Veganisme.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Veganisme.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 02:09

"Nee, bedankt, ik ben veganist."

Grote ogen en open monden staren me aan. Ik heb het toegegeven, kom maar op. Iemand durft te spreken. De allereerste vraag: “maar... wat eet je dan?” Ik antwoord dat ik echt vanalles eet, onder andere broodjes hamburger met mayo en melkchocolade. Nu er één schaap over de dam is, volgen er meer, en iedereen vraagt wat ik dan nog meer eet en vooral, wat ik allemaal níet eet. Terloops wordt opgemerkt dat ik helemaal niet bleek, zwak, ziek en graatmager ben, zoals een ‘echte’ veganist, terwijl het toch echt niet gezond kan zijn want mensen zijn van nature alleseters.

Na het gedeelte voeding wordt de rest onder de loep genomen, om te beginnen mijn schoenen, met de vraag of ze van leer zijn. Nee. Vervolgens onderwerpt men mij aan een kruisverhoor over mijn make-up en nagellak. Zijn die proefdiervrij? Ja. En mijn haarverf? Nee, die niet. “Aha!” wordt er triomfantelijk geroepen, “je bent dus geen echte!”. Ik zeg dat ik nu eenmaal niet alles in de hand heb, en dat ik meteen veganistische proefdiervrije blauwe haarverf zou kopen, mocht ik het ooit tegenkomen. Er komen nog wat vragen over shampoo, tandpasta, tijdschriften en condooms (“ja, er bestaan veganistische condooms, ook speciaal voor anale seks, en je hebt ze ook met smaakjes, maar die zijn niet voor anaal.”) Er wordt iets gemompeld over dat ik paardrijd, en dat dat toch ook niet veganistisch verantwoord is. Daarna wordt er gevraagd hoeveel pillen ik op een dag moet slikken, wat ik doe met sporen van melk, en hoe het dan precies zit met honing.

Dan komt de hamvraag: “maar waaróm?” Ik zeg dat ik me inzet voor een beter milieu, dierenwelzijn en mensenwelzijn. Het hele bio-industrieverhaal dat vegetariërs ook standaard te horen krijgt komt voorbij. Ik zeg dat er ook mensen zijn die het voor hun eigen gezondheid doen, waarop me verteld wordt dat ik rook, alsof ik dat nog niet wist. Iemand biedt me een dropje aan, en verontschuldigt zich. “Oh nee, sorry, dat mag je niet.” Er worden nog enkele producten genoemd die ik van de Allesziende, Alleswetende, Omnipotente, Omnipresente Vega-God kennelijk niet mag. Er wordt gevraagd of ik dan wel brood mag? Nee, dat wil ik niet. “Maar wat zit daar nou weer in dan?!” Dat wil je niet weten. Vervolgens komt er een hypothetische situatie waarin ik een dierlijk product zou moeten gebruiken om te overleven, meestal iets in de trant van verdwaald in de jungle een stuk kaas vinden. Opnieuw word ik ervan beschuldigd dat ik een pony heb. Er wordt gezegd dat het zo knap is dat ik het kan volhouden. Ik grap dat ik voor het eten altijd het Onze Biologische Fair Trade Broccoli zeg en een stuk uit Ecofabulous lees, hopend dat zich een bloedonderzoekswonder geschiedt. Iemand vraagt wat ik doe met dingen als uit eten gaan, of bij andere mensen eten. Ik zeg dat ik dat niet doe, omdat ik restaurants niet vertrouw en andere mensen niet wil opzadelen met mijn levensstijl. Nadat mij verweten is dat ik ongezellig ben, word ik voor extremist uitgemaakt. Het eindigt met het statement “nou... ik zou dat dus echt nooit kunnen.”

Het is een groot geluk dat ik toch al niet zo sociaal was, want als ik dit nog vaker moest meemaken, zou ik gek worden. Ik krijg steeds meer de neiging om maar gewoon te zeggen dat ik een dodelijke allergie heb voor alles dat dierlijk is, want dit is echt heel erg vermoeiend. Geen vlees eten wordt kennelijk nog wel getolereerd, geen vis eten is ook nog wel tot daar aan toe. Maar veganist zijn? Da’s toch niet normaal...

