Whale wars vicking shores

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manon_king

Whale wars vicking shores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 12:26

Ik heb de zoekmachine gebruikt, maar hier was enkel een topic over voor voorstanders van het programma, en ik ben juist benieuwd naar verschillende meningen.

Ik heb gisteren de nieuwe whale wars gezien, en ze proberen nu zogenaamde grinden op de Faeröer-eilanden tegen te gaan.
Nou ben ik niet direct een voorstander van de 'normale' walvisjachten zoals die in Japan, (mi moet het dier te lang lijden en zijn er veel bedreigde soorten) maar als ik dan naar dit programma kijk, zie ik hier dan toch weinig problemen. De grienden worden binnen een paar seconden gedood, veel van het beestje wordt gebruikt, er zijn er nog ontzettend veel grienden en het is niet illegaal. Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom het dan niet zou mogen. Hier slachten we toch ook koeien, varkens, kippen etc die volgens mij bij lange na niet zo'n goed leven als deze grienden hebben gehad.Dus ik begrijp de ophef niet zo goed als ik naar de feiten kijk (waarvan ik ervan uit ga dat ze kloppen), maar ik ben erg benieuwd naar andere meningen hierover.

:wave:

Sonja_vR

Re: Whale wars vicking shores

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:08

sja...ik ga er van uit dat de mensen van de organisatie sowieso grotendeel vegetarier/veganist zijn omdat vleesch eten sielug is en ga zo maar door...zij willen gewoon liefst dat er geen enkele walvisachtige gedood word, op welke wijze dna ook, net zoals de meeste van de medewerkers het liefst zouden zien dat er geen enkel dier meer gedood zou worden ...

het hele japan gebeuren dat snapte ik idd , inmiddels begin ik ze knap irritant te vinden... en japan jaagt nog steeds, dus misschien een idee om dat eerst af te maken kwa missie...

iets heel irritants vond ik nog wel dat er gedaan werd of de whale wars mensen de eerste ter wereld zijn die ooit een balletje hebben opgegooid over de grind traditie , goeiemorgen, jullie zijn echt de eerste niet ...kappen met dat "holyer than thou" gezeik zeg

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:19

Grind 'drijven' is een onwijs oude traditie op de Faroereilanden. Je kunt de Faroereilanden qua natuur vergelijken met IJsland, er is echt helemaal niets. Het enige wat ze er aan vlees hebben is schaap.

Daarnaast wordt de volledige vangst ook gebruikt voor consumptie. Vind ik best oké...
Walvissen hebben een prachtig leven gehad op zee, staan helaas niet boven aan de voedselketen en worden dus 'geconsumeerd'. Als je dat vergelijkt met onze massastallen vind ik dit toch wel een stuk vriendelijker..

Aan de andere kant.. het is flink bruut en de beestjes zullen ongetwijfeld (misschien nodeloos?) lijden. Wellicht moet het doel van Paul Watson aan worden gepast; Een meer gemoderniseerde grind met humanere middelen om de walvissen uit hun lijden te verlossen?

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 13:47

Sonja_vR: het gaat mij niet zozeer om de mensen van de organisatie en hoe irritant het programma wel niet is, maar vooral om hun standpunten mbt grienden die mi niet juist zijn. Het is goed dat er organisaties zijn die er vragen bij stellen, maar nu wordt het volk van de Faroereilanden afgeschilderd als een stel barbaren, terwijl dat volgens mij helemaal niet het geval is. Ik zou voor geen goud in een rode zee willen staan om de beestjes af te moeten maken, maar zo denk ik ook over het slachten van een koe, ik ben blij dat daar slagerijen voor zijn.
Anne.: inderdaad wat je zegt, ze hebben een mooi leven gehad en ze worden niet voor niks geslacht. Wat ik begreep uit de verhalen van een visser die meedoet aan griend drijven gebeurd het humaan en snel. Ik ben het met je eens als dit laatste inderdaad niet het geval is, ga dan op zoek naar humanere manieren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:12

ben ik ook met je eens, maar daardoor word het irritatie level juist ook hoger... er word een beeld geschetst, dit beeld heeft geen tegenspraak want we krijgen alleen te zien wat mensen van een organisatie willen dat we zien .
dus onbevooroordeeld een mening vormen is zo vanaf alleen dit programma niet te doen,