Peilingen in de politiek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Verto

Peilingen in de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 18:32

Ik heb heel erg weinig kennis van de politiek en nu zit ik de laatste dagen het nieuws te volgen en het zal jullie ook niet ontgaan zijn; het kabinet is gevallen. Nu worden er regelmatig zogenaamde "peilingen" gehouden wat betreft populariteit van de partijen en de uitslagen daarvan worden dan besproken op tv en radio.

Maar, nu komen mijn vragen: waarop zijn deze peilingen gebaseerd en hoe wordt dit gemeten? Waarom ben ik -als gewone burger- nog nooit "gevraagd" voor zo'n peiling? En hoe kun je meedoen aan zo'n peiling? Wordt dit bedacht door een klein groepje elitaire politici of worden er regelmatig enquêtes uitgestuurd via websites of post?

Wie oh wie weet mij hier wat meer over te vertellen?

Marjo

Re: Peilingen in de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:05

Daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk :o

Knoffer

Re: Peilingen in de politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:15

Bekendste opiniepeiler is Maurice de Hond, je kunt lid worden van zijn panel: http://maurice.ooip.nl/opiniepanel/

Zeker geen elitair groepje politici, want dan zou je niets aan de peiling hebben.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 20:02

Knoffer schreef:
Bekendste opiniepeiler is Maurice de Hond, je kunt lid worden van zijn panel: http://maurice.ooip.nl/opiniepanel/

Zeker geen elitair groepje politici, want dan zou je niets aan de peiling hebben.

Precies, dat zou wel erg vreemd zijn. Bedankt voor je reactie!

Er zijn dus meer opiniepeilers, dat klinkt wel eerlijk. Ik begon namelijk te twijfelen aan de geloofwaardigheid van een dergelijke peiling, omdat er meestal niet bij wordt vermeld waar die peiling dan vandaan komt en hoeveel mensen er hebben gestemd.

Ik ga me denk ik wel inschrijven voor dat panel, ben benieuwd.

Zijn er nog meer mensen die meedoen aan zoiets?