Onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 11:15

Citaat:
Onbelastbare reiskostenvergoeding afgeschaft

De belastingvrije reiskostenvergoeding voor het woon-werkverkeer wordt geheel afgeschaft. Volgens de Kamerfracties CDA, VVD, D66, Groen Links en de ChristenUnie levert dat niet alleen bijna 2 miljard euro op, het leidt ook tot vermindering van de milieu- en filedruk.

De afschaffing van de belastingvrije reiskostenvergoeding is een maatregel uit het bezuinigingspakket. Werknemers krijgen niet langer een onbelaste vergoeding van maximaal € 0,19 per kilometer voor de reiskosten die ze maken.

Overdrachtsbelasting
Met het begrotingsakkoord hopen de Kamerfracties dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen. De overdrachtsbelasting op woningen wordt verlaagd tot 2 procent. Het akkoord meldt dat ‘de maatregel wordt gefinancierd uit de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s. Dit bevordert dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen en vermindert de milieu- en filedruk.'

Openbaar vervoer
De maatregel geldt overigens niet alleen voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten, maar ook voor de reiskosten voor openbaar vervoer. Het is nog onduidelijk wanneer de bezuinigingsmaatregel ingaat.

Bron: http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-a ... afgeschaft

Heel fijn, dit soort bezuinigingen..
Alsof de benzinekosten nog niet duur genoeg zijn, nu ook nog de vergoeding belasten waardoor we dus netto weer minder overhouden..

Sonja_vR

Re: Onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:31

ja want dat gaat de economie echt helpen :roll:

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:47

Men moet dichter bij het werk gaan wonen maar hoe doe je dat als de man in groningen werkt en de vrouw in zwolle??
Verder is het jammer dat ze het doortrekken in het OV, juist dat moet je meer stimuleren, hoe veel mensen niet elke dag weer van assen naar groningen rijden met de auto terwijl er een prima trein en busverbinding is.
De werkgever van mijn schoonzusje is daar heel slim in, OV wordt 100% vergoed auto is 0.19 per kilometer en kan met benzine en afschrijving enz. gewoon niet uit dus ze neemt gewoon de trein.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 13:56

Zonnebloem, als je met het OV naar je werk kunt is dat wel een goede stimulans van die werkgever.
Niet al het werk is bereikbaar per OV helaas!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:00

Uiteraard daar zal je dan heel reëel naar moeten kijken, als je anderhalf uur met de bus moet terwijl het met de auto 25 minuten is is het niet logisch om de bus te pakken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:02

We hadden het al gelezen. Heel fijn ook voor kleine zelfstandigen die hun werk wel van ver moeten halen. En het afschaffen van de ov kosten is helemaal vreemd, ze willen mensen stimuleren met het ov te gaan maar maken het wel onbetaalbaar. Ze hebben het trouwens in het artikel over onbelast privegebruik van de leaseauto, dat is al heel lang niet meer zo. Daar betaal je al jaren flink voor.

Mijn mannetje kan nu hij voor zich zelf werkt eindelijk met de trein naar verre klanten maar dat wordt dan ook flink veel duurder. Werk in de regio hier is er niet veel, de meeste werkgevers zijn naar de randstad vertrokken omdat door het daar te gaan zitten meer status oplevert of zo. Maar die zijn niet bereidt om reiskosten te betalen of een uurtarief aan te passen terwijl ze geen mensen meer kunnen vinden in de randstad.

Moet iedereen dan boven op elkaar gaan zitten in het westen en het oosten mag dan helemaal afsterven of zo?

Zonnebloem, het kan wel voordeliger zijn met bus of trein te gaan, om files te omzeilen en dan wel
op een normale tijd van huis te kunnen met zekere reistijden. Stel mijn mannetje moet naar Amsterdam, dat is met de auto volledig filevrij anderhalf uur, met de trein met voor en na vervoer 2 uur ik zeg maar wat. Dan kan die 2 uur wel beter zijn omdat filevrij rijden betekend voor en na de spits reizen wat voor deze regio betekend uiterlijk half 6 weg en pas na 6 en vertrekken weer vanaf Amsterdam.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:05

karuna schreef:
Ze hebben het trouwens in het artikel over onbelast privegebruik van de leaseauto, dat is al heel lang niet meer zo. Daar betaal je al jaren flink voor.

