Nieuwe partij: SOPN. Behoud je stemrecht na verkiezingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DeSprinkhaan

Nieuwe partij: SOPN. Behoud je stemrecht na verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 09:53

Laatst bijgewerkt door DeSprinkhaan op 14-06-12 10:16, in het totaal 2 keer bewerkt

BoefJMouse

Re: Nieuwe partij: SOPN. Behoud je stemrecht na verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:04

Hmm, vind de opmaak van het document er heeeeeeel onprofesioneel uitzien!

Maar desalniettemin, interessante peilers.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 10:11

Waarschijnlijk stoppen zijn niet duizenden euro's in een professionnele schrijver om een fantastisch partijprogamma document te maken. Ik weet niet of ze dat in nederland meestal doen, maar in frankrijk stoppen partijen heel veel geld in de opmaak.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:13

Door de opmaak kan ik nog wel heen kijken, maar ik verwonder mij nogal over de inhoud. := In elk geval vind ik dat TS iets meer moeite mag doen om de discussie op te starten. Wat is je bedoeling met dit bericht? Vind je het goed dat deze partij is opgericht of wil je ervoor waarschuwen? Geef eerst zelf eens een aanzet tot discussie.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 10:17

ik wilde zo onpersoonlijk mogelijk blijven, heb mijn text wat aangepast.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:25

Dit is een discussieforum. Je kunt toch tenminste aangeven wat je zo aanspreekt in dit partijprogramma? Als je je mening zoveel mogelijk voor je wilt houden ben je hier denk ik niet op de juiste plaats en zal het topic waarschijnlijk gesloten worden.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:28

Ik heb maar heeel even vluchtig gekeken, maar ik mag aannemen dat het communisten zijn? Gratis openbare diensten voor iedereen en élke Nederland hetzelfde basisinkomen?
Niemand gaat ermee akkoord gaan dat niemand nog grondbezit heeft, eigen bezit is iets dat mensen belangrijk vinden. Mensen willen zich onderscheiden, willen niet dat werklozen die graag teren op de staatskas (ik zeg niet dat alle of zelfs meeste werklozen dit doen, maar er zijn er wel ;) ) hetzelfde loon krijgen dan een man die er hard voor werkt en vele uren draait.

Communisme is een mooi idee, maar gaat niet werken zolang het geen globale kracht heeft.
Zolang er concurrentie is vanuit andere landen die wél meedraaien met het economisch systeem en wedijveren, loopt je land leeg van alle hoogopgeleiden die ergens anders hun geluk gaan beproeven (in Cuba ging het ook zo, chirurgen gaan wel in landen werken waar ze 10x meer verdienen, want zo zit de mens nu eenmaal in elkaar).

Ik ben trouwens flink aan de linkse kant, maar iets dat erg hard lijkt op communisme is imo niet haalbaar.
Edit: als filosofisch idee vind ik het wel een mooi programma, er staan hele mooie idealen in die imo zeker belangrijk zijn, maar jammer genoeg leven we niet in een ideale wereld waar een land kan rondkomen op deze manier. Er moet worden samengewerkt met een hele hoop andere landen, wil je niet failliet gaan, en ik denk dat (over het algemeen centrum-)rechts Europa een land als in dit partijprogramma niet serieus gaat nemen en vooral de hoogopgeleiden gaat wegkapen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:32

Is deze partij n grap? Er staan namelijk behoorlijk wat dingen in het programma waarvan ik me afvraag of je die kunt verzinnen als je nuchter bent.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:32

De droom verder partij?
iedereen een basis inkomen. Veel mensen gaan dan niet meer werken. Toch moet het werk gedaan worden. Bedrijven vertrekken naar het buitenland Goed voor de economie. Kan het dan nig steeds betaald worden?

Ov voor iedereen gratis.
Mooi, ik woon in een dorp. Slechte verbinding.
Werk ook op een plek met slechte verbinding.
Dus ik ga toch met de auto die dan onbetaalbaar word. Dus kom ik bij optie 1 uit blijf wel thuis

En ik raak het spoor bijster bij niemand is grondeigenaar en alles wat daar over hypotheek en huur gaat.

