Alcohol vanaf 18

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassii

Alcohol vanaf 18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 19:18

Vanaf 1 januari 2013 kun je dus geen alcohol kopen onder de 18.
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening.

Zelf ben ik 14 jaar, en drink ik afentoe wel een glaasje mee. Mn ouders hebben liever dat ik dat met hun doe, dan ergens op straat. En als drink, drink ik ook maar 1 glaasje en doe ik het alleen op speciale gelegenheden. Bijvoorbeeld mijn verjaardag of oud en nieuw.

Ik vind het aan de ene kant best wel slecht dat het wordt verhoogd. Kinderen houden ervan om stiekeme dingen te doen en als je eenmaal iets mag, is de lol er meestal ook al gelijk van af. (Zo ben ik wel in ieder geval ..) Dus ik denk dat er dan juist meer kinderen van 16&17 komen die juist wel drinken. Omdat het niet mag en ze het toch willen omdat ze het eerst ook mochten.

Hoe denken jullie hierover?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Alcohol vanaf 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:23

Ik vind het een prima regeling!

Ik werk veel met jongeren varierend van 16-18 jaar en ik merk absoluut verschil tussen degene die veel drinken en degene die weinig tot niet drinken en ik geloof ook heilig in hersenschade bij jongeren die op jonge leeftijd al alcohol consumeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:23

Van mij mogen ze dat hele alcohol afschaffen. Ik vind het troep en je hersencellen gaan ervan kapot. Wáárom zou je dat willen? Ik heb de meerwaarde van alcohol nooit begrepen en ik drink dan ook echt niet of nauwelijks.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:25

Ik vind het ook prima regeling. Ik drink sowieso helemaal niet, zie het nut er niet van.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:26

ik denk ook dat het helemaal geen zin heeft.
Als ze willen komen ze er toch wel aan.
Ik dronk ook wel voor me 16e zelfde leeftijd als jou. Mocht van ouders niet teveel.
Nou ben echt geen een of andere toki geworden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:26

Xjosee schreef:
Ik vind het ook prima regeling. Ik drink sowieso helemaal niet, zie het nut er niet van.

Moet er een nut aan zitten dan?

Ik vind een drankje op zijn tijd wel eens gewoon lekker.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:28

Xjosee schreef:

Ik denk er ook zo over. Veel mensen denken alleen lol te kunnen hebben met drank.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:28

haha ik ben er vorige week nog over geinterviewd en is uitgezonden op de nos.
maar zoals ik daar ookal zei 16 of 18 het maakt niet uit, ze komen er toch wel aan. denk niet dat ze het er door gaan krijgen want, kijk kroegen vanaf 16 naar binnen moeten ze iedereen gaan controleren op id aan de bar? en dan is het nog van haal jij even voor mij en hebben ze het als nog.

ze mogen wel meer voorlichting er over geven aan jongeren dat ze zelf ook zien wat er gebeurt dan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:29

ik vind het helemaal niet lekker als ik eerlijk ben en ik drink dus ook amper.

Voorlichting hebben we in samenwerking met de brijder stichting gedaan maar de gemiddelde jongere vind het maar een beetje onzin.
Ik kan daar niet zo goed tegen hoor, alsof er geen leven is zonder drank.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:29

Ik ben echt voor. Als je al ziet hoeveel mensen er minder roken. Natuurlijk gaat het een paar jaar duren voor dat het echt normaal wordt om niet voor je 18de te mogen drinken. Thuis bij je ouder moet je zelf weten maar op je 16 elk weekend bezopen uit de kroeg rollen is niet gezond.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:31

Wilawander schreef:
Xjosee schreef:

Ik denk er ook zo over. Veel mensen denken alleen lol te kunnen hebben met drank.

heb je ook zolang je je eigen grezen kent :j en het geeft een ontspanning dus even weg uit de dagelijkse stress is het voor mij. En nee ik drink m niet kapot elk weekend. Zie alcohol ook als een voordeel je durft net wat meer waardoor je soms wel die leuke jongen/meisje aan kunt spreken waar je miss heel je leven mee zult zijn :j

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:33

Ik drink het ook niet voor de lol, maar gewoon omdat ik het wel eens lekker vind.
Ik vind met warm weer een passoa jus lekker, en soms ook nog wel cola beereburgje. Bier kom ik weer niet aan vind ik niet lekker. En met een bqq of gourmet vind ik het ook wel eens lekker. Maar wel normaal, ik drink wel een paar op maar wel zo verdeeld over de avond. Gewoon net zoals ik ook doe als ik frisdrank of gewoon drinken drink.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:34

Ik ben er ook voor! Denk dat het heeeel veel problemen gaat opleveren, meer dan de helft van de jongens die ik ken is het aantal keren 'dronken geweest' al niet meer op 10 handen te tellen, en die zijn voornamelijk onder de 18. Kun je nagaan hoe triest :+

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 19:34

Daar heb je echt helemaal gelijk in Ashley haha.
Ik was een keer op een feest, en er was een verlegen jongen van 16 die niks durfde. Komt naar me toe, en vroeg of ik zin had om wat met hem te gaan doen hahaha.

