Langstudeerboete

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

krijg jij met de langstudeerboete te maken?

Nee, ik kan hem nog net ontlopen door nu af te studeren.
13 (10%)
Nee, ik verwacht binnen de gestelde uitloopmarge af te studeren.
54 (43%)
Nee, door andere reden namelijk.....
7 (5%)
Ja, door vertraging door externe omstandigheden ((psychische)ziekte/overlijden gezinslid)
22 (17%)
Ja, door eigen keuze (bestuursjaar/extra minor/extra stage)
2 (1%)
Ja, door verkeerde sudiekeuze.
18 (14%)
Ja, door andere reden namelijk.....
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 123

Rintah

Langstudeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 11:45

Citaat:
Langstudeerboete gaat door
DEN HAAG - Studenten die vanaf het collegejaar 2012 - 2013 meer dan een jaar vertraging oplopen tijdens de bachelor- of masterstudie, moeten ruim 3000 euro betalen bovenop het collegegeld.

De rechtbank in Den Haag heeft woensdag bijna alle bezwaren van studentenorganisaties tegen de zogenoemde langstudeerboete verworpen. Alleen een kleine groep deeltijdstudenten wordt ontzien.

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) spanden een rechtszaak tegen de staat aan omdat de langstudeerwet volgens hen juridisch niet houdbaar is.

"De spelregels zijn tijdens het spel veranderd", was het voornaamste kritiekpunt van de organisaties, waarmee ze doelen op de groep studenten die toen ze begon aan een studie nog niet wist dat er een boete zou komen op studievertraging.

De rechter wijst dit bezwaar af en noemt de langstudeermaatregel een rechtvaardige "vorm van regulering van de toegang tot het onderwijs". De maatregel is volgens de rechter "proportioneel om het gewenste doel (studenten sneller later afstuderen, red.) te bereiken".

Deeltijdstudenten

Uitzondering daarop is een groep deeltijdstudenten die voor 1 februari 2011 aan de studie is begonnen waarvan toen al duidelijk was dat hij langer zou duren dan de voltijdvariant.

Bij deze beoordeling is de Staat volgens de rechter "wel buiten zijn beoordelingsmarge getreden". Het verschil met anderen is dat deze groep studenten niet heeft kunnen weten dat het binnen de termijn van de studie (vaak langer dan een voltijdstudie), met de maatregel te maken zou krijgen.

De langstudeerboete toekennen aan deze groep studenten is onrechtmatig en de Staat moet van de rechter zorgen voor een adequatere overgangsregeling. Studenten die zich inschreven na 1 februari 2011 konden de maatregel zien aankomen en hoeven niet op een uitzondering te rekenen.

In totaal zijn er in Nederland 76.000 deelstijdstudenten, maar slechts een klein deel daarvan valt binnen de uitzondering die de rechter de staat oplegt.

Problemen

Het bezwaar van ISO dat de maatregel minder bemiddelde studenten de mogelijkheid tot studeren ontneemt, is door de rechtbank verworpen.

"Sommigen kunnen die 3000 euro wel betalen, anderen hebben pech", reageert ISO-voorzitter Thijs van Rekum vlak na de uitspraak tegenover NU.nl. "Dat spelregels mogen worden veranderd tijdens het spelen van het spel, betekent eigenlijk dat je geen problemen kan hebben tijdens je studie."

Deel van de uitspraak over de langstudeerboete:

Reacties

ISO-voorzitter Van Rekum toont zich teleurgesteld met de uitspraak. ISO roept de politiek op om de maatregel toch nog terug te draaien. Van Rekum laat weten dat zijn organisatie gaat zoeken naar gaten in het vonnis van de rechter. "We bereiden ons voor op juridische stappen".

Kai Heijneman van de LSVB is "blij voor kleine groep deeltijdstudenten en teleurgesteld voor de grote groep". Volgens Heijneman is er op dit moment helemaal geen politiek draagvlak meer voor de maatregel. Alleen CDA, SGP en ChristenUnie zouden de maatregel nog steunen. "Daar moet de politiek wat mee doen", stelt hij tegenover NU.nl.

