Pas gewoon de norm aan en dan voldoe je er weer aan.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Pas gewoon de norm aan en dan voldoe je er weer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 15:13

De bezuinigingen raken alle overheidskosten.
Waar de politie via bekeuringen forse budgetten aan inkomsten oplevert, is de brandweer een ander punt.

Een opmerking schítterend in 8)7 is ´het gebruik van moderne technologie´. Net alsof dat een wapenfeit op zich is en niet juist tot snellere en effectievere reactie zou moeten leiden.

http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... e-zijn.xml

De huidige ´orde´:
- verhoog de veilige norm voor radioactiviteit in voedsel en zet de snuffelpalen uit
- laat meer blauw op staat gewoon meer bekeuringen uitschrijven
- verander gewoon de meetcriteria voor een goedkopere brandweer
Win-Win voor de bestuurders

Voorlopig is het dieptepunt van de economische crisis niet in zicht en is elke ´redding´ het oplopen van schuld; meer rente voor staten die de rente voordien al moeilijk tot niet konden opbrengen.
Waar gaan we straks nog meer bezuinigingen op zien?
Op het leger? Nâh, dat vinden de VS niet goed.
Op de ambtenaren zelf? Misschien een symbolisch gebaar.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:50

:? |o

Tot zover mijn uiterst zinvolle bijdrage +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 15:53

gummie schreef:
:? |o

Tot zover mijn uiterst zinvolle bijdrage +:)+

Je begrijpt het artikel niet?
Je bent het ermee eens dat de normen worden aangepast?
Je begrijpt mijn schrijven niet?
Je vindt het allemaal prima?
Je schopt maar gewoon wat?
Of wat?

gummie

Re: Pas gewoon de norm aan en dan voldoe je er weer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:08

Zou graag hetzelfde aan jou willen vragen...

What the hell is de bedoeling van dit vage stukje schrijven?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:10

Laten zien dat ze de politie van Nederland haat

Of nee, laten zien dat ze het niet eens is met het beleid in Nederland, maar dat ze zelf in Andalusie woont.. :')

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:53

Dat laatste is natuurlijk volslagen irrelevant. Je kan prima een mening hebben over zaken waar je niet middenin staat. Getuige 70% van álle reacties op Bokt. :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 17:17

DaniBanani schreef:
Dat laatste is natuurlijk volslagen irrelevant. Je kan prima een mening hebben over zaken waar je niet middenin staat. Getuige 70% van álle reacties op Bokt. :+

Beiden rercties hebben geen enkele inhoud en zijn vooral persoonlijk waarbij de laatste niet eens een profiel aanklikt ter info.

Verder is het onderwerp slechts een NL invuling van wat in heel Europa speelt.
Het is geen NL onderwerp noch een Spaans.
Het zijn aspecten van een Europese ontwikkeling van een oude wereld versie van nieuwe wereld economie.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:58

Waar ik wel benieuwd naar ben; op Bokt ben je vrij actief met het bewust willen maken van leden met betrekking tot dit soort thema's. Doe je dat ook op grotere schaal, buiten Bokt?

(puur uit nieuwsgierigheid :) )

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:05

En ter aanvulling op DaniBanani: doe je dat ook op dezelfde manier?

Ps. nou weet ik nog steeds niet wat je nou eigenlijk wil met dit topic.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 18:37

DaniBanani schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben; op Bokt ben je vrij actief met het bewust willen maken van leden met betrekking tot dit soort thema's. Doe je dat ook op grotere schaal, buiten Bokt?

(puur uit nieuwsgierigheid :) )

Ja.

Ben ook bij de Proteccion Civil (112) voor een breed scala aan eerste lijns hulpverlening.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:41

Maar.. wat is de bedoeling van dit topic?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 18:50

Vivian__ schreef:

Ok laat ik een vraagstelling van maken.

Wat vinden jullie van het voorgestelde aanpassen van de norm waaraan de brandweer moet voldoen?

Mag de reactietijd worden afgewogen tegen inspanning voor brandpreventie?
Bij 5% meer voorlichting op scholen is dan 5% later komen redelijk?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:57

Dat is imo afhankelijk van de combinatie van:
1. de haalbaarheid van de huidige norm
2. de wenselijkheid van de huidige norm

Die dan weer o.a. afhankelijk zijn van:
- de ernst van de gevolgen van niet aan de huidige norm voldoen
- of de veiligheid van de brandweerlieden zelf voldoende gewaarborgd is onder de huidige norm

En ik beschik helaas niet over de benodigde info om op dat soort vragen antwoord te geven.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:06

Hier (Belgie) zie je in de praktijk juist dat ze hun best doen om de reactietijd te verkorten. Laatst was hier nog een oefening, waarbij een brandslang over een wijd gebied uitgerold moest worden om de tijdsduur daarvan te checken en verbeteren. Dat werd behoorlijk groots aangepakt. Raar iets om op te bezuinigen, maar zijn ze niet op alle gebieden aan het doorslaan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 19:37

CaPrIoLe`79 schreef:
Hier (Belgie) zie je in de praktijk juist dat ze hun best doen om de reactietijd te verkorten. Laatst was hier nog een oefening, waarbij een brandslang over een wijd gebied uitgerold moest worden om de tijdsduur daarvan te checken en verbeteren. Dat werd behoorlijk groots aangepakt. Raar iets om op te bezuinigen, maar zijn ze niet op alle gebieden aan het doorslaan?

Inderdaad is dat míjn kijk op de argumentering van gemeentes: Een smoes om bezuinigingen waardoor de reactietijd langer wordt te ´rechtvaardigen´.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:42

Huertecilla schreef:
Vivian__ schreef:

Ok laat ik een vraagstelling van maken.

