Je bent (bijna?) verplicht om de topsport mooi te vinden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Je bent (bijna?) verplicht om de topsport mooi te vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 18:27

Ik ben eigenlijk zeer benieuwd wat men van een bepaalde uitspraak over de topsport vindt. Eerst dacht ik dat zoiets fora-gerelateerd was, maar de laatste tijd valt het mij ook op buiten het internet om. Het gaat om deze stelling, die ik daarna verder zal toelichten:

"Je bent (bijna?) verplicht om de topsport mooi te vinden."

De amusement van veel mensen bestaat uit het bekijken van topsport, op welk gebied dan ook. Welke topsport jij interessant vindt, blijft een smaak kwestie, niets mis mee toch? Maar o wee als je niet warm loopt voor een bepaalde sport(er) en dit zegt tegen de liefhebber daarvan, dan komen er vaak allerlei berichten als "jij weet er niets van omdat je dit niet kunt" of "je bent jaloers".

Op zowel diverse fora als buiten het internet om kwam ik vele voorbeelden tegen, onder andere deze twee:
- Voetbal: als je dit niet mooi vindt, dan sta je niet achter je land;
- Schaatsen: als je dit niet mooi vindt, dan ben je geen Nederlander;
Etc.

En voor de bokkers even een onderwerp dichter bij het interesse gebied:
- Anky van Grunsen: als je niet warm loopt van haar rijstijl dan ben je jaloers;
- Edward Gal: als zijn manier van rijden je niet bevalt dan moet je je mond maar houden want jouw rijkunst is nog niet zo hoog;
- Joanne Eccles (Engelse voltigin): als je niet warmloopt van haar kunsten dan snap je ook niets van kunst;
Etc.

Wat is dat nu toch dat mensen de laatste tijd steeds slechter tegen commentaar op hun idool/favoriete sport kunnen? Waarom ben je bijna verplicht om de topsport mooi te vinden en als je niet warm loopt voor een sport(er) dat je dan meteen als jaloers bestempeld wordt?

Ik ben dus heel benieuwd naar de exacte reden waarom men van een sport(er) niet warm mag lopen? Terwijl topsport hoe dan ook een smaak kwestie blijft.

Ik ga er vanuit dat dit onderwerp op een nette manier bediscussieerd kan worden en dat men elkaar in zijn waarde laat.

Anoli

Re: Je bent (bijna?) verplicht om de topsport mooi te vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:30

Tja geen idee, ik heb deze ervaring nog niet hoor :n

En ik geef heus wel eens in het openbaar aan wat ik van bepaalde sporten of sporters vind :')

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:31

Je bent toch helemaal niks verplicht? Wat maakt het jou uit wat mensen van je zeggen/denken... totaal onbelangrijk.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:31

Ik loop helemaal niet warm voor topsport. Het is ontzettend beroerd voor welk lijf dan ook, en het beneemt mensen de mogelijkheid om zich op een belangrijk moment in hun leven veelzijdig en gebalanceerd te ontwikkelen. Bij sommige topsporters komt dat later nog goed, maar bij veel mensen ook niet. Om nog maar niet te spreken van de mensen die mateloos gefrustreerd raken omdat ze de top nét niet halen, niet voldoen aan de verwachtingen van de mensen om zich heen, noem het maar.

Maar ik heb niet de indruk dat iemand me dat kwalijk neemt :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 18:33

Dit is overigens niet persoonlijk gerelateerd. :) Ik zit het mij gewoonweg al tijdje een af te vragen ook n.a.v. van diverse topics van bijvoorbeelde bekende dekhengsten die hier geplaatst worden. Ik ben wel vaker geïnteresseerd in het menselijk denken namelijk.

Een relevante topic op het paarden gebied is deze bijvoorbeeld: [EV-ITP] Hengstenshow President's Jack Sparrow,Chagall,Dark President. Met het gebruik van de zoekfunctie zijn er ook diverse oudere topics over het voetballen bijvoorbeeld te vinden waar de emoties vaak flink hoog opliepen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:37

Ik denk dat het meer zegt over het karakter van de mensen die deze topsport of topsporter verdedigen dan over de topsport(er) zelf...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:40

Ik heb het wel eens met mensen over paardensport/rijden, gelijk beginnen ze over Anky (is de enigste die ze kennen). Ik zeg dan eerlijk dat ik geen dressuur fan ben, maar een western rijder. Krijg dan gelijk het bekende vooroordeel over rodeo rijders (?) en of ik veramerikaanst ben? En waarom ik niet het Nederlandse dressuur team een warm hart toe draag. Meld ik toch maar even dat Anky ook western rijd en ik daar wel naar kijk en een warm hart toe draag.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:42

Omdat er vaak niet wordt gezegd "Ik vind dit niet mooi om te zien" maar "Zij mishandelt haar paard"; bij schaatsen of wielrennen is het vaak niet "Ik vind het saai om te kijken" maar "Er is niks aan" of 'Ze gebruiken toch allemaal doping".

