Kort geding vanwege omstreden herdenking Vorden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Kort geding vanwege omstreden herdenking Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 23:19

Bron : http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... Vorden.htm

Citaat:
Het Federatief Joods Nederland (FJN) spant een kort geding aan tegen de Gelderse gemeente Bronckhorst. Reden hiervoor is de dodenherdenking in het plaatsje Vorden waarbij ook tien Duitse soldaten worden herdacht.

Vorden wil Duitse soldaten herdenken
Commentaar René van Rijckevorsel: Vergoelijkend SS-gedicht is ongepast op 4 mei

Het FJN hoopt de herdenking via een kort geding te kunnen tegenhouden. 'Wij beschouwen deze vorm van herdenken als een onrechtmatige daad tegenover slachtoffers, dood en levend,' zegt advocaat Herman Loonstein van de joodse organisatie tegen NRC.

De gemeente heeft verschillende keren aangegeven het programma niet te zullen wijzigen ondanks de vele kritiek. Eerder uitte onder meer het Simon Wiesenthal Centrum, een internationale organisatie die de herinnering aan de Holocaust levend wil houden, scherpe kritiek.

Spandoek
De Joodse belangengroep TOF, die vooral jonge joden vertegenwoordigt, noemt de herdenking van Duitse soldaten onacceptabel. De organisatie wil een vliegtuig met een spandoek boven het dorp laten vliegen. TOF wil de herdenking en de 2 minuten stilte niet verstoren.

Vorige week was er veel te doen om de dodenherdenking op de Dam in Amsterdam. De vijftienjarige scholier Auke de Leeuw wilde een gedicht voordragen over zijn oudoom die zich heeft aangesloten bij de Waffen-SS. Na veel protest heeft het Comité 4 en 5 mei besloten de voordracht te schrappen.

Reactie van de burgemeester :
Bron : http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... enking.htm

Citaat:
Burgemeester Henk Aalderink (VVD) van de gemeente Bronckhorst, waar het Gelderse plaatsje Vorden onder valt, is woedend over de uitspraak van de rechter eerder vandaag. Die verbood de burgemeester tijdens de Dodenherdenking langs het graf met Duitse militairen te lopen.

Aalderink laat het er niet bij zitten
Op 4 mei worden de slachtoffers van de Duitse bezetters herdacht. Een waardevolle traditie die helaas steeds meer wordt uitgehold

'Ze hebben me iets afgepakt. Dit kan echt niet,' zegt Aalderink. 'Een rechter kan niet beslissen dat ik me als burgemeester niet als burgervader kan zijn.'

Juristen
Aalderink zei tijdens een persconferentie dat hij het er niet bij laat zitten. Hij verwijst naar andere plaatsen waar al langer herdenkingen zijn waarbij niet-Nederlanders zijn betrokken. Aalderink wil dit door juristen laten uitzoeken.

Belangenvereniging Federatief Joods Nederland had een kort geding aangespannen om te voorkomen dat tijdens de herdenking wordt stilgestaan bij de Duitse soldaten. De voorzieningsrechter bepaalde vandaag dat de burgemeester en wethouders niet langs de graven mogen lopen.

Rechter
'Herdenking van dode Duitse soldaten kan passend zijn, maar niet op 4 mei en niet in een adem met de herdenking van slachtoffers van Nazi-bewind,' oordeelde de rechter. De herdenking in Vorden is doorgegaan en verliep zonder problemen.

Aalderink en zijn wethouders hebben zich aan de uitspraak van de rechter gehouden en zijn niet langs de graven gelopen. Na afloop van de plechtigheid kregen vierhonderd aanwezigen de keuze om wel of niet langs de graven te lopen. Slechts een handjevol aanwezigen zag hier van af.

Wat vinden we hier nu van ? Ik ben eigenlijk zelf stomverbaasd....Doen ze nu nog steeds net of de Duitse militairen de slechterikken zijn ? We weten toch allang inmiddels dat 9 van de 10 Duitse militairen net zo weinig keus hadden als anderen ? Waarom dan zo'n uitspraak van een rechter.... 8)7 Het waren net zo goed mensen, omgekomen in de oorlog.

Ik ben wel benieuwd wat anderen hier nou van vinden ?

mika11

Re: Kort geding vanwege omstreden herdenking Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:35

Misschien dat de JFN niet anders kon?
Het zou ook raar zijn, als ze op 4 mei bij Duitse graven gaan staan.
Ik vind dat de rechter gelijk heeft.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:02

van mij mogen alle slachtoffers worden herdacht, ook de duitse.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 02:15

Ik vind het mooi dat mensen de keuze hadden maar jammer dat mensen in functie niet deze keuze mochten maken. Voor alles is iemand in mijn ogen mens, die functie zit er als een schilletje omheen.

