Ondernemersschap vanaf de kleuterschool

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ondernemersschap begint op de kleuterschool!

Ja, dat soort vakken mogen op de kleuterschool al gegeven worden
4 (20%)
Nee, dat soort vakken mogen niet al op de kleuterschool gegeven worden.
16 (80%)

Totaal aantal stemmen: 20

Marit

Ondernemersschap vanaf de kleuterschool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 19:38

Ondernemerschap begint bij de eerste stap schreef:
Brigitte van der Burg
[ Afbeelding ]
Jonge mensen worden nú uitsluitend opgeleid voor een baan in loondienst. Wat Nederland nodig heeft, zijn mensen met lef, die kansen zien, creatief zijn en willen groeien. En dat begint al in de zandbak!
Kinderen moeten daarom vanaf de kleuterschool worden gestimuleerd om een ondernemende geest te ontwikkelen.

Dit kan door kinderen zélf "ondernemer" te laten zijn. Laat ze zelf organiseren, presenteren en verkopen. Een markt opzetten op het schoolplein of op internet, een schoolwinkel runnen, een kinderlening vragen bij een bank.

Zó leren ze met geld omgaan, risico's nemen, verantwoordelijkheid dragen én succesvol zijn.

Meer vertrouwen in het eigen kunnen, leidt tot plezier, minder schooluitval en uiteindelijk tot meer startende ondernemers.

Deze kans mag toekomstgericht Nederland niet aan zich voorbij laten gaan. Dat is mijn idee!

Brigitte van der Burg
VVD- Tweede Kamerlid

Bron; http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/ ... /31891198/

Er zijn ideeën om al vanaf de kleuterklas met 'ondernemersschap' te beginnen. Wat vind Bokt hiervan?
Ik persoonlijk vind dit zo'n belachelijk idee.. Ik vind dat er nu al veel te veel van kinderen gevraagd wordt. Mijn nichtjes zijn een jaar of 10, en die kunnen de jaartallen van de Vietnam oorlog opnoemen, weten precies te vertellen wie Willem de honderste is, en kennen alle politieke partijen uit hun hoofd. Nou, toen ik zo oud was wist ik dat Balkenende 'de baas' van Nederland was, maar daar hield het me op. Wat die kinderen nu allemaal al voor vakken krijgen, ik vind het nogal wat.

Hoe staan jullie hier tegenover?

_Siri

Re: Ondernemersschap vanaf de kleuterschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:41

Ik vraag me vooral af hoe ze dit willen inpassen in het schoolprogramma. De meeste basisscholen hebben nu al overvolle programma's en de kinderen moeten al heel veel doen. Ik denk dat dat gewoon niet haalbaar is..

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:41

Dafuq did i just read?

Ze zeggen altijd wel ''Jong geleerd is oud gedaan'' maar vind dit echt een heel vreemd idee. Laat een kind lekker kind zijn, dat ontwikkelen komt later wel!

En zoveel startende ondernemers, wie zegt er dat ze het halen en winstgevende bedrijven starten?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 19:44

_Siri schreef:
Ik vraag me vooral af hoe ze dit willen inpassen in het schoolprogramma. De meeste basisscholen hebben nu al overvolle programma's en de kinderen moeten al heel veel doen. Ik denk dat dat gewoon niet haalbaar is..

Maar is dat niet al erg genoeg..? In mijn tijd (wow, ik klink zo oud :') zo'n 12 jaar geleden) hoefde wij echt nog amper iets in de kleuterklas. Lekker spelen in de zandbak, poppenhoek, weet ik wat. Af en toe deden we rekenen maar we deden vooral leuke dingen. En ik ben nu toch bezig in m'n examenjaar havo dus veel schade heeft het me niet gebracht. Wat is het voor voordeel die kinderen zo jong al te overladen met informatie? Waarom mogen ze niet gewoon zo lang mogelijk kind zijn?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:03

Ach, ik kan het op zich wel begrijpen. Slaafs hoef je niet te worden.

Men vergeet alleen even dat als iedereen zelf zou ondernemen dat dit land absoluut niet zou draaien. loonwerkers zijn ook gewoon nodig en ik krijg nu het idee dat die als 'minder' worden gezien. Wat onzin is wmb.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:07

Zolang het op een speelse manier gebeurd
Mijn zegen hebben ze!
Onze dochter gaat zeker wat mee krijgen van de ondernemersgeest van paps en mams :D

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 20:08

Ojajoh schreef:
Mijn zegen hebben ze!
Onze dochter gaat zeker wat mee krijgen van de ondernemersgeest van paps en mams :D

Maar wat is het voordeel om dit al op de kleuterschool te beginnen? Waarom bijvoorbeeld niet pas op de middelbare school? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:11

Op zich vind ik het "idee" om ook wat anders aan te bieden dan de droge theoretische lesstof uit boeken helemaal niet verkeerd.