Niet helemaal.. je betaald nu van je bruto salaris.... dat willen ze nu van je netto salaris hebben.
Dat kost de leaserijders die ook privé rijden veel meer geld.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 14:07

Karuna, dat stukje van die onbelast privegebruik kon ik ook niet helemaal plaatsen.. :?
Maar idd, ze maken het allemaal duurder, waardoor in dit geval het OV ook niet aantrekkelijker wordt.

Zekere reistijden is trouwens ook niet helemaal zo.
Voor mijn vorige werk ging ik met het OV, maar het gebeurde toen echt regelmatig dat er in de herfst/winter helemaal geen trein reed, storingen waren, vertragingen waren etc.
Zo'n 1 keer in de 2 weken was het zeker wel raak met die treinen..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 14:08

Brainless schreef:
karuna schreef:
Ze hebben het trouwens in het artikel over onbelast privegebruik van de leaseauto, dat is al heel lang niet meer zo. Daar betaal je al jaren flink voor.

Niet helemaal.. je betaald nu van je bruto salaris.... dat willen ze nu van je netto salaris hebben.
Dat kost de leaserijders die ook privé rijden veel meer geld.

@ Brainless, je loon voor de loonheffing wordt ermee verhoogd, dus betaal je meer loonbelasting en heeft het dus sowieso een uitwerking op je nettoloon?
Laatst bijgewerkt door Destino op 08-05-12 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:09

De regeling verandert met het jaar, voor onze Doblo betaalden we nu inmiddels 300 euro netto per maand ivm privegebruik en voorheen was het eerst gratis en daarna bruto 3200 euro per jaar. Vandaar dat we er voor gekozen hebben hem over te nemen van de leasemaatschappij en dat geld maar per maand op zij te zetten voor onderhoud en afschrijving.

Reistijden niet helemaal zeker klopt, maar hij kan nu kiezen gelukkig. Het is vaak met de auto voorgekomen dat hij pas na 7 uur s avonds kon vertrekken en dus krankzinnige werkdagen had op eigen kosten vanwege de puinhoop op de weg of 3uur deed over een rit van normaal nog geen uur. En eventueel kan hij met de trein meerdere kanten op en haal ik hem desnoods op een station verderweg op.
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-05-12 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:10

Voor mij persoonlijk geen ramp, want door een flinke eigen bijdrage is mijn reiskostenvergoeding al een lachtertje.
Wel pijnlijk dat het treinabonnement voor mij man niet meer gedeeltelijk vergoed gaat worden, dat is iedere maand een flinke kostenpost. En het heeft consequenties voor de uitruil van salaris/vakantiegeld tegen onbelaste reiskostenvergoeding (bij fiscale ruimte). Dat was altijd een leuk extraatje ieder jaar. Al met al gaat het ons toch veel geld schelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:11

Nu is je bijdrage bruto.. dus krijg je je belastingvoordeel nog terug. Straks willen ze dit niet meer (als de plannen doorgaan) en wordt je bijtelling netto.
Onze bijtelling bv is nu 210 bruto en dat is 100 netto. Straks wordt dit dus 210 netto.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 14:13

Jeetje, dat gaat schelen zeg, dat had ik nog niet gelezen!
Daarbij gaan ze die waarden voor CO2 uitstoot ook per half jaar of jaar bijstellen, dus zullen 14% en 20% auto's ook schaarser worden..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:39

Citaat:
Met het begrotingsakkoord hopen de Kamerfracties dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen.

Leuk verzonnen, voor mijn werk kom ik heel veel bij mensen thuis. Ik rij duizenden kilometers per maand. :$

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:44

Wat ontzettend dom dat het OV ook duurder wordt. Ik was net zo blij dat ik een reiskostenvergoeding kreeg omdat ik elke dag met de trein reis... ik kan alleen maar met het OV naar mijn werk en juist niet met de auto dus een alternatief is er ook niet.

