Meldpunt dierenmishandeling Belgie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barendshoeve

Meldpunt dierenmishandeling Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 19:04

Hee Bokkers,

Voor mijn werk ben ik vandaag in belgie geweest.
Wat ik daar heb gezien valt niet te omschrijven.

Heb net 144 gebeld om te vragen waat ik dierenmishandeling
in belgie aan kan geven. Maar deze konden mij niet helpen.

Weet hier iemand wel nummer ik daar voor kan bellen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:05

slimmerik

Re: Meldpunt dierenmishandeling Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:39

Wow, heb je die foto gezien daar van de ambassadeurs?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:42

Ja, die zag ik... maar ik zag vooral de foto's van die arme, arme dieren.... mijn god, in wat voor wereld leven we toch....

Mag ik vragen wat je hebt gezien in Belgie ts?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:46

Ik heb vooral vernomen dat het het bij de BLID voornamelijk om in de pers te komen gaat en dat er verder niet veel door hen opgetreden wordt. Nu was/is mijn bron daarvoor ook vrij onbetrouwbaar.....

Er is ook nog een WASA of zoiets.... Anders hier eens kijken http://dierenbescherming.start.be/

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:51

ik heb ook niet echt 't idee dat de blid zo denderent is..... bijv. dat paard met die ketting, ik zie niet in wat daar mis mee is, paard op de foto ziet er harstikke goed uit en om insuline resistentie te voorkomen, vind ik er niks mis mee.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 19:53

Voor mijn werk moest ik langs mensen aan de Gestelselsestraat in Meer en toen ik bij de buren iets verop moest draaien met de auto ben ik me lam geschrokken.
Er word daar in dieren gehandeld. En ze zitten echt op elkaar gepropt in hokken enzo. Ze zijn letterlijk doorweekt van hun eigen urine en ze staan tot aan hun knieen in hun eigen strond. Honden zitten met meerdere in een bench waar ze alleen amer in kunnen. Vachten van de wat lang harige honden zijn een en al klit en vilt. En ook bij hun drupt de urine van ze af. Er wat in geen velden of wegen iets van eten nog drinken te vinden. Er lagen her en der dodr dieren (jong en oud). Toen ik er bij die mensen waar ik aan de slag moest voor mijn werk hoorde ik dat ze ook gewoon aan huis achter een schuur slachten. Ze gaan met de gasbrander op dieren die nog leven maar wel al in de hals zijn gesneden om het bloed eruit te laten enzo.
En zo kan ik nog wel even door gaan...

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:55

Gadverdamme, dat klinkt echt vreselijk. Misschien kan je GAIA contacteren? Www.gaia.be

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 20:27

Heb net contact gehad met gaia en heb de plaatselijke dierenbescherming gebeld.
Kan alleen geen klacht bij de polotie maken omdat ik geen belgische ben...

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:32

Fijn dat Gaia je kon helpen! Ik ga hun morgen ook bellen, bij de paarden achter zitten meer dan 100 honden op een plaats waar er hooguit 50 kunnen zitten. Behoorlijke overlast hebben we er van. Politie doet er alleen niets tegen en weet niet wat de dierenbescherming hier in de buurt is.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 20:39

Ze kunnen je zelf niet helpen met individuele problemen maar ze weten wel precies waar je moet zijn!

Dien klacht in bij de Federale Overheid- dienst Dierenwelzijn

Meldpunt van de dienst Dierenwelzijn

02 524 74 11
dierenwelzijn@health.fgov.be
Laatst bijgewerkt door Barendshoeve op 04-04-12 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:40

wat erg! is het bij een woonhuis, of een boerderij? is er langs de buitenkant verder niets te zien?
hoe ver ben je bij hen op het erf geweest, als je dat allemaal gezien hebt?
anders moet het toch, als het vlak in het zicht staat, door meer mensen zijn opgevallen en melding van gemaakt zijn?

hopenlijk wordt er snel iets aan gedaan!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:41

ik volg je topic even mee.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 20:44

Nou mocht van die man overal rond kijken, staan 3 schuren achter het woon huis. Van straat kun je wel zien dat het er niet opgeruimd is (maar ja bij ons is het ook best een rommeltje door een verbouwing etc.)
Maar doordat de dieren echt binnen zitten ruik en hoor je ze van straat alleen. En wat ik van de buren begreep is er in het verleden wel controle geweest. Net de Federale Overheid ook maar gemaild.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:48

dat die mensen geen schaamte kennen door je gewoon overal te laten kijken, heb je geen beeldmateriaal kunnen verzamelen? zou evt kunnnen helpen met melding maken.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 22:38

heb wel wat foto's gemaakt met mijn gsm. Maar dat is een oud beestje dus moet een vriend vragen hoe ik
dat op de computer moet zetten enzo. Maar de dierenbescherming wil kan ik ze wel mailen.
Kreeg het idee dat deze man het heel normaal vind om zo met dieren om te gaan. Hij ziet ze echt als een middel om inkomsten te winnen.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 12:54

Vandaag een heel flink formulier gehad van de Federale Overheid- dienst Dierenwelzijn
Deze man wordt dus door meer mensen gemeld. En ze zijn er ook al ene paar keer geweest.
Omdat er echt een goed dossier moet zijn voor de rechter mag beslissen over tegaan tot
inbeslagnamen en mag gaan bepalen of iemand geen dieren meer mag hebben moet alles dus kloppen.
Ga zo het formulier maar eens goed invullen en deze terug zenden. De vrouw die reageerde vertelde
wel dat er zsm een inspecteur daar gaat kijken en deze man zal waarschuwen en er zorg voor
te dragen dat ze iig water en eten hebben. En een schoner hok.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:46

in ieder geval wel fijn dat er meer melding van gemaakt werd/wordt.
hopenlijk komt er snel een volledig onderzoek en krijgt de man snel zijn straf en de dieren snel een beter leven!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:32

Zolang die broodfok in België blijft bestaan (en verkoop van pups/kittens in dierenwinkels) dan zullen er altijd dit soort gevallen zijn. De verkoop van pups/kittens mag nu alleen nog met een HKH nummer, maar ja, daar kan ook iedere malloot aan komen :s Ik hoop dat de beestjes snel geholpen worden en dat de man streng wordt opgevolgd!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 02:25

broodfok is helaas niet alleen in Belgie een probleem. ook in nederland en andere landen waar honden/katten gewild zijn gebeurt dit in grote getalle

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 07:12

In België is dat toch wel één tikkeltje erger dan in NL hoor, hier in de buurt weet ik zo al 10 broodfokkers te zitten en dat is dan in een straal van hooguit 30 km... Één hiervan is dus een puppywinkel. In Nederland mag dat al.niet, dat is al één hele.vooruitgang, voorheen zat er nog eentje maar die wilde geen hkh nummer aanvragen.

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 07:21

AngelofLove schreef:
In België is dat toch wel één tikkeltje erger dan in NL hoor, hier in de buