bron de telegraaf
Citaat:Talibanstrijder geeft zichzelf aan voor vindersloon
Home » Buitenland
wo 18 apr 2012, 16:14
Talibanstrijder geeft zichzelf aan voor vindersloon Paktika - Amerikaanse troepen in Afghanistan waren stomverbaasd toen de gezochte Taliban-commandant Mohammed Ashan zichzelf kwam aangeven in ruil voor het vindersloon van 100 dollar.
De man wandelde vorige week uit zichzelf naar een politiepost, wees naar de 'wanted-poster' die daar hing met zijn gezicht er op, en vroeg om het geld. Soldaat Matthew Baker kon zijn ogen niet geloven. "We vroegen hem: 'Ben jij dit?', en hij reageerde met ongelofelijk enthousiasme. 'Ja, ja! Dat ben ik! Krijg ik nu mijn beloning?'', vertelt Baker in the Washington Post.
Ashan had er echter op gerekend dat hij met 100 dollar in zijn zak huiswaarts kon keren. In plaats daarvan werd hij gearresteerd. Omdat de soldaten eigenlijk niet geloofden dat iemand zo stom kon zijn, hebben ze zijn biometrische gegevens gecontroleerd. Daarmee werd bevestigd dat de man daadwerkelijk de gezochte Ashan was.
De commandant werd verdacht van het plannen van aanvallen op Afghaanse regeringstroepen in de onrustige regio Pakitika.