Hoe denken jullie erover? Waarom anti-veganisme, of juist voor maar het zelf niet doen? Waar komt het idee vandaan dat veganisten geitenwollensokkentypes zijn? Veganisten dragen toch per definitie al geen geitenwol...
Waarom is het niet gangbaar en zelfs problematisch om voor een duurzame levensstijl te kiezen?

Voor de goede orde: ik wil hier niemand mee aanvallen. Ieder maakt zijn eigen keuzes, en ik weet ondertussen wel hoe het is om erop afgezeken te worden :') ik wil alleen jullie input, vooral omdat ik nog steeds een beetje een zoekende veganist ben en mijn hele omgeving nog op de hoogte moet stellen, en wat hierboven beschreven staat dus nogal vaak voorkomt.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 02:56

wat ik even niet snap (sorry misschien lees ik verkeerd) dat je hier zegt wel melkchocolade te drinken... er zit dan toch duidelijk melk in (of pak je eentje op waterbasis) meen ik... dus een dierlijk product. En zover ik weet houd veganisme in dat je geen enkel dierlijk product gebruikt of eet/drinkt. Ja eigenlijk zou je dan ook van je blauwe haarverf moeten afzien... maar dat vind ik weer muggeziften, je doet al goed je best om te doen waar jij je prettig bij voelt.

Ikzelf ben niet voor en niet tegen. Ikzelf kan het niet en zet me dan maar op een andere manier in voor dieren. Ik vind bepaalde dingen gewoon te lekker en ben sowieso niet altijd even makkelijk met eten. Ik vind het echter wel super dat JIJ het wel doet en dat JIJ je er goed bij voelt. Ik accepteer en begrijp de keuze.
Wel zou het even puzzelen zijn als een veganist bij me komt eten want je koopt producten waar je verder niet naar kijkt. Net als dat iemand een alergie voor iets heeft...Maar ik zou zeker mn best doen. Samen leven met een partner word moeilijk denk ik. het is toch anders dan alleen een stukje vegitarisch vlees of geen vlees voor de persoon in kwestie dan.

Ik heb er totaal geen moeite mee zolang ze mij ook mijn leven laten lijden :)

btw, ik denk dat je juist zoveel vragen krijgt omdat vegetarisch zijn al wat normaler, meer mensen zijn het tegenwoordig, veganisten zie ik zelf niet zo veel... kortom het is aparter, nieuwer en dus krijgen mensen veel meer vragen.

Appelmoes_11

Re: Veganisme.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 03:09

Dan heb ik het natuurlijk over vervangers, zoals tofuburgers op biologisch brood met mayo zonder ei en chocolade op basis van rijstmelk, dergelijke dingen, de biowinkel zit er vol mee. ;) Om heel eerlijk te zijn wist ik niet of mijn haarverf proefdiervrij was, ik nam aan van niet := heb het net voor de grap opgezocht en Manic Panic is dus wél proefdiervrij, leuke verassing was dat! :D

Samenleven met iemand die niet bewust hiermee omgaat zou ik juist ook niet kunnen, daar heb ik alle begrip voor :) op dit soort punten kun je gewoon beter niet botsen. Dat je zegt dat je er juist wel rekening mee zou houden vind ik zo grappig, ik zou het andersom niet doen (nou ken ik ook niet echt iemand die uit principe geen veganistisch voedsel eet, maar goed) en ik verwacht het ook niet van anderen. Ik vind het zo'n persoonlijke keuze, en lastig uit te leggen aan mensen die min of meer proberen om dingen uit te wijzen die je zelf nog niet bedacht had...