Ik heb het idee dat deze partij een grote grap is en niets serieus.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:36

Vjestagirl schreef:
Is deze partij n grap? Er staan namelijk behoorlijk wat dingen in het programma waarvan ik me afvraag of je die kunt verzinnen als je nuchter bent.

:')
Een filosofische denkavond op café kan wel aan de basis hebben gestaan van dit programma denk ik...

Op zich kunnen al deze dingen wel, als je het globaal invoert en er van uitgaat dat de mens geen wezen is dat leeft voor macht. En aangezien mensen en macht nogal goed samengaan, is dit volgens mij een leuke utopie. Geen eigenbezit is voor bijna alle mensen denk ik het wegnemen van je eigenheid en daar wordt een mens niet perse gelukkiger van...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:37

Gatverdamme wat eng.

Het overheidsbeleid dient volgens de SOPN per direct paal en perk te stellen
aan alles wat niet natuurzuiver is.
Invoeren van een basisinkomen voor iedere Nederlander, waardoor alle uitkeringen vervallen. Geen arbeidsplicht meer, iedereen mag zelf kiezen of en wanneer er wordt gewerkt.
Stopzetten van financiëring van onderwijsinstellingen, in plaats daarvan krijgt iedereen een ontwikkelingsbudget wat naar eigen keuze en timing kan worden ingeruild. Leerplicht wordt afgeschaft.
Nederland gaat opnieuw een eigen valuta invoeren.
Herstellen van de Republiek der Nederlanden. De monarchie in Nederland is onrechtmatig en betrokken
personen zullen worden berecht voor de schade die is toegebracht aan de Nederlandse
bevolking.
Afschaffing van alle subsidies.
Geen etikettering van mensen, de DSM-IV wordt verboden.
Alle gedetineerden of opgenomen psychiatrisch patienten worden opnieuw bekeken om te bezien of ze niet toch vrij mogen komen.
Opheffing van de pensioenenfondsen.

Zomaar een greep uit punten waarvan ik denk: hóé dan?! En vooral: WAAROM dan?
Ik hoop maar dat dit een grap is. Kan ook bijna niet anders. :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:38

Mij viel het woord communisme ook onmiddellijk binnen. Ik snap dat veel punten erg aantrekkelijk zijn, maar ik vraag me af hoe realistisch?

Het eerste wat ik lees is gratis dit en gratis dat. Ja tof gratis, maar die dingen zullen toch betaald moeten worden op de een of andere manier, dus hoe gaan ze dat doen? Hier in België was er jaren geleden ook veel te doen rond "gratis openbaar vervoer". Uiteindelijk wilde dat zeggen dat je inderdaad in bepaalde gevallen gratis een busabbonement kon gaat halen, maar het was wel te zien op ieders belastingsbrief want de belastingsbetaler moest er wel voor opdraaien.

Net zoals hun punt aflossing van de staatsschuld. Het staat er geschreven alsof het even een heel eenvoudig iets is dat zo is opgelost. Dat geloof je toch zelf niet?

Wegenbelasting op het aantal kilometers dat je rijdt. Dat wilden ze hier ook al gaan invoeren. Enig idee wat voor een ramp dat is als je elke dag zo'n 30 kilometer naar je werk moet rijden! Dan kan je beter thuisblijven.

"Stigmatiserende systemen als DSM-5
worden per direct verboden, evenals alle gestandaardiseerde diagnosebehandelingcombinaties (DBC’s) en het labelen van mensen met stempels als ADHD, ADD, Asperger,
DCD, dyslexie, dyscalculie, ODD-CD of PDD-NOS..."
???? Gewoon het ontkennen van het bestaan van psychische en psychiatrische ziektes of hoe moet ik dit lezen!!!!!

Onteigen van je perceel grond? Als je het niet naar de zin van de staat doet, wordt het gedeeltelijk of geheel ontruimt?

Hoe meer ik lees hoe meer verbazing. Ik snap ècht niet waarom je hierop zou willen stemmen?

