Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 22:51

N.a.v. dit topic: [NM] Studente doodt katjes voor kunst

... heb ik om verder off-topic gediscussiëer even dit topic opgericht.

Ikzelf vind het een terechte vergelijking. Er zijn miljoenen mensen op de trein gezet, richting concentratiekamp. Er worden vandaag ook miljoenen varkens in overvolle vrachtwagens gepropt, richting slachthuis in Verweggistan waar de regeltjes wat minder streng zijn. In concentratiekampen werden er miljoenen mensen vergast. In de kuikenbroederijen waar legkippen worden gekweekt worden er in Nederland alleen al miljoenen haantjes van nog geen dag oud vergast, omdat ze nutteloos voor ons zijn... In deze kampen werden ook mensen ingespoten met bacillen om het effect daarvan te bestuderen, en denk eens aan dierproeven in labratoria... juist...

Het tegenargument? Dieren zijn niet gelijk aan mensen. Maar dit is vaker geroepen, over o.a. Joden, zwarten, homo's, vrouwen, zigeuners, ga zo maar door. Waarom is het in dit geval ineens wel een terecht tegenargument?

Voor de goede orde, ik ben me er heel prima van bewust dat dit vergelijk mensen enorm kan kwetsen. Het is absoluut niet mijn bedoeling om wie dan ook te kwetsen, vandaar dat ik deze vergelijking over het algemeen niet maak. Maar ik kan witheet van woede worden als ik me bedenk welke praktijken er vandaag de dag nog legaal zijn, niet uitsluitend met dieren maar ook met andere mensen. Slavernij bestaat nog steeds, racisme, homofobie en sexisme zijn de wereld ook nog niet uit, en dat is vreselijk. Daar moet ook absoluut iets aan gedaan worden. En waarom nemen we dieren ook niet even mee, als we er toch mee bezig zijn?

Marjo

Re: Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:53

Even mijzelf gequoted uit het vorige topic.

Marjoow schreef:
8)7

Transport van dieren: Gebeurd níet per trein, maar per vrachtwagen. Tegenwoordig is ook daar streng beleid voor, en worden vrachtwagens gecontroleerd.
Voeding van dieren: Als je enig kennis hebt van de dierenindustrie, weet je dat deze niet uitgehongerd worden, alleen al omdat ze dan bij de slager niets waard zijn omdat er geen grammetje vlees meer aan zit.
Euthanasie/slacht van dieren: Dieren mogen pas geeuthanaseerd of geslacht worden nadat een dierenarts hier bij is geweest, mocht er iets mis zijn met de dieren. Dit gebeurt dan door middel van een spuitje of een schot. Geen gas.
Arbeid van dieren: De enige dieren die arbeid moeten verrichten, zijn de paarden. Koeien hoeven niet te werken hoor ;)

Dus, houd je nu op met deze walgelijke vergelijking? :r

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:54

Over dierproeven:

Heb jij kénnis van dierproeven?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 22:56

Diertransport gebeurt trouwens ook via trein. Is een trein trouwens erger dan een vrachtwagen?
Voeding van dieren: nee, ze worden zo enorm vetgemest dat ze niet meer kunnen lopen, stukken beter.
Euthanasie/slacht: zie de haantjes. Gebeurt met gas of via de versnipperaar.
Arbeid van dieren: Heb je een punt. Op dit gebied is het inderdaad geen juiste vergelijking.
Dierproeven: eh, ja? Dat is echt niet lief en aardig hoor.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:58

Appelmoes_11 schreef:
Diertransport gebeurt trouwens ook via trein. Is een trein trouwens erger dan een vrachtwagen?
Voeding van dieren: nee, ze worden zo enorm vetgemest dat ze niet meer kunnen lopen, stukken beter.
Euthanasie/slacht: zie de haantjes. Gebeurt met gas of via de versnipperaar.
Arbeid van dieren: Heb je een punt. Op dit gebied is het inderdaad geen juiste vergelijking.
Dierproeven: eh, ja? Dat is echt niet lief en aardig hoor.

