dat ze nu doorzetten. Ik hoop echt dat Blekers deze situaties flink gaat aanpakken.

Net als met de paarden zeker >;)

De kynologie is een makkelijker doelwit, want een minder machtige lobby. Dat is al.

Nogmaals; gebruik eerst de zoekfunctie eens = informatief = basis voor mening.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:03

Vakantie Papagroom of zijn de kinderen naar ponykamp???

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:04

spicegirl schreef:
koop je bij een goede fokker, ben je voor aanschaf duurder uit, maar dat bespaard je een hoop leed, en DA kosten.

Dát is de grote onzin die dit nu net veroorzaakt.
Die ´goede fokker´ is namelijk de grote inteler die op tentoonstellingscriteria ´selecteert´ en vangt voor MINDER gezonde honden meer geld.
Gebruik de zoekfunctie en léés.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:14

Huertecilla schreef:
magda_90 schreef:

Net als met de paarden zeker >;)

De kynologie is een makkelijker doelwit, want een minder machtige lobby. Dat is al.

Nogmaals; gebruik eerst de zoekfunctie eens = informatief = basis voor mening.

En waarom besluit jij om zo neerbuigend te gaan praten? >;) Leer eens om medegebruikers in de waarde laten, knap ook dat je kunt zien dat ik meer informatie hierover nodig schijn te hebben. :roll:

En weer terug ontopic.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:41

HC- er zijn verschillen tussen rastypische tekortkomingen, die(gezondheids) problemen veroorzaken , en zieke honden van broodfokkers.
als je een b.v bulldog koopt, weet je dat ie ademhalingsproblemen heeft, danwel krijgt. als je geen shows loopt, kun je een pup nemen, met wat meer neus.
als je een misbaksel -b.v. chi koopt, krijg je de parvo,wormen en schurft er gratis bij.
er is dus wel onderscheid.
de fokker fokt, wat de jury graag ziet. daar moet /kan je dus de boel gaan veranderen voor de rashonden fokkerij. maar zolang de jury de hond met de kortste neus-stomp,laagste heupen, en ga zo maar door- voorop zet, gaan de fokkers daarop selecteren.
broodfok gaat het maar om 1 ding : :$

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:40

Waar komt dit artikel vandaan papagroom? De bronvermelding klopt niet en het is niet onze taak om uit te vinden waar je het vandaan geplukt hebt.

In elk geval stuit de strekking van dit bericht mij tegen de borst. Het lijkt mij heel goed om een brede maatschappelijke discussie te (blijven) voeren over de vraag in hoeverre wij willen toestaan dat dieren de prijs betalen van onze liefhebberijen. Rasfokkerij zou in die discussie niet mogen ontbreken. Ik vind echter dat dit bericht veel te sterk de nadruk legt op financiële motieven. Niet het fokken van gezonde dieren, maar het voorkomen van een hoge rekening wordt als hoofddoel gesteld. Daarmee verander je niets aan het probleem, want financiële motieven zijn er altijd al geweest en zijn in het verleden ook niet de oplossing gebleken. Het lijkt alsof de Sophia-Vereeniging het grote publiek wil klaarstomen voor overheidsmaatregelen door een financiële prikkel in het vooruitzicht te stellen. Daar trapt toch niemand in? Dit artikel vind ik daarom een veel te simpel antwoord op een heel ingewikkelde vraag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:00

Een goede fokker zal niet slechte kenmerken gaan doorfokken (bv de chichuahua's en cavaliers met een te kleine schedel, daar gaan ze simpelweg niet mee fokken. boxers met onderbeet zijn raskenmerk dacht ik , maar goede fokkers gaan zorgen dat de onderbeet nog wel "gezond" is.
en als er geen enkele hond met slechte kenmerken meer zal mogen gefokt worden zullen héééééél veel rassen uitsterven, want ieder ras heeft slechte kenmerken.

