KFC: No good!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

KFC: No good!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 21:52

Citaat:
Samenvatting ‘How KFC is junking the jungle’
Publicatie - 30 mei, 2012
Kentucky Fried Chicken (KFC) is een van de bekendste en grootste fastfoodketens ter wereld. In het rapport ‘How KFC is junking the jungle’ onderzoekt Greenpeace de relatie tussen KFC en Asia Pulp & Paper (APP), de Indonesische producent van onder andere verpakkingsmateriaal.
Het onderzoek toont aan dat de bekers, frietbakjes, servetten en de beroemde bucket van KFC tropisch hardhout bevatten. KFC koopt zijn verpakkingen in bij APP en is daardoor medeverantwoordelijk voor ontbossing in Indonesië.

Bron:http://www.greenpeace.nl/Publicaties-2012/Samenvatting-How-KFC-is-junking-the-jungle/

Citaat:
KFC no good for rainforest
De Colonel verpakt zijn kippetjes in materiaal gemaakt van Indonesisch regenwoud. Ondanks de impact op de bedreigde Sumatraanse tijger blijft KFC papier inkopen van het Indonesische bedrijf Asia Pulp & Paper (APP). Dit bedrijf verwoest regenwouden en veengebieden en gebruikt illegaal hout. Regenwoud in de afvalbak getuigt van slechte smaak. Daarom roept Greenpeace om actie.

Des te meer mensen tegen de smakeloze praktijken van de Colonel in actie komen, des te beter. Geef je daarom nu op en creëer je eigen actieteam. Kies een karakter en vul je gegevens in. Deel dit vervolgens met je vrienden en vorm het grootste actieteam dat de Colonel op andere gedachten brengt.

Bron: http://www.kfc-secretrecipe.com/nl/nogood

Via de site die erbij staat, kun je dit delen op je facebook en zo actie voeren tegen het weggooien van het Regenwoud! Strijd jij mee?

UMayDream

Re: KFC: No good!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:58

Gedeeld :)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:03

Pff greenpeace weer hoor. Leuk dat ze willen helpen maar dan is dit wel heel belachelijk. Één bedrijf naar beneden halen omdat die daar zijn papier naar beneden haalt. Dan kunnen we ook zeggen: Alle vleeseters zijn er verantwoordelijk voor dat er dieren opgehokt leiden, laten we die gaan boycotten. (maar de industrie zelf niet aanpakken)
Of kledingbedrijven boycotten omdat ze rokjes verkopen want er worden mensen verkracht. etc etc. Paardenbedrijven die zwepen en sporen verkopen boycotten omdat er mensen zijn die ze kunnen gebruiken voor mishandelen. Zo kun je door blijven gaan. Het helpt niet.

Als ze het probleem willen aanpakken moeten ze bij de bron beginnen, en niet de bedrijven/mensen pakken die het kopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:06

Maar dat is veel moeilijker. En wees eens eerlijk, als er niemand zou kopen, zou de producent ook nergens meer zijn. De druk van de massa moet je niet onderschatten. Het is alleen wel erg Amerikaans om het zo aan te pakken zoals Greenpeace dat doet. KFC is waarschijnlijk de enige niet die via dit bedrijf zijn verpakkingsmateriaal haalt.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:09

Cassidy schreef:
Maar dat is veel moeilijker. En wees eens eerlijk, als er niemand zou kopen, zou de producent ook nergens meer zijn. De druk van de massa moet je niet onderschatten. Het is alleen wel erg Amerikaans om het zo aan te pakken zoals Greenpeace dat doet. KFC is waarschijnlijk de enige niet die via dit bedrijf zijn verpakkingsmateriaal haalt.