TS ik raad je aan om het boek of de film "The Animal Farm" eens te lezen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:40

Brr.. hier stem ik nooit op.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:41

Ine23 schreef:
Vjestagirl schreef:

:')
Een filosofische denkavond op café kan wel aan de basis hebben gestaan van dit programma denk ik...

Ja toch? Dit soort dingen zijn heeeeeeel haalbaar als je n fles wijn (of 4) in je mik hebt.

Ine23 schreef:
Op zich kunnen al deze dingen wel, als je het globaal invoert en er van uitgaat dat de mens geen wezen is dat leeft voor macht. En aangezien mensen en macht nogal goed samengaan, is dit volgens mij een leuke utopie. Geen eigenbezit is voor bijna alle mensen denk ik het wegnemen van je eigenheid en daar wordt een mens niet perse gelukkiger van...

Dit stuk gaat uit van de goedheid van de mens. De arbeidsplicht wordt afgeschaft, net als de leerplicht. Ik vraag me af hoeveel mensen er dan gratis thuis gaan zitten...

Geen grondbezit (alles is van moeder aarde), militaire basissen worden opengesteld voor "Natuurzuivere bewoning" (wie weet wat dat is mag het me vertellen), vervuilende auto's worden tegenhouden aan de grens, teksten als: "Nederland beschouwd zichzelf als open provincie op deze bijzondere planeet"... Dream on!

En natuurlijk het schitterende stuk 'Economische groei als Sinterklaas' waarin ze zonder al te veel omwegen stellen dat als je denkt dat economische groei noodzakelijk is je blijkbaar niet instaat bent om zelfstandig te denken. Een truuk uit de telemarketing, maar dan erg slecht toegepast...

En dan het schitterende: "Stigmatiserende systemen als DSM-5 worden per direct verboden, evenals alle gestandaardiseerde diagnosebehandelingcombinaties (DBC’s) en het labelen van mensen met stempels als ADHD, ADD, Asperger, DCD, dyslexie, dyscalculie, ODD-CD of PDD-NOS..." Oftewel: we ontkennen dat mensen iets kunnen mankeren, en weigeren daarin dus ook om ze nog langer hulp te verlenen in de vorm van medicatie of ondersteuning..
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 14-06-12 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:42

Heb de link niet bekeken maar als ik de reacties van medebokkers lees vind ik de punten van deze partij belachelijk en ook gevaarlijk. Denk dat het tijd wordt om te emigreren als zoiets aan de macht komt.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:47

Die over het afschaffen van DSM-5 had ik nog niet gelezen... Schandalig :n .
Ontkennen van psychiatrische aandoeningen is toch een ander paar mouwen dan communistisch denken.

Maar een hoop van die dingen worden hier op café in de late uurtjes ook wel eens verzonnen, al weet je gelukkig de volgende ochtend weer dat het eigenlijk geen steek houdt.
Ik denk dat de goedheid van de mens hier flink overschat wordt en dat heel veel mensen inderdaad lekker thuis gaan zitten (voor zolang het systeem draaiende kan blijven, want zonder werkende mensen ook geen inkomsten, ook niet voor de staat, dus op de duur een vastlopend systeem).

Massale emigratie zou ook voortvloeien uit het invoeren van dit systeem, daar ben ik zeker van.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 10:48

Dat basisinkomen bestaat al, kijk maar eens op google.
natuurzuivere bewoning is eco bouw die niet vervuild (en dus ook niet van ricyle rotzooi is gemaakt).
Ik heb mijn hele text willen veranderen, maar dat lukte dus niet meer.
Bij een communist is het anders hoor!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:50

ik ben nou niet bepaald politiek geinteresseerd... maar ik heb wel een gezond verstand en dat verteld mij dat dit de grootste onzin is die ooit bedacht is. Iedereen hetzelfde inkomen? Dus een chirurg verdiend straks netzoveel als iemand die vuilnis ophaald? En wie gaat dan de studie van die chirurg bekostigen? (en gaat iemand zulk zwaar werk nog wel doen voor een hongerloontje?)
En zoveel dingen gratis... dat kan toch nooit samengaan met het verkleine van de staatsschuld? Dat snap zelfs ik nog wel dat de staatsschuld niet kleiner wordt als er bij de overheid minder binnenkomt.

