Hondenpoep Waddenbreed aangepakt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Hondenpoep Waddenbreed aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 17:09

bron:het ommetje

waar dna technologie on al niet toe brengt.

Citaat:
Op de Waddeneilanden zal binnenkort een gezamenlijke aanpak van het hondenpoep-probleem worden opgestart. Het betreft hier een initiatief van de landbouwhogeschool Wageningen in samenwerking met het ministerie van VROM dat de Waddeneilanden heeft aangewezen als proefgebied voor een adequate ergernisbestrijding op dit terrein. Veel mensen ergeren zich aan het feit dat loslopende honden poepen op voor publiek toegankelijke plaatsen en dat eigenaren van de betreffende honden niet de moeite nemen om de troep op te ruimen. Ook op Vlieland speelt dit verhaal en men kan dan ook stellen dat alle genomen maatregelen ten spijt (bijvoorbeeld de gratis hondenpoepzakken) niet in staat zijn gebleken de hondenbezitter op te voeden tot een sociaal aanvaardbare deelnemer aan de samenleving. Een veel gehoord excuus van hondenbezitters is: "Daar betaal ik toch hondenbelasting voor".
De minister van Verkeer, Ruimtelijke ordening en Milieu heeft vorig jaar reeds inkomsten uit hondenbelasting beschikbaar gemaakt voor de ontwikkeling van speciale technologie om nu eens paal en perk te stellen aan onwillige hondenbezitters en het daaruit ontwikkelde concept zal als pilot gaan draaien in de Waddengemeenten Texel, Vlieland, Terschelling, Harlingen en Ameland. Ook De Marne had belangstelling voor deelname aan het project maar binnen die gemeente bevindt zich ook Pieterburen en het precedent dat uitgaat van de vestiging van de Zeehondencrèche aldaar vond de staatssecretaris een onoverkomelijk bezwaar.
Het concept is gekoppeld aan de huisdierenchip en een DNA-database. In de toekomst wordt door de chippende dierenarts meteen bloed afgenomen van de gechipte hond en dit wordt tezamen met de overige administratie gedocumenteerd. De technologie maakt het dan mogelijk om de door de Landbouwhogeschool ontwikkelde DNA-extracting-plug in een gevonden hondendrol te steken waarna binnen veertig seconden de identiteit en eigenaar van de hond kan worden achterhaald. De betreffende drol wordt gewogen en verzameld (hiermee wordt in een later stadium biogas opgewekt) en automatisch wordt de eigenaar aangeslagen voor een extra heffing op de hondenbelasting. De heffing kan naar gelang de grootte van de hond oplopen tot maar liefst € 85,-.
De heffing wordt weer geinvesteerd in de verdere ontwikkeling en verstrekking van middelen om de poep-overlast verder te verminderen. De kosten van het project bedragen ongeveer € 956.000,- waarvan het grootste gedeelte is gefinancierd door de geïnde hondenbelasting. De deelnemende gemeenten dragen zelf ook bij aan de financiering en de opbrengsten van het biogas zal dan ook ten bate komen van de gemeentekas

Blue_Eyes

Re: Hondenpoep Waddenbreed aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:25

Lijkt me een prijzig geintje, maar ik vind het wel een goed idee := Ben benieuwd of het echt waar is!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:16

Dan ook met kattenpoep *\o/*

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:00

papagroom schreef:

De (1) aprileditie zeker? ;) Als het waar is vraag ik me af hoeveel procent van de overlast veroorzaakt wordt door honden die met hun baasjes op vakantie zijn en dus buiten schot blijven. Het zou me niet verbazen als dat aandeel best groot is en het effect van de maatregel daardoor tegenvalt. Overigens moest ik bij het lezen van de titel in eerste instantie aan zeehondendrollen denken. :')

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 22:27

goeroe schreef:
papagroom schreef:

De (1) aprileditie zeker? ;) Als het waar is vraag ik me af hoeveel procent van de overlast veroorzaakt wordt door honden die met hun baasjes op vakantie zijn en dus buiten schot blijven. Het zou me niet verbazen als dat aandeel best groot is en het effect van de maatregel daardoor tegenvalt. Overigens moest ik bij het lezen van de titel in eerste instantie aan zeehondendrollen denken. :')

Dat laatste vormt ook een groot probleem,Lenie kan een gepeperde rekening verwachten. :Y)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:28

Het blijkt inderdaad om een onzinbericht te gaan. :D Leuk bedacht, maar waarom heb je het hier geplaatst papagroom? Met al je ervaring hier zou je toch beter moeten weten.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 22:42

Ach...een lolletje op een regenachtige avond....

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:31

Citaat:
De betreffende drol wordt gewogen en verzameld (hiermee wordt in een later stadium biogas opgewekt) en automatisch wordt de eigenaar aangeslagen voor een extra heffing op de hondenbelasting. De heffing kan naar gelang de grootte van de hond oplopen tot maar liefst € 85,-.

Dusssssssss, ze gaan 2x vangen voor die drollen? Eerst de boete en vervolgens verkoop van biogas? Of gaan de hondeneigenaren dit gas gratis krijgen :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:40

Ik vind het een goed concept.
Maar kijk, als mijn hond langs de slootkant poept waar verder niemand komt, dan zie ik het nut er niet van in om het om te ruimen. Op de stoep is een ander verhaal, maar hij poept alleen in het gras :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:45

Dames, hebben jullie poep in jullie ogen? :+ Het is nep, pure onzin, een ouderwets broodje aap, of zal ik zeggen broodje poep?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:36

Hier een slotje omdat het niet om een echt nieuwsbericht gaat.