Maar zoals gezegd gaat een GOEDE fokker die slechtere kenmerken niet verder fokken.

Daarnaast gaan er dan nog altijd fokkers fokken zonder papieren (met papieren zal uiteraard geld kosten = aanschafprijs omhoog), om te kunnen doen wat ze willen en de aanschafprijs laag te houden.
Maw: pups bij goede fokkers gaan nog duurder worden, pups in winkels gaan hetzelfde blijven of dalen = meer verkoop in winkels,minder bij fokkers = broodfok stimuleren.

(net zoals ze honden verboden in dierenwinkels, er zijn genoeg achterpoortjes om dat te omzeilen, dus het helpt gewoon niet, wat wel zou helpen is meer controle op de manier van fokken en meer controle op de invoer van honden. laat de verkoop van dieren in winkels doorgaan, maar zorg dat ze op een goede manier gefokt worden, zij noch de ouders geleden hebben, etc. Maak de mensen bewust van impulsaankopen, want die gebeuren toch wel)

Maargoed, wat ik wel een goede regel zou vinden is om het aan te passen in de rasstandaard. bv door te onderzoeken welke afwijken nog comfortabel zijn voor honden (bv een lichte onderbeet is absoluut geen probleem, te kijken tot welke gradatie die onderbeet geen probleem is.) en daar beperkingen op te leggen. (bv als gebleken is dat honden met een onderbeet van 1 cm nog prima functioneren, maar vanaf 1.5 cm er last van hebben, dat rashonden die gebruikt worden om te fokken nog max 1 cm onderbeet mogen hebben (fictieve waardes!!!).
Daarop kunnen ze controleren bij goede fokkers, maar alles verbieden is net weer in de omgekeerde richting gaan werken. Ze moeten eens leren om bij de oorzaak te gaan (slechte fokkers in binnen en buitenland en invoer van broodfok!) en niet bij de uitkomst.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 20:12

@goeroe
De bron vermelding klopt wel degelijk,dit artikel is afkomstig van de laatste nieuwsbrief van de sophia stichting die vanmiddag verstuurd is,zou je in het vervolg even dieper willen spitten voor je met dit soort aantijgingen komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:31

Duhelo schreef:
Maar zoals gezegd gaat een GOEDE fokker die slechtere kenmerken niet verder fokken.

De praktijk bewijst dat dit geneuzel is van de ´erkende´ fokkers.
Het is die groep die tentoonstellingen bezoekt en dáár komen nu net de problemen van.
Dat was 30 jaar geleden al helder toen erfelijke problemen in de tentoonstellingshnden duidelijk de kop op staken; de zichzelf erkennende rasclubs en fokkers houden hun eigen geldfok in stand.
Exact het geneuzel waarom in 1988 de publicatie door het Ministerie uitkwam.
Er is niets veranderd.
De clubs van ´goede fokkers´ hebben dit probleem veroorzaakt en voorkomen het aanpakken van het probleem door tunnelvisie over standaards, raszuiverheid en stompzinnige ´lijnteelt´ zonder uitval door strikte culling.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:42

papagroom schreef:
@goeroe
De bron vermelding klopt wel degelijk,dit artikel is afkomstig van de laatste nieuwsbrief van de sophia stichting die vanmiddag verstuurd is,zou je in het vervolg even dieper willen spitten voor je met dit soort aantijgingen komt.

Die opmerking een aantijging noemen is haast zelf een aantijging. :)) Wat mij betreft staan we bij deze quitte.

Uit de bronvermelding heb ik in elk geval niet kunnen opmaken dat het om een nieuwsbrief gaat. Daarnaast is het de bedoeling dat ook mensen die niet geabonneerd zijn op de nieuwsbrief het bericht terug kunnen vinden. Plaats daarom liever een link naar het bericht zelf, zodat niemand hoeft te spitten.