Dat er 70 jaar na dato nog steeds zoveel wroeging bestaat is best treurig. Het gaat om Wehrmachtsoldaten die verplicht hun dienstplicht moesten vervullen. Niet om die-hard SS-ers of Gestapofiguren. Daar kan ik me er nog wel wat bij voorstellen.

Het doet mij denken aan een verhaal van mijn vader: een duitse soldaat was met zijn peleton ingekwartierd op de boerderij van mijn grootouders. Hij was een boerenzoon en vond het heerlijk om samen met mijn vader bieten te trekken en te hooien. Daardoor kon hij tijdelijk de vreselijke oorlog waar hij ongewild in beland was vergeten. Hij heeft bij mijn oma in de armen staan huilen toen hij hoorde dat ze allemaal naar het oostfront moesten. Daar is hij ook gesneuveld. Na de oorlog was er regelmatig nog contact tussen zijn ouders en mijn grootouders. Maar die contacten werden even goed onderhouden met de onderduikers van allerlei pluimage.

Die verdraagzaamheid is iets wat ik zeer bewonder. Want al was mijn opa geen voorstander van het regiem waar hij voor vocht, hij was wel oprecht betrokken bij het leed wat deze jongen van 19 trof.

Als mijn opa ten tijde van de oorlog dat onderscheid al kon maken, waarom is het nu 70 jaar na dato nog zo'n gevoelig punt? Ik vind dat heel kortzichtig.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 02:31

Doden herdenken, is dat alleen voor doden die in nl gevallen zijn? Zoals Poolse soldaten waar we veel aan te danken hebben gehad en de geallieerden, Canadezen, Amerikanen, Engelsen, Russen en weet ik veel wie nog meer? Het gaat toch de doden goed of slecht? Jood of niet Jood.
Wat zeggen ze over de doden? Ooh ja, niets dan goeds over de doden.
Het gaat met doden herdenking om ALLE doden, beetje raar om onderscheid te maken! Vooral in 2012.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 03:17

Ik lees nergens dat die oudoom verplicht werd om te vechten hoor, het gaat toch over een keuze?

Ik vind het dubbel, de daders zijn natuurlijk ergens ook slachtoffer. Maar ik vind ergens ook dat het gaat om de kampslachtoffers, de geallieerden en het verzet.

En over de doden niets dan goeds, hallo, Hitler is ook dood. Ik heb met dat gezegde bijzonder weinig.

Overigens worden er 3 kransen gelegd, ik kan de betekenis even niet googlen maar uit mijn hoofd: de eerste is voor alle gevallenen binnen Europa (die wordt door Joodse overlevenden of verzetshelden gelegd) de tweede is voor gevallenen buiten Europe, ik geloof de jappenkampen vooral (deze wordt door overlevenden uit die kampen gelegd) en de derde is voor gevallenen in het algemeen mbt tot de oorlogen nu en de jaren 90 enzo.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 03:48

In tijden van oorlog en extreme propaganda (oorlog gaat ALTIJD gepaard met extreme propaganda) maken mensen beslissingen die ze onder normale omstandigheden nooit zouden maken. Veel Duitse soldaten uit die tijd waren normale jongens, niet veel anders dan de huidige jongeren behalve dat ze in een andere tijd leefden.

Soldaten zijn volgens mij ALTIJD slachtoffer van de omstandigheden (dan heb ik het over het lager geplaatste voetvolk, niet over de hoogopgeleide officieren). Slechts weinig mensen laten zich voor een ander een gruwelijke dood injagen, in tijden van oorlog lukt het toch elke keer weer om hele volksstammen over de kling te jagen. Soldaat wordt je niet met het idee je voor je land kapot te vechten, desnoods letterlijk, maar omdat het op dat moment de beste garantie biedt op een opleiding en werk, zeker als je om wat voor reden dan ook weinig basisvaardigheden van huis uit hebt meegekregen. Zo ook de Duitse soldaten uit die tijd. Het grootste deel was dienstplichtig of afkomstig uit achterstandsgezinnen, het leger was de enige kans die ze hadden te ontsnappen uit de armoede. Zelfs met het grote risico niet terug te komen. Hoe erg moeten de omstandigheden en de angst wel niet geweest zijn dat zoveel jonge jongens zich daarvoor leenden? Vergeet ook niet dat Duitsland te maken heeft gehad met een beurscrach die z'n weerga tot op heden niet heeft gekend. Mijn vader heeft nog een bonnetje van een brood uit 1929 uit Hamburg, geerfd van z'n moeder die Duitse familie had: Een brood kostte 100.000 4 mark! Honderdduizend tot de macht 4! Voor een brood! Om met zulke prijzen te overleven gaat vrijwel iedereen wel het leger in, als je daar te eten en te drinken krijgt op korte termijn! (nou was ten tijden van de oorlog de grootste crisis wel voorbij daar, maar de gevolgen waren nog zeer voelbaar voor de gewone man en vrouw).