Wat ik heel veel zie in het basis- en voortgezet onderwijs is dat het voornamelijk draait om theoretische kennis in plaats van toegepaste kennis en daadwerkelijke situaties.

"Hier doe ik later nooit wat mee" is niet voor niets een heel veel gehoorde (en terechte) opmerking.

De vrije geest wordt afgestompt, er is weinig ruimte om vrij te denken, om zelf ideeën te ontwikkelen.

We leren wat in het boek staat, en dat doen we omdat het in het boek staat.
Meer komt er vaak niet aan te pas.

Er is niets mis met het stimuleren van een ondernemende geest.
Of daar al op de kleuterschool mee begonnen moet worden weet ik niet. En welke vorm zoiets zou moeten krijgen weet ik ook niet.

Maar ik ben wel voor onderwijs dat ook eens buiten het theorie boek om wil kijken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:13

het enige wat ze bij ons deden was dat je met kerst een brievenbus had, en iedereen deed zijn kerstkaarten daar in. de kleuters sorteerden ze en brachten ze rond :')

Ik zou mijn kinderen zelf liever naar een vrije school oid doen :j

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:13

Marit schreef:
Ojajoh schreef:
Mijn zegen hebben ze!

Maar wat is het voordeel om dit al op de kleuterschool te beginnen? Waarom bijvoorbeeld niet pas op de middelbare school? :)

Ik weet wel van een arts dat juist tot en met 5 jaar de geest het meest lerende vermogen heeft.
Ik denk daarom vanaf de kleuter school
Ik ben wel absoluut van mening dat het heel speels en zonder druk moet gebeuren

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:25

Marit schreef:
Maar is dat niet al erg genoeg..? In mijn tijd (wow, ik klink zo oud :') zo'n 12 jaar geleden) hoefde wij echt nog amper iets in de kleuterklas. Lekker spelen in de zandbak, poppenhoek, weet ik wat. Af en toe deden we rekenen maar we deden vooral leuke dingen. En ik ben nu toch bezig in m'n examenjaar havo dus veel schade heeft het me niet gebracht. Wat is het voor voordeel die kinderen zo jong al te overladen met informatie? Waarom mogen ze niet gewoon zo lang mogelijk kind zijn?

De kleuterklassen die ik ken nu, daar wordt ook nog heel veel gespeeld hoor. Kinderen leren heel veel op spelenderwijs. Ik doel voornamelijk op de hogere groepen. Als ik zie wat er in een jaar moet gebeuren en hoe lastig het al is om iets er in de planning bij te schuiven (leuk als je als stagiaire zoveel opdrachten mee krijgt vanuit school) dan zie ik dit nog niet gebeuren.

Femke schreef:
Op zich vind ik het "idee" om ook wat anders aan te bieden dan de droge theoretische lesstof uit boeken helemaal niet verkeerd.

Wat ik heel veel zie in het basis- en voortgezet onderwijs is dat het voornamelijk draait om theoretische kennis in plaats van toegepaste kennis en daadwerkelijke situaties.

Het idee is leuk inderdaad, om meer realistisch bezig te zijn in plaats van theoretisch. Vergt alleen heel veel tijd (en dat is er niet altijd), maar wel een goed uitgangspunt :j..

Maar zouden kinderen niet juist de ondernemersgeest mee krijgen vanuit huis?..
Ik zie niet in waarom dit soort dingen per definitie op school gestimuleerd moeten worden..

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:29

Vind kleuterklas veel te vroeg. Maar ik moet wel zeggen, wij, op MBO BOL 4 niveau, worden ook uitsluitend tot werknemer geschoold.
Vind het eigenlijk wel jammer dat wij weinig over ondernemen krijgen. Mn stagebegeleider was een geboren ondernemer met een heeeel
doordacht bedrijf waardoor de crisis (is een bouwbedrijf) nauwelijks vat heeft op het bedrijf. Ik vond het heel leuk om daar meer over te leren
en te ervaren hoe het is om zelfstandig ondernemer te zijn :j (bedrijf telde 3 man, waaronder de 2 eigenaren, waar ik bij meeliep, verder zzp'ers).

