Dansverbod op festivals?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Dansverbod op festivals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 03:10

Hoi,

Ik zit opeens met een reeks nieuwe levensvragen. Vandaag voor het eerst in jaren naar een festival geweest (Bospop) en wat me opviel: bijna niemand danste! Het deed aanvankelijk denken aan een suffe bar waar niemand de dansvloer op durft. Ik was er met een vriendin en wij gewoon dansen (ik ga geen 72,50 euro betalen om niet te dansen) maar dan dans je dus met allemaal stokstijve pilaren om je heen. Heel veel mensen bewogen hun hoofd niet eens, echt bizar. Ik dacht: vinden ze de muziek dan niet mooi? Maar aan het eind van de nummers wel klappen...

Ik bedoel, dan betaal je dus een smak geld en ga je helemaal vooraan staan bij een band om euh... daar te staan? Als je gewoon wil genieten van de muziek, koop een cd en blijf thuis! Of kijk een liveshow op tv, bespaart je modderige schoenen en je kunt zelf het volume regelen, maar ga niet de mensen die willen dansen in de weg staan.

Is het gek dat ik er zo over denk? Ik heb echt het gevoel dat de vertrutting in Nederland erg snel gaat en dat we nu zelfs te truttig zijn om te dansen. De zanger van The Cult riep naar het publiek dat het er bij stond als een kudde suffe schapen. Bij het op een na laatste nummers kwam het publiek eindelijk een beetje los, en toen zei de zanger dan ook iets als: "You fiets, you're finally starting to move and now we only have one song left." We moeten volgens mij echt meer dansen anders willen buitenlandse artiesten straks niet meer naar Nederland komen.

Bij The Waterboys kwam het publiek gelukkig wel los, maar ja, na een dag lang goede optredens mag dat ook wel een keer. En bij de Waterboys kun je volgens mij alleen stil blijven staan als je dood bent.

Is er de afgelopen jaren een dansverbod ingevoerd waar ik niet van weet? Speelt dit op alle festivals? Of trekt Bospop een wat rustiger publiek? Ben benieuwd wat julllie ervaringen zijn.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 03:44

Zoals bij alle levensvragen is het antwoord: BIER! :D

Knoffer

Re: Dansverbod op festivals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:35

Volgens mij wel afhankelijk van waar je bent en natuurlijk heel erg aan het soort mensen dat er komt. Er wordt niet overal stil gestaan!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:42

Tja we zijn nuchtere nederlanders he?! Ik ben er zoeen die als een gek kan lopen stuiteren, met vreemde mensen gaat dansen, pits loopt te bouwen ook niet vies ben van een beetje crowdsurfen (als het past dan he)
Ik merk ook erg dat er weinig gedanst word en het is de laatste paar jaren nog erger geworden. Hoe groter het festival hoe minder dans lijkt het wel. In kleine zaaltjes is het vaak al wat leuker. Gewoon niets van aantrekke nen eigen feestje bouwen, vaak gaan er dan vanzelf mensen mee doen :D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:45

The Waterboys? The Cult? Did I miss the train back to the eighties? -O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:45

En iemand die niet danst kan het niet naar de zin hebben op een festival?? :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:50

Een festival met The Waterboys en The Cult? Waarom was ik daar niet? :D

Arno, misschien was het publiek te jong, dat ze beide bands niet kenden :)) , of, denkend aan de opmerking van Wranglerbutt, wellicht was het publiek niet zo in staat om op en neer te springen en tegelijkertijd nog de rollator vast te houden :))

Maar, ik denk dat het antwoord al gegeven is: Bier!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:07

Nou Arno... dan ga je blijkbaar niet naar de juiste festivals :')
Mijn laatste 'festival' was het koffieconcert van Normaal... reken maar dat daar gedanst en gezongen werd :D (maar ja, daar schonken ze ook BIER :'))
De laatste keer dan mijn vent alleen naar een festival is geweest, zat ie onder de blauwe plekken van het pogo'en :')
Maar goed, het zal je al duidelijk zijn, wij dansen zeker wel :j En eerlijk gezegd heb ik recentelijk niet echt zo'n ervaring gehad, dat iedereen maar bleef staan :n
Ben wel benieuwd naar de rest van de reacties.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:51

Apple schreef:
Arno, misschien was het publiek te jong, dat ze beide bands niet kenden :)) , of, denkend aan de opmerking van Wranglerbutt, wellicht was het publiek niet zo in staat om op en neer te springen en tegelijkertijd nog de rollator vast te houden :))