Laten we ons nu weer op het onderwerp concentreren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:44

Duhelo schreef:
Daarnaast gaan er dan nog altijd fokkers fokken zonder papieren (met papieren zal uiteraard geld kosten = aanschafprijs omhoog), om te kunnen doen wat ze willen en de aanschafprijs laag te houden.

Ik heb hier twee gezonde, opgewekte Franse Bulldogjes die beter muizen vangen dan de boerderijkatten, sneller zijn dan een snelle JackRussel, een meter hoog springen en geen ademhalingsproblemen hebben door voetballen bij 40 graden (Andalusië).
Ze hebben de enige twee échte FB kleuren en een volkomen onverwante afstamming.
Ze hebben beiden een registratie bij de spaanse kynologen club maar ik ga die nutteloze administratieve geldklopperij niet sponsoren.
Ik fok perfect gezonde hondjes met bekende afstamming zonder papieren.
Ik fok die om zelf één of twee gezonde hondjes meer te hebben. De rest verkoop ik.
Daarna wordt de teef gecastreerd.
Het was een dráma om deze twee in de básis gezonde Franse Bulldogjes te vinden en hoe ´beter´ de fokker hoe erstiger zielig de fokprodukten.
Het zijn meest gedrochten op weg naar het schrikvoorbeeld van de engelse bulldog. EEN schrikbarend triest verschil met de Franse Bulldogjes van 35 jaar geleden. Dit dankzij de tenstoonstellingsfok door ´goede´ fokkers.
Diezelfde :r wereld die ook meer ´erkende´ kleuren erdoor gedrukt heeft in het grote geldbelang.

Wil je een genetisch gezond hondje?
BLIJF DAN WEG VAN HET ZICHZÉLF ERKENNENDE :)* :r RASGENEUZEL.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:25

Huertecilla schreef:
Duhelo schreef:

De praktijk bewijst dat dit geneuzel is van de ´erkende´ fokkers.
Het is die groep die tentoonstellingen bezoekt en dáár komen nu net de problemen van.
Dat was 30 jaar geleden al helder toen erfelijke problemen in de tentoonstellingshnden duidelijk de kop op staken; de zichzelf erkennende rasclubs en fokkers houden hun eigen geldfok in stand.
Exact het geneuzel waarom in 1988 de publicatie door het Ministerie uitkwam.
Er is niets veranderd.
De clubs van ´goede fokkers´ hebben dit probleem veroorzaakt en voorkomen het aanpakken van het probleem door tunnelvisie over standaards, raszuiverheid en stompzinnige ´lijnteelt´ zonder uitval door strikte culling.
Huertecilla schreef:
Duhelo schreef:

Ik heb hier twee gezonde, opgewekte Franse Bulldogjes die beter muizen vangen dan de boerderijkatten, sneller zijn dan een snelle JackRussel, een meter hoog springen en geen ademhalingsproblemen hebben door voetballen bij 40 graden (Andalusië).
Ze hebben de enige twee échte FB kleuren en een volkomen onverwante afstamming.
Ze hebben beiden een registratie bij de spaanse kynologen club maar ik ga die nutteloze administratieve geldklopperij niet sponsoren.
Ik fok perfect gezonde hondjes met bekende afstamming zonder papieren.
Ik fok die om zelf één of twee gezonde hondjes meer te hebben. De rest verkoop ik.
Daarna wordt de teef gecastreerd.
Het was een dráma om deze twee in de básis gezonde Franse Bulldogjes te vinden en hoe ´beter´ de fokker hoe erstiger zielig de fokprodukten.
Het zijn meest gedrochten op weg naar het schrikvoorbeeld van de engelse bulldog. EEN schrikbarend triest verschil met de Franse Bulldogjes van 35 jaar geleden. Dit dankzij de tenstoonstellingsfok door ´goede´ fokkers.
Diezelfde :r wereld die ook meer ´erkende´ kleuren erdoor gedrukt heeft in het grote geldbelang.