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 04:55

:)* Wist je dat Barefoot voor veganisten de DryTex Cheyenne op speciaal verzoek ook met Biothane singelstoten levert, waardoor het zadel geheel uit niet-dierlijke producten bestaat. (pb voor meer info of kijk op www.tevoetentepaard.nl)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:29

Neenee appelmoes, jouw kennissen hebben gelij, veganisten zijn suffe figuren! :P

Mijn mening ken je al :D niet weggaan uit het vegatopic hoor! Er zit ook vega in veganisme O:)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:33

Ik heb ook een contramening over veganisme, maar ik vind dat je iemand die daarvoor kiest in zijn waarde moet laten. Net als dat je elkaars geloof moet respecteren.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:41

F_Orumster schreef:
Ik heb ook een contramening over veganisme, maar ik vind dat je iemand die daarvoor kiest in zijn waarde moet laten. Net als dat je elkaars geloof moet respecteren.

Dit dus.. Maar ik ben wel van mening dat mensen die kiezen voor een veganistisch levensstijl evengoed niet te pas en te onpas hoeven te prediken over het hoe en wat. Moet je eens als niet veganist/vegatarier tussen een groep gaan zitten. Is precies hetzelfde verhaal. Dus vooral leven en laten leven, maar dat is uiteindelijk met alles zo ;)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:42

Bizar hè, dat mensen gelijk gaan proberen je te "pakken" op een onvolkomenheid in jouw levensvisie. Zie je ook bij atheisten vs gelovigen.

Mensen willen zich niet minder voelen dan jij. Ze stoppen ongegeneerd alles in hun mond of denken nergens over na en hebben dus het gevoel dat als er zo'n moreel superieur wezen langskomt dat zij het niet goed doen. En als je dan ook nog gaat verkondigen dat het echt wel voor iedereen haalbaar is en je echt niets hoeft te laten dan wordt het natuurlijk helemaal confronterend.
Mensen die goed in hun vel zitten over zichzelf en zelf ook al bewust nadenken over zaken (al is het maar de bewuste keus om wél alles te eten) zullen imo meer geneigd zijn je gewoon te respecteren. Kortom, je hoeft niet te vereenzamen, gewoon andere mensen opzoeken. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:50

Waves schreef:
Mensen willen zich niet minder voelen dan jij. Ze stoppen ongegeneerd alles in hun mond of denken nergens over na en hebben dus het gevoel dat als er zo'n moreel superieur wezen langskomt dat zij het niet goed doen. En als je dan ook nog gaat verkondigen dat het echt wel voor iedereen haalbaar is en je echt niets hoeft te laten dan wordt het natuurlijk helemaal confronterend.

Dit is dus een mening van een veganist :)
Ik ben geen vegan maar voel me niet minder dan een vegan en ik stop niet alles ongegeneerd in mijn mond :) En vind een vegan juist niet moreel superieur.
Er zullen dus verschillende motieven tegen je gaan prediken. En dat prediken vind ik dus niet goed, respecteer elkaars leefwijze.

Een deel zal je ook wel veel vragen gewoon om te luisteren waaróm je dingen wel en niet doen en er kan dan een discussie onstaan of dat nu echt wel duurzamer is.
Dat mag ook wel toch?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:53

Er zijn niet veel mensen echt veganist, denk ik.
Dus als je iemand kent die het wel is, is het logisch misschien dat mensen vragen gaan stellen.
Het lijkt mij heel ingewikkeld om te leven als veganist, dus w.s. zou ik ook vragen stellen hoe je daarmee omgaat.
Bv uit eten met vrienden/collega's kan al niet, als het met eten en drinken te maken heeft lijkt het me lastig in het sociale leven.
Daar zou ik wel nieuwschierig naar zijn.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:55

Ik ben al heel lang vegetariër, maar ik heb niet zo de behoefte om andere mensen van mijn levenswijze te overtuigen. Dat zijn imo gesprekken die nergens over gaan, wat jij ook aangeeft, dan krijgen je vragen als, maar waarom drink je wel melk bla bla. Ik doe het op mijn manier en een ander op de zijne, prima toch!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:57