_O-

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 13:53

Overigens was het al met al wel leuk hoor :D

jorretje schreef:
Tja we zijn nuchtere nederlanders he?! Ik ben er zoeen die als een gek kan lopen stuiteren, met vreemde mensen gaat dansen, pits loopt te bouwen ook niet vies ben van een beetje crowdsurfen (als het past dan he)
Ik merk ook erg dat er weinig gedanst word en het is de laatste paar jaren nog erger geworden. Hoe groter het festival hoe minder dans lijkt het wel. In kleine zaaltjes is het vaak al wat leuker. Gewoon niets van aantrekke nen eigen feestje bouwen, vaak gaan er dan vanzelf mensen mee doen :D

Idd kleine zaaltjes gaan beter. Toen we weggingen, kwamen we langs een boerderijtje dat was omgebouwd tot 'bar woodstock' en daar stond iedereen dus in de tuin te dansen op muziek die door een computer werd afgespeeld :D Daar dus nog een tijd gefeest en dat was wel leuk (behalve dan een 50-plusser die die vriendin probeerde te versieren, toen was ik zogenaamd even haar vriend :D)

Goof schreef:
En iemand die niet danst kan het niet naar de zin hebben op een festival?? :+

Tuurlijk wel. Voor mij hoeft er ook geen dansplicht te komen, maar je er haast aan gaan denken om met licht of laserstralen oid een vierkant voor het podium te markeren en een regel in te voeren dat je daar alleen mag komen als je danst of zo :D

Apple schreef:
Een festival met The Waterboys en The Cult? Waarom was ik daar niet? :D

Maar, ik denk dat het antwoord al gegeven is: Bier!

Maar als je de band niet kent, ga je toch niet vooraan staan? En The Cult kende ik eigenlijk ook nauwelijks, maar er was toch op te dansen. Als ik de muziek niet leuk vindt, loop ik meestal snel weg. Over de rollators: bij bar woodstock waren zij het juist die het feestje hadden opgezet, dus kweetniet. Over Bier: lijkt me niet dat je je lam moet zuipen om te kunnen dansen. Had zelf van 11.30 tot 01.30 uur 3,5 festivalbier op.

Wendy schreef:
Nou Arno... dan ga je blijkbaar niet naar de juiste festivals :')
Mijn laatste 'festival' was het koffieconcert van Normaal... reken maar dat daar gedanst en gezongen werd :D (maar ja, daar schonken ze ook BIER :'))
De laatste keer dan mijn vent alleen naar een festival is geweest, zat ie onder de blauwe plekken van het pogo'en :')
Maar goed, het zal je al duidelijk zijn, wij dansen zeker wel :j En eerlijk gezegd heb ik recentelijk niet echt zo'n ervaring gehad, dat iedereen maar bleef staan :n
Ben wel benieuwd naar de rest van de reacties.

Normaal, daar zeg je ook wel wat :D Dat is denk ik wel de oplossing als dit stilstandvirus op meer festivals speelt. Bij festivals staat veel publiek dat de band niet kent. Vroeger was dat geen reden om niet te dansen maar nu misschien wel. Je zag ook dat toen Kevin Degraw een bekend nummer opzette, veel mensen even gingen meedansen en snel (tijdens het nummer nog) weer stilvielen.

Bij een optreden van een band (zonder festival er omheen) komen misschien alleen mensen die de band kennen, niet lam zijn geslagen door een rusteloze drank- en drugsvolle nacht op de camping, en zin hebben om te dansen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:00

Mijn vriend zit in een ska-band, en ik ben zelf nooit bij de optredens maar hoor altijd dat het helemaal los gaat bij hen, zelfs als 't daarvoor de hele avond een dooie boel is geweest. Soort muziek speelt kennelijk dus ook een grote rol, want zij zijn geen bekende band (wel in de regio, maar ze spelen door 't hele land)

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:34

Eigenlijk nog nooit mee gemaakt dat er haast niemand danste op een festival! Maargoed, ik ga ook naar festivals zoals Lakedance, Extrema, HouseQuake etc. Natuurlijk zijn er altijd wel mensen die niet dansen maar over het algemeen zie ik mensen dansen of in ieder geval bewegen met hun hoofd oid!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:42

arno8 schreef:
Hoi,

Ik bedoel, dan betaal je dus een smak geld en ga je helemaal vooraan staan bij een band om euh... daar te staan? Als je gewoon wil genieten van de muziek, koop een cd en blijf thuis! Of kijk een liveshow op tv, bespaart je modderige schoenen en je kunt zelf het volume regelen, maar ga niet de mensen die willen dansen in de weg staan.