Wil je een genetisch gezond hondje?
BLIJF DAN WEG VAN HET ZICHZÉLF ERKENNENDE :)* :r RASGENEUZEL.

en dit komt door de fokkers, of door de richtlijnen opgelegd door de rasverenigingen?
(dus de erge onderbeten bij boxers, platte neuzen bij mopsen , brede dikke kopjes bij FB, lage heupen bij duitse herders, ronde kopjes bij cavaliers etc)
als de rasverenigingen (of de keurders, of de richtlijnen van het raskenmerk) zouden restricties opleggen (dus kijken in welke mate een hond zonder problemen kan leven met bepaalde gradaties van raskenmerken, en die dan ook als een maximum zouden geven (zoals mijn voorbeeld van een bepaald aantal mm/cm onderbeet, in mijn vorig bericht (want daar zei ik meer dan de laatste twee gequote zinnetjes ;) ) dan zouden fokkers niet die afwijkingen erin moeten fokken (en geef toe, de meeste (!) fokkers die meedoen aan keuringen doen het niet omdat ze perfect gezonde honden willen, die willen gekeurde honden met prijzen hebben) en zou het ras in het algemeen gezonder worden.
Dus nogmaals, laat ze eens zoeken bij de oorzaak (broodfokkers,invoer, raskenmerken, etc) en die aanpakken.

en laten we eerlijk zijn: je mag dan perfecte gezonde honden fokken, maar als je een pup wil om dan later verder te fokken met papieren, dan koop je de ouderdieren niet als ze geen papieren hebben.
de papieren "aanvragen" mag dan wel geldklopperij zijn, maar als we blijven vuilbakkies fokken (want in theorie is iedere hond zonder stamboom dat) dan zal er nooit iets veranderen.

nu, voor ik half bokt op me krijg: ik ben radicaal tegen broodfok, ben radicaal tegen verkoop van dieren in winkels, ben radicaal tegen afwijkingen erin te fokken als raskenmerk. maar het enige wat we eraan kunnen doen is gewoon dieren kopen bij een GOEDE (en als je een beetje ogen in je hoofd hebt kun je ze er wel uitpikken) fokker te kopen, mét papieren, en als je zelf wil fokken een goede doordachte keuze maken, geen misvormingen verder te fokken, mét papieren. Want pas dan zal het opgemerkt worden.
(en daarom hebben wij ook onze heilige birmaan uit nederland gehaald (400 km rijden voor ons), hebben we nog van voor de geboorte eentje besproken, er bijna 4 maand op gewacht, en gaan we met tijd de nodige kosten doen om ook hieruit prachtige, stamboomkittens te fokken.
en de dieren die niet geschikt zijn voor de fok (uit dierenwinkel, uit asiel) wordt er dan ook niet mee gefokt, ongeacht als ze papieren hebben of niet)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:04

ik koop ook geen hond zonder papier, is mij een iets te groot risico met de rasgroep waar ik op val
wil graag lijf en karakter een aantak generaties terug kunnen zien
huidige hond komt dna ook bij een Goede! fokker vandaan die op correct functioneel lijf fokt, goede karakters etc
papier staat ok vol met tot op hoge leeftijd sportende honden op hoog niveau, allemaal met correcte gewrichten en karakters etc
lopen ook show ivm het fokken (iets met Utjes en ZGtjes enzo) maar dit is wel allemaal een heel ander kaliber dan hetgeen waar in het artikel word gesproken ...

maar hier komt geen hond zonder papier in huis :n

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:08

En daarna zijn paardenfokkers aan de beurt? En kattenfokkers? Daar zal het over een aantal jaar ook niet veel beter zijn.
Fokken op gezondheid, karakter dan pas uiterlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:20

Duhelo schreef:
en dit komt door de fokkers, of door de richtlijnen opgelegd door de rasverenigingen?

