Gerdi Verbeet stopt als kamervoorzitter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Gerdi Verbeet stopt als kamervoorzitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 14:03

..En dan vind ik érg jammer! Wat jullie?

Citaat:
Gerdi Verbeet stopt als Kamervoorzitter en Kamerlid
woensdag 2 mei 2012 12:06

Gerdi Verbeet zal zich na de verkiezingen niet langer beschikbaar stellen voor het voorzitterschap van de Tweede Kamer. Dit liet de PvdA'er woensdag in een verklaring weten.

Gerdi Verbeet werd in 2006 verkozen tot Kamervoorzitter
Elsevier's opinie
'Niet zo verstandig van Kamervoorzitter Gerdi Verbeet om een motie van partij van Wilders 'buiten de orde' te plaatsen.'

Lees hier het hele commentaar van René van Rijckevorsel: Debat over dubbel paspoort hoort in Kamer

Verbeet noemt haar voorzitterschap 'buitengewoon eervol en uitdagend', maar ze spreekt ook van een 'zware functie' en 'lange dagen in woelige tijden'. De 61-jarige Verbeet stelt dat het na 20 jaar in Den Haag 'tijd is voor andere zaken'.

Gerdi Verbeet is vanaf 2001 Kamerlid voor de PvdA. In 2006 werd zij als Kamervoorzitter gekozen. Na de verkiezingen van 2010 werd zij herkozen.

Vernieuwingen
Tijdens haar voorzitterschap probeerde Verbeet de Kamer meerdere malen te vernieuwen. Ze wilde het vragenuurtje afschaffen en het Parlement drie dagen in de week de kans geven actuele vragen aan de ministers te stellen.

Gerdi Verbeet zei bij haar aanstelling in 2006 toe te zien op een correct en respectvol debat. Ze hoopte dat met helder taalgebruik en veel interactie in de Kamer het vertrouwen in de Nederlandse politiek zou toenemen.

Controverse
De Kamervoorzitter baarde in 2010 opzien in de Kamer vanwege haar strijd tegen het gebruik van sociale media in de Kamer. Ook had ze enkele malen een aanvaring met de PVV.

Verbeet was na Jeltje van Nieuwenhoven (PvdA) de tweede vrouwelijke voorzitter van de Tweede Kamer. Ook is zij de tweede voorzitter die via open verkiezingen werd verkozen.

Door Servaas van der Laan

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... merlid.htm

Ashley5760

Re: Gerdi Verbeet stopt als kamervoorzitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:13

Jammer zeg vond haar erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:00

Heel erg jammer!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:39

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:42

Ik vind het ook jammer, zij heeft humor!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 00:49

Ik vind het niet jammer ze heeft de platvloersheid in het debat toegestaan

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 01:21

Ze heeft het wel geprobeerd. Maar als ze daar telkens op door was gegaan, dan was ze beschuldigd van partijdigheid en dat was ook niet handig geweest... Lastig parket, en ik vind dat ze het juist heel goed deed. Jammer!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 01:24

Hanmar schreef:
Ze heeft het wel geprobeerd. Maar als ze daar telkens op door was gegaan, dan was ze beschuldigd van partijdigheid en dat was ook niet handig geweest... Lastig parket, en ik vind dat ze het juist heel goed deed. Jammer!

Ze heeft zich, net zo als al die CDA politici die daar nu op terug komen laten gijzelen door Wilders.
Ik vind het beschamend zoals men zich excuseert