AOW-bezuinigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

AOW-bezuinigingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 15:08

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:27

cherie78 schreef:
http://www.fnvbondgenoten.nl/nieuws/nie ... de_kosten/

Voor personen die het betreft, is het wel een strop.
Zitten volgend jaar een maand zonder inkomen.
Vraag me af of politiek Den Haag hier over na gedacht heeft.

Hoe denken jullie hierover?

Ik denk, dat het inkomensverlies alleen zal gelden voor mensen met een "VUT-regeling". Als je in loondienst bent, zal je waarschijnlijk gewoon een maand langer moeten doorwerken.
Ik vraag mij wel af, hoe het gaat met CAO-afspraken. Ik weet, dat in mijn CAO staat, dat het dienstverband afloopt op de dag dat men 65 jaar wordt, immers dan ging men met pensioen. Deze teksten zullen, neem ik aan, aangepast moeten worden.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:40

Ik vind de conclusie die het FNV eruit trekt een beetje raar... De AOW-leeftijd gaat met 2/3 maanden per keer in sprongen omhoog, dús tienduizenden VUT'ers moeten een beroep doen op de bijstand. Die laatste zin vind ik al helemaal suggestief: 'ALS ze er al voor in aanmerking komen'.
Alsof het een kwestie is van oude-mensen-pesten.

Lijkt me niet dat mensen gewoon een maand zonder inkomen zitten of dat die regeling stopt en een paar maanden later pas AOW wordt uitgekeerd...

Electra63

Re: AOW-bezuinigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:56

Er zal misschien een overgangsregeling komen. Bij het vaststellen van nieuwe afspraken, vallen er altijd mensen buiten de boot, helaas.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 00:02

Electra63 schreef:
Er zal misschien een overgangsregeling komen. Bij het vaststellen van nieuwe afspraken, vallen er altijd mensen buiten de boot, helaas.

Dat er mensen buiten de boot vallen, helaas. Maar laten dat nu net uitkeringsgerechtigden zijn, zoals chronisch zieken etc

Chronisch zieken, die althans in de WAO zitten, worden wel op veel bezuinigingen "gepakt"

Mensen die nog een dienstverband hebben, wellicht dat die nog een maand langer kunnen werken.
Maar stel dat zij in een afvloeiings-regeling vallen of zo.

Pech dan dus. Maar die hebben nog een goed half jaar om geld "opzij te zetten" :j

Wellicht is Wilders er toch niet voor niets uitgestapt..

Electra63

Re: AOW-bezuinigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:41

Ik heb niet de illusie dat geert dit had tegen gehouden. :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 18:17

Electra63 schreef:
Ik heb niet de illusie dat geert dit had tegen gehouden. :D

:D misschien niet en misschien ook wel.

Maar het is wel duidelijk dat de komende verkiezingen uitermate belangrijk zijn.
Veel wat nu in het bezuinigingsakkoord is overééngekomen, kan dan wel teniet gedaan worden.

Veel bezuinigingen druisen lijnrecht in om de recessie te helpen oplossen.

En mocht het wel doorgaan, komen ook inderdaad de "vroeg-gepensioneerden" in problemen.
En met een overgangs-regeling zal dit bezuinigings-voorstel alweer teniet gedaan worden.

Veel overeenkomsten van pensioenfondsen etc moeten wel aangepast gaan worden. En voor die financiering zal wellicht een bepaalde overgangs-tijd nodig zijn.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:59

Lady_M schreef:
Ik vind de conclusie die het FNV eruit trekt een beetje raar... De AOW-leeftijd gaat met 2/3 maanden per keer in sprongen omhoog, dús tienduizenden VUT'ers moeten een beroep doen op de bijstand. Die laatste zin vind ik al helemaal suggestief: 'ALS ze er al voor in aanmerking komen'.
Alsof het een kwestie is van oude-mensen-pesten.

Lijkt me niet dat mensen gewoon een maand zonder inkomen zitten of dat die regeling stopt en een paar maanden later pas AOW wordt uitgekeerd...

De mensen die met vroeg-pensioen gaan of zijn krijgen op hun 65e gewoon hun pensioen dus het is niet zo dat ze zonder inkomen komen te zitten. Het vervelende voor hen is dat ze in die maand(en) geen AOW krijgen (het zgn franchise deel), dus tijdelijk het bedrag van de AOW in bruto inkomen op achteruit gaan.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:18

cherie78 schreef:
Electra63 schreef:

Dat er mensen buiten de boot vallen, helaas. Maar laten dat nu net uitkeringsgerechtigden zijn, zoals chronisch zieken etc

Chronisch zieken, die althans in de WAO zitten, worden wel op veel bezuinigingen "gepakt"

Mensen die nog een dienstverband hebben, wellicht dat die nog een maand langer kunnen werken.

Pech dan dus. Maar die hebben nog een goed half jaar om geld "opzij te zetten" :j

Dat zijn juist de mensen die geen problemen gaan ondervinden; ook de uitkeringen zullen dan meeschuiven. Het zijn meer de mensen welke bijvoorbeeld zijn ontslagen (ww) en waarbij een calculatie is gemaakt dat ze toch wel een ww uitkering hebben tot hun 65e. Echter zullen deze mensen niet in de gewone bijstand raken maar in de ioaw waarbij zaken als koophuizen worden losgelaten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 21:41

Rytir schreef:
cherie78 schreef:

Dat zijn juist de mensen die geen problemen gaan ondervinden; ook de uitkeringen zullen dan meeschuiven. Het zijn meer de mensen welke bijvoorbeeld zijn ontslagen (ww) en waarbij een calculatie is gemaakt dat ze toch wel een ww uitkering hebben tot hun 65e. Echter zullen deze mensen niet in de gewone bijstand raken maar in de ioaw waarbij zaken als koophuizen worden losgelaten.

Dat is nu net het probleem.
Uitkeringen schuiven juist niet mee.
Die "lopen" maar tot aan 65 jaar, bv het vroeg-pensioen, wao etc

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:49

cherie78 schreef:

Dat zijn juist de mensen die geen problemen gaan ondervinden; ook de uitkeringen zullen dan meeschuiven. Het zijn meer de mensen welke bijvoorbeeld zijn ontslagen (ww) en waarbij een calculatie is gemaakt dat ze toch wel een ww uitkering hebben tot hun 65e. Echter zullen deze mensen niet in de gewone bijstand raken maar in de ioaw waarbij zaken als koophuizen worden losgelaten.[/quote]

Dat is nu net het probleem.
Uitkeringen schuiven juist niet mee.
Die "lopen" maar tot aan 65 jaar, bv het vroeg-pensioen, wao etc[/quote]

Ik zit nogal dicht op het vuur wat dat betreft en weet dat wat betreft uitkeringen het wel goed komt ;) Vroegpensioen is inderdaad wél een probleem!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 23:11

Rytir schreef:
Ik zit nogal dicht op het vuur wat dat betreft en weet dat wat betreft uitkeringen het wel goed komt ;) Vroegpensioen is inderdaad wél een probleem!

Ben dan wel echt benieuwd wat dit gaat betekenen voor uitkeringsgerechtigden.