Wat vinden jullie van het voorgestelde aanpassen van de norm waaraan de brandweer moet voldoen?

Mag de reactietijd worden afgewogen tegen inspanning voor brandpreventie?
Bij 5% meer voorlichting op scholen is dan 5% later komen redelijk?

Ik denk dat als dit in je openingspost had gestaan HC, dat mensen meteen beter hadden begrepen wat je bedoelt te zeggen/waarover je discussie op gang wilt brengen.

Ik vind het persoonlijk een slechte zaak, de aanpassing van deze normen. Het is weer een kwestie van geld.. waar de hoge heren niets van zullen merken. En of het nou zoveel oplevert... ik vraag het me sterk af. Het klinkt als creatief boekhouden en panieksurfen op de bezuinigingsgolf.

Ik vraag me af hoe de brandweermensen hier zelf tegenover staan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 19:52

kjoetie schreef:

Hier is de situatie niet anders en ze zijn helemaal niet blij dat ze met minder middelen toch moeten proberen om goed werk te doe.
Het komt erop neer dat ze meer haast moeten maken, meer risicos moeten nemen met als resultaat meer ontevreden burgers.

Een ander punt is dat er keihard bezuinigd wordt op de uren. Ze merken de afgenomen beztttingsgraad ook nog eens in hun salaris.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:19

Er moet dan toch een punt komen dat ze eigenlijk geen goede dienstverlening meer kunnen garanderen... Wat erg ook voor deze mensen, ze stellen al hun leven in de waagschaal met hun werk, dan moet dat toch op zijn minst fatsoenlijk gefaciliteerd worden...

Zonde, deze ontwikkelingen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 00:24

Ik vind de brandweer nou niet echt iets om op te bezuinigen nee... :n

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:00

kjoetie schreef:
Ik vind het persoonlijk een slechte zaak, de aanpassing van deze normen. Het is weer een kwestie van geld.. waar de hoge heren niets van zullen merken. En of het nou zoveel oplevert... ik vraag het me sterk af. Het klinkt als creatief boekhouden en panieksurfen op de bezuinigingsgolf.

Als het huis van de hoge heren in de hens staat dan denk ik dat ze het wel zullen merken :D En zij hebben over het algemeen wat meer te verliezen als hun toko affikt. Die is meestal een beetje groter dan het gemiddelde huis van jan/piet/klaas en noem maar op.

Hier in mijn gemeente hebben we alleen vrijwillige brandweerlieden, gemeente wou ook bezuinigen is er gelukkig niet door gekomen. Ik woon in de zuidelijke gemeente van friesland, dit is lang en smal. Is er aan de ene kant brand dan is de aanrijtijd niet haalbaar. Dus hebben we hier (nog) verspreid brandweerkazernes staan. En nee, men is echt niet blij met al die bezuinigingen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:15

aikon schreef:
En nee, men is echt niet blij met al die bezuinigingen.

Het probleem is dat niemand ooit blij is met welke bezuiniging dan ook, maar dat gemeenten wel financieel de touwtjes aan elkaar moeten knopen. Iets wat niet meevalt, vooral doordat de landelijke overheid taken doorschuift naar gemeenten zonder het geld dat nodig is om die taken voldoende uit te kunnen voeren. Daardoor moeten pijnlijke beslissingen genomen worden. Wat niet bezuinigd wordt op de brandweer moet bijvoorbeeld bij de bibliotheek of bij de minima gehaald worden. Er valt natuurlijk een discussie te voeren over de vraag wat de minst slechte optie is, maar de vraag zoals die hier nu in het topic wordt neergelegd is niet volledig naar mijn mening.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:27

goeroe schreef:
Er valt natuurlijk een discussie te voeren over de vraag wat de minst slechte optie is, maar de vraag zoals die hier nu in het topic wordt neergelegd is niet volledig naar mijn mening.

Stel gerust de volledige.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:52

Eigenlijk zijn er volgens mij twee vraagstukken die hier spelen. Allereerst kun je je afvragen of het verantwoord is om te bezuinigen op de brandweer. Ten tweede, als je eenmaal besloten hebt om te bezuinigen op de brandweer, mag je dan lagere eisen stellen bijvoorbeeld ten aanzien van de aanrijtijden?

Ik ben van mening dat je om deze vragen te kunnen beantwoorden veel specifiekere informatie moet hebben, tenzij je heel principieel tegen bent. Dat kan natuurlijk ook, maar dat levert niet echt een interessante discussie op. Als ik eerlijk ben heb ik daarom niet veel hoop dat dit een goede discussie zal opleveren. We kunnen het algemeen houden maar dan levert het niet veel meer op dan "het is schandalig" en "bestuurders doen niets liever dan het volk pesten en hun zakken vullen" of we kunnen het specifiek maken maar dan wordt het allemaal erg hypothetisch en haken denk ik veel mensen af.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:54

goeroe schreef:
Eigenlijk zijn er volgens mij twee vraagstukken die hier spelen. Allereerst kun je je afvragen of het verantwoord is om te bezuinigen op de brandweer. Ten tweede, als je eenmaal besloten hebt om te bezuinigen op de brandweer, mag je dan lagere eisen stellen bijvoorbeeld ten aanzien van de aanrijtijden?

Ik ben van mening dat je om deze vragen te kunnen beantwoorden veel specifiekere informatie moet hebben, tenzij je heel principieel tegen bent.

Juistem :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 00:11

De openingspost van dit topic voldoet niet aan de richtlijnen die hiervoor op NM zijn opgesteld. Hier dus een slotje.