Ondernemerschap begint bij de eerste stap schreef:Brigitte van der Burg
[ Afbeelding ]
Jonge mensen worden nú uitsluitend opgeleid voor een baan in loondienst. Wat Nederland nodig heeft, zijn mensen met lef, die kansen zien, creatief zijn en willen groeien. En dat begint al in de zandbak!
Kinderen moeten daarom vanaf de kleuterschool worden gestimuleerd om een ondernemende geest te ontwikkelen.
Dit kan door kinderen zélf "ondernemer" te laten zijn. Laat ze zelf organiseren, presenteren en verkopen. Een markt opzetten op het schoolplein of op internet, een schoolwinkel runnen, een kinderlening vragen bij een bank.
Zó leren ze met geld omgaan, risico's nemen, verantwoordelijkheid dragen én succesvol zijn.
Meer vertrouwen in het eigen kunnen, leidt tot plezier, minder schooluitval en uiteindelijk tot meer startende ondernemers.
Deze kans mag toekomstgericht Nederland niet aan zich voorbij laten gaan. Dat is mijn idee!
Brigitte van der Burg
VVD- Tweede Kamerlid
Bron; http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/ ... /31891198/
Er zijn ideeën om al vanaf de kleuterklas met 'ondernemersschap' te beginnen. Wat vind Bokt hiervan?
Ik persoonlijk vind dit zo'n belachelijk idee.. Ik vind dat er nu al veel te veel van kinderen gevraagd wordt. Mijn nichtjes zijn een jaar of 10, en die kunnen de jaartallen van de Vietnam oorlog opnoemen, weten precies te vertellen wie Willem de honderste is, en kennen alle politieke partijen uit hun hoofd. Nou, toen ik zo oud was wist ik dat Balkenende 'de baas' van Nederland was, maar daar hield het me op. Wat die kinderen nu allemaal al voor vakken krijgen, ik vind het nogal wat.
Hoe staan jullie hier tegenover?