Allereerst zal ik je zeker niet aanvallen op je keuze om vegetarisch te zijn en zelfs niet als je voor veganisme kiest. Dat is ieders eigen keuze. Wel wil ik opmerken dat een veganist werkelijk niets, maar dan ook niets eet of gebruikt wat gelinkt wordt met dieren. Dus ook geen brood van de bakker, koekjes uit de supermarkt, tandpasta, bier of wat ook. Van het varken wordt zo goed als alles gebruikt voor menselijke consumptie, alleen weten veel mensen dat niet. De meeste gelatine die op snoep, koek en dergelijke staat, is bijvoorbeeld varkensgelatine. En zo zijn er plenty voorbeelden. Gebruik je dit allemaal wel, dan ben je geen echte veganist, maar een vegatariër. Veganisten zijn, zeg maar, de "extremen" onder de vegetariërs. Niets mis mee, maar wel een groot verschil in benaming. ;) De Bio-winkel is inderdaad een goede plek voor veganisten, in de supermarkt is het gros gelinkt met dierlijke zaken.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:04

aghja, dat is bij nog wel meer dingen. Als ik zeg dat ik op ijslanders rijd dan vragen mensen ook: "wat is daar zo bijzonder aan dan"? Of ze snappen het gewoon niet, wat ijslanders anders maakt bijvoorbeeld. Mensen zijn vaak niet zo 'toegankelijk' voor 'nieuwe' dingen en vinden dat vaak maar raar.

Oplossing: je niks van aantrekken en gewoon lekker veganistisch blijven leven.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:24

ikzelf vind na lang afwegen niet dat veganistisch worden de oplossing is voor ecologie, gezondheid en dergelijke meer. Bewustzijn van wat je eet en vanwaar het komt wel.
Als mensen voor zichzelf de afweging maken dat zij niet willen dat er voor hen dieren sterven (wat ik heel lang gedaan heb, want ik ben erg lang veggie geweest; niet vega weliswaar), dan is dat prima. Het vraagt moed om toe te geven dat je geen dier kunt/ wilt doodmaken en daarom afziet van het eten van vlees (ipv je ogen te sluiten en enkel mooi geprepareerde bakjes uit de koeling in de supermarkt te trekken). Ben je je ten volle bewust wat er moet gebeuren om voor jouw voor een stukje vlees te zorgen en kan je dat aan, ook prima. In mijn ogen gaat het vaak echter al mis daar omdat mensen bv gewend zijn om enkel de lekkere kipfiletjes te kopen en zich zelfs niet voor de geest kunnen halen wat er verder nog aan een kip zit. als het je eigen kippen zijn, en je moet ze zelf slachten (en eerst opkweken en voeren uiteraard), dan denk je wel 2x na over wat je nog met de rest kunt doen.
Trouwens: dit geldt ook voor groenten! als het uit je eigen tuin komt en je hebt er een heel seizoen voor moeten zwoegen om je opbrengst te halen (of erger nog zoals vroeger: je hebt enkel wat je zelf hebt gekweekt. is het niet genoeg om de winter door te komen, dan heb je honger!) dan maak je wel dat je niet kwistig omspringt met je eten.

ikzelf heb er dus jaren over gedaan om wèl te kunnen leven met het eten van vlees enz. Dit omdat ik ook veel voorbeelden heb gezien van hoe je wel op een manier die dicht bij de natuur staat kunt omspringen met alle soorten voeding (en dus ook dierlijk). omgekeerd ga ik nog steeds geen bont dragen bv van beestjes die enkel en alleen doodgemept worden omwille van hun vacht...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:31

Ik zal altijd een ander in zijn/haar waarde laten, of ik het nu met diegene eens ben of niet.
Maar hier:

Waves schreef:
Mensen willen zich niet minder voelen dan jij. Ze stoppen ongegeneerd alles in hun mond of denken nergens over na en hebben dus het gevoel dat als er zo'n moreel superieur wezen langskomt dat zij het niet goed doen.

