De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:15

Ik zie wel eens topics voorbij komen op haw op rijden ipt en als reactie wordt er regelmatig bij geplaatst dat het paard in overconditie is.

Nu liep ik net op een trein station en ik durf oprecht te zeggen dat 80% van de mensen (overigens meer vrouwen dan mannen) in 'overconditie' was.
Wellicht heeft dit bij enkelen van hen een medische oorzaak, maar ik mij kan je niet wijsmaken dat de meerderheid van de bevolking (als Utrecht centraal een afspiegeling van de bevolking genoemd mag worden) lijdt aan medische problemen waardoor zij in overconditie raken.
Ik zie hier echt een ernstig en structureel probleem dat maar eens met de harde hand aangepakt moet worden. Deze personen met overgewicht zijn voor de fastfood restaurants wellicht een enorme bron van inkomsten, maar de Nederlandse maatschappij betaalt zich er scheel aan. De verschillende ziekten en kwalen die de kop op steken door overgewicht zijn niet op een hand te tellen.
Maar ook bezetten deze personen bijvoorbeeld 2 plaatsen in de trein of in de bus. Ik betaal per kilo die ik extra meenee in het vliegtuig als m'n koffer te zwaar is. Deze mensen betalen niets voor het gewicht dat zij zelf meenemen, nog buiten de inhoud van de koffer.

Hoe denken jullie hier over?
Ik ben er iig ernstig van geschrokken hoeveel mensen eigenlijk echt te dik zijn.

Sjoos

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:17

Leven en laten leven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:24

Je aanname is wat overdreven. Klein beetje googlen levert dat 46% van de Nederlanders overgewicht heeft (BMI >25) en een derde daarvan (dus 15% van de totale bevolking) heeft obesitas (BMI > 30).
En ja, dat is een (maatschappelijk en medisch) probleem, waar ook de overheid over aan het nadenken is. Plannen zijn oa om extra belasting op ongezond/vet eten te heffen.
Persoonlijk denk ik dat gezond eten goedkoper maken misschien een betere oplossing is. Maar dat levert de staatskas geen belasting op en kost juist geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:29

Ik zeg dan ook niet dat 80% van de bevolking overgewicht heeft, maar dat 80% van de aanwezigen op jet station overgewicht heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:32

Je volgende aanname is dat Centraal station Utrecht een afspiegeling van de Nederlandse bevolking is (en dat zal het ook wel zijn, dus die aanname klopt vermoedelijk aardig). Ik betwijfel dus sterk dat 80% van wat er daar rondloopt een BMI van > 25 heeft... Zó erg is het nou ook weer niet gesteld met de gemiddelde Nederlander.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:33

Wat maakt het jou wat uit dat een ander overconditie heeft? Ben trouwens wel heel benieuwd hoe jij bepaald of iemand overconditie heeft of niet.

Wees gelukkig dat jij het niet hebt, maak je zorgen om vet wat bij dunne mensen eerder om de organen gaat zitten en geniet van het lekkere weer :).

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:35

Of iemand in 'overconditie' is kun je ook echt aan de buitenkant zien :n

Je veronderstelling dat alle mensen met overgewicht zich maar ongecontroleerd volproppen met fastfood is ook nogal kort door de bocht. Probleem is bijvoorbeeld ook dat we met zijn allen ontworpen zijn om achter ons eten aan te rennen, maar dat de realiteit is dat we nogal veel stilzitten achter computers. De balans tussen output en intake is voor ieder mens anders, maar er is niet veel ruimte om dat voor iedereen goed in te richten.

Is dat meteen medische reden? Nee. De mens is een ingewikkelde chemische fabriek waarvan nog maar weinig duidelijk is.

Heel eerlijk: ik zou het niet goed vinden als de overheid met het weinige dat nu van dat chemische fabriekje bekend is toch al bepaalde maatregelen zou nemen. Want 'slecht' eten duurder maken, en 'goed' eten goedkoper, lost maar een heel klein gedeelte van het probleem op. Dit lijkt me veel meer een educatieprobleem dan iets anders - maar dan moet je wel meer leren dan 'zout en vet is niet goed'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:37

Vjestagirl schreef:
Wat maakt het jou wat uit dat een ander overconditie heeft? Ben trouwens wel heel benieuwd hoe jij bepaald of iemand overconditie heeft of niet.

Wees gelukkig dat jij het niet hebt, maak je zorgen om vet wat bij dunne mensen eerder om de organen gaat zitten en geniet van het lekkere weer :).

Nee omdat ik gezond leef en m'n daar m'n best voor doe. Mij maakt het uit gezien het feit dat we overal op bezuinigen en deze mensen worden een steeds grotere kostenpost (mn in bijv de gezondheidszorg)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:47

Ook mensen die jij 'in overconditie' noemt kunnen best gezond leven en daar hun best voor doen - maar zijn kennelijk niet gezegend met een chemisch fabriekje dat zich daar ook braaf naar gedraagt. Je conclusie dat iedereen die te dik is daar kennelijk zelf niks aan doet is stomweg te kort door de bocht.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:48

Dank je voor het lekkere vooroordeel :')
:j ik heb een BMI van 28
:j ik heb ernstige rugproblemen.