Ik moet zeggen dat deze partij toch 1 ding goed gedaan heeft... ik denk dat ik me toch maar eens in de partijen ga verdiepen en in september toch maar ga stemmen... om erger te voorkomen :=
Wat een ramppartij dit... ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit echt serieus bedoeld is en dat mensen heir ook serieus op zouden gaan stemmen. Zelfs iemand als ik dit niet politiek geinteresseerd is snapt nog wel dat dit kul is. Ik kan me hier echt niks van voorstellen in de praktijk.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:50

Kan er maar 1 ding op zeggen...
8)7

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:51

DeSprinkhaan schreef:
Dat basisinkomen bestaat al, kijk maar eens op google.
natuurzuivere bewoning is eco bouw die niet vervuild (en dus ook niet van ricyle rotzooi is gemaakt).
Ik heb mijn hele text willen veranderen, maar dat lukte dus niet meer.
Bij een communist is het anders hoor!

Wat vind jij de goede punten van dit plan? Wat maakt nou dat jij denkt: 'ja, hier wil ik op stemmen'?

Recycling is het hergebruiken van oude materialen, als er nou iets goed is voor het millieu is het dat, ipv het proberen te vernietigen van grondstoffen en het opnieuw winnen van dezelfde stoffen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:52

Ine23 schreef:
Op zich kunnen al deze dingen wel, als je het globaal invoert en er van uitgaat dat de mens geen wezen is dat leeft voor macht.

Dat al die dingen puur theoretisch kunnen lijkt mij al iets optimistisch. Het onderstaande gedeelte bijvoorbeeld zal niet alleen praktische problemen geven (stel dat ze een zetel halen, gaat de woordvoerder dan 80% argumenten voor en 20% argumenten tegen geven? _O- ) maar is bovendien in strijd met de wet. Zolang ze geen meerderheid hebben behaald om de wetten te kunnen veranderen zullen ze zich daar toch echt gewoon aan moeten houden. Het is slechts één van de vele voorbeelden die er te geven zijn waaruit blijkt dat het allemaal niet zo goed doordacht is.

Citaat:
De SOPN zal namelijk alle belangrijke beslissingen altijd eerst voorleggen aan haar kiezers. Daarna zal het stemgedrag van de SOPN-kamerleden overeenkomstig deze uitkomst zijn. Dus als 80% van de SOPN-kiezers ‘voor’ stemt, en 20% tegen, dan zullen vervolgens ook 80% van de SOPN-kamerleden voor stemmen, de rest tegen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:54

Pathetisch....dat was het eerste wat mij te binnen schoot maar Nederland kennende kunnen ze best nog eens een aantal aanhangers krijgen.
Ik word heel erg bang van dit soort dingen....bah!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:55

@DeSprinkhaan: Mag jij even uitleggen in wat voor opzichten het communisme anders zou zijn, want dit komt ook als eerste bij mij op. Ik denk en hoop niet dat mensen hierop gaan stemmen. ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:56

TS hoezo is communisme anders? Ik vraag me ook af hoe jij vindt dat al deze partijpunten haalbaar zijn. Zelf werkenden met mensen met Autisme en andere pscyhiatrische problematieken vind ik alleen al dat punt te schandalig voor woorden! Dingen als ADHD of schizofrenie zijn ZIEKTES en ja, dat onderscheidt tussen een normaal mens en een geestelijk zieke moet er in het belang van deze geesteszieke zijn zodat ze de gepaste behandeling kunnen hebben!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:58

Ik vind op zich dat ze best goede dingen hebben, maar ze slaan echt véel te ver door. Idd communistisch imo té groen en gewoon onrealistisch.
Sok schreef:
Kan er maar 1 ding op zeggen...
8)7

Dat dus.