Nee, jij hebt duidelijk geen kennis van dierproeven ;)

Vetmesten is het tegenovergestelde van uithongeren. Buiten dat, een koe die te zwaar is om zelf te kunnen lopen? Hoe willen ze die dan in hemelsnaam bij het slachthuis krijgen?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 23:00

Het gaat niet alleen over koeien hé... je hebt vast wel eens van een plofkip gehoord. En kistkalveren? Daarbij wordt bewust bloedarmoede veroorzaakt, terwijl ze opgesloten zitten in een kist.

Vertel mij meer over dierproeven? :) Ik wil best een discussie met je aangaan, maar je moet zelf je argumenten onderbouwen, dat ga ik niet voor je doen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:01

Appelmoes_11 schreef:
Het gaat niet alleen over koeien hé... je hebt vast wel eens van een plofkip gehoord. En kistkalveren? Daarbij wordt bewust bloedarmoede veroorzaakt, terwijl ze opgesloten zitten in een kist.

Vertel mij meer over dierproeven? :) Ik wil best een discussie met je aangaan, maar je moet zelf je argumenten onderbouwen, dat ga ik niet voor je doen.

Ik ga niet in discussie met iemand die geen kennis heeft over dierproeven ;)

Kom eens met bronnen...

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:01

Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn in dit soort vergelijkingen. De holocaust was iets zo ongelofelijk gruwelijks en onmenselijks, dat zou ik niet 'naar beneden' willen halen door het te vergelijken met bv. de bio-industrie. Want ja, hoe dieronvriendelijk de bio-industrie misschien ook is, de holocaust staat voor mij nog wel een flink aantal trappen hoger.

TS: je vergeet één belangrijk punt in je vergelijking. De holocaust had als enkel doel het vernietigen van een compleet ras, een complete soort. Niet omdat het nut had, niet als voeding, enkel om de wereld ervan te 'verlossen'. De bio-industrie levert eten op, dus ondanks dat het er misschien dier onvriendelijk aan toe gaat, heeft het een doel.

Dus ja, mijns inziens loopt de vergelijking behoorlijk krom.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:03

Ik denk dat er niets te vergelijken is met de holocaust, en ik vind het ook ontzettend respectloos om het wel te doen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:03

Avonturier schreef:
Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn in dit soort vergelijkingen. De holocaust was iets zo ongelofelijk gruwelijks en onmenselijks, dat zou ik niet 'naar beneden' willen halen door het te vergelijken met bv. de bio-industrie. Want ja, hoe dieronvriendelijk de bio-industrie misschien ook is, de holocaust staat voor mij nog wel een flink aantal trappen hoger.

TS: je vergeet één belangrijk punt in je vergelijking. De holocaust had als enkel doel het vernietigen van een compleet ras, een complete soort. Niet omdat het nut had, niet als voeding, enkel om de wereld ervan te 'verlossen'. De bio-industrie levert eten op, dus ondanks dat het er misschien dier onvriendelijk aan toe gaat, heeft het een doel.

Dus ja, mijns inziens loopt de vergelijking behoorlijk krom.

Plús: Er zijn een heleboel instanties (Greenpeace, PETA, Dierenbescherming, Wakker Dier) die opkomen voor de bio industrie dieren.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:09

Ik vind dat je dit niet kunt vergelijken. De Holocaust is toch echt wel even wat anders imo, en ik heb mensen toch iets hoger zitten dan dieren.