De 'tegenstanders' houden het vaak niet bij een persoonlijke mening, maar vallen de topsporter(s) in kwestie aan. Dat dáár reacties op komen, is begrijpelijk. Mensen hoeven wielrennen van mij echt niet leuk te vinden, maar ik protesteer wel als ze gaan roepen dat elke wielrenner aan de doping zit en dat het om díe reden stom is.

En dan heb je ook nog mensen die te bekrompen zijn om te beseffen dat mensen nu eenmaal verschillende voorkeuren hebben, en die inderdaad meteen smijten met "jaloezie", "je kan het zelf ook niet" en "je begrijpt het gewoon niet". Dat heeft weinig te maken met sport, zoals Anoli zegt, maar met die mensen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:42

Ik weet niet met wat voor mensen jij omgaat, maar ik krijg dergelijke reacties nou nooit. Misschien is het noodzakelijk om je mening wat meer te onderbouwen, zodat iemand begrijpt waarom je niets met die sport hebt. Als je alleen roept "vind ik niet mooi", of "vind ik prachtig", dan kan een ander daar soms zo weinig mee.

Ik ben zelf iig geen voorstander van topsport (of moet ik zeggen tobsport?). Je ruineert je lijf en je gezondheid bij sommige sporten, of zet iedere keer je leven op het spel, en sommige sporten worden buitenproportioneel betaald. Daar komt ook nog bij dat als je eenmaal klaar bent met de sport, je heel moeilijk weer terug kunt in het "normale" bedrijfsleven.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:45

mij kan alle topsport helemaal en totaal gestolen worden, en als mensen daar moeite mee hebben..... :Z

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:48

Ik vind het heus niet zo dat iedereen dat zegt hoor. Ik ben het ook nog nooit tegen gekomen

ieder rijd op zijn eigen manier. Ik vins hoe slainero kan lopen mooi maar op welke manier dat met S&T Tja mijn voorkeur heeft het niet gewoon dubbelgrbroken bitje lekker ontspannen en lol met je knol maar dat is een mening

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 18:49

Cassidy schreef:
Ik weet niet met wat voor mensen jij omgaat, maar ik krijg dergelijke reacties nou nooit. Misschien is het noodzakelijk om je mening wat meer te onderbouwen, zodat iemand begrijpt waarom je niets met die sport hebt. Als je alleen roept "vind ik niet mooi", of "vind ik prachtig", dan kan een ander daar soms zo weinig mee.

Vanuit die intensie is het ook niet geschreven (met een persoonlijke tint), zodra een mening botst dan geven we er een onderbouwing bij en dan laten we de zaak rusten. Maar het drammerige gedrag waar ik op doel is bijvoorbeeld in het genoemde topic goed te lezen.

Danibanani, klopt. Persoonlijk of algemeen gerichte berichten geven verschillende uitkomsten.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:56

Ik heb eigenlijk ook nooit dit soort reacties gekregen. Ik vind heel veel sporten leuk om te doen, ik vind ze alleen geen van allen leuk om meer dan een paar minuten naar te kijken. Maar ieder zijn mening daarover hoor. Ik ken ook mensen die niet sporten, maar weekenden lang voor de buis gekluisterd zitten om naar bepaalde sportevenementen te kijken, er zelfs vrij voor nemen van het werk. Prima toch? Als je er maar gelukkig van word :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:16

magda_90 schreef:
Dit is overigens niet persoonlijk gerelateerd. :) Ik zit het mij gewoonweg al tijdje een af te vragen ook n.a.v. van diverse topics van bijvoorbeelde bekende dekhengsten die hier geplaatst worden. Ik ben wel vaker geïnteresseerd in het menselijk denken namelijk.

Een relevante topic op het paarden gebied is deze bijvoorbeeld: [EV-ITP] Hengstenshow President's Jack Sparrow,Chagall,Dark President. Met het gebruik van de zoekfunctie zijn er ook diverse oudere topics over het voetballen bijvoorbeeld te vinden waar de emoties vaak flink hoog opliepen.

In dit topic kwamen er reakties omdat 1 bokker zei, dat zijzelf beter reed dan de betreffende ruiters in dat topic. Tjaaa....... dat is er bijna om vragen natuurlijk. Je kan zeggen dat je het niet mooi vindt of dat je niet van die tak van sport houdt, maar om te zeggen dat je het zelf beter kan := .....
Verder had zij ook foto's in haar profiel geplaatst, niet zo netjes, om andermans foto's in je eigen profiel te zetten met commentaar.