Ook PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing, die zich steeds tegen de wet heeft verzet, reageert teleurgesteld. "Ik vind het erg oneerlijk dat studenten die op 1 september een boete moeten betalen, er bijna zeker van kunnen zijn dat er per 12 september (na de verkiezingen, red.) een politieke meerderheid tegen die boete is", laat ze weten.

Nipte meerderheid

De wet van staatssecretaris Halbe Zijlstra (Hoger Onderwijs) werd vorig jaar, na goedkeuring door de Tweede Kamer, met een nipte meerderheid aangenomen door de Senaat.

Door de uitspraak zijn volgens studentenorganisaties ISO en LSVb zeker 60.000 langstudeerders gedupeerd.

Studenten: Schrap langstudeerboete alsnog

bron: http://www.nu.nl/politiek/2856285/langs ... nl_twitter

De langstudeerboete lijkt er nu definitief door te zijn.. wie van jullie moeten komend jaar dokken??

Ik ga komend jaar mijn 5e jaar in en zolang ik mijn laatste sleepvak haal en verder geen problemen krijg met stage en afstuderen ga ik net geen last krijgen van de langstudeerboete. echter als er ook maar iets mis gaat ben ik het jaar daarop de pineut.

http://www.nu.nl/politiek/2856378/schra ... lsnog.html
Hierin is te lezen dat de studentenbelangenverenigingen mogelijk nog in hoger beroep gaan. Dus er is nog steeds een ,weliswaar zeer kleine, kans dat de boete alsnog afgeschaft wordt of dat er een overgangsregeling komt.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:49

Ik heb het gevolgd en vind de uitspraak te terughoudend, bah :n

Wellicht dat het een standpunt wordt in de politiek, voor komende verkiezingen, maar ik heb er geen hoop op.

Ik zelf studeer net op tijd af, tenminste, dat hoop ik. Zoals het er nu uit zie gaat dat gebeuren. Ik zou de boete vanaf september moeten gaan betalen, maar ik zal 21 aug afstuderen.

Hierna zal ik in het buitenland gaan studeren en zolang de langstudeerboete blijft zal ik mijn kennis niet beschikbaar stellen voor de Nederlandse markt :n Mijn eigen persoonlijke verzet tegen de langstudeerboete.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:53

Ja, ik krijg helaas met de langstudeerdesboete te maken, want ik zit straks in mijn vierde jaar van een tweejarige master. Ik heb mijn bachelor netjes in drie jaar afgerond, maar de overgang naar de master verliep bij mij in het geheel niet soepel. Waar in de bachelor alles al vastlag, ik hoefde me alleen maar voor de vakken in te schrijven en ze te volgen, is dat voor de master het tegenovergestelde, waardoor ik voor mijn gevoel in het diepe werd gegooid en vervolgens helemaal vastliep. Ondertussen heb ik de boel weer redelijk op de rails en hoop ik eind februari, begin maart af te studeren, maar onder die langstudeerdersboete kom ik dus niet meer vandaan. :(

Abiola

Re: Langstudeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:56

Ik vind het prima, die langstudeerboete. Eindeloos over je studie doen op kosten van de maatschappij hoeft voor mij niet zo.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:59

Ik ga 1 jaar en 2 maanden uitlopen dus moet 2 maanden van de langstudeerboete betalen. Dit komt doordat ik 13 maanden vertraging heb opgelopen door wachttijd voor mijn co-schappen, dus ik heb Ja, door externe omstandigheden aangevinkt :P Gelukkig heb ik wel 10 maanden afstudeersteun ontvangen van de universiteit, wat gelijk is aan het bedrag van mijn stufi :)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:01

Wat ik ervan begrepen heb, maakt het niet uit of je 2 maanden of een vol jaar extra vertraging hebt, je moet de volle mep betalen, dus dat zijn twee dure maanden. En je loopt zo makkelijk vertraging op, zoals door wachttijd voor stage of iets dergelijks, dat ik bang ben dat de overheid er een heleboel geld voor zal gaan vangen. Terwijl het hen geen cent extra kost! Je studiefinanciering moet je uiteindelijk toch terugbetalen, dus niks niet "op kosten van de maatschappij".