So what? Ik zit echt niet elke dag of week bij een fastfoodrestaurant..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:57

Rowdine schreef:
Vjestagirl schreef:

Nee omdat ik gezond leef en m'n daar m'n best voor doe. Mij maakt het uit gezien het feit dat we overal op bezuinigen en deze mensen worden een steeds grotere kostenpost (mn in bijv de gezondheidszorg)

En wie zegt dat mensen met overconditie dat niet doen?

Nogmaals: hoe bepaal jij of iemand overconditie heeft?

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:01

nou en? so what dat sommige mensen dan iets voller zijn rond hun middel...
die mensen gaan echt niet voor jouw zichzelf laten uithongeren. laat mensen hun eigen leven bepalen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:03

Ik vind het ook best schokkend als ik eerlijk ben.
Het valt me ook op hoe dik veel kinderen tegenwoordig zijn..
Kom op.. zag laatst een meisje, jaar of 9, die al flink mollig was, zo 2 frikandellen naar binnen stouwen.
Of jongetjes van een jaar of 7 die tig blikken red bull halen bij het tankstation.
Sommige ouders moesten zich schamen, net zoals frisdrank als cola.
Dat geef je je nog groeiende kind toch niet? :n ik denk dat obesitas in de Nederlandse bevolking zich nog flink gaat uitbreiden, als ik zie hoeveel en hoe vet sommige kinderen tegenwoordig al (kunnen) eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:19

iloonaa__ schreef:
nou en? so what dat sommige mensen dan iets voller zijn rond hun middel...
die mensen gaan echt niet voor jouw zichzelf laten uithongeren. laat mensen hun eigen leven bepalen.

Voor mij moet men vooral niets doen. Zij ondervinden er nadelen van. Maar ik vind dat deze mensen de maatschappij teveel geld kosten. En inderdaad, soms al vanaf jonge leeftijd.

Ik kan van de buitenkant zeker niet zien wat voor BMI iemand heeft. Dat zijn mi ook maar cijfers. Men hoort gewoon redelijk verhouding te zijn.
Overigens heb ik in de op al gezegd dat medische gevallen zijn uitgesloten van hetgeen ik hier zeg. Ik denk echter dat de meesten overgewicht hebben door teveel eten en te weinig sporten. En dat heb je wel zelf in de hand: zittend beroep of niet. Wat een debiele smoes.
En mi heeft het ook niks met je chemische fabriek te maken, het is heel simpel: overgewicht krijg je niet door lucht.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:27

Eigenlijk ben ik het wel met Rowdine eens, en ik denk wel veel meer mensen, maar niemand durft het zo hard te zeggen. Je hebt het beste met elkaar voor en wilt een ander mens niet kwetsen, maar het is wel waar: dik wordt je niet van lucht. Het is heel simpel, bijvoorbeeld in het geval van het zittende beroep. Het is niet zo dat als je een zittend beroep hebt, dat een excuus is. Blijkbaar neem je dan teveel tot je, dat je niet gebruikt. Voor ieder ''niveau'' van leven/inspanning of hoe je het ook wilt noemen, bestaat een passend dieet, daar ben ik van overtuigd! En natuurlijk hoeft niet iedereen graatmager te zijn, maar zodra je gezondheidsproblemen ondervindt door je overgewicht, hoef je bij mij niet aan te komen met ''ik heb een zittend beroep dus ik kan er niks aan doen.'' Het is alleen zo jammer, dat te dikke mensen zich zo snel aangevallen voelen. Mensen noemen een ander mens onbeschaamd ''ziek mager''(laatst nog gehoord), een kabouter of ongelooflijk lang. Maar o jee, te dik...

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:36

Vet bij dunne mensen eerder om de organen? Eerder dan mensen in overconditie? Denk het niet. Ben het dan ook met Maeve eens, uitzonderingen daar gelaten. Ik oordeel niet wanneer ik een dik iemand voor me in de rij bij de Mac heb staan (waar ik zelf ook nauwelijks kom). Wie weet heeft die meneer/mevrouw wel de hele maand hard gelijnd en is dit zijn of haar beloning naar zichzelf :)

Vjestagirl: wat bedoel je met hoe je kunt bepalen of iemand in overconditie is? Lijkt mij toch duidelijk dat je dat gewoon kunt zien :P

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:44

Rowdine schreef:
Ik zie wel eens topics voorbij komen op haw op rijden ipt en als reactie wordt er regelmatig bij geplaatst dat het paard in overconditie is.