TS heeft echter wel gelijk in het vergassen van haantjes, dat gebeurt wel degelijk. Ze zitten in een bak, er wordt een gas ingespoten dat alle zuurstof uit de lucht haalt, en zo stikken ze. Laatst liet Jamie Oliver het live zien op tv. :Y)
Sneu om te zien, maar elk apart een spuitje is natuurlijk niet rendabel.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:10

mensen die vlees eten kunnen erg geirriteerd en verdedigend reageren als het om hun dagelijkse portie vlees gaat, wees voorbereid! :P

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:11

Amalarab schreef:
mensen die vlees eten kunnen erg geirriteerd en verdedigend reageren als het om hun dagelijkse portie vlees gaat, wees voorbereid! :P

Waar slaat dit op? Vind jij het kunnen dan, deze vergelijking?
Wat is er mis met vlees eten? Wie zegt dat iedereen hier een dagelijkse portie vlees eet?

Wie zegt dat we geirriteerd reageren omdat het om het vlees gaat, en niet om een walgelijke vergelijking?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:11

Marjoow schreef:
Plús: Er zijn een heleboel instanties (Greenpeace, PETA, Dierenbescherming, Wakker Dier) die opkomen voor de bio industrie dieren.

Jammer he dat dat nodig is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:13

hestejente schreef:
Marjoow schreef:

Daar gaat het niet om toch?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:13

Wet van Godwin.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:15

Authentic schreef:
Wet van Godwin.

_/-\o_

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:17

Authentic schreef:
Wet van Godwin.

Nou idd. Wat een vergelijking weer. En nee, die vind ik niet terecht. Wat er in WOII mensen is aangedaan, kun je niet vergelijken met de bioindustrie van vandaag. Hoe kom je erop!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:17

Ik vind het ziek de bioindustrie te vergelijken met de holocaust, woest kan ik er om worden. Mannen vrouwen, kinderen afgeslacht om wie ze waren, om wat ze geloven, begraven met zijn allen in een grote kuil, uitgehongerd, mishandeld, of vergast.
Dieren hebben rechten, maar dieren zijn ook een deel van onze voedselketen, dat dieren in massa's worden geproduceerd vind ik bizar, en keur ik niet goed, maar om het te vergelijken met de holocaust is gewoon ziek.

Ik ben gedeeltelijk vegetarisch, eet biologisch vlees, maar zelfs dan, hoe erg de te kleine hokken ook zijn, WIL ik er niet eens over nadenken het te vergelijken met de holocaust... bah

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:20

Jammer dat de TS niet komt met bronnen om haar argumenten te versterken :) Ben ik erg benieuwd naar namelijk.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:20

Heb jij je wel eens verdiept in de proefdierindustrie? Ik vind het namelijk dood-irritant dat er nog steeds mensen roepen dat alles maar zielig is en vervolgens uit hun nek gaan lopen banketstaaf over dingen waar ze geen verstand van hebben. Een konijn in de proefdierindustrie is waarschijnlijk gelukkiger dan dat konijn bij je buurmeisje in huis. JA er worden testen op gedaan maar in tegenstelling tot wat heel veel mensen lijken te denken zijn dit niet 10 verschillende proeven. Testen kunnen elkaar en elkaars uitslagen beïnvloeden. Daarnaast krijgt dat dier véél meer aandacht dan dat konijn bij de buren. Een ongelukkig dier kan je geen goede testuitslagen van krijgen. Verder is het één grote papierbende en moet elke proef en elk dierenleven verantwoord worden en ook dit is weer allemaal met strenge regels geregeld. Verder wordt er al 18 jaar geen make up meer getest op dieren en wordt het sinds 2013 verboden om ook ingredienten te testen op dieren en deze te verhandelen in de EU. En verder zal een dier in de proefdierindustrie over het algemeen gewoon een spuitje krijgen op het punt dat het zo humaan mogelijk is en om het dier niet te laten lijden. Kleinere dieren worden vaak wel anders omgebracht maar dit is voor zover ik weet een bepaalde manier van trekken aan kop/staart. En verder ben ik het grotendeels met Marjo eens.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:23

