nieuw rekeningnummer voor iedereen iban?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

nieuw rekeningnummer voor iedereen iban?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 22:44

nou zag ik op hvn toch weer zoiets idioots in 2014 heeft iedereen een ander rekening nummer van 18 letters met cijfers.
Ik dacht meteen van welke idioot heeft dit nou weer bedacht

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:47

als t goed is staat dat nr wel al op je afschriften het ibannr

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:50

Das gewoon je IBAN nummer. Heb je al geruime tijd nodig wanneer je een overboeking doet naar het buitenland of iemand uit het buitenland aan jou wil betalen. International Bank Account Number. Op elk bankafschrift staat dit nummer al.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:50

Dat is voor internationale betalingen, en iedereen met een bankrekeningnr. heeft het al....

Depende

Re: nieuw rekeningnummer voor iedereen iban?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:55

Het is je eigen rekeningnummer met een aantal cijfers ervoor (bank en land code) No big deal ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:56

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 00:08

Klopt. Was al zo toen NL overging op de Euro. Nu wordt het gefaseerd ingevoerd.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:12

Waar kun je het iban nummer vinden als je geen (papieren) afschriften ontvangt?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:19

Dat kun je over het algemeen op de site van je bank vinden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:31

Wat vind je er idioot aan? :=

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:40

Douce schreef:

Je kan voor elke rekening je iban code berekenen op internet. IBAN is gewoon een samenvoeging van de letters en cijfers. elk paar van deze letters en cijfers staat voor je bank naam, de plaats van de vestiging waar je je rekening hebt lopen het land waar je bank is.

met een iban nummer heb je ook vaak een bic code nodig. Het klinkt heel ingewikkeld, maar het valt heel erg me hoor.
Ik maak alles over met iban en bic codes. Veel makkelijker.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:46

LecyTinker schreef:
Douce schreef:

Je kan voor elke rekening je iban code berekenen op internet. IBAN is gewoon een samenvoeging van de letters en cijfers. elk paar van deze letters en cijfers staat voor je bank naam, de plaats van de vestiging waar je je rekening hebt lopen het land waar je bank is.

met een iban nummer heb je ook vaak een bic code nodig. Het klinkt heel ingewikkeld, maar het valt heel erg me hoor.
Ik maak alles over met iban en bic codes. Veel makkelijker.

ik denk ook dat het weer even wennen gaat worden, maar dat het wel goed komt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:55

Ik gebruik al een jaar of 6 mijn IBAN, niks moeilijk aan toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:58

In elk geval goed voor de werkgelegenheid: alle systemen waar rekeningnummers gebruikt worden zullen moeten worden aangepast. En 25ct voor het opvragen van je iban per sms is op zich goede marketing. (Volstrekt nutteloos, maar hee, nutteloos is goed voor de economie.)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:00

Bedrijven hebben zo'n IBAN- nummer al jaren. Inderdaad vanwege de buitenlandse overboekingen. :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 07:45

Shadow0 schreef:
In elk geval goed voor de werkgelegenheid: alle systemen waar rekeningnummers gebruikt worden zullen moeten worden aangepast. En 25ct voor het opvragen van je iban per sms is op zich goede marketing. (Volstrekt nutteloos, maar hee, nutteloos is goed voor de economie.)

Je hoeft geen 25ct uit te geven als je nog een (betaal)rekeningafschrift hebt: daarop staat namelijk op de onderste regel je IBAN-nummer. Als het goed is, dan hebben de meesten nog wel ergens een afschrift liggen van een aantal jaar geleden, want toen stond het er namelijk ook al op. ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:15

En je kunt het gratis opzoeken op de site van je bank....

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:39

Riddershow schreef:
En je kunt het gratis opzoeken op de site van je bank....

Ik wou net zeggen, ik kon het zo zien via mijn bank.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:52

De reden dat we overgaan op het gebruik van IBAN is omdat het europese betalingsverkeer gelijk getrokken wordt.

Dus overal gelijke regels, en gelijke manier van werken, om op deze manier het betalingsverkeer binnen europa zo soepel mogelijk en goedkoop mogelijk te laten verlopen, en om de concurrentiepositie van europa te verbeteren. Dit project is al jaren in gang, en we noemen het ook wel SEPA.

