Einde verbod bloeddonaties voor homo's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Einde verbod bloeddonaties voor homo's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 18:57

Citaat:
03-04-2012 | Nieuws

Er komt een einde aan het verbod op bloeddonatie voor homo's in Nederland. Een motie van D66-Kamerlid Pia Dijkstra is dinsdagmiddag aangenomen door een meerderheid van de Tweede Kamer.

Momenteel mogen homoseksuele mannen in Nederland geen bloed geven. In landen als Zweden, Italië en Spanje mogen homo’s die geen risicovolle contacten hebben gehad wel bloed doneren. Daar heeft dit niet geleid tot een verhoogd risico voor de veiligheid van de bloedvoorziening. Dijkstra: “D66 kijkt niet naar de groep, maar naar het individu. De huidige regels sluiten ook mannen uit die al 30 jaar een monogaam seksleven hebben. Terwijl hetero’s die veel seksuele contacten hebben niet worden uitgesloten van bloeddonatie.”

D66-Tweede Kamerlid Pia Dijkstra is blij dat haar motie is aangenomen die bloeddonatie voor homo’s mogelijk maakt. Eerder deed de premier uitspraken tijdens het Vragenuur dat onder dit kabinet homoseksuelen bloed mogen doneren. Maar dat was tot dusver niet het geval. Daarom diende Dijkstra een motie in om de premier aan zijn woord te houden, die werd vanmiddag werd aangenomen in de Tweede Kamer.

De motie verzoekt de regering met bloedbank Sanquin de regels rondom bloeddonatie zodanig te wijzigen dat seksueel risicogedrag als criterium voor donatie wordt ingesteld. Dijkstra: “Het als man seksueel contact hebben met een andere man mag niet langer leiden tot levenslange uitsluiting van het bloeddonorschap. D66 vindt dat seksueel risicogedrag het criterium moet zijn, niet geaardheid.”

--------------------------------------------------------------------------------

http://www.gay.nl/article/21240//Einde_ ... oeddonatie

Was about time.

Is prima dat de kansen allemaal groter zijn dat homo's geen bloed mogen geven, máár als het 'zeker' is dat ze niks hebben zie ik het probleem niet. Regelmatig controleren is zo gedaan en je hebt natuurlijk ook nog zoiets als monogamie natuurlijk. Alsof alle homo mannen met jan en alleman seks hebben, zo was 't eerst dus ik ben blij dat 't nu tenminste wél mag. Bloed is namelijk hard nodig!

Prrrr

Re: Einde verbod bloeddonaties voor homo's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:52

Het als man seks hebben met een man ís risicogedrag, net als voor vrouwen het seks hebben met een man die seks heeft gehad met een man risicogedrag is. Die worden ook uitgesloten van het geven van bloed.

HIV is niet snel aan te tonen in bloed, en ik vind dat de veiligheid van het bloed in dit geval voor moet gaan. Ik zie niet in waarom bijvoorbeeld hemofiliepatienten een groter risico moeten lopen omdat homo's vinden dat ze gediscrimineerd worden. Mensen die langer dan zes maanden in Groot-Brittanie zijn geweest worden ook uitgesloten, mensen die zelf een bloedtransfusie hebben gekregen ook. Mensen die bepaalde medicijnen slikken mogen ook geen bloed geven. Niet om wie of wat ze zijn, maar om de kwaliteit van de bloedvoorziening te waarborgen. En die hoort voor te gaan boven gevoelens van discriminatie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 21:46

nee, wat een onzin, seks hebben met een man is géén risicogedrag! Ja als je met jan en alleman seks hebt en je niet laat testen wel ja. Maar als je een monogame relatie hebt en getest bent of een condoom gebruikt is dat toch geen risicogedrag? Ik vind het onzin dat alle homoseksuele meteen over 1 kam worden geschoren.

En dat van groot-brittanië geld alleen voor járen geleden sowieso voor 1990 vanwege een of andere ziekte bij runderen dat daar toen heerste.