Verder houd ik niet van korfbal, hockey of speerwerpen enz., maar ga ik geen kritiek leveren op de kampioenen, ik kan hooguit zeggen, dat ik het niet leuk vind.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:20

Ik heb het daar volgens mij nooit met iemand over. :)
Ik vind de springsport mooi om te zien, maar verder kijk ik bijna naar geen enkele sport.
Het kan mij ook niet echt schelen wat anderen daar van vinden.
Maakt mij ook niet uit of andere mensen springsport niet mooi vinden, maar liever dressuur of een heel andere sport.
Lijkt me zelfs heel normaal, iedereen is weer anders met andere interesses.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:22

Ik heb deze ervaring ook niet. Dus geen idee waar het vandaan komt. Maar zeg zelfs weleens gekscherend iets tegen mensen die bijvoorbeeld het wk niet volgen oid, maar dat is met een knipoog. Uiteindelijk moet iedereen zelf weten wat ie volgt of niet. Ik volg overigens alleen het voetbal een beetje, rest van de sporten vind ik niet zo boeiend om naar te kijken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:31

Ik kijk niet naar topsport om verschillende redenen, maar eentje staat als een paal boven water: ik kan niet (lang) stilzitten, ben daar te ongeduldig voor en ga dan liever wat zelf doen. ;)

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:40

Shenavallie schreef:
Ik kijk niet naar topsport om verschillende redenen, maar eentje staat als een paal boven water: ik kan niet (lang) stilzitten, ben daar te ongeduldig voor en ga dan liever wat zelf doen. ;)

Dat heb ik precies hetzelfde!

Ik kijk alleen voetbal wanneer we een beetje hoog staan en met meerdere mensen want anders vind ik het dodelijk saai!
Veder heb ik niet zoveel met top sport. Dat van paarden volg ik wel een beetje via bokt, maar de rest eigenlijk nooit.
Jammer dan als anders het raar vinden, ik weet zeker dat ik niet de enige ben :)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:19

Ik vind sport kijken deprimerend, kan me niet voorstellen wat mensen daar nu aan vinden, hoe sterk ik ook mijn best doe.
Ik heb deze discussie nooit gevoerd, ik heb dr ook nog nooit van gehoord dat je dr zo op afgerekend kan worden, het zou mijn pis persoonlijk ook lauw laten wat een ander daar van vind.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:15

In dat geval ben ik geen Nederlander en sta ik niet achter mijn land :')

Welke sport je leuk vind moet je toch helemaal zelf weten?

Ik vind het verschrikkelijk dat mijn zwager tijdens het eten de TV aan wilt omdat er voetbal op is, alsof de herhaling minder leuk is :=

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:18

Shenavallie schreef:

Idem hier, kan soms best genieten van een kür op kunstschaatsen, maar ondertussen ruim ik ook de vaatwasser uit en zoek ik mijn sleutels :+ Ik ben sowieso geen TV kijker en eigenlijk ben ik ook niet sportief, dus geen beste combi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:37

Er zullen altijd verschillende groepen zijn:
Voorstanders, tegenstanders, extremisten (denk maar aan hooligans) en mensen die er werkelijk helemaal niets om geven.

Persoonlijk geef ik bijv. helemaal niets om voetbal.
Met een voetbal wedstrijd op tv doe je me écht geen plezier.
Máár... Ik vind het WEL gezellig en fijn om met m'n vriendengroep naar bijv. een WK kwartfinale van oranje te kijken. Gezellig met z'n allen op de bank. Of vroeger met de buurman in de tuin onder een parasol met een bak popcorn op schoot. Super leuk!
Dan gaat 't me ook meer om de sfeer eromheen dan om het spel zelf.

Van ijsdanssen en kunstschaatsen kan ik ook nog wel 'ns genieten op een koude zondag middag in de winter. Ik vind het knap wat ze doen. Ik vind het vermakelijk als er eentje vanuit een lift of sprong ten val komt ( }> ). En ik vind het spannend om te zien wie er gaat winnen met de hoogste score.
Verder heb ik er absoluut geen verstand van hoor. Maar ik vind 't wel leuk om naar te kijken af en toe.

