Bleker trots op compromis rituele slacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Bleker trots op compromis rituele slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 09:16

DEN HAAG (ANP) - Er komen striktere regels voor het ritueel - zonder verdoving - slachten van dieren. De slachter heeft de plicht te beoordelen of een dier wel op deze wijze kan worden gedood. Ook moet een dier dat de halssnede heeft gekregen na 40 seconden het bewustzijn hebben verloren, anders moet de dierenarts ingrijpen.

Dat staat in de afspraken die staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw) dinsdag maakte met de slachterijen en joodse en islamitische organisaties. Bleker is trots op de nu gevonden oplossing die volgens hem ook daadwerkelijk zorgt voor beter welzijn in de slachthuizen en rekening houdt met morele kwesties. Hij ziet deze afspraken als een goed alternatief voor het verbod op onverdoofd slachten dat de Partij voor de Dieren wil.

(Bron: http://nieuws.nl.msn.com/binnenlands-nieuws/bleker-trots-op-compromis-rituele-slacht

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ligt het aan mij of is dit compromis net zo vaag als dat het oncontroleerbaar is? Staat er bij ieder slachthuis een dierenarts mee te kijken met een stopwatch?

Anoniem

Re: Bleker trots op compromis rituele slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:19

Ik weet niet hoe lang het "normaal gesproken" duurt bij onverdoofd slachten voordat 't beest bewustzijn verliest... Kan dan ook lastig oordelen of dit nou echt een stap vooruit is of niet.
40 Seconden is nog steeds erg lang in mijn ogen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 09:22

Maar hoe ziet Bleker het voor zich dat na 40 seconden een dierenarts moet ingrijpen? Voordat de dierenarts er is, ben je al minstens een half uur verder??

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:24

Dat zou dan inhouden dat er bij elke rituele slachtpartij een dierenarts moet zijn. Wie gaat dat betalen dan?

En 40 seconden bij bewustzijn vind ik behoorlijk lang!! Dat is ruim een halve minuut paniek en doodsangst voor zo'n beest.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:24

Compromis is net zo vaag als Bleeker zelf. Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op :n
Daarbij schijnt in de wet te staan dat een dier met een paar seconden weg moet zijn. En dan gaat hij TROTS dit ondertekenen???
Nou bleeker krijgt mijn stem sowieso niet.... :n

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:27

Hier snap ik ook niets van! "Zelf laten beoordelen", tja kan het nog vager..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:21

Ga er maar vanuit dat er dus een NVWA-dierenarts continue aanwezig moet zijn.
Over het algemeen moet het bedrijfsleven die zelf betalen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:23

40 seconden..... Absurd.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:24

pfffff
Nu moet ik zeggen dat ik weinig zinnigs van Bleker af zien komen tot nu toe. Ik kan die man op de een of andere manier niet serieus nemen....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:25

een zoethoudertje...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 10:27

Duke schreef:

Dat vind ik van de zotten! -O-

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:28

uh 40 seconden en daarna moet een DA ingrijpen??? uh en wat wou die DA dan nog gaan doen?? toekijken hoe het dier evengoed leeg bloed al spartelend??? snap totaal niet wat een DA na die 40 seconden nog uberhaupt moet/kan doen :o?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:52

gummie schreef:
Duke schreef:

Dat vind ik van de zotten! -O-

Met bedrijfsleven, bedoel ik de slachterijen zelf.

Yep, ik had gelijk:
Citaat:
Daarnaast komt er permanent toezicht van de NVWA op de slachthuizen die onbedwelmd mogen slachten.

Ga er maar vanuit dat het betreffende slachthuis dit dus zelf moet betalen.
Dus op zich wel goed: jij wil onbedwelmd slachten, dus dan betaal je ook de extra kosten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:54

Wat een lange 40 seconden voor die dieren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:55

antje_vip schreef:
Wat een lange 40 seconden voor die dieren...

En moet je na gaan wat een ontzettende lijdensweg vissen nog steeds moeten ondergaan...
Afhankelijk van de slachtmethode duurt het bij vissen maar liefst 10 minuten tot enkele UREN voordat ze uiteindelijk dood zijn... :(:)

Daar is nog steeds geen regelgeving voor... :(

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:25

aan de ene kant vind ik 40sec nog veel te lang en lijkt het er op dat bleker de tegenstanders van onverdoofd slachten op deze manier niet tegemoed komt.