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:07

Daar denk ik dus anders over :o Je krijgt pas een boete als je meer dan 1 jaar te lang over je studie doet, dus je hebt heus wel wat uitloop. Daarnaast is het collegegeld nu zwaar gesubsidieerd, dus op kosten van de maatschappij :)

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:09

Chanen schreef:
Wat ik ervan begrepen heb, maakt het niet uit of je 2 maanden of een vol jaar extra vertraging hebt, je moet de volle mep betalen, dus dat zijn twee dure maanden.

Dat begreep ik ook.

Hetgeen ik nog het meest opvallend vind is dat het MBO overal buiten valt.

@Abiola Stel jij hebt 20 jaar terug 6 jaar over je studie gedaan, ga je nou die 3000 euro ook betalen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:10

Abiola schreef:
Daar denk ik dus anders over :o Je krijgt pas een boete als je meer dan 1 jaar te lang over je studie doet, dus je hebt heus wel wat uitloop. Daarnaast is het collegegeld nu zwaar gesubsidieerd, dus op kosten van de maatschappij :)

Maar is het ook eerlijk dat je er pas halverwege je studie mee geconfronteerd word? Ik heb zelf bijvoorbeeld uitloop door gezondheidsproblemen (die overigens nog steeds niet opgelost zijn dus zeggen hoeveel meer ik uit zal lopen kan ik ook al niet). Had ik van te voren geweten dat ik zoveel moest gaan betalen, was ik niet meer aan een studie begonnen....Maar nu moet ik of de boete betalen, of stoppen en al mijn stufi terugbetalen! Ofwel, hoe dan ook kost het me heel veel geld. Leuk 'begin' van je leven joh, ben al jaren aan het vechten tegen mezelf, kan veel minder dan ik zou willen, ben dolgelukkig als ik straks eindelijk afgestudeerd ben....zit ik vervolgens met een enorme schuld.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:12

solarpleure schreef:
Dat begreep ik ook.

@Abiola Stel jij hebt 20 jaar terug 6 jaar over je studie gedaan, ga je nou die 3000 euro ook betalen?

Ik heb mijn studie afgerond in de tijd die er voor stond, vier jaar dus. Ook al was ik toen een alleenstaande moeder....

Mensen met een functie beperking mogen zelfs twee jaar uitlopen. Dat het sommige rauw op het dak valt is natuurlijk vervelend, maar zes jaar doen over een studie van vier jaar is niet helemaal normaal imo.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:13

Dus, iedereen met een ziekte/handicap/noem maar op die gewoon echt niet kan, mag eigenlijk helemaal niet studeren dan?

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:14

Abiola schreef:
solarpleure schreef:
Dat begreep ik ook.

Ik heb mijn studie afgerond in de tijd die er voor stond, vier jaar dus. Ook al was ik toen een alleenstaande moeder....

Mensen met een functie beperking mogen zelfs twee jaar uitlopen. Dat het sommige rauw op het dak valt is natuurlijk vervelend, maar zes jaar doen over een studie van vier jaar is niet helemaal normaal imo.

Dat was de vraag niet

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:15

_Esther_87_ schreef:
Dus, iedereen met een ziekte/handicap/noem maar op die gewoon echt niet kan, mag eigenlijk helemaal niet studeren dan?

Natuurlijk wel, en die mogen dus zes jaar doen over een studie van vier jaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:16

Ik krijg er ook mee te maken helaas, dus ik ben niet zo blij met de regeling. Ga nog proberen of ik er onderuit kan gaan komen, maar dat is maar een kleine kans denk ik.

Op de site van de overheid staat dat de school je het resterende bedrag moet terug betalen als je eerder afstudeerd. Ik ga zelf in december opnieuw op eindassessment, als ik het dan wel haal dan zou de school de resterende maanden terug moeten betalen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:16

Wat is er mis met zelf iets investeren in je toekomst als je wat uitloopt. Ik vind ook de langstudeerboete een goed idee. .

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:17

Abiola schreef:

Gelukkig zijn de wegen waarop jij naar je werk rijd (waar studenten niet/nauwelijks gebruik van maken), de tv (waar ik als student nooit gebruik van maak), de pensioenen voor ouderen (terwijl ik als student van nu waarschijnlijk jullie pensioen ga ophoesten en langer door ga werken) ook nog bekostigd door de maatschappij. Zou naar zijn als dat niet meer gebeurt, toch?