Ik ben dan weliswaar geen man, maar ben wel lesbisch (maar daar is de kans op een soa zelfs minimaler dan bij hetero's) en ik slaap niet met jan en alleman alleen als ik een relatie heb én ik laat me altijd testen na iedere relatie en sta erop dat zij zich óók laat testen. Stel dat ik nu wél een man was, met een andere man, is dat toch geen enkel probleem?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:42

Nee hoor, de gekkekoeienvraag is nog steeds actueel. Dat blijft namelijk een risico.
En het risico van seks hebben met een man is nou een keer dat risico, zelfs wanneer jij wel monogaam bent en getest bent. Vandaar ook de gelijke uitsluiting van vrouwen die seks hebben gehad met een man die ook seks met mannen heeft. HIV komt onder mannen nou een keer veel vaker voor - en komt in tests van het bloed onvoldoende naar voren. Dergelijke risico's wil je met je bloedvoorziening niet lopen.

Jij hebt duidelijk geen seks met mannen - ik denk dat je van harte welkom bent bij je plaatselijke bloedbank. Tenzij je langer dan zes maanden in Groot-Brittannië hebt gezeten, of recent in een derdewereldland bent geweest, of recent naar de tandarts bent geweest, of in het afgelopen jaar een tatouage hebt laten zetten, of, of, of...

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:43

Prrrr schreef:
Het als man seks hebben met een man ís risicogedrag, net als voor vrouwen het seks hebben met een man die seks heeft gehad met een man risicogedrag is. Die worden ook uitgesloten van het geven van bloed.

En als je als homo nou nooit anale seks met een man hebt gehad? Dan is er toch geen sprake van risicovol gedrag? Of hetero's die anale seks lekker vinden? Ook hetero's kunnen HIV dragen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:47

Tuurlijk kunnen hetero's ook HIV hebben - maar met de riscovragenlijst worden die er ook zoveel mogelijk uitgevist. En dan wordt het risico op besmet bloed heel veel kleiner.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 23:40

Ik ben bloeddonor en heb anderhalf jaar in Engeland gewoont, maar op die vragenlijst vragen ze alleen of je daar bent geweest voor een bepaald aantal jaren, zoals ik al aangaf dit is (meen ik, weet ik uit m'n hoofd niet) ergens vóór 1990. Dus je mag wél bloeddonor zijn als je in Groot Brittanie bent geweest voor 6 (volgens mij is het trouwens 3) maanden of langer, mits het niet in 'die tijd' was.

En ook dat HIV niet gauw kan worden vastgesteld is ook onzin, mits je je laat testen na 3 maanden is een test 100% betrouwbaar.

Dus ik zie niet in waarom homo's geen bloed mogen geven. Als ze getest zijn en geen seks sindsdien hebben gehad geen enkel probleem. Als 2 mannen een (vaste) relatie hebben en monogaam zijn én uiteraard getest zijn zie ik ook het probleem niet?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 00:01

'Gauw' moet voor de bloedvoorziening dus eerder zijn dan drie maanden...

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 00:02

*\o/* nu Belgie nog..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 00:08

jij zegt dat het in tests onvoldoende naar voren komt, maar, mits na 3 maanden, heb je een 100% betrouwbare test.

Ook zeg je 't volgende:

Citaat:
En het risico van seks hebben met een man is nou een keer dat risico, zelfs wanneer jij wel monogaam bent en getest bent.

Waarom is het risico dan alsnog groter? Ze zijn toch vrij van soa's dan?

hier trouwens een voorbeeld van de vragenlijst, zoals je ziet is het alleen als je tussen 1980 en 1996 in Groot Britannie bent geweest.

http://www.sanquin.nl/repository/docume ... nlijst.pdf

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 00:13

Ik heb het over één persoon waar je zeker van kan zijn, namelijk jezelf. Wat je partner doet is deel 2...

