Geen plicht doorbetaling zieke flexkracht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

woofie

Geen plicht doorbetaling zieke flexkracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 08:24

Geen plicht tot doorbetaling zieke flexkracht
Laatste update: 20 april 2012 15:24 info
DEN HAAG - Werkgevers hoeven toch niet twee weken lang het loon door te betalen als hun flexkrachten ziek worden.
Foto: ANP

Minister Henk Kamp (Sociale Zaken) heeft dit uit zijn plan voor een strengere Ziektewet geschrapt.

Bazen gaan nog wel een hogere premie betalen naarmate ze meer mensen in de Ziektewet laten stromen. Dat heeft Kamp vrijdag na afloop van de ministerraad bekendgemaakt.

Bijstand

Vorig jaar kondigde de minister een forse aanscherping van de Ziektewet aan. Hij zei toen ook het ziekengeld voor uitzendkrachten en andere flexwerkers te gaan beperken.

Deze werknemers zonder vaste werkgever krijgen nog drie maanden een uitkering van 70 procent van hun laatst verdiende loon. Tenzij iemand 5 jaar of langer aan het werk is, wordt daarna het ziekengeld teruggebracht tot maximaal 70 procent van het minimumloon. Dat is gelijk aan de bijstand.

Ziektewet

Volgens Kamp zijn zowel meer prikkels nodig voor zieke flexwerkers als voor hun tijdelijke werkgevers en uitzendbureaus om ''een cultuur te doorbreken'' met hoog ziekteverzuim. De minister zei eerder dat mensen in de Ziektewet gemiddeld vijf keer langer ziek zijn dan werknemers in vaste dienst. Ook belanden ze vaker in regelingen voor arbeidsongeschiktheid.

Volgens de minister is de aanpak van de Ziektewet achtergebleven sinds de hervorming van de WAO tot de WIA en de invoering van twee jaar loondoorbetalingsplicht voor werkgevers bij verzuim van vast personeel. Wegens het succes hiervan, wilde Kamp werkgevers ook bij zieke flexwerkers verplichten het loon door te betalen. Maar dit stuitte onder meer op verzet van de uitzendbranche. Ook de Raad van State had kritiek.

Hervorming

Gemiddeld ontvingen vorig jaar 100.000 mensen het ziekengeld, waarvan veel tijdelijke contractanten, uitzendkrachten en werklozen. De hervorming van de Ziektewet moet 269 miljoen euro opleveren. In december vorig jaar hoopte Kamp nog op 300 miljoen euro aan besparingen, maar volgens hem zit het economisch tij tegen.

De vakcentrales FNV en CNV zijn tegen het beperken van het ziekengeld. Tweede Kamerlid Roos Vermeij van de PvdA noemt het ''triest'' in een tijd dat werkgevers een toenemend beroep doen op flexwerkers.

bron Nu.nl

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 08:29

Dus als ik het goed begrijp....
We moeten allemaal flexibeler werken.....vaste contracten bestaan bijna niet meer, worden flex contracten....
En heb je dan eenmaal zo'n flex contract dan moet je hopen en bidden dat je geen aandoening krijgt die langer dan 3 maanden gaat duren.....
Dit kan toch nooit de bedoeling zijn geweest van het zo bejubelde "nieuwe werken"??

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:31

Ik ben het er wel mee eens dat het ziekteverzuim en zeker het onnodige ziekteverzuim moet worden terug gebracht.
Alleen met dit soort regels pak je ook de mensen die echt wat hebben en die hierdoor echt in een hoek gedreven worden.

Ze zouden meer moeten controleren als er iemand ziek is, zoals vroeger, overwachte bezoekjes.
Dan is de drempel iets hoger om onnodig ziek te melden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:32

woofie schreef:
We moeten allemaal flexibeler werken.....vaste contracten bestaan bijna niet meer, worden flex contracten....
En heb je dan eenmaal zo'n flex contract dan moet je hopen en bidden dat je geen aandoening krijgt die langer dan 3 maanden gaat duren.....
Dit kan toch nooit de bedoeling zijn geweest van het zo bejubelde "nieuwe werken"??

Dat is dus ook mijn gedachte.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:39

Misbruik moet worden aangepakt, zonder twijfel.
Maar ook ik vind dit niet de goede manier.
Je zult maar de pech hebben om ongewild flexwerker te zijn, een hardwerkende en goedwillende, en een ongeluk of een langdurige aandoening krijgen. Dan kun je financieel goed in de problemen komen.
Terwijl de mensen die om de verkeerde redenen tijdelijk in de ziektewet willen parkeren die mogelijkheid nog steeds hebben. Ik zou liever zien dan de regels voor kwaadwillenden om in de ziektewet te komen strenger worden dan dat de lengte en hoogte van de uitkering zo drastisch wordt beperkt. Ik zie het als een brevet van onvermogen om de werkelijke probleemgroep aan te pakken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:15

woofie schreef:

idd vaste contracten krijg je amper tot niet meer en als je überhaupt wil werken dan zal je dat flexcontract moeten accepteren
als je echt ziek wordt, al kan je er zelf helemaal niks aan doen,dan ben je dus de pineut, geen geld.....
dus of je werkt ziek door wat uiteindelijk je strop gaat worden, of je gaat gewoon wel ziek zijn maar vlak erna de schuldsanering in omdat je niks meer kan betalen..

waar gaat het heen met dit (schijt) land........

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:19

Er is nogal een verschil tussen ongeoorloofd ziekteverzuim aanpakken en een hele regeling uitbenen zeg, kom op!

Het een heeft zelfs niets met het ander te maken.

Ik word er een beetje moe van hoe de ene na de andere sociale regeling wordt afgekapt, gesloopt omdat er misbruik van wordt gemaakt.
Zodra misbruik wordt geblazen beginnen Nederlanders als domme schapen te blaten, ja nee, dakannie, afschaffen die handel! Bij iedere sociale regeling die wordt opgeblazen altijd weer hetzelfde argument, er wordt misbruik gemaakt... alleen hoeveel en wat er aan gedaan is om het tegen te gaan, dat wordt er niet bij verteld.

Misbruik aanpakken, ja, natuurlijk! Maar dat is echt niet hetzelfde als een regeling slopen.

Ook zou het interessant zijn om te lezen waarom dat ziekteverzuim groter zou zijn bij tijdelijke krachten en waarom het vaker tot arbeidsongeschiktheid leidt.

Heeft het met het soort werk te maken, met de groep waaruit flexwerkers bestaat, of leidt langdurige onzekerheid over inkomen sneller tot klachten?

Kortom, vooral veel vragen, weinig antwoorden. ;)

Rinske

Re: Geen plicht doorbetaling zieke flexkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:05

Eens met posters boven mij. Henk Kamp, minister van a-sociale zaken....