Er zijn vaak hele plausibele redenen te vinden waarom studenten langer studeren, plus dat het gewoon oneerlijk is dat mensen drie jaar terug nog konden besluiten van studie te wisselen zonder problemen en dat die nu opeens ergens €3.000,- vandaan moeten halen. Daarnaast is studeren al niet goedkoop, we betalen hartstikke veel geld, ik ken geen enkele student die niet ergens aan het bijverdienen is en studeer ik echt niet zo significant veel langer dan iemand die MBO doet en waar geen enkele boete voor staat. Ik heb ooit een verkeerde studiekeuze gemaakt, heb nu een partime bestuursbaan erbij gedaan, maar moet nominaal studeren. Anders gaat het me veel kosten...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:20

Abiola schreef:
_Esther_87_ schreef:

Natuurlijk wel, en die mogen dus zes jaar doen over een studie van vier jaar.

Ja....als je het geluk hebt op tijd serieus genomen te worden door een dokter een er een fatsoenlijke diagnose wordt gesteld wel ja.

Als je daarentegen, zoals ik, al 7 jaar loopt te prutsen met iets en telkens van het kastje naar de muur wordt gestuurd....Dan heb je 'officieel' niets en heb je dus simpelweg een enorm probleem. Maar dan zal ik gewoon lui zijn zeker?

Ik meen dus serieus dat ik nooit was gaan studeren als ik dit geweten had. Ik heb met heel die boete op zich geen probleem, weet zeker dat er veel mensen zijn die echt bewust heel lang studeren omdat ze het gewoon gezellig vinden. Maar de manier waarop je in een hoek wordt gezet...Ik ben 24, heb vanaf mijn 16e altijd hard gewerkt, nooit schulden gehad, doe geen gekke dingen, ga niet op vakantie maar werk in de zomervakantie...en toch, ondanks alles, heb ik straks duizenden euro's schuld....Echt tof.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:24

capopjekop schreef:
Ik krijg er ook mee te maken helaas, dus ik ben niet zo blij met de regeling. Ga nog proberen of ik er onderuit kan gaan komen, maar dat is maar een kleine kans denk ik.

Op de site van de overheid staat dat de school je het resterende bedrag moet terug betalen als je eerder afstudeerd. Ik ga zelf in december opnieuw op eindassessment, als ik het dan wel haal dan zou de school de resterende maanden terug moeten betalen.

Inderdaad, ik heb deze quote van de site van de ISO gehaald net:
Citaat:
De boete van 3.063 euro geldt voor een jaar. Wanneer een student een aantal maanden te
veel uitloopt, in plaats van een heel jaar, betaalt hij of zij de volledige 3.063 euro. De
instelling is in dit geval verplicht het resterende gedeelte van dit bedrag terug te betalen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:24

_Esther_87_ schreef:
.

Ik meen dus serieus dat ik nooit was gaan studeren als ik dit geweten had. Ik heb met heel die boete op zich geen probleem, weet zeker dat er veel mensen zijn die echt bewust heel lang studeren omdat ze het gewoon gezellig vinden. Maar de manier waarop je in een hoek wordt gezet...Ik ben 24, heb vanaf mijn 16e altijd hard gewerkt, nooit schulden gehad, doe geen gekke dingen, ga niet op vakantie maar werk in de zomervakantie...en toch, ondanks alles, heb ik straks duizenden euro's schuld....Echt tof.

Tja en als je een beetje goede studie hebt uitgekozen (niet een of andere pretstudie) dan verdien je met een betere baan dit ook weer zo terug ten opzichte van een baan met nauwelijks opleiding.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:27

Ik heb gestemd voor "ja door een verkeerde studiekeuze"

Ik ben 2 jaar geleden begonnen met mijn HBO-V. Mijn propedeuse in 1 jaar gehaald en toen heb ik het toelatingsexamen gemaakt voor geneeskunde in België. Dat heb ik helaas niet gehaald, waardoor ik voor mezelf besloten had om gewoon door te gaan met mijn HBO.
Halverwege dit jaar heb ik stage gelopen in het ziekenhuis en toen kwam ik erachter dat ik geen verpleegkundige wil worden. En heb ik voor mezelf besloten om toch weer voor geneeskunde te gaan. Wat dus betekend dat ik straks 2 jaar ga uitlopen en ik dus voor 1 jaar de langstudeerboete moet betalen.
Als ik vorig schooljaar had geweten dat ik in het 2e jaar zou gaan stoppen, was ik nooit doorgegaan naar het 2e jaar, maar had ik toen al besloten om naar de VAVO te gaan om mijn deelcertificaten te gaan halen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:29