Wat dat betreft vind ik dus dat het ondernemen ook wel meer onder de aandacht gebracht mag worden, ook op het MBO

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 00:02

Marit schreef:

Als je het mij vraagt: de basisschool biedt ruimte voor "de kern" van ondernemen: van niets iets maken, je droom verwezenlijken, iets doen wat anderen niet doen, etc. Op kleine schaal en zonder al te theoretisch te worden. Op de middelbare school is ondernemerschap in de vorm van economie en M&O vooral saai en soms ook ingewikkeld. Die vakken doe je omdat ze bij je profiel horen of omdat je ze nodig denkt te hebben in het beroep dat je na je middelbare school misschien wel (misschien, want zo zeker weten pubers dat meestal nog niet) wil gaan uitoefenen, maar leren je vooral over debiteuren en crediteuren maar niets over ondernemersgeest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 00:03

_Siri schreef:
Maar zouden kinderen niet juist de ondernemersgeest mee krijgen vanuit huis?..
Ik zie niet in waarom dit soort dingen per definitie op school gestimuleerd moeten worden..

Als je vanuit huis het geluk (ja, ik vind ondernemen een geluk) hebt dat één van je ouders of misschien wel allebei ondernemer is/zijn, dan krijg je het vanuit huis mee. Maar er zijn ook genoeg gezinnen en zelfs complete families waarin ondernemerschap niet voorkomt. Dan kom je er ook niet zo gauw mee in aanraking.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:23

Maar wat spelen kindjes graag? Winkeltje, restaurantje, doktertje, koffieuurtje. Dat past hier prima in. En hoe leuk is het om als kind een uitstapje naar de bank te doen, waar heel veel centjes liggen, en waar je (in overleg met papa en mama natuurlijk) je zakgeld misschien wel mag bewaren? Of om op school pepernoten te bakken met de juf, en dan mag je een kraampje helemaal mooi versieren en die zelfgebakken pepernootjes verkopen? Ik zie best mogelijkheden om dat spelenderwijs in het programma op te nemen. :j

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:24

Ik vraag me wel af waarom alles tegenwoordig al meteen vanaf de kleuterschool moet. Ja, dat is inderdaad de periode waarin veel geleerd wordt - maar over het algemeen niet dit soort dingen, de hersenen zijn nog op een veel basaler gebied aan het ontwikkelen. Zo langzamerhand krijg ik het idee dat peuters en kleuters een ware overload aan stimuli over zich heen krijgen.

Hartstikke leuk, maar je kunt het ook overdrijven. Pepernoten bakken en een stalletje opbouwen wordt nu ook al gedaan maar waarom moet dat dan ineens 'ondernemerschap' genoemd worden? Ik denk dat we moeten uitkijken dat we niet teveel verwachten van kleuters, zeker niet dit soort zaken; waarom niet focussen op de meer basalere dingen die later van pas komen? Meer sociale vaardigheden bijvoorbeeld, waar in mijn ervaring toch telkens minder op gelet wordt, of zoiets simpels als fatsoenlijk rekenen? En dat is niet een zinloos argument - ik ken vrijwel niemand van mijn leeftijd die normaal kan spellen en hoofdrekenen. Dat lijken mij om eerlijk te zijn veel nuttiger vaardigheden als je zo nodig wil dat alle kinderen later ondernemer worden (en dan laat ik het nog achterwege dat er toch daadwerkelijk ook een hele hoop mensen in die kennelijk geminachte 'loondienst' nodig zijn!).

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:43

"Een kinderlening vragen bij een bank"

Zullen we dat maar niet gaan doen := ? Daar gaat juist heel de economie aan kapot, het leenstelsel en de banken := .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:24

Als je je kinderen op de vrijmarkt alle rommel van zolder laat verkopen kunnen ze daar toch ook mee oefenen? Maar dat is pas leuk voor kinderen van een jaar of 7, 8 die enig besef van (de waarde) geld beginnen te krijgen. Ik vind het compleet nutteloos om daar in de kleuterklas al mee te beginnen. Laat een kind een kind zijn, en laat ze gewoon lekker spelen. Daar leren ze nog het allermeest van!

We hebben trouwens zat mensen in loondienst nodig in de toekomst, denk alleen al aan al die bejaardenverzorgenden die we nodig gaan hebben.