Zucht, leuk hoor, die plannen!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:52

@authentic: Dat zijn dienstkilometers, daarin verandert voorlopig niets.
Laatst bijgewerkt door Albert op 08-05-12 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:53

Authentic schreef:
Citaat:
Met het begrotingsakkoord hopen de Kamerfracties dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen.

Leuk verzonnen, voor mijn werk kom ik heel veel bij mensen thuis. Ik rij duizenden kilometers per maand. :$

En een paar jaar terug moesten uitkeringsgerechtigden maar verder weg solliciteren, want dan kon best tegenwoordig.

Wij willen best richting Amstelveen verhuizen als de regering zorgt:
- voor verkoop van onze huidige woning
- dat wij voor hetzelfde geld een gelijkwaardige woning krijgen.

Ik weet zeker; dat gaat ze nooit lukken. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:55

Brainless, tsja het is in mijn ogen echt een Groen Links maatregel waardoor het milieu minder belast zou (moeten) worden. En omdat deze totaal onrealistisch is, wordt de staatskas lekker gespekt.
Ik zou een vergelijkbaar huis met dat van mij ook nooit dichterbij A´dam kunnen vinden, dan maar wat meer reistijd. Mijn keuze, daar hoeft de staat zich in mijn ogen niet mee te bemoeien.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:02

oliebol. Ik woon een eind bij mijn werk vandaan, en krijg dus reiskosten. En daarover moet ik nu ook belasting gaan afdragen? Oh menn.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:04

Ik denk dat ze blij moeten zijn dat er nog mensen werk hebben, waar dat ook mag zijn.... wat een ondoordachte maatregel weer...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:31

Brainless schreef:
]
En een paar jaar terug moesten uitkeringsgerechtigden maar verder weg solliciteren, want dan kon best tegenwoordig.

Wij willen best richting Amstelveen verhuizen als de regering zorgt:
- voor verkoop van onze huidige woning
- dat wij voor hetzelfde geld een gelijkwaardige woning krijgen.

Ik weet zeker; dat gaat ze nooit lukken. :+

Ik woon dan in België maar hier was een tijd geleden sprake van een soortgelijk voorstel dat ze wilde indienen. Van dat je belasting bepaald werd door het aantal kilometer dat je reed. Kwam er op neer dat ik als die regel toen bestond zo'n 1500 euro per jaar kon betalen. Alleen omdat ik de moeite doe om werk te zoeken en er voor bereid ben vijftig kilometer ver te rijden -O-

Komen ze ook met die argumenten dan moet je maar dichterbij gaan wonen. Ja hoor, mijn vriend heeft ook een vaste job in een heel andere richting. Moet hij zijn werk maar opgeven, of ik? En ze zijn van mij ook vrij om mij een woning te zoeken die aan mijn eisen voldoet en betaalbaar is in de regio :j . Hoe simpel kan je denken 8)7 .

Op zo'n moment dacht ik echt serieus, als dit er ooit doorkomt dan kan ik beter mijn werk opzeggen en lekker op de uitkering gaan. En pas mijn gat opheffen als ik iets vind wat in een straal van 10 km bij mijn woning ligt. Dan hou ik nog een pak meer over dan dat ik elke dag moeite doe om te gaan werken, ookal zit ik bijna een uur in de auto. Erg motiverend zijn zulke maatregelen om mensen aan het werk te krijgen }:0 .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:32

ik wil wel dichterbij mn werk wonen.. maar mn huis raakt niet verkocht..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:35

Kwanyin, volgens mij bedoel jij de wegenbelasting.. Het gaat nu om de reiskostenvergoeding.. Dat is wel wat anders..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:37

Destino schreef:
Kwanyin, volgens mij bedoel jij de wegenbelasting.. Het gaat nu om de reiskostenvergoeding.. Dat is wel wat anders..

Weet ik, maar het komt op hetzelfde neer :j . Je wordt gestraft als je lange afstanden rijdt met je auto, om naar je werk te gaan dus.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:33

Mijn reiskosten (ongeveer 20 kilometer enkele reis) worden sowieso niet door mijn baas vergoed, evenmin de eventuele parkeerkosten, dus voor mij zal er niets veranderen. Wellicht helpt het voor mensen die het normaal wel vergoed krijgen om het openbaar vervoer gratis te maken?