krijg ik echt de kriebels van. Ik weet dat dit niet jouw woorden zijn, TS, maar de veronderstelling dat ik 1. alles ongegeneerd in mijn mond stop, 2. nergens over nadenk, en 3. dat veganisten 'moreel superieur' zijn vind ik echt belachelijk. Iemand heel goed nadenken over wat ze eten en daar bewust mee bezig zijn, maar er bewust voor kiezen wél dierlijke producten te gebruiken. Ik vind namelijk niet dat ieder dierlijk product slecht is. Daarnaast vind ik er niets moreel superieurs aan -eerder verwerpelijk- om te insinueren dat je als veganist beter/gezonder/verstandiger/slimmer bent dan een ander.

En dat is volgens mij waar het vaak vervelend door wordt. De weinige veganisten die ik heb meegemaakt vonden zichzelf zó veel beter dat ze eigenlijk neerkeken op anderen. "Jij snapt niks van het milieu, jij dénkt alleen maar dat je gezond eet, jij geeft niks om dierenwelzijn, jij begrijpt niks van zielige mensen in Afrika, jij bent SLECHT voor de wereld."
Ja, eh...mooi niet. Ik zie geen enkel probleem in een koe die een mooi leven heeft gehad, met genoeg ruimte, weiland, soortgenoten, die snel en pijnloos geslacht wordt. Ik vind dat gewoon niet dieronvriendelijk. Een ander is vrij dat wél te vinden, maar ga mij niet vertellen dat ik die mening moet delen en anders meehelp aan dierenmishandeling.

Maar ik weet natuurlijk niet of jij -TS- ook zo bent, of dat jij misschien een beetje 'lijdt' onder de veganisten die wél zo kunnen zijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:32

@ Danibanani, ik kreeg het niet verwoord, maar ik voelde bij die post exact dezelfde aversie.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:59

chocobroodje schreef:
Dit dus.. Maar ik ben wel van mening dat mensen die kiezen voor een veganistisch levensstijl evengoed niet te pas en te onpas hoeven te prediken over het hoe en wat. Moet je eens als niet veganist/vegatarier tussen een groep gaan zitten.

Wanneer kom jij dan vegetarische groepen tegen in het 'wild' (uitgezonderd een vegetarisch restaurant ofzo)?
Mijn ervaring is dat er nog steeds veel mensen moeite mee hebben of totaal geen rekening mee houden. Nu is dat natuurlijk hun recht, maar ik ken het probleem alleen maar richting vegetariër, niet omgekeerd.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 13:01

@ Soraya85, bedankt! Ik wilde sowieso al een boomloos, dus dit komt héél goed uit :D

@ Shenavallie, niet persoonlijk bedoeld maar dat krijg ik dus vaker te horen. Het komt altijd een beetje over alsof ik niet zou weten wat veganisme inhoudt, of niet weet waar allemaal dierlijke producten inzit. Ik heb me hier toch wel redelijk over ingelezen :=

Mensen die vragen stellen vind ik prima. Maar mensen die alleen maar vragen stellen om te zien of ik wel weet wat ik allemaal niet mag, of mensen die op zoek gaan naar iets dat ik doe/deed/heb dat niet veganistisch is... daar kan ik zo moe van worden. Ik voel me allesbehalve moreel superieur en volgens mij bedoelde Waves dat ook helemaal niet.

We kunnen niet ontkennen dat de mensen die totaal niet nadenken over wat ze eten en de effecten daarvan over het algemeen geen veganisten zijn, maar die logica kun je niet omdraaien door te zeggen dat alle alleseters niet nadenken. Ik predik mijn eigen levensstijl niet (naja, alleen in het vegatopic dan _O- ), ik sta niet met emmers rode verf bij de McDonald's of de KFC en ik doe niet mee aan bezettingsacties, maar natuurlijk vind ik, zoals iedereen, mijn eigen keuze de beste. Dat andere mensen dat niet vinden kan ik heel goed begrijpen, want ik sta ook niet achter hun keuze terwijl die toch goed onderbouwd is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:07

Ik vind het heel knap hoe mensen dit kunnen. :j Ik bemoei me er verder niet mee, je moet doen wat je denkt dat goed is. :) Zelf zou ik het absoluut niet kunnen!