.

als jullie perse willen dansen, doe dat dan niet in het midden, maar naar de zijkant of daar waar je plek hebt (want als je danst kijk je toch niet naar de artiest), en sta niet constant te botsen en springen tegen mensen die gewoon willen staan kijken naar de artiest ...

iedereen zijn zin, sommige mensen (zoals ik) dansen simpelweg niet. punt. probeer ons dan niet te dwingen om te dansen, net zoals dat wij jullie niet dwingen om stil te staan.
wil je dansen? dans. wil je stilstaan "dood wezen" ? sta dan stil.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:54

Ik staar ook het liefst gefascineerd naar het podium, laat me :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:58

Ik ken de bands die je noemt eerlijk gezegd niet, maar is het wel muziek waar op de dansen valt? Op sommige muziek kom ik ook niet verder dan een beetje met mijn been en hoofd meetikken :') En bij andere muziek sta ik dromend naar het gitaarspel van een gitarist te kijken en op andere muziek ga ik wel lekker dansen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:22

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:26

Best grappige muziek, maar ik krijg er nou niet bepaald zin om te dansen van. Eerder beetje met mijn hoofd schudden en luchtgitaar te spelen :')

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:30

Duhelo schreef:
arno8 schreef:
Hoi,

.

als jullie perse willen dansen, doe dat dan niet in het midden, maar naar de zijkant of daar waar je plek hebt (want als je danst kijk je toch niet naar de artiest), en sta niet constant te botsen en springen tegen mensen die gewoon willen staan kijken naar de artiest ...

iedereen zijn zin, sommige mensen (zoals ik) dansen simpelweg niet. punt. probeer ons dan niet te dwingen om te dansen, net zoals dat wij jullie niet dwingen om stil te staan.
wil je dansen? dans. wil je stilstaan "dood wezen" ? sta dan stil.

echt he, laat die mensen als ze dat dan willen doen, zegt niet dat ze niet genieten

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:40

Tja, ik dans ook niet. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet kan genieten van een festival of een optreden. Juist wel! We gaan zeer geregeld naar een concert en we hebben al jaren kaarten voor Lowlands, maar dansen is niet voor mij weggelegd.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:52

tjah ik kan eerlijk gezegd niet op elke muziek danse t is dan meer beetje proberen te kijken, hangen, beetje luisteren,,.. of gewoon lekker op een stukkie gras met handdoekie en glaasie drinken liggen luisteren.
vind niet dat jij mensen kan gaan dwingen om te gaan dansen ook al staan ze vooraan omdat jij zonodig wil dansen...
iedereen feest op zijn of haar manier

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:56

DaniBanani schreef:
Mijn vriend zit in een ska-band, en ik ben zelf nooit bij de optredens maar hoor altijd dat het helemaal los gaat bij hen, zelfs als 't daarvoor de hele avond een dooie boel is geweest. Soort muziek speelt kennelijk dus ook een grote rol, want zij zijn geen bekende band (wel in de regio, maar ze spelen door 't hele land)

Welke band is dat? Heb toevallig dit weekend nog een ska bandje uit noord holland gezien, misschien wel dezelfde!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:59

arno8 schreef:
*knip*

Normaal, daar zeg je ook wel wat :D Dat is denk ik wel de oplossing als dit stilstandvirus op meer festivals speelt. Bij festivals staat veel publiek dat de band niet kent. Vroeger was dat geen reden om niet te dansen maar nu misschien wel. Je zag ook dat toen Kevin Degraw een bekend nummer opzette, veel mensen even gingen meedansen en snel (tijdens het nummer nog) weer stilvielen.

Bij een optreden van een band (zonder festival er omheen) komen misschien alleen mensen die de band kennen, niet lam zijn geslagen door een rusteloze drank- en drugsvolle nacht op de camping, en zin hebben om te dansen.

Kevin Degraw? :') Ik dacht even dat hij een broer heeft en daarna besefte ik van niet en krimpte mijn hart even ineen haha.
Maar oke, dat is niet bepaald ontopic. Ik vind dat je iedereen in zijn waarde moet laten. Ik zou het zelf ook leuker vinden als iedereen danste, maar het is een vicieuze cirkel denk ik. Niemand durft bij de eersten te zijn om te gaan dansen en daardoor staat uiteindelijk iedereen stil.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:12

Liselot schreef:
DaniBanani schreef:

Welke band is dat? Heb toevallig dit weekend nog een ska bandje uit noord holland gezien, misschien wel dezelfde!

De Skatjes. :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:37

Ligt denk ik ook wel aan de muziekstroming. Zelf ben ik vorige week op Electronic Family geweest in Amsterdam en REKEN maar dat daar de voetjes écht wel van de vloer gingen!!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:42

Was het vast geen leuk festival.

Ik ben afgelopen zaterdag naar een festival geweest, en reken maar dat daar gedanst werd. Het was voor mij de eerste keer dat ik naar een festival ging, en ik had ook verwacht dat iedereen stil stond, maar no way. Heerlijk dat iedereen los ging en het niemand uit maakte of je er raar uit zag.