Het probleem van die drie maanden is dat je die tijd niet hebt bij het testen van bloed voor donatie. Tegen die tijd is het onbruikbaar.

Ik vraag me wel af wat nu precies het probleem is. Er is een lijst van risicofactoren aan de hand waarvan op voorhand wordt gezegd dat mensen die voldoen aan die criteria geen bloed mogen geven, in het belang van een veilige bloedvoorziening. Die lijst is niet gebaseerd op persoonlijke kenmerken, maar op ervaring uit het verleden (die lijst wordt dan ook geregeld aangepast). Seks tussen mannen, blijkt, is een risicofactor. Waarom zou een donor die seks met mannen heeft niet uitgesloten mogen worden? Dan geeft zo iemand toch gewoon geen bloed?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 00:15

Het draait om eerlijkheid. Vertellen mensen niet eerlijk of ze risico's hebben opgelopen, dan willen ze de statistisch meest riskante groepen uitsluiten. Helaas is een recente besmetting nog niet aantoonbaar. Toch zou ik het beter vinden als ze wel bloed mogen geven maar dat er wel vermeld wordt dat ze homo zijn. Het bloed kan dan voor andere produkten gebruikt worden die pas gebruikt gaan worden als de volgende afname ook vrij is van infectieziekten. Dan heb je ze dus een half jaar in opslag. Misschien wel omslachtig maar je toont wel goodwill.
Eigenlijk is het van de zotte dat je als homo een etiket krijgt van gevaarlijke onvoorzichtige sexmaniak. Pubers in Spanje of met carnaval zijn ook niet al te preuts.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 00:19

Prrrr schreef:
Ik heb het over één persoon waar je zeker van kan zijn, namelijk jezelf. Wat je partner doet is deel 2...

Het probleem van die drie maanden is dat je die tijd niet hebt bij het testen van bloed voor donatie. Tegen die tijd is het onbruikbaar.

Ik vraag me wel af wat nu precies het probleem is. Er is een lijst van risicofactoren aan de hand waarvan op voorhand wordt gezegd dat mensen die voldoen aan die criteria geen bloed mogen geven, in het belang van een veilige bloedvoorziening. Die lijst is niet gebaseerd op persoonlijke kenmerken, maar op ervaring uit het verleden (die lijst wordt dan ook geregeld aangepast). Seks tussen mannen, blijkt, is een risicofactor. Waarom zou een donor die seks met mannen heeft niet uitgesloten mogen worden? Dan geeft zo iemand toch gewoon geen bloed?

Ja, maar dat je over 1 persoon zeker kunt zijn geld nét zo goed bij hetero's, wat je nu zegt is gewoon harstikke hypocriet.

En die lijst wordt dus nu aangepast want homo's kunnen binnenkort dus wél gewoon bloeddoneren, wat ik een prima verbetering vind!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 00:23

Mensen die op vakantie zijn geweest naar derdewereldlanden mogen ook geen bloed geven. Ik heb die vragenlijst nooit als etiketterend op die manier gezien. Je loopt als homo meer kans op het oplopen van HIV - dat is een historisch bepaald nadeel dat in de toekomst zal verminderen. Het etiketje 'gevaarlijke onvoorzichtige seksmaniak' wordt daar niet door mij aangehangen, en ook niet door de bloedbank. Ik mag ook elke keer uitleggen dat ik geen seks voor geld heb gehad. Tja.

Homo's kunnen prima bloed doneren, net als hetero's. En de heterovrouw die seks heeft met een man die seks met mannen heeft (goh, ik val in herhaling, naar) wordt net zo goed uitgesloten als de man die seks heeft met mannen - wat is daar hypocriet aan?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 00:30

Statistisch gezien is de kans op een HIV besmetting bij homo's gewoon vele malen hoger dan bij hetero's.. en in dat geval vind ik inderdaad dat als die kans zoveel groter is en je niet goed kunt testen, dat je dan het zekere voor het onzekere moet nemen. Zelfs als iemand al 30 jaar samen is met dezelfde partner bij wijze van spreken.. je weet nooit 100% zeker wat je partner uitspookt.. en als de besmettingskans bij homo's een stuk hoger ligt..
Heeft in mijn ogen niks met rascisme te maken, wel met risicobeperking gebaseerd op onderzoek.