Is dat relevant?
Onder de streep het de individuele fokker die de genetische miskleunen van inteeltfokken te koop aanbiedt onder de vlag van ´goede fokker´.

´Misleiding´ dekt de lading niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:28

Sonja_vR schreef:
ik koop ook geen hond zonder papier, is mij een iets te groot risico met de rasgroep waar ik op val
wil graag lijf en karakter een aantak generaties terug kunnen zien
huidige hond komt dna ook bij een Goede! fokker vandaan die op correct functioneel lijf fokt, goede karakters etc
papier staat ok vol met tot op hoge leeftijd sportende honden op hoog niveau, allemaal met correcte gewrichten en karakters etc
lopen ook show ivm het fokken (iets met Utjes en ZGtjes enzo) maar dit is wel allemaal een heel ander kaliber dan hetgeen waar in het artikel word gesproken ...

maar hier komt geen hond zonder papier in huis :n

Dat is alleen zinvol bij een groep van fokkers van gebruikshonden met werkproef-certificaat. Voor de rest is het (zelf)bedrog.

Het hardnekkige kynologisch geneuzel is urbane legende die voortduurt door de onkunde van de doelgroep die met de illusie van ´goede fokker´ een voelgoed verkocht wordt en er een als kwaliteitsindicatie waardeloos certificaat van afstamming als ´bewijs´ bij krijgt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:37

Buiten het fokken om, vond dit wel hele aparte regel in de tekst.

Citaat:
Vooral als het een rasdier betreft, kunnen de dierenartskosten flink oplopen

Als je vuilnisbakje of htk (huis tuin en keuken )kat onder een auto loopt, lopen de kosten net zo hoog op als dat je rashond dat doet.

Artikel gaat eigenlijk over 2 zaken. (ras of geen ras)
1. huisdier kost geld, moet je van te voren bedenken.
2. fokkerij nu met name met de nadruk op schadelijke raskenmerken.
Zou ook willen meenemen de broodfok en de geinporteerde hondjes uit Hongarije etc.

edit, nadruk ligt op hond, maar pers met zijn neus zo ongeveer in zijn achterhoofd of een brit met hartafwijking van
hier tot tokio wordt je ook niet blij van. Als we het dan toch over rassen hebben.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 15-08-12 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:39

buiten de rastypische afwijkingen( wat sommige mensen wel mooi vinden), doen fokkers wel testen op een heleboel ziektes, en rontgen ze ook b.v. de heupen.
zo voorkom je een hondje, dat al met een paar maanden oud blijvend blind is/word aan een erfelijke rasbekende ziekte. met geteste ouders had je dit kunnen voorkomen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 23:56

spicegirl schreef:
buiten de rastypische afwijkingen( wat sommige mensen wel mooi vinden), doen fokkers wel testen op een heleboel ziektes, en rontgen ze ook b.v. de heupen.
zo voorkom je een hondje, dat al met een paar maanden oud blijvend blind is/word aan een erfelijke rasbekende ziekte. met geteste ouders had je dit kunnen voorkomen.

Nog stugger...als al die vreemde ras typische eigenschappen er niet in gefokt waren was dat helemaal niet nodig geweest.....zo zijn mijn ouders gestopt met het fokken van duitse herders,omdat ze die rare lage heupen niet wilden,maar een mooie robuuste herder,met zwartdek en maisgele poten ambieerden,qua karakter waakzaam maar eerlijk .
tot eind jaren 70kwamen daar zelfs kampioens honden uit voort,maar daar na sloeg de mode om naar van die wankele fletse beesten,en daar na is het nooit meer goed gekomen,met alle HD gevolgen op de koop toe.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 00:02

klopt voor een deel.maar er zijn toch nog zat DH, die laag zijn, en toch geen HD hebben.ik persoonlijk zie ook liever een normaal evenredig gebouwde herder.
maar het is toch een (klein ) pluspuntje, dat er fotos gemaakt worden.