Citaat:OLDEBROEK - De begin dit jaar opgestapte wethouder Albert Kok (ChristenUnie) krijgt 282.000 euro mee van de gemeente Oldebroek. Kok heeft recht op vier jaar wachtgeld, zo schrijft het college van B en W.
Dit wordt betaald uit de Algemene reserve. Kok stapte in februari op nadat ambtenaren hem betrapten op het kijken naar sekssites. De oud-wethouder verklaarde in eerste instantie dat de werkdruk hem boven het hoofd steeg. Nadat hij met zijn gedrag werd geconfronteerd hield hij de eer aan zichzelf.
Half jaar
Albert Kok was krap een half jaar wethouder in Oldebroek. Dezelfde functie vervulde hij jarenlang in de gemeente Lelystad, waar hij nog steeds woont. De oud-wethouder (59) ontvangt het eerste jaar een vergoeding van tachtig procent van zijn laatst verdiende salaris, de drie jaren daarna ontvangt hij zeventig procent. „De wachtgeld regeling is een landelijke regeling waar wij, ongeacht de reden van vertrek, aan moeten voldoen”, vertelde een voorlichter van de gemeente vlak na zijn vertrek.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten bevestigt dit: of een burgemeester of wethouder opstapt of ontslag krijgt, is niet van belang. Wel heeft iedere burgemeester of wethouder bij aftreden een sollicitatieplicht tot 65 jaar, ongeacht of hij is herbenoemd of voor het eerst het ambt vervult.
reactie van de betreffende wethouder:
Citaat:OLDEBROEK - Voormalig wethouder Albert Kok van Oldebroek is niet van plan zijn wachtgeld van 282.000 euro te weigeren.
Gisteren werd duidelijk dat hij hier recht op heeft, wat leidde tot een storm aan verontwaardigde reacties. Kok stapte in februari na een half jaar op als wethouder, nadat hij op zijn werk werd betrapt op het bezoeken van sekssites. Hij ziet het wachtgeld zelf als een logische compensatie voor wat hij "de keerzijde van openbaar bestuur" noemt.
Kok (ChristenUnie) verklaarde aanvankelijk dat werkdruk de oorzaak voor zijn vertrek was, maar de werkelijke toedracht kwam later aan het licht. Hij stapte zelf op, maar geeft nu aan dat dit besluit onder grote druk van burgemeester Hoogendoorn is genomen. "Ik was graag die zeventig tot tachtig uur per week blijven werken. Het ging om een onschuldig vergrijp. Ik heb geen mensen aangerand en heb niemand iets aangedaan. Maar door de gemeente Oldebroek ben ik tegenover het hele land te schande gemaakt", reageert Kok.\
Keerzijde
De oud-wethouder snapt de ophef over zijn wachtgeld van bijna drie ton niet. „Ik heb er niet zelf voor gekozen en had het niet verwacht”, vertelt hij. „Die regeling is nou één keer zo. En terecht, want blijkbaar sta je als wethouder zo in het openbaar dat alles maar in detail naar buiten komt. Ik ben voor heel Nederland, voor mijn familie en voor mijn vrienden te schande gemaakt. Dat is de keerzijde van het openbaar bestuur en daar mag ook iets tegenover staan. Zodat ik normaal kan blijven leven.”
Wrok
Kok geeft aan dat hij wat hem betreft gewoon in functie had kunnen blijven en dat hij daar nog dagelijks aan denkt. „Mijn handen jeuken als ik zie wat er in Oldebroek gebeurt. Maar je moet accepteren dat het een gesloten hoofdstuk is. Dat doet enorm veel pijn.” Hij koestert duidelijk wrok jegens zijn voormalige werkgever. „Ik heb altijd keihard gewerkt, niet alleen in Oldebroek maar al mijn hele leven. Als de gemeentesecretaris en burgemeester mij anders hadden bejegend, had ik gewoon kunnen blijven werken.”
Burgemeester Adriaan Hoogendoorn wil niet meer teveel op de zaak in gaan. „Er was sprake van het bekijken van bepaalde websites en daarover kwamen klachten, eerst bij de vertrouwenspersoon en later ook schriftelijk”, zegt de burgemeester. „Als portefeuillehouder personeelszaken heb ik die serieus te nemen. Dat geldt ook voor de gemeentesecretaris als hoofd van de organisatie. Daarom zijn we samen in gesprek gegaan met Kok, die daaruit zijn eigen conclusie trok.”
Pijnlijke situatie
Kok noemt de reden voor zijn vertrek een „onschuldig vergrijp”. Hoogendoorn benadrukt nogmaals dat het ging om serieuze klachten. „Daardoor ontstond een onwerkbare werkverhouding. Het is helder dat de situatie pijnlijk is. Dat leidt snel tot dit soort gevoelens. Blijkbaar heerst bij hem enige rancune. Daar ga ik niet in mee.”
Kok heeft zich ingeschreven bij een reïntegratiebureau. „Ik wil voor mijn geld blijven werken.”
bron: http://www.destentor.nl
Mijn bloed kookt...en het kookt bijna over. Heb zin om die man te bekogelen met eieren.
Nog in de slachtofferrol kruipen ook. Hij wist van te voren dat hij een publieke functie vervulde, hij verdiende daar ook naar én het is zijn eigen fout geweest om op zijn werk nota bene sexsites te bekijken!
Als hij een gewone werknemer bij een gewoon bedrijf was geweest was hij op staande voet ontslagen en had hij wellicht geeneens recht op WW gehad! Die drie ton word door de belastingbetaler betaald! De belastingbetaler die nog meer gemeentebelasting moet gaan betalen omdat de gemeente Oldenbroek bankroet is!!
Maar nee hij is slachtoffer van het gebeuren en peinst er niet over het wachtgeld niet aan te nemen!!