Edit: Ik lees bijv in een nieuwsartikel dat de kans op HIV besmetting bij homosexuele mannen 100x zo hoog is als bij hetero-mannen.. dan vind ik het dus helemaal niet gek dat ze de keuze maken die groep uit te sluiten..

Edit 2: Ik vind dus niet dat je het risico op het doorgeven van HIV aan mensen die bloed nodig hebben onnodig moet gaan verhogen door een risicogroep toe te gaan voegen. En nee, niks discriminatie, gewoon gezond verstand. Als het alleen vrouwen met blond haar waren geweest had het mij ook niet uitgemaakt, er zijn mensen afhankelijk van dat bloed.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 00:47

Sorry hoor, maar waar haal je die informatie vandaan? Dat gedeelte van mensen die op vakantie zijn geweest naar een derdewereldland klopt ook niet. Of woon je in belgië oid? Kan me voorstellen dat de regels daar anders zijn, maar in Nederland klopt dat niet.

En hypocriet daarin is dat het wéér teruggaat naar homo's die net zo goed soa vrij kunnen zijn. Een vrouw kan toch ook seks met meerdere mannen hebben? Al dan niet achter elkaar als tegelijkertijd, dat lijkt me een grotere risicogroep dan homo's!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:53

Ik ben in dubio... Heb alle voor- en tegenargumenten bij Pauw en Witteman voorbij horen komen, en weet eigenlijk niet zo goed welke mening ik op basis daarvan zelf wil hebben over dit onderwerp.

Enerzijds werd gezegd: niet het homo zijn, maar het hebben van onbeschermde seks, is de factor die risico's met zich mee brengt. Je zou dus moeten vragen of mensen onbeschermde seks hebben gehad, niet of iemand homo is.
Bovendien zijn er ook mannen die "stiekem" homoseksuele contacten hebben, maar ondertussen gewoon een relatie onderhouden of getrouwd zijn met een vrouw. Zo iemand zal heel simpel "heteroseksueel" aankruisen op het formulier, waarmee het risico niet eens juist kan worden bepaald.

Anderzijds werd gezegd: we hebben voldoende bloed, geen tekort, en daarom kunnen we scherpere criteria opstellen om het risico op besmet bloed te minimaliseren. Daarnaast is het zo dat onder homo's 3x zo veel HIV-besmetting voorkomen dan hetero's (zo bleek uit onderzoek). Om het risico op besmet bloed bij de bloedbank te beperken, is het verstandig om risicogroepen uit te sluiten.

De vraag is dus eigenlijk: is de risicogroep wel correct bepaald? Want de risicogroep, als ik het goed begrijp, is de groep die onbeschermde seks heeft. En onder die groep zijn de homo's vaker besmet dan de hetero's, maar dat wordt niet veroorzaakt door het homo-zijn, maar door onbeschermde seks!

De vraag is vervolgens denk ik: is het haalbaar de procedure zo in te richten dat mensen die onbeschermde seks hebben eruit kunnen worden gepikt? Als dat haalbaar is, hoef je homo's niet te weren ogv hun geaardheid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:57

Jeetje, ik wist nieteens dat dit bestond zeg. Wat ontzettend oudbollig.
Wanneer ik bloed nodig zou hebben, zou het mij absoluut niet interesseren of het nou van een hetero of homo afkomstig is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:10

Maartje1990 schreef:
Sorry hoor, maar waar haal je die informatie vandaan? Dat gedeelte van mensen die op vakantie zijn geweest naar een derdewereldland klopt ook niet. Of woon je in belgië oid? Kan me voorstellen dat de regels daar anders zijn, maar in Nederland klopt dat niet.