Klopt dat is waar, maar het gaat niet werken als je maar een bedrijf overtuigt om er niet meer te kopen. Neem ze dan allemaal (of iig zoveel mogelijk) mee in dit soort acties.
Van een bedrijf minder gaan ze echt niet bibberen en stoppen met de houtkap.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:11

Dus? Waarom KFC gericht op de schop nemen en de rest buiten beschouwing laten? Omdat KFC Amerikaans is? Omdat KFC misschien de grootste is?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 22:14

Ik denk, dat wanneer ze zeker weten dat andere bedrijven (zoals bijv. MacDonalds en BurgerKing) ook hun verpakkingsmateriaal illegaal ergens vandaan halen, dat ze dat zo snel mogelijk publiceren ;)

Ik koop zelf nooit iets bij de KFC, maar om deze redenen dus weer een reden om het vooral níet te doen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:15

MacDonalds doet aan recycling. Hoe dat met KFC zit weet ik niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 22:16

Cassidy schreef:
MacDonalds doet aan recycling. Hoe dat met KFC zit weet ik niet.

Ik gaf het ook als voorbeeld, ik zeg niet dat zij ook illegale verpakkingen leveren :)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:22

Nu heb ik zin in KFC :Y)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 22:24

kiwi1990 schreef:
Pff greenpeace weer hoor. Leuk dat ze willen helpen maar dan is dit wel heel belachelijk. Één bedrijf naar beneden halen omdat die daar zijn papier naar beneden haalt. Dan kunnen we ook zeggen: Alle vleeseters zijn er verantwoordelijk voor dat er dieren opgehokt leiden, laten we die gaan boycotten. (maar de industrie zelf niet aanpakken)
Of kledingbedrijven boycotten omdat ze rokjes verkopen want er worden mensen verkracht. etc etc. Paardenbedrijven die zwepen en sporen verkopen boycotten omdat er mensen zijn die ze kunnen gebruiken voor mishandelen. Zo kun je door blijven gaan. Het helpt niet.

Als ze het probleem willen aanpakken moeten ze bij de bron beginnen, en niet de bedrijven/mensen pakken die het kopen.

Nee, in de situaties die jij schetst heb je zelf een hoop te zeggen, dat is directer dan de verpakkingen van dit materiaal.

Vleeseters verantwoordelijk voor opgehokte dieren? Nee, waarom niet? Je hebt zelf de keuze op biologisch vlees, of ander vlees te kopen. Daarbij, zitten er in NL aan bedrijven met vleesdieren strenge regels, en worden deze steeds strenger. Natuurlijk, zodra jij weet dat bijvoorbeeld Supermarkt A alleen maar plofkip verkoopt, kun je dit gaan boycotten. Als iedereen dat doet, geheid dat er dan beter over de plofkip word nagedacht, en dat er iets zal veranderen. Immers, willen alle bedrijven winst maken, en elke kip die weggegooid, is geld. Ook zijn er keurmerken, zoals het Beter Leven kenmerk waaraan je kunt zien hoe je vlees geleefd heeft. Als je naar de vis kijkt, kun je bij AH iig, opsporen waar deze vandaan komt en hoe deze is gevangen.
Terug naar KFC --> De keurmerken. Want waarom kunnen zij geen FSC karton gebruiken? Dan is het probleem zo opgelost toch? Het boycotten zal zeker werken, aangezien ook KFC winst wil maken, en dit lukt alleen als mensen naar hun restaurants komen.

Kledingbedrijven boycotten vanwege rokjes en verkrachting? Nee, dit vind ik een hele rare vergelijking. Verkrachting voorkom je namelijk niet door een broek aan te doen, iemand die wilt doet het toch wel. Plus, dat je hier ook je eigen keus in hebt. Als jij door een vervelende wijk moet, trek je dan een extra kort rokje aan, of doe je toch maar een broek aan? Dat is volledig je eigen keus :)

Paardenbedrijven boycotten vanwege verkeerd zweepgebruik? Nee, ook dit vind ik een rare vergelijking. Dit is namelijk iets wat de koper ermee doet. De koper misbruikt het spul van de zweep, en dat kunnen andere kopers niet voorkomen. In dit geval is het verkoper zweep --> winkel --> koper. En mensen blijven toch wel zwepen kopen, aangezien zij er dan voor kiezen om deze goed of fout te maken.
De vergelijking met KFC: Verkoper hout/karton --> KFC --> klant. Wij (de klant) kiezen er niet voor om dit karton uit het regenwoud te halen, het enige wat wij ermee doen is het weggooien. Hier zit geen klantenkeus in, aangezien we bij KFC niet kunnen kiezen voor "fout hout" of FSC hout.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:41

Marjoow schreef:
kiwi1990 schreef:

Nee, in de situaties die jij schetst heb je zelf een hoop te zeggen, dat is directer dan de verpakkingen van dit materiaal.