Nu liep ik net op een trein station en ik durf oprecht te zeggen dat 80% van de mensen (overigens meer vrouwen dan mannen) in 'overconditie' was.
Wellicht heeft dit bij enkelen van hen een medische oorzaak, maar ik mij kan je niet wijsmaken dat de meerderheid van de bevolking (als Utrecht centraal een afspiegeling van de bevolking genoemd mag worden) lijdt aan medische problemen waardoor zij in overconditie raken.
Ik zie hier echt een ernstig en structureel probleem dat maar eens met de harde hand aangepakt moet worden. Deze personen met overgewicht zijn voor de fastfood restaurants wellicht een enorme bron van inkomsten, maar de Nederlandse maatschappij betaalt zich er scheel aan. De verschillende ziekten en kwalen die de kop op steken door overgewicht zijn niet op een hand te tellen.
Maar ook bezetten deze personen bijvoorbeeld 2 plaatsen in de trein of in de bus. Ik betaal per kilo die ik extra meenee in het vliegtuig als m'n koffer te zwaar is. Deze mensen betalen niets voor het gewicht dat zij zelf meenemen, nog buiten de inhoud van de koffer.

Hoe denken jullie hier over?
Ik ben er iig ernstig van geschrokken hoeveel mensen eigenlijk echt te dik zijn.

en dan vooral van jezelf geen foto hebben

zeker een gratenpakhuis? ondergewicht is ook zo gezond niet hoor :n

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:46

Rowdine schreef:
Voor mij moet men vooral niets doen. Zij ondervinden er nadelen van. Maar ik vind dat deze mensen de maatschappij teveel geld kosten. En inderdaad, soms al vanaf jonge leeftijd.

Er zijn heel veel mensen die de maatschappij heel veel geld kosten en die geen extreem overgewicht hebben. Een beetje overgewicht is niet meteen een enorm gezondheidsrisico.
Maar bedenk dat obesitas an sich al een ziekte is. Niemand kiest ervoor om heel dik te worden en vaak heeft het eten ook een psychische achtergrond.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:47

Hier zijn al veel topics over geweest ;)

Als iemand die een BMI van 31 had kan ik zeggen dat het bij mij zeer zeker wel een kwestie van te veel eten was. Niet ongezond, maar wel veeeeel :') Ik ben geboren met een bovennatuurlijke honger en tja, het is moeilijk om dat in toom te houden.

Inmiddels loop ik alweer een tijdje rond met een BMI van 22,8 en maat 38 in plaats van maat 50 :D Het vergt veel tijd, energie en veel lezen over hoe je een gezond eetpatroon opbouwt. Maar dan heb je ook wat.
Ik sport me een slag in de rondte zodat ik evengoed nog die bovennatuurlijke honger kan stillen, want dat gaat nooit weg, het hoort schijnbaar bij me. Ik eet zo'n 2600 kcal per dag en gecombineerd met een rigoreus sport schema val ik daar nog steeds mee af. Ik kán gewoon niet eten als een muisje, dus dan maar aan de bak :Y)

Om me heen zie ik veel mensen die zeggen er alles aan te doen om af te vallen, maar ondertussen maken ze de hele dag door verkeerde keuzes. En dan zeggen dat ze er niets aan kunnen doen.
Bij 99% van de mensen is het een kwestie van niet weten hoe gezond en blijvend af te vallen (been there, done that), níet omdat het onmogelijk is :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:47

Ojajoh, niemand beweert hier toch dat hij of zij zelf perfect is? Je mag toch de vinger op de zere plek leggen, of mag je dat alleen als je zelf ook wat kilo's teveel hebt?

edit: ik ben ervan overtuigd dat niemand ervoor kiest om héél dik te worden, maar je bent er altijd zelf bij. Het gebeurt je niet, het overkomt je niet, dat gaat er bij mij niet in. Niemand die jou dwangvoedert. En daarbij... in essentie kun je toch ieder moment besluiten je situatie te veranderen? Al is het maar voorkomen dat je nóg meer aankomt, want dat is altijd mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Maeve op 17-05-12 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:48

Pff ojajoh wat een onzin. Niks gratenpakhuis en geen overgewicht. Gewoon NORMAAL, zoals het hoort.
Te dun is net zo erg als te dik, alleen zie ik meer dikke mensen dan dunne mensen, zodoende dat dit topic gaat over mensen met overgewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:50

fransje23 schreef:
Rowdine schreef:

Er zijn heel veel mensen die de maatschappij heel veel geld kosten en die geen extreem overgewicht hebben. Een beetje overgewicht is niet meteen een enorm gezondheidsrisico.
Maar bedenk dat obesitas an sich al een ziekte is. Niemand kiest ervoor om heel dik te worden en vaak heeft het eten ook een psychische achtergrond.

Ongetwijfeld, maar ook mensen met psychische problemen stoppen het eten zelf in de mond.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:52

Oké knap dat je dat constateert, en nu?

Ik denk serieus dat sommige mensen er niet zo mee zitten. Levensstijl zoals ze die hebben vinden ze zo prettig dat ze daar niet van af willen wijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:56

Skygirl schreef:

Ik denk serieus dat sommige mensen er niet zo mee zitten. Levensstijl zoals ze die hebben vinden ze zo prettig dat ze daar niet van af willen wijken.

Geloof je dat werkelijk zelf? Zere knieën en enkels, weinig conditie etc. Ja daar voelt men zich echt fijn bij.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:57

Rowdine schreef:
Skygirl schreef:

Geloof je dat werkelijk zelf? Zere knieën en enkels, weinig conditie etc. Ja daar voelt men zich echt fijn bij.

Je had het overconditie, niet over zwaar overgewicht.