En hypocriet daarin is dat het wéér teruggaat naar homo's die net zo goed soa vrij kunnen zijn. Een vrouw kan toch ook seks met meerdere mannen hebben? Al dan niet achter elkaar als tegelijkertijd, dat lijkt me een grotere risicogroep dan homo's!

Die informatie haal ik van die lijst die ik zelf ook eens in de drie maanden invul... Ben jij in een malariarisicogebied geweest, dan mag je overslaan, en zo zijn er meer risicogebieden. Een collega wil graag donor worden, maar houdt ook van verre, warme oorden. Vorig jaar Kenia, dit jaar Filippijnen - en hoeft dus de eerstkomende tijd alweer niet richting bloedbank.

Waar haal jij je informatie vandaan?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:09

Wat betreft risicogedrag, alleen als HIV evenveel zou voorkomen in de 'populatie' homosexuele mannen als in de 'populatie' die dat niet is, is er geen sprake van risicogedrag. Bij mijn weten is er dus nog wel sprake van risicogedrag, maar corrigeer me gerust als er betere cijfers zijn. :)
Ik denk dat ik hiermee toch met Prrrr meega. Het grootste probleem in deze discussie is volgens mij dat mensen dat soort regels gaan zien als homohaat oid, maar dat heeft er toch niks mee te maken? Het is gewoon uitsluiten van risicogroepen, nou prima toch? Dat dat niet voor elk persoon in die groep opgaat geld ook voor alle andere risicogroepen. Kennelijk hebben ze nu, hoop ik, genoeg gegronde redenen om aan te nemen dat het risico lager is... en niet alleen de ethische bezwaren van 'ja maar niet elke homo hoeft...'

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 11:18

Prrrr schreef:
Maartje1990 schreef:

Die informatie haal ik van die lijst die ik zelf ook eens in de drie maanden invul... Ben jij in een malariarisicogebied geweest, dan mag je overslaan, en zo zijn er meer risicogebieden. Een collega wil graag donor worden, maar houdt ook van verre, warme oorden. Vorig jaar Kenia, dit jaar Filippijnen - en hoeft dus de eerstkomende tijd alweer niet richting bloedbank.

Waar haal jij je informatie vandaan?

Nee, als je malaria hebt gehad! Er staat inderdaad een vraag of je in de afgelopen 3 jaar in een land buiten Europa bent geweest, echter weet ik niet of dat je per definitie uitsluit.

Ik haal 't van precies diezelfde lijst die je krijgt als je bloed gaan doneren.
http://www.sanquin.nl/repository/docume ... nlijst.pdf

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:45

Hoe werkt die lijst: als je ja aanvinkt mag je door naar de arts, die je vervolgens door gaat zagen over waar je dan precies geweest bent. En als dat in bepaalde risicogebieden is (bijvoorbeeld voor malaria, maar nog veel meer andere ziektes die ze dus niet allemaal in die lijst gaan zetten) mag je geen bloed geven.

Ik ben een jaar of wat geleden naar Egypte geweest, en dan mag je dat dus drie jaar uit blijven leggen. Overigens geen risicogebied dat interessant is voor bloeddonatie...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:50

Goed nieuws. Ze moeten gewoon iedereen testen die bloed geeft, punt. Homo of hetero.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 15:59

iedereen wordt ook getest iedere keer, maar omdat dat risico dus zoveel groter is voor homo's om hiv te hebben dan hetero's of lesbiennes hebben ze tot dus sinds nu die groep uitgesloten. Echter vind ik het klinkklare onzin dat ze daarvoor uitgesloten moeten worden, imo ze vragen niet aan vrouwen of mannen of ze met heel veel verschillende mensen (van het andere geslacht) seks hebben oid. Kans dat zij hiv dragen is ook groter dan een monogame en geteste homoseksueel.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:01

Dat weet ik wel, maar omdat het getest word vind ik het nog wel onzin