Vleeseters verantwoordelijk voor opgehokte dieren? Nee, waarom niet? Je hebt zelf de keuze op biologisch vlees, of ander vlees te kopen. Daarbij, zitten er in NL aan bedrijven met vleesdieren strenge regels, en worden deze steeds strenger. Natuurlijk, zodra jij weet dat bijvoorbeeld Supermarkt A alleen maar plofkip verkoopt, kun je dit gaan boycotten. Als iedereen dat doet, geheid dat er dan beter over de plofkip word nagedacht, en dat er iets zal veranderen. Immers, willen alle bedrijven winst maken, en elke kip die weggegooid, is geld. Ook zijn er keurmerken, zoals het Beter Leven kenmerk waaraan je kunt zien hoe je vlees geleefd heeft. Als je naar de vis kijkt, kun je bij AH iig, opsporen waar deze vandaan komt en hoe deze is gevangen.
Terug naar KFC --> De keurmerken. Want waarom kunnen zij geen FSC karton gebruiken? Dan is het probleem zo opgelost toch? Het boycotten zal zeker werken, aangezien ook KFC winst wil maken, en dit lukt alleen als mensen naar hun restaurants komen.

Kledingbedrijven boycotten vanwege rokjes en verkrachting? Nee, dit vind ik een hele rare vergelijking. Verkrachting voorkom je namelijk niet door een broek aan te doen, iemand die wilt doet het toch wel. Plus, dat je hier ook je eigen keus in hebt. Als jij door een vervelende wijk moet, trek je dan een extra kort rokje aan, of doe je toch maar een broek aan? Dat is volledig je eigen keus :)

Paardenbedrijven boycotten vanwege verkeerd zweepgebruik? Nee, ook dit vind ik een rare vergelijking. Dit is namelijk iets wat de koper ermee doet. De koper misbruikt het spul van de zweep, en dat kunnen andere kopers niet voorkomen. In dit geval is het verkoper zweep --> winkel --> koper. En mensen blijven toch wel zwepen kopen, aangezien zij er dan voor kiezen om deze goed of fout te maken.
De vergelijking met KFC: Verkoper hout/karton --> KFC --> klant. Wij (de klant) kiezen er niet voor om dit karton uit het regenwoud te halen, het enige wat wij ermee doen is het weggooien. Hier zit geen klantenkeus in, aangezien we bij KFC niet kunnen kiezen voor "fout hout" of FSC hout.

Bullshit, je kunt namelijk ook gewoon NIET naar KFC gaan. Ga je toch lekker ergens anders je kippetje eten? Dus die vergelijkingen van kiwi1990 gaan wel op, ook hier is vrijheid in de keuze van het eten van KFC, het gebruiken van sporen/zweep, het eten van vlees en het dragen van een rokjes.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:53

Ik vind het hele rare vergelijkingen, en zeker geen bullshit wat ik heb getypt. Jammer dat je er zo op reageert.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:57

McDonald's is voor een fastfoodketen nog redelijk milieubewust bezig. Het is... fastfood. Dat is niet milieubewust., maar zij doen tenminste nog hun best om het binnen bepaalde grenzen te houden.

De praktijken van de KFC, daar vallen sowieso vraagtekens bij te zetten :x Die doen wel meer dingetjes niet eerlijk en lief.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:59

Marjoow schreef:
Ik vind het hele rare vergelijkingen, en zeker geen bullshit wat ik heb getypt. Jammer dat je er zo op reageert.

Het was niet aanvallend bedoelt hoor, sorry als je niet tegen het woord "bullshit" kunt..

