Citaat:Van sommige mensen moet de overheid vast kunnen stellen dat ze ongeschikt zijn als vader of moeder, en hen verplichten anticonceptie te gebruiken. Dat zeggen deskundigen in tv-programma Zembla.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid kwam vorig jaar met een onderzoek naar kindermishandeling in Nederland. Volgens de raad overlijden ieder jaar 'enkele tientallen kinderen als gevolg van mishandeling door (één van) hun ouders'. Waarschijnlijk is dit aantal 'slechts het topje van een ijsberg'. Pieter van Vollenhoven was destijds voorzitter van de raad. Hij zegt in Zembla: "Dit is een moeilijke kwestie. Mensen zullen zeggen: 'Dat gaat te ver'." Maar hij zag als onderzoeker ook de andere kant: "Sommige ouders hebben zichzelf niet in de hand. Als je dat zo signaleert dan moet je misschien toch overgaan tot anticonceptie."
Volgens Rob Bilo van het Nederlands Forensisch Instituut zijn er duidelijke 'risicogroepen' aan te wijzen. "Het merendeel van deze ouders heeft psychiatrische problemen, is verslaafd aan alcohol en/of drugs, of heeft verstandelijke beperkingen. Het zijn beschadigde ouders." Erik Gerritsen, directeur jeugdzorg Amsterdam, zegt dat sommige ouders al vaker hebben laten zien 'dat ze niet in staat zijn om voor hun kinderen te zorgen, met alle afschuwelijke gevolgen van dien'. Hij stelt dat als de overheid 'hen elke keer weer een nieuwe kans geeft', de overheid kindermishandeling gedoogt.
In principe mag nu iedereen in Nederland kinderen krijgen. De overheid mag alleen als uiterste maatregel kinderen na de geboorte weghalen bij de moeder, bijvoorbeeld als de vrouw verslaafd aan drugs is. Volgens sommige deskundigen is dat geen goede oplossing: de baby heeft geen goede groei doorgemaakt, en voor de moeder is het een traumatische ervaring. Verplichte anticonceptie is dan een betere oplossing, stellen ze.
En vervolgens:
Citaat:Het idee om mensen die ongeschikt zijn als vader of moeder te verplichten tot anticonceptie, heeft tot veel reacties en discussie op onze site geleid. Sommige bezoekers vinden het een goed idee, anderen denken daar totaal anders over en vinden het plan zelfs gevaarlijk.
Argumenten voorstanders:
De overheid gedoogt kindermishandeling als ze ouders elke keer opnieuw kinderen laat krijgen.
Baby's afstaan is geen goede oplossing bij bijvoorbeeld verslaafde moeders. De baby heeft geen goede groei doorgemaakt en voor de moeder is het een traumatische ervaring.
Je pakt het probleem bij de bron aan.
Ouders die een kind op de wereld zettend dat ze niet kunnen opvoeden, belasten de maatschappij.
Argumenten tegenstanders:
Het is niet objectief vast te stellen of ouders wel of niet geschikt zijn.
Er bestaat geen geschikte instantie die goed de geschiktheid van ouders vast kan stellen.
Als de regel eenmaal is gemaakt, dan is het makkelijker criteria steeds verder aan te passen en is het einde zoek.
Ook ouders die wel 'normaal' lijken kunnen doordraaien en hun kinderen mishandelen.
Mijn mening?
Vóór.
De tegenargumenten vind ik nauwelijks valide. Niet objectief vast te stellen - nú nog niet, maar dat gold vroeger voor heel veel stoornissen ook. Criteria kunnen bepaald worden, onderzoeken gemaakt. Als uit eerdere onderzoeken blijkt dat er een sterke correlatie bestaat tussen drankverslaafde psychotische ouders en ernstige kindermishandeling, mogen ze van mij drankverslaafde psychotische ouders op zo'n lijst zetten.
De laatste twee argumenten zijn helemaal drogredenaties. "Als A, dan ook B en C en D.." Eh, nee, dat hoeft helemaal niet. Dat is gedacht vanuit angst, niet vanuit de werkelijkheid. En dat 'normale' ouders kunnen doordraaien lijkt mij geen reden om overduidelijke risicogevallen dan ook maar niet aan te pakken.
Let wel; het zal hier vermoedelijk gaan om stellen waarbij het risico zéér hoog is, niet een vrouw met depressie die verder normaal functioneert. En ik ga er ook vanuit dat de keuze niet lichtzinnig gemaakt zal worden, door meerdere mensen wordt beoordeeld, en met regelmaat opnieuw wordt beoordeeld.
Ik zie vooral voor-argumenten. Ben erg benieuwd naar góede, inhoudelijke tegenargumenten, en die zal ik hier vast wel te horen krijgen