Om even op de kippen en koeien terug te komen. Wat ze mij op de boerderij in Friesland verteld hebben is een biologische kip een plofkip die een dag langer leeft met een kip per vierkante meter minder. Nog steeds even groot en overvoed. Daarnaast zijn kistkalveren al járen verboden in Nederland. VERDIEP je eerst eens ergens in VOOR je zomaar onzin uit gaat lopen kramen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:28

hestejente schreef:
Marjoow schreef:

Sorry Marjo, maar wat dit betreft ben ik geen voorstander van Wakker dier. Net als partij voor de dieren. Heb het op facebook al eens een keer geroepen ook over een discussie van plofkip en ''antibioticavlees''. Deze instanties hebben best goede punten, maar in veel punten slaan ze door. Een boer, de meeste in Nederland iig, hebben echt wel het beste voor hun dier over. Willen ze echt wel medische zorg geven wanneer dat nodig is, maar wij als consument willen alleen maar goedkoper en goedkoper eten terwijl alles alleen maar duurder wordt. En wat veel mensen dan blijkbaar nogal eens willen vergeten is dat de boer zelf óók moet kunnen eten en leven van zijn dieren.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:31

_Covergirl_ schreef:
Ik vind dat je dit niet kunt vergelijken. De Holocaust is toch echt wel even wat anders imo, en ik heb mensen toch iets hoger zitten dan dieren.

TS heeft echter wel gelijk in het vergassen van haantjes, dat gebeurt wel degelijk. Ze zitten in een bak, er wordt een gas ingespoten dat alle zuurstof uit de lucht haalt, en zo stikken ze. Laatst liet Jamie Oliver het live zien op tv. :Y)
Sneu om te zien, maar elk apart een spuitje is natuurlijk niet rendabel.

Tsja, en zo gebeurt dit ook met katten in Amerika. Heb er nog ergens een hele film over. Over zowel huisdieren, vleesindustrie als dingen als jagen. Is een film van 1½uur maar ben zelf na 30 min afgehaakt omdat mij alleen maar dingen verteld werden die ik al wist. Zal hem ff opzoeken. Als je hem wil hebben moet je maar ff PBen ofzo aangezien er nogal wat gruwelijke beelden in voor komen.

Nou moet ik er wel even bij zeggen dat veel van deze dingen over het algemeen niet in Nederland voorkomen en dat veel filmpjes al bijna 20 jaar oud zijn. In die zin weet ik niet precies hoe representatief het is voor deze tijd van de eeuw maar ik ben er wel van overtuigd dat wij als Nederland een van de meest diervriendelijke landen in de wereld zijn.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 16-06-12 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:35

Blacky94 schreef:
hestejente schreef:

Sorry Marjo, maar wat dit betreft ben ik geen voorstander van Wakker dier. Net als partij voor de dieren. Heb het op facebook al eens een keer geroepen ook over een discussie van plofkip en ''antibioticavlees''. Deze instanties hebben best goede punten, maar in veel punten slaan ze door. Een boer, de meeste in Nederland iig, hebben echt wel het beste voor hun dier over. Willen ze echt wel medische zorg geven wanneer dat nodig is, maar wij als consument willen alleen maar goedkoper en goedkoper eten terwijl alles alleen maar duurder wordt. En wat veel mensen dan blijkbaar nogal eens willen vergeten is dat de boer zelf óók moet kunnen eten en leven van zijn dieren.

Daar twijfel ik zeker niet aan, een boer moet tenslotte zijn brood verdienen met zijn vee :)

Maar is het ergens niet nodig om een beetje door te slaan, zodat je aandacht krijgt en hetgeen voor elkaar krijgt waar je voor ging?
Ik moet toegeven, ik heb niet heel veel kennis van alle instanties hoor, wijzelf steunen Greenpeace en de Dierenbescherming, maar ik heb me nooit echt verdiept in alle instanties.

Wel weet ik dat de dieren in Nederland meer rechten, meer hulp en meer wetten hebben dan de slachtoffers van de Holocaust.