Een collega van me is ook veganist, haar heb ik in het begin ook veel ondervraagd hoor. := Maar meer uit pure interesse / nieuwschierigheid. :) Want zeg wel, bij ALLES wat je koopt moet je opletten.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:13

Ik vind het heel knap dat mensen op zo'n manier bij hun mening blijven en er alles voor over hebben deze na te streven :j . Wel lijkt het me tegenwoordig echt super lastig om een echt veganistisch leven te hebben. Het kleine voorbeeld wat de TS'er al aangaf in haar openingspost, de haarverf. Momenteel staat bijna alles in contact met dieren, is het niet door dierproeven dan wel door bepaalde stoffen die in eten zijn verwerkt.

Het lijkt me dus echt een super grote aanpassing in je leven, het lijkt mij dat je dan constant bezig bent met wat je binnen krijgt. Je moet natuurlijk wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen, maar dan wel dier-vrij. Mag ik zo nieuwsgierig zijn, TS'er, om te vragen hoe jouw dagelijkse voedingsschema eruit ziet? (Puur uit nieuwsgierigheid)
Lijkt me bijna niet meer mogelijk voor je om in een gewone supermarkt je eten te halen. Maar zeker respect voor je mening :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:16

Ik vind een veganistische stijl wel iets correcter dan vegetarische. Veel vegetariërs gaan ter vervanging veel zuivel gebruiken en daar gaan behoorlijk wat kalfjes voor naar de slacht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:17

Jij ziet die vragen als aanval blijkbaar, ik zie dat als intresse.
Ik vraag mensen die iets 'speciaals' doen ook altijd de oren van het hoofd.
Dat heeft niets met afgunst te maken, ik vind het interessant om de leefstijl van andere mensen te leren begrijpen en om te kunnen begrijpen moet je kritische vragen stellen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:21

BraveSpots schreef:
chocobroodje schreef:
Dit dus.. Maar ik ben wel van mening dat mensen die kiezen voor een veganistisch levensstijl evengoed niet te pas en te onpas hoeven te prediken over het hoe en wat. Moet je eens als niet veganist/vegatarier tussen een groep gaan zitten.

Wanneer kom jij dan vegetarische groepen tegen in het 'wild' (uitgezonderd een vegetarisch restaurant ofzo)?
Mijn ervaring is dat er nog steeds veel mensen moeite mee hebben of totaal geen rekening mee houden. Nu is dat natuurlijk hun recht, maar ik ken het probleem alleen maar richting vegetariër, niet omgekeerd.

Haha in het wild :') Ik kwam ze vroeger op festivals wel regelmatig tegen :j Die goede oude tijd zeg maar dat ik nog ging ;)

kensha

Ik ben geen anti veganisme maar hey als je gaat verdiepen in je eten dan kan je alleen nog maar groente eten.

Zelfs in het brood zit iets van een varken in.
Ik had zoiets vroeger opgemerkt tijdens het werk in de bakkerij.

Daarnaast betekent het ook dat je een heel hoop spullen niet meer kan dragen.

Onthou dat wij mensen eenmaal medelevend zijn maar origineel zijn wij wel vleeseters/jagers.
Mensen vergeten ook nog wel dat in het wild nog 10 keer erger eraan toe gaat.
Net als een jonge leeuw die speelt met een slachtoffer die hij later op eet.

Maja jou leven, jou keuze zullen we het zegggen:)
Laatst bijgewerkt door kensha op 06-05-12 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Ik respecteer je levenswijze. Ieder doet waar hij zich goed bij voelt.
Ik vroeg me alleen af toen ik in je profiel keek: vind je het niet erg dat je een leren hoofdstel en zadel hebt? (springfoto)