Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
gummie schreef:Duke schreef:Ga er maar vanuit dat er dus een NVWA-dierenarts continue aanwezig moet zijn.
Over het algemeen moet het bedrijfsleven die zelf betalen.
Dat vind ik van de zotten!
Citaat:Daarnaast komt er permanent toezicht van de NVWA op de slachthuizen die onbedwelmd mogen slachten.
antje_vip schreef:Wat een lange 40 seconden voor die dieren...
Marije_jiplover schreef:Er wordt hier een hoop vanuit emotie gereageerd, en weinig met echte kennis van zaken.
Er komt, volgens het voorstel, idd permanent toezicht op slachterijen die onbedwelmd willen slachten. Toezicht door dierenartsen van de NVWA. En het ingrijpen bestaat eruit dat dieren alsnog bedwelmd zullen worden, middels bijv. schiemasker of electrocuteertang.
Het permanente toezicht is er nu niet op veel (kleinere) slachterijen. Het toezicht wordt idd, zoals hierboven al door Duke is aangehaald, betaald door de slachterijen zelf, dat is nu ook al zo, alleen bestaat het toezicht op veel kleine slachterijen uit een half uur antemortem keuring en dat zal nu ingrijpend langer worden.
Ik denk dat dit voorlopig een behoorlijke stap in de goede richting is, hoewel mijn persoonlijke mening is, dat we beter af zijn met een verbod, ipv deze constructie.
secricible schreef:Nadat ik in nijkerk heb gezien hoe gewoon (dus niet-halal) slachten gaat heb ik besloten nooit meer halal vlees te eten. Het idee dat een dier nog leeft als die halsslagader doorgesneden word vind ik echt meer dan walgelijk.
Wat purpl zegt vind ik dan inderdaad ook shockerend. De kans bestaat dus dat ik vlees eet van een dier dat dit heeft meegemaakt. Hoop toch dat ze daar iets mee gaan doen...