Straks werken we met Sepa Credit Transfers (overschrijvingen) en Sepa Direct Debit (incasso's)

Voor Nederland heeft het in principe weinig "nut"omdat ons betalingsverkeer al tot de beste van de wereld behoort, maar Italie bijvoorbeeld, loopt lichtjaren achter, zij gaan dus heel veel baat hebben bij het samenvoegen van het betalingsverkeer.

Je kan binnen SEPA landen, google even, ook gratis geld overschrijven, geen grote kosten meer dus voor grensoverschrijdende betalingen...

Zo achterlijk is het dus niet ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 03:16

essiedepessie schreef:
Je kan binnen SEPA landen, google even, ook gratis geld overschrijven, geen grote kosten meer dus voor grensoverschrijdende betalingen...

Dat kon al binnen de EEC.

Mijn voornaamste bezwaar is dat je dat iban blijkbaar ook moet gebruiken voor binnenlands betalingsverkeer, terwijl dat helemaal niet nodig is: je kunt heel prima de huidige rekeningnummers houden en ze omrekenen tot iban door de banksoftware zelf. Dan hoeven niet alle klantenbestanden en alle software aangepast te worden.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:26

Dit topic zou oud heten volgens bokt, maar eigenlijk een zeer actueel onderwerp !

Voor de particulier is het geen zware verandering, wij gaan de 18 cijferige IBAN gebruiken ipv onze bekende rekeningnummers (BBAN), deze 11 cijferige rekeningnummer zullen volledig verdwijnen ! Dus nee, shadow wat je zegt dat bedrijven de rekeningnummers kunnen blijven gebruiken is NIET waar.
De kleinere bedrijven met handmatige overboekingen zullen ook niet veel verandering merken.

Ieder bedrijf zal dus zijn software moeten aanpassen hieraan.
Waar zeker een enorm kostenplaatje aan hangt.

Bedrijven die werken met bulk betalingen, incasso's, loonbetalingen etc zullen dit alle aan moeten passen.
Bedenk ook eens hoe vaak een rekeningnummer voorkomt? Facturen, logo's etc zullen moeten veranderen.
In de software zal het aangepast moeten worden, blokken uitgerekt voor het langere nummer..

Er zullen keuze's gemaakt moeten worden: wel of geen papieren acceptgiro's, Denk hierbij aan uitlingen voor printen en de extra kosten..

Nederland loopt enorm achter op de aankomende SEPA verandering. En dat terwijl ons nederlandse betalingsverkker eigenlijk vrij ver voorop liep tov andere euopese landen.. Sterker nog, ons betalingsverkeer zal in mogleijkheden achteruit gaat op de invoering van SEPA.

De invoering hiervan wordt enorm onderschat, terwijl deze nog weleens gelijk zou kunnen liggen aan de impact van de invoering van de euro !!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:32

renee16 schreef:
Dus nee, shadow wat je zegt dat bedrijven de rekeningnummers kunnen blijven gebruiken is NIET waar.

Dat was niet wat ik schreef. Ik schreef dat de banken ook de keuze hadden kunnen maken om de iban intern te gebruiken, zonder het iban te verplichten in de verwerking van overboekingen. Technisch is dat prima te doen - er is alleen voor gekozen om dat niet op die manier op te lossen, en dat vind ik een vreemde keuze.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:41

De banken hebben deze keuze net zo min..
Dit is eurpees besloten en mag een land niet afwijken, ook al zouden alle banken, DNB & Equines hiermee instemmen.
Laatst bijgewerkt door Carlijn101 op 30-11-12 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:44

Waarom zouden de banken die keuze niet hebben? Wat staat er dan in die Europese regels? Lijkt me onwaarschijnlijk dat banken de zaken niet wat eenvoudiger mogen maken - zolang ze ibans maar prima kunnen verwerken zonder bijkomende kosten.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:57

Maar ik geloof eigenlijk niet eens dat het mogelijk is, onze huidige vormen van betalen vervallen allemaal ( denk aan overschrijving, spoedbetaling, storno etc. Deze worden vervangen door SEPA credit transfer.

Dusja, al zouden banken deze keuze hebben, wordt het ipv eenvoudiger gemaakt zeer veel ingewikkelder gemaakt voor de bank zelf. Zo niet ook voor particulieren aangezien de SEPA credit tranfer volledig is ingericht op IBAN en niet op BBAN.