Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
solarpleure schreef:Van mij wel, enkel en alleen al omdat ik van mening ben dat het gebruik van embryo's niet vermenselijkt moet worden. Zoals je stelt dat er "een beginnend mens sterft" is voor mij niet van toepassing, niet alles dat kan hoeft. Niet alle bevruchtingen hoeven te resulteren in een geboorte.
solarpleure schreef:Van mij wel, enkel en alleen al omdat ik van mening ben dat het gebruik van embryo's niet vermenselijkt moet worden. Zoals je stelt dat er "een beginnend mens sterft" is voor mij niet van toepassing, niet alles dat kan hoeft. Niet alle bevruchtingen hoeven te resulteren in een geboorte.
Neroo schreef:Laatst nog een documentaire over gezien van Katie Piper ( Dat meisje dat zuur in haar gezicht heeft gekregen door haar ex ). Zij kreeg ook een behandeling met die cellen en na verloop van tijd kon ze weer zien met haar blinde oog.
Ook zag je een 'gekweekt' hartje kloppen in zo'n speciale pot. Echt heel bijzonder!
Ik vind het een goed iets. Je kunt er enorm veel mensen mee helpen!
Heino schreef:Als het is om iemands kwaliteit van leven te verbeteren: ja!
Als het is om iemands kwantiteit van leven te verbeteren/rekken: nee!
L*llig gezegd, maar het moet een keer ophouden, je verhoogt de zorgkosten enorm door iedereen maar te redden.
Citaat:Dit gaat om embryo's in de blastulafase
Citaat:Allereerst waarom embryo en niet cellen:
Als je het woord cellen gaat gebruiken in plaats van embryo, schiet dat bij sommige mensen in het verkeerde keelgat. Je versterkt dan het idee dat onderzoekers helemaal geen waarde hechten aan datgene waar ze mee willen werken. Daarbij is de officiële naam voor een bevruchte eicel, tot in de tiende week gewoon embryo. Daarna wordt het een foetus.
Citaat:Waarom spreek ik van een beginnend mens. Ik had het misschien beter moeten verwoorden: Potentieel leven. De Nederlandse wet gaat namelijk uit van het feit dat een embryo potentieel leven is. Of dat terecht is, zoals bijvoorbeeld bij IVF-embryo's die niet worden geplaatst. Dat is punt twee.
Citaat:Dit is gebaseerd op het feit dat er dan gastrulatie plaatsvindt. Dat is het begin van het ontstaan van cellen en structuren die gaan uitgroeien tot de zenuwcellen.
Vanillia schreef:Heino schreef:Als het is om iemands kwaliteit van leven te verbeteren: ja!
Als het is om iemands kwantiteit van leven te verbeteren/rekken: nee!
L*llig gezegd, maar het moet een keer ophouden, je verhoogt de zorgkosten enorm door iedereen maar te redden.
Ja maar wie ben jij om te bepalen dat iemand zijn leven lang genoeg is geweest?
labyrinth schreef:Klopt, maar voor de wet wordt er alleen gekeken naar het begin van vorming van het zenuwstelsel. Omdat er bij veel mensen een directe link wordt gelegd van zenuwen naar gevoel en bewustzijn.