Gecodeerde verbinding bij webshops, let jij er op ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peerke_

Gecodeerde verbinding bij webshops, let jij er op ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:17

Naar aanleiding van de hack bij baby-dump.nl vorige maand, wat in het nieuws kwam omdat KPN gehackt zou zijn, kwamen er discussies op gang hoe veilig "thuis-winkelen" is. Nu zie ik vaker topics voorbij komen over mensen die vragen of het kopen bij een bepaalde webshop veilig is, en ben ik eigenlijk benieuwd in hoeverre mensen kijken of hun gegevens bij een webshop gecodeerd verzonden worden.

Waarom gecodeerd verzenden ?
Normaal HTTP-verkeer wordt als onversleutelde tekst over de verbinding verstuurd. Mocht dit verkeer onderschept worden, dan is het zonder iets te kraken uit te lezen. Niet echt veilig dus.

Wat dan wel ?
HTTPS staat voor 'HyperText Transfer Protocol Secure' en heeft als doel een veilige uitwisseling van gegevens te faciliteren. Het is eigenlijk een normale internetverbinding, maar alle data die verzonden wordt gaat via een SSL-verbinding, die het HTTP-verkeer versleutelt.

Hoe controleer je of er gebruik wordt gemaakt van een HTTPS verbinding ?
* Allereerst begint in je adresbalk het adres altijd met HTTP:// Bij een SSL gecodeerde verbinding is dit HTTPS://
* In de taalbalk of onder in het venster staat een slotje afgebeeld.

Afbeelding

*Banken en grotere bedrijven maken dit overigens nog duidelijker door hun naam in hun groene balk te verduidelijken :

Afbeelding

Als je op dit slotje duwt, krijg je ook alle informatie van de website.
Afbeelding

Nou ben ik eigenlijk heel benieuwd of jullie hier op letten,
Geef jij zomaar je adres gegevens af op internet ?
Of controleer jij toch even of het wel daadwerkelijk naar de juiste persoon/bedrijf wordt verzonden ?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:19

Nee, daar ga ik niet specifiek op letten.

Ik koop wel vaak alleen bij webshops die goed bekend staan, dus googlen vooraf bij een nieuwe webshop is een must.

Bijv ooteman heeft ook geen https, is voor mij geen reden om niet te bestellen.
Paardendrogist ook niet.

Goede ervaringen met diverse webshops enzo zijn mij meer waard.

Donkerblauw

Re: Gecodeerde verbinding bij webshops, let jij er op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:21

Moet heel eerlijk zeggen dat ik er niet altijd op let.

Bij grote/mij bekende webshops geloof ik het wel, en van (voor mij) nieuwe webshops zoek ik eerst naar ervaringen van anderen en let ik inderdaad ook op of er een slotje in de balk staat. :)

LittleWillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:25

Donkerblauw schreef:
Bij grote/mij bekende webshops geloof ik het wel, en van (voor mij) nieuwe webshops zoek ik eerst naar ervaringen van anderen en let ik inderdaad ook op of er een slotje in de balk staat. :)

Doe ik precies zo. Zodra mij iets vreemd voor komt dan klik ik het weg; bij twijfel ga ik niet verder.
Al is lezen ook een vak; laast heb ik een transactie onderbroken omdat ik kaartjes ging kopen voor een bepaald feest en ik een heel andere datum in mijn beeld zag staan. Gauw weggeklikt om me seconden later te realiseren dat het transactiedatum ipv datum van het feest was... Suf! :+

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:26

Nope. Ik bestel wel alleen waar er veel ervaringen over te vinden zijn (onafhankelijke).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:41

Zo'n life-saver is HTTPS niet, het overgrote deel komt van het gevaar komt niet uit de communicatie tussen gebruiker en server, maar door de (soms op het idiote af) gebruiker: alles van 'downloading free games' googlen tot tan-codes via telefoon weggeven. Verder kan je als gebruiker niks doen aan de server hacks zoals bij KPN, HTTPS heeft daar niks mee te maken. Enige wat je kan doen is veel verschillende wachtwoorden gebruiken, mocht er dan 1 server gekraakt worden dan zijn je andere accounts nog steeds veilig.

Wil je de veiligheid van thuiswinkelen (en online bankieren en alles gerelateerd) echt vergroten, zorg dan dat je computer veilig is. Koop een goeie virusscanner, download een juiste browsers met de goeie addons en nog het allerbelangrijkste: films komen niet in .exe bestandjes van 1 megabyte = gebruik je hersens.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:47

Zit je weer gratis reclame te maken Sjoerd. :P

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:13

Ik kijk er soms naar, maar er zijn inderdaad meer dingen die een webshop/internetsite betrouwbaar maken