maar als je er over nadenkt voorkomt dit wel in een klap het onverdoofd slachten van dieren die niet voor de halalmarkt bestemt zijn.
onverdoofd slachten wordt immers duurder dan verdoofd slachten en die 40 sec regel is bijna alleen maar toepasbaar op kippen ... grotere dieren doen er langer over om buiten bewustzijn te raken.
toegegeven dit is niet de wet die ik graag zou zien(een totaal verbod op die martelgang) maar het is tenminste iets

nu nog een keiharde wet die verplicht om de manier van slachten op de verpakking van vlees te zetten zodat ik als klant zelf kan bepalen waar ik aan mee wil werken, ik denk dat dat pas echt een vermindering van onverdoofd slachten gaat brengen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:55

Er wordt hier een hoop vanuit emotie gereageerd, en weinig met echte kennis van zaken.
Er komt, volgens het voorstel, idd permanent toezicht op slachterijen die onbedwelmd willen slachten. Toezicht door dierenartsen van de NVWA. En het ingrijpen bestaat eruit dat dieren alsnog bedwelmd zullen worden, middels bijv. schiemasker of electrocuteertang.
Het permanente toezicht is er nu niet op veel (kleinere) slachterijen. Het toezicht wordt idd, zoals hierboven al door Duke is aangehaald, betaald door de slachterijen zelf, dat is nu ook al zo, alleen bestaat het toezicht op veel kleine slachterijen uit een half uur antemortem keuring en dat zal nu ingrijpend langer worden.

Ik denk dat dit voorlopig een behoorlijke stap in de goede richting is, hoewel mijn persoonlijke mening is, dat we beter af zijn met een verbod, ipv deze constructie.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:09

Marije_jiplover schreef:
Er wordt hier een hoop vanuit emotie gereageerd, en weinig met echte kennis van zaken.
Er komt, volgens het voorstel, idd permanent toezicht op slachterijen die onbedwelmd willen slachten. Toezicht door dierenartsen van de NVWA. En het ingrijpen bestaat eruit dat dieren alsnog bedwelmd zullen worden, middels bijv. schiemasker of electrocuteertang.
Het permanente toezicht is er nu niet op veel (kleinere) slachterijen. Het toezicht wordt idd, zoals hierboven al door Duke is aangehaald, betaald door de slachterijen zelf, dat is nu ook al zo, alleen bestaat het toezicht op veel kleine slachterijen uit een half uur antemortem keuring en dat zal nu ingrijpend langer worden.

Ik denk dat dit voorlopig een behoorlijke stap in de goede richting is, hoewel mijn persoonlijke mening is, dat we beter af zijn met een verbod, ipv deze constructie.

Maar dan is het vlees dus niet meer halal, koosjer what ever, maar is het daar dus niet meer geschikt voor en eten "onwetende" consumenten die niks met halal te maken (wil hebben) heeft het vlees van een rund die langer dan 40 seconden heeft geleden en alsnóg een pin in het hoofd heeft gekregen!
Ik heb een andere link gezien, waar ook een filmpje bij stond, heb deze niet gezien, maar van de still van het filmpje werd ik al niet goed! :r
http://www.piepvandaag.nl/veertig-secon ... le-slacht/

Ik maak dus ook de keuze om weer helemaal geen vlees meer te eten ipv af en toe 8)7

edit: link toegevoegd

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:17

Nadat ik in nijkerk heb gezien hoe gewoon (dus niet-halal) slachten gaat heb ik besloten nooit meer halal vlees te eten. Het idee dat een dier nog leeft als die halsslagader doorgesneden word vind ik echt meer dan walgelijk.
Wat purpl zegt vind ik dan inderdaad ook shockerend. De kans bestaat dus dat ik vlees eet van een dier dat dit heeft meegemaakt. Hoop toch dat ze daar iets mee gaan doen...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:34

secricible schreef:
Nadat ik in nijkerk heb gezien hoe gewoon (dus niet-halal) slachten gaat heb ik besloten nooit meer halal vlees te eten. Het idee dat een dier nog leeft als die halsslagader doorgesneden word vind ik echt meer dan walgelijk.
Wat purpl zegt vind ik dan inderdaad ook shockerend. De kans bestaat dus dat ik vlees eet van een dier dat dit heeft meegemaakt. Hoop toch dat ze daar iets mee gaan doen...

eet je wel eens kalfsvlees ..groote kans dat het halal geslacht is, zo ook met schaap of geit in nederland
het is gewoon goedkoper om alle dieren op één manier te slachten en de handel denkt wat niet weet wat niet deerd.
daarom alleen al zou de manier van slachten op de verpakking moeten komen te staan.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:38

Alsof vlees anders smaakt wanneer het halal geslacht zou zijn...Denk toch eens een keer aan de dieren!

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:40

Goh die Bleker is weer 'es een keer trots op zichzelf.
Hoe durft hij zichzelf nog dierenliefhebber te noemen.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:48

he bah ik heb de link gekeken. Ik was al tegen halal slachten maar nu helemaal. Wat egoistisch om op deze manier te slachten. Verschrikkelijk!