Het getuigt in mijn ogen van kortzichtigheid en zelfs demagogie om slechts de "goede" groepen in de oorlog te herdenken. Aan de "foute" kant zaten net zoveel slachtoffers van de omstandigheden, en als er maar iets anders was gelopen hadden diezelfde "vijanden" aan de "goede" kant gevochten, of helemaal niet gevochten, en waren laat ik zeggen de Engelsen of zo misschien wel de grote boeman!

Oorlog levert per definitie onvoorstelbaar leed op, voor mij betekent dodenherdenking niet alleen een herdenking aan de burgerslachtoffers, maar ook aan ALLE militairen die onder vaak valse voorwendselen het leger ingelokt werden en daar misbruikt werden voor andermans doelen! Met als prijs hun leven. En ook niet alleen de 2e wereldoorlog, maar ook alle oorlogen erna. Toen we met z'n allen beter hadden moeten weten!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 03:52

@Lieveli
Volgens de "richtlijnen" is de herdenking voor alle slachtoffers, dus niet alleen de Nederlandse, of alleen degene die omgekomen zijn in een kamp.
Citaat:
Een lid van het Nationaal Comité 4 en 5 mei spreekt de volgende tekst uit:

"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Alle herinneringen daaraan komen samen tijdens de Nationale Herdenking. Om acht uur is het overal in Nederland twee minuten stil. Twee minuten, waarin we ons realiseren dat we hier in vrijheid twee minuten stil kunnen en mogen zijn. Ter nagedachtenis aan allen die zijn omgekomen, leggen Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje de eerste krans bij het Nationaal Monument."

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:26

Dat zeg ik toch ook nergens?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:10

Ik kan me voorstellen dat zo'n Joodse vereniging als FJN hier op tegen is.
Er zijn miljoenen Joodse mensen vermoord, dus ik zou het zelfs raar vinden zij er mee accoord gingen om Duitse soldaten te herdenken op 4 mei.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:26

mika11 schreef:
Ik kan me voorstellen dat zo'n Joodse vereniging als FJN hier op tegen is.
Er zijn miljoenen Joodse mensen vermoord, dus ik zou het zelfs raar vinden zij er mee accoord gingen om Duitse soldaten te herdenken op 4 mei.

Er zijn ook miljoenen andere burgers vermoord en ook miljoenen Roma's en Sinti's
ca. 10% van de slachtoffers van WOII was Joods. 90% was dat dus niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:32

Ja, dat weet ik.
Maar het gaat hier om het FJN, niet om een Roemeense gemeenschap of zigeneurs o.i.d.
Ik kan gewoon begrijpen dat een Joodse vereniging/gemeenschap dat niet wil.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:38

Tuurlijk begrijp ook ik dat Joodse mensen nog steeds iets haatdragender zijn dan anderen t.o. van Duitsers.

Maar toch, dodenherdenking is het gedenken van de doden, ik maak daar geen onderscheid in.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:48

Aan de ene kant snap ik wel dat de duitse soldaten ook herdacht moeten worden. Mijn oma heeft onderdak en voedsel aan een soldaat geboden die omging van de honger.

Aan de andere kant snap ik het ook wel weer, mijn andere oma komt uit een joodse familie en die vind het belachelijk dat de duitsers herdacht zouden moeten worsenaangezien alles wat er is gebeurt, wat ook wel enigszins begrijpbaar is als je alles behoorlijk dichtbij hebt meegemaakt.

Ik denk dat je zelf zou moeten beslissen wat je herdenkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:19

Mijn oom is 1 van de weinig overlevende (uit zijn woonplaats) van het kamp, maar hij gedenkt ook de gevallene Duitsers.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:04

De FJN moet zich schamen dat ze hier een kort geding voor aanspannen! Laat mensen zelf de keuze maken wat ze willen. Daar moet een rechter zich niet mee hoeven te bemoeien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:37

Wat te denken van alle Duitse burgers van de platgebombardeerde steden? Die hebben ook niet gekozen voor hun dood.
En alle niet joden, maar bijv. homo's, zigeuners, etc?

Ik vind het werkelijkwaar schandalig dat zoiets via een kortgeding aan banden is gelegd, en de banner achter het vliegtuig gaat helemaal alle proporties te buiten (er vloog gistermiddag een half uur lang een vliegtuig met daarachter de tekst "Vorden is fout" boven Vorden en omgeving).

Wat voert Israël nu in Gaza uit? Is dat zoveel beter?

Hulde aan de inwoners van Vorden die wél ook langs de graven van de Duitse soldaten zijn gelopen!