Daar gaat het me eerlijk gezegd niet echt om....Ik wil na mijn studie andere dingen kunnen doen dan jarenlang geld terugbetalen aan de overheid. Het kost mij heel, heel veel moeite om te studeren en ik wil daarvan genieten als ik klaar ben. Een eigen leven opbouwen, op mezelf wonen, noem maar op. Alles wat de meeste mensen op mijn leeftijd al voor elkaar hebben....Maar nee, ik word straks nog eens extra 'gestraft' want ik kan pas verder als alles weer is terugbetaalt....Ik word nog lekker een aantal jaar geconfronteerd met mijn moeilijke studieperiode.
Het is al duurder om langer te studeren, mijn stufi valt weg (geen probleem, wist ik namelijk allang!). Moet minors gaan volgen, heel veel nieuwe boeken aanschaffen (wist ik ook, duur maar overheen te komen). Maar met dit er extra bij....dan weet ik het niet meer.

Edit: ging over het terugverdienen dus. Overigens doe ik geen pretstudie hoor, gelukkig niet.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:30

Vanaf het jaar 2012-2013...

Ik heb 2009-2010 een half jaar HBO verpleegkunde gedaan, na februari gestopt dus een jaar stufi kwijt.
2010-2011 heb ik een jaar PABO gedaan maar één toets niet gehaald waardoor je alles opnieuw moet doen op een andere school
Nu afgelopen school jaar PABO, het eerste jaar, weer op een andere school gedaan en m'n P al gehaald.
Krijg ik dan te maken met de langstudeerboete of ontloop ik de boel?
Of heb ik dan gewoon alleen 2 jaar van de 3 jaar die ik nog moet geen stufi?

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:33

Alweer een hele opluchting dat de instelling het resterende gedeelte terug moet betalen. Scheelt alweer de helft van de boete.

Abiola schreef:

Gelukkig wordt die boete pas na een jaar opgelegd, anders kun je je als student straks helemaal niks meer veroorloven. Als ik binnen mijn studie een paar dagen ziek thuis had gezeten tijdens practicum, had ik zo een half jaar studievertraging te pakken en zeg nou zelf, wie heeft er nooit eens een griepje? Je studiefinanciering wordt overigens al wel in het eerste jaar dat je uitloopt omgezet in een lening, dus een schuld bouw je sowieso al op, ongeacht of die boete er nou wel of niet was gekomen.

@ Limoen: Als ik je goed begrijp, ben je nu dus drie jaar aan het studeren en heb je net je P gehaald? Je doet dan dus langer dan 1 jaar extra over je bachelor, neem ik aan? Helaas moet jij dan ook al aan de langstudeerdersboete geloven.
Laatst bijgewerkt door Chanen op 11-07-12 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 12:35

Limoen schreef:
Vanaf het jaar 2012-2013...

Ik heb 2009-2010 een half jaar HBO verpleegkunde gedaan, na februari gestopt dus een jaar stufi kwijt.
2010-2011 heb ik een jaar PABO gedaan maar één toets niet gehaald waardoor je alles opnieuw moet doen op een andere school
Nu afgelopen school jaar PABO, het eerste jaar, weer op een andere school gedaan en m'n P al gehaald.
Krijg ik dan te maken met de langstudeerboete of ontloop ik de boel?
Of heb ik dan gewoon alleen 2 jaar van de 3 jaar die ik nog moet geen stufi?

dan heb je er nu dus 3 jaar opzitten... en zo te lezen ga je dus komend jaar naar je 2e jaar? dan krijg je in je 4e jaar de langstudeerboete omdat alle eerdere jaren dat je ingeschreven hebt gestaan meetellen (ook al schrijf je je dus na 3 weken studie uit, dat jaar telt wel mee...)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:37

Alleen de inschrijvingen die starten in september tellen trouwens mee. Als je halverwege het jaar, in februari, instroomt heb je nergens last van. :?