Maargoed,
ik ken nou al wel genoeg mensen die een Breezertje voor mij willen kopen ofzo, en mijn moeder gaat ook sowieso wel afentoe wat voor mij kopen als ik 16 ben.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:34

Polly schreef:
ik vind het helemaal niet lekker als ik eerlijk ben en ik drink dus ook amper.

Voorlichting hebben we in samenwerking met de brijder stichting gedaan maar de gemiddelde jongere vind het maar een beetje onzin.
Ik kan daar niet zo goed tegen hoor, alsof er geen leven is zonder drank.

Zo denken ze wel :j Schoolfeest? Niet als er geen alcohol is! Barbeque? Geen bier, dan komen ze niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:35

Het maakt geen hol uit omdat 14-jarige net zo hard meedoen.
En ik vind het wel ietwat generaliserend dat er van uit gegaan wordt dat iedereen drinkt omdat het alcohol is :') ik geef toe dat ik afentoe perongeluk ook wel net wat teveel drink (maar ik ken mijn grenzen), dat betekent niet dat ik dat doe om dronken te worden maar eerder omdat een drankje op z'n tijd gewoon wel smaakt ;) helaas zijn er wel kinderen die het stoer vinden maar dat vind ik absoluut niet stoer :n

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 19:36

Marit schreef:
Ik ben er ook voor! Denk dat het heeeel veel problemen gaat opleveren, meer dan de helft van de jongens die ik ken is het aantal keren 'dronken geweest' al niet meer op 10 handen te tellen, en die zijn voornamelijk onder de 18. Kun je nagaan hoe triest :+

Ja, maar opzich vind ik dat eigenlijk niet eens zo heel gek hoor. Haha. Ik bedoel, je bent 16, je mag eindelijk drinken. Gezellig met je vrienden of beetje stoer doen voor anderen. Dan hoort dronken worden er toch ook wel bij? Als ze zo doorgaan, dan merken ze later wel wat te gevolgen zijn ...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:36

Maar het komt vooral omdat op bokt veel vrouwen zijn, en in mijn omgeving zijn het altijd de jongens/mannen die 'zuipen' :P

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:37

Sassii schreef:
Marit schreef:

Ja, maar opzich vind ik dat eigenlijk niet eens zo heel gek hoor. Haha. Ik bedoel, je bent 16, je mag eindelijk drinken. Gezellig met je vrienden of beetje stoer doen voor anderen. Dan hoort dronken worden er toch ook wel bij? Als ze zo doorgaan, dan merken ze later wel wat te gevolgen zijn ...

Ja, af en toe dronken worden is niet erg, dat hoort erbij. Maar gewoon niet komen als er ergens geen alcohol is, zeggen dat er zonder alcohol geen bal aan is, mij saai noemen omdat ik niet drink, dat vind ik wel kwalijk. Gewoon de mentaliteit 'om het leuk te hebben heb je alcohol nodig'.
Laatst bijgewerkt door Marit op 05-06-12 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 19:37

Ja dat is dan inderdaad wel weer zo.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:39

Nog een slechte reden het verkeer, met de auto na de kroeg ( je bent 18) en je mag drinken omdat je 18 bent. de meeste denken dat kan ik wel maar beginnend bestuurder + beginnend drinker= slechte combinatie.
als je vanaf de 16e mag drinken ken je je eigen grens voor je je rijbewijs hebt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:40

denken de 'jonge-drinkers' hier uit het topic weleens aan de gevolgen?
Als ik al verschil merk bij 17-jarigen hoe moet het dan zijn als ze 10 jaar verder zijn?
Overigens staat de regio waar ik woon wel bekend als 'zuip-regio' hoor, veel jongeren met een serieus drankprobleem.

edit: dit grens is simpel hoor, gewoon geen druppel alcohol als je moet rijden.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 19:41

Ben het helemaal met je eens Ashley !

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 19:42

Polly schreef:
denken de 'jonge-drinkers' hier uit het topic weleens aan de gevolgen?
Als ik al verschil merk bij 17-jarigen hoe moet het dan zijn als ze 10 jaar verder zijn?
Overigens staat de regio waar ik woon wel bekend als 'zuip-regio' hoor, veel jongeren met een serieus drankprobleem.

edit: dit grens is simpel hoor, gewoon geen druppel alcohol als je moet rijden.

Ja hoor, maar volgens mij kan er weinig gebeuren als je afentoe een glaasje neemt.

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:43

Ik denk dat de drempel echt wel hoger wordt om te gaan drinken hoor!
Niet iedereen hecht helemaal geen waarde aan wat er door de wet wordt voorgeschreven, zo heb ik tot mijn 16e ook geen druppel alcohol gehad terwijl ik op feestjes rondliep waar iedereen ladderzat was.
Toen ik 16 werd is de knop ook gelijk omgegaan..
weet zeker dat als het toen verboden was geweest ik dat absoluut niet zo gedaan had, er zat gewoon in mn hoofd van 'de overheid vindt het nu goed, dus ik kan gewoon vrijuit drinken' Niet waar natuurlijk :=

En je zult altijd een groep jongeren hebben die zich toch nooit aan de regels zullen houden en altijd met dit soort dingen in aanraking zullen komen welke regel je ook invoert. Naar mijn idee valt daar gewoon niet veel aan te doen..