Wat is er raar aan? Ik begrijp het wel namelijk, zoals je kunt lezen in mijn vorige post.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:01

Talisa schreef:
Marjoow schreef:

Het was niet aanvallend bedoelt hoor, sorry als je niet tegen het woord "bullshit" kunt..

Wat is er raar aan? Ik begrijp het wel namelijk, zoals je kunt lezen in mijn vorige post.

Omdat het bij de andere zaken veel directer is, snap ik niet hoe je de vergelijking kunt maken.

Als je bij de KFC een kartonnetje koopt, weet je zeker dat je daarbij regenwoud "weggooit", als je een rokje koopt in de winkel, kán het zijn dat je verkracht word, maar er zijn veel meer mensen mét rok die níet zijn verkracht.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:03

Marjoow schreef:
Omdat het bij de andere zaken veel directer is, snap ik niet hoe je de vergelijking kunt maken.

Als je bij de KFC een kartonnetje koopt, weet je zeker dat je daarbij regenwoud "weggooit", als je een rokje koopt in de winkel, kán het zijn dat je verkracht word, maar er zijn veel meer mensen mét rok die níet zijn verkracht.

Maar het blijft een keuze die jij zelf maakt: wel of geen KFC eten. Net zoals je zelf de keus maakt om een rokje te kopen en door een rare buurt te gaan lopen ;)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:04

Talisa schreef:
Net zoals je zelf de keus maakt om een rokje te kopen en door een rare buurt te gaan lopen ;)

:x En dan word je verkracht, en dan is het allemaal je eigen schuld?

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:07

Appelmoes_11 schreef:
Talisa schreef:
Net zoals je zelf de keus maakt om een rokje te kopen en door een rare buurt te gaan lopen ;)

:x En dan word je verkracht, en dan is het allemaal je eigen schuld?

Nee natuurlijk niet, maar je kunt er ook voor kiezen die 'risicovolle situatie' te vermijden.
Verkrachting en tropische bossen kappen ligt natuurlijk ook wel erg ver uit elkaar.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:19

Ik ga echt nooit naar KFC. Het is te duur en ik neem aan dat de beesten die daar op je hamburger zitten nou niet bepaald een fijn leven hebben gehad.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 17:32

Talisa schreef:
Marjoow schreef:

Maar het blijft een keuze die jij zelf maakt: wel of geen KFC eten. Net zoals je zelf de keus maakt om een rokje te kopen en door een rare buurt te gaan lopen ;)

Maar zodra jij bij de KFC eet, wéét je dat het karton uit slecht regenwoud komt. Als jij een rokje aandoet, weet jij niet of je verkracht word ;)

Nogmaals, rare vergelijkingen worden hier gesteld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:44

Mattel (de speelgoedfabrikant) gebruikte ook verpakkingen van APP, en is daar na een campagne van Greenpeace mee opgehouden. Het is dus zeker niet zo dat Greenpeace anderen met rust laat, en het is ook niet zo dat KFC niets wist van de problemen. Wat mij betreft is de actie dus prima.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:11

Het schijnt trouwens ook beter te helpen als je iemand (of in dit geval bedrijf) persoonlijk aanspreekt dan dat je het algemeen houdt. Nu alle andere bedrijven nog ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:15

Ik krijg honger bij de naam KFC

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:08

Shadow0 schreef:
Mattel (de speelgoedfabrikant) gebruikte ook verpakkingen van APP, en is daar na een campagne van Greenpeace mee opgehouden. Het is dus zeker niet zo dat Greenpeace anderen met rust laat, en het is ook niet zo dat KFC niets wist van de problemen. Wat mij betreft is de actie dus prima.

Klopt :j

Het is een utopie om de hele industrie in één keer te willen veranderen. Kleine stapjes, waar één bedrijf aangepakt wordt en wellicht veranderd volgen er meer.

Nou kom ik sowieso al nooit bij fastfoodketens, heb er weinig te zoeken als vegetariër :+ Maar heb het wel gedeeld op mijn FB :j