animalcops stelling vd dag Telegraaf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

animalcops stelling vd dag Telegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 14:12

zonnebloem18

Re: animalcops stelling vd dag Telegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:30

Ik vind dit een moeilijke, het is pas opgestart, functioneert zeker nog niet naar behoren en zoals het nu lijkt blijven daardoor veel te veel belangrijke zaken liggen.
Het is jammer dat ze niet mogen/kunnen/willen samenwerken met de voormalige afdelingsinspecteurs van de dierenbescherming en LID.
Als die het voorwerk en de nacontroles deden kon het allemaal een stuk efficiënter.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 14:34

De LID doet ook oa de nacontroles. Ze werken wel degelijk samen. Animalcops doen het strafrechtelijke gedeelte. Welke zaken blijven liggen als de Animalcops nog niet naar behoren functioneren? Dat heeft toch niet met het niet naar behoren van functioneren van Animalcops te maken?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:43

Laat ik het zo zeggen ik ben vrijwilliger bij de dierenambulance in deze regio en een aantal van mijn collega's zijn AIers en die hebben sinds de dierenpolitie nog maar 4 zaken per maand i.p.v. zo'n 30.
In deze regio is er in elk geval een flinke achterstand, zaken die 3 maanden geleden zijn doorgegeven daar is nog niks aan gedaan.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 14:48

Zijn dat BOA's of vrijwilligers? Dat maakt wel uit bij dierenwelzijn. Vrijwilligers hebben geen opsporingsbevoegdheden. En 144 maakt toch de uitsplitsing waar een melding toebehoort: politie, LID, dierenambulance, nVWA, brandweer ed.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:51

Vrijwilligers, ze hebben het al die jaren vrijwillig gedaan en nu de dierenpolitie er is zijn ze ineens overbodig.
Er zijn nog steeds een hoop dingen die zij kunnen doen waardoor de dierenpolitie een stuk beter zou kunnen werken.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 15:02

Vrijwilligerswerk is mooi en goed werk, maar zij mogen niets dan beoordelen. Dus een erf of weiland in gaan om iets goed te bekijken hebben ze geen bevoegdheid voor zonder toestemming van de eigenaar. Hoe vaak moeten ze er dan langs voor iets eindelijk wordt geconstateerd en doorgegeven aan een opsporingsambtenaar? En de LID heeft slechts een handje vol opsporingsambtenaren. Daarom waren de vrijwilligers noodzakelijk, zij maakten een splitsing van de meldingen die daadwerkelijk door gingen naar de BOA's. Hoeveel blijft er dan liggen wat niet beoordeeld kon worden terwijl daar mogelijk direct ingegrepen had kunnen worden als men wel zelfstandig dat erf had mogen betreden dankzij bevoegdheden?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:11

Bravura schreef:
Vrijwilligerswerk is mooi en goed werk, maar zij mogen niets dan beoordelen. Dus een erf of weiland in gaan om iets goed te bekijken hebben ze geen bevoegdheid voor zonder toestemming van de eigenaar. Hoe vaak moeten ze er dan langs voor iets eindelijk wordt geconstateerd en doorgegeven aan een opsporingsambtenaar? En de LID heeft slechts een handje vol opsporingsambtenaren. Daarom waren de vrijwilligers noodzakelijk, zij maakten een splitsing van de meldingen die daadwerkelijk door gingen naar de BOA's. Hoeveel blijft er dan liggen wat niet beoordeeld kon worden terwijl daar mogelijk direct ingegrepen had kunnen worden als men wel zelfstandig dat erf had mogen betreden dankzij bevoegdheden?

Dat zou er dus geleerd moeten zijn
Ipv dat agenten die elders broodnodig zijn omdat er al tekorten zijn overal op af gaan, zou er nu wel sneller assistentie moeten komen als de politie echt nodig is
Een betere communicatie lijkt me belangrijker dan dierenpolitie zeker waar men tekorten heeft om politie voor mishandelde en misbruikte kinderen in te zetten.
En dat vind ik, ondanks mijn grote dierenhart, toch veel belangrijker

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 15:19

Er zijn bij de politie toch jeugdafdelingen? Er is jeugdzorg, Raad voor de Kinderbescherming etc. Er zijn toch afdelingen met zedenrechercheurs? Er zijn toch rechercheafdelingen? Misschien moet de burocratie eens minder worden. Er zitten meer mensen binnen dan op straat. Dan zou men ook niet zo oordelen over een Dierenpolitie. En nieuw is het ook niet dat de politie dierenwelzijn oppakt. Alleen zijn er nu slechts enkelen full time er mee belast, dat is het verschil met voorheen. Ze zullen de diender op straat ook een hoop uit handen kunnen nemen door zaken over te pakken zodat de "gewone" politieman zijn handen vrij heeft voor andere meldingen. Het mes snijdt aan 2 kanten. Milieu was vroeger ook onzin, nu is het een vast onderdeel en een hot item.
Die Dierenpolitie moet toch ook naar spoedeisende meldingen? Ook daar gaat het politiewerk voor de dierenmeldingen.