Amsterdamse zwervers gaan twitteren.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarJon

Amsterdamse zwervers gaan twitteren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 19:45

Citaat:
Vijf daklozen gaan de komende maanden via Twitter een inkijkje geven in hun leven. Met het project van de Protestantse Diaconie Amsterdam moeten buitenstaanders meer inzicht krijgen in het leven van daklozen.
Het project Straatvogels gaat op 6 juni tijdens de jaarlijkse Amsterdamse Daklozendag van start. Vanaf dan zijn de daklozen te volgen via onder andere het twitteraccount @straatvogels. De daklozen krijgen allen een smartphone met tegoed en een workshop sociale media.

'We hopen dat de buitenwereld hiermee een beter idee krijgt over de diversiteit van daklozen; er zwerven een heleboel mensen die allemaal op hun eigen manier dakloos zijn geraakt', zegt Luc Tanja van de Diaconie tegen Radio 1. 'En we hopen dat het ook voor de daklozen waardevol is. Ze kunnen hun verhaal kwijt en contacten opdoen. Dan kunnen ze bijvoorbeeld tweeten: 'Ik sta nu op Waterlooplein, wie biedt me een kopje koffie aan.'

Straatvogels is gebaseerd op het project Underheard in New York. Dit bleek een groot succes. Het project loopt tot 1 oktober 2012. De dakloze twitteraars kunnen ook na afloop van het project rekenen op professionele steun.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterdam/a ... eren.dhtml

Wat vinden jullie hiervan? :)

Aan de ene kant vind ik het wel interessant om zo te kunnen zien wat er zoal in het leven van een zwerver gebeurt. Maar aan de andere kant, zijn ze niet een makkelijk doelwit voor diefstal met hun smartphone?

Kimbers

Re: Amsterdamse zwervers gaan twitteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:49

Iedereen is een makkelijk doelwit op straat toch?
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb er niet zoveel mee.. zie het er niet zo van in ook eigenlijk..

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:51

dubbel, kunnen we de mensen die niet op straat willen leven niet beter gewoon helpen?( die zijn er ook) anders kan er vast wat nuttigers met het geld gedaan worden. maar de andere kant wel interessant... dubbel..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:21

Op zich boeiend... Het is een wereld op zich, het straatleven.
Het geeft een dakloze een gezicht, denk ik. Er zit een méns achter dat figuur.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:06

Nicolletje schreef:
Op zich boeiend... Het is een wereld op zich, het straatleven.
Het geeft een dakloze een gezicht, denk ik. Er zit een méns achter dat figuur.

:j

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:11

ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor de eerste smartphone verpatst wordt voor cash....

.... of denk ik nu te negatief?
Los van het feit dat ik het nut van dit project niet zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:12

_O- Precies mijn gedachte.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:44

Hier nog een. Kunnen ze hem verkopen voor een nachtje bij het Leger des Heils. Zal het rustig worden in de treinen, geen bedelende zwervers meer voor de nachtopvang...

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 23:56

Die kans is er natuurlijk. Maar zou er vanuit de organisatie geen toezicht op zijn?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:45

De meeste operators kunnen precies zien wie welke telefoon heeft. Als de telefoon gestolen of verkocht wordt is de nieuwe eigenaar dus automatisch de pineut. Ik neem aan de de IMEI's goed gevolgd worden, mits ze verdwijnen ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:46

In de VS hebben ze dit ook gedaan, en kennelijk heeft het dus iets goeds opgeleverd..neem aan dat als het helemaal mis was gegaan daar ze het hier niet hadden willen proberen. :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:50

misschien krijgen ze wel een grotere beloning als ze tot oktober hun smartphone (heel) houden. daarnaast krijgen ze ook professionele hulp. dus ik denk dat dat genoeg moet zijn om die telefoons te houden hoor.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:25

Ik heb toen het laatst zo warm was hier mijn eigen steentje bijgedragen met een vriendin aan de daklozen.

We hebben koude petflesjes water / frisdrank aangeboden en dakloze dichtbij een winkel / fastfood keten ijsjes aangeboden.

Ik heb vorig jaar winter een dakloze op het station een koffie / warme chocolade melk aangeboden.
Ook nog een kort praatje mee gemaakt voor mijn trein kwam.

Doe zoiets liever een euro in een bakkie mikken.
Persoonlijk denk ik dat het twitteren niet veel uit gaat maken, mensen beseffen wel dat dakloos zijn geen pretje is.
In plaats daarvan zouden ze beter een oplossing kunnen bedenken om deze mensen weer de samenleving in te krijgen.