En wat iemand daar van vindt over mij?
Lekker boeiend... :roll: :O
Als ze daarmee graag hun tijd besteden; dan moeten ze dat helemaal zelf weten. :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:39

Ah, interessant topic! (vind ik) :)

Ik heb zelf het idee dat in sommige gevallen de juistheid, schoonheid of interessantheid van een sport of sporter wordt beoordeeld aan de hand van de prestaties in plaats van aan de hand van de processen voorafgaand daaraan. Voorbeeld van een hierbij passende redenatie: "als iemand op hoog niveau wint, dan is de methode die die persoon volgt dus goed". De juistheid/ correctheid/ gewenstheid wordt dan gekoppeld aan de prestaties. Als je de juistheid/ correctheid/ gewenstheid zou koppelen aan de voorafgaande processen, zou je wellicht tot een geheel andere mening komen. Maar over het algemeen geldt in de samenleving: prestatie = geld. Prestatie = status/aanzien. Prestatie = goede naam. Prestatie = macht/ invloed. Een streven naar prestatie is in dat geval bepalend voor wat wel en wat niet gewaardeerd wordt door de mensen die dat streven hebben.

Ander voorbeeld: sommige mensen vinden een van Gogh mooi omdat die gemaakt is door van Gogh. Een doek van hem kan miljoenen kosten, terwijl een in mijn ogen even mooi doek van een onbekende schilder geen cent opbrengt. Ik vind het gros van de schilderwerken van bekende schilders lelijk. Kan dat echter niet tegen die mensen zeggen, want dan ben je een cultuurbarbaar. Vanuit mijn opvatting zou je naar een plaatje, persoon of sport moeten kunnen kijken zonder te weten wie het gemaakt heeft, wie het is of hoe groot de schare fans is. Dus volledig objectief.

Ik heb totaal niet het streven topsporter te worden. Ik hecht weinig waarde aan status/ aanzien, geld, macht/invloed, het willen horen bij een "groep". Ik vermoed dat dat de reden is dat ik moeite heb met topsport(ers) wiens methoden of houding mij objectief gezien niet aan staat.

Vanuit die opvatting vind ik bijvoorbeeld ook de haat tussen voetbalsupporters van rivaliserende clubs te verklaren, maar desalniettemin totaal van de zotte....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:30

Haat tussen voetbalsupporters gaat niet om supporters en ook niet om voetbal, het gaat m.i. om infantiele mensen die geen beter dagbesteding hebben dan opnaaierij en agressie

Snap best dat bij voetbal (of welke sport dan ook) fanatisme komt en 'nijd' naar de rivaliserende club, maar wat er soms bij voetbal gebeurd heeft daar niets meer mee te maken

Het is gewoon een excuus om haatdragend en agressief te mógen zijn. Zijn vaak ook niet de meest slimme mensen

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:34

Citaat:
Ah, interessant topic! (vind ik)

Ik heb zelf het idee dat in sommige gevallen de juistheid, schoonheid of interessantheid van een sport of sporter wordt beoordeeld aan de hand van de prestaties in plaats van aan de hand van de processen voorafgaand daaraan. Voorbeeld van een hierbij passende redenatie: "als iemand op hoog niveau wint, dan is de methode die die persoon volgt dus goed". De juistheid/ correctheid/ gewenstheid wordt dan gekoppeld aan de prestaties. Als je de juistheid/ correctheid/ gewenstheid zou koppelen aan de voorafgaande processen, zou je wellicht tot een geheel andere mening komen. Maar over het algemeen geldt in de samenleving: prestatie = geld. Prestatie = status/aanzien. Prestatie = goede naam. Prestatie = macht/ invloed. Een streven naar prestatie is in dat geval bepalend voor wat wel en wat niet gewaardeerd wordt door de mensen die dat streven hebben.

Ander voorbeeld: sommige mensen vinden een van Gogh mooi omdat die gemaakt is door van Gogh. Een doek van hem kan miljoenen kosten, terwijl een in mijn ogen even mooi doek van een onbekende schilder geen cent opbrengt. Ik vind het gros van de schilderwerken van bekende schilders lelijk. Kan dat echter niet tegen die mensen zeggen, want dan ben je een cultuurbarbaar. Vanuit mijn opvatting zou je naar een plaatje, persoon of sport moeten kunnen kijken zonder te weten wie het gemaakt heeft, wie het is of hoe groot de schare fans is. Dus volledig objectief.

Ik heb totaal niet het streven topsporter te worden. Ik hecht weinig waarde aan status/ aanzien, geld, macht/invloed, het willen horen bij een "groep". Ik vermoed dat dat de reden is dat ik moeite heb met topsport(ers) wiens methoden of houding mij objectief gezien niet aan staat.

Vanuit die opvatting vind ik bijvoorbeeld ook de haat tussen voetbalsupporters van rivaliserende clubs te verklaren, maar desalniettemin totaal van de zotte....

Alsof ik het zelf geschreven heb! Helemaal mee eens Gummie. Wat heeft de prestatie te betekenen als het proces ernaar toe verder van geen enkele betekenis was?

Kijken naar sport vind ik sowieso al onzinnig. Sport is actief, ik ga het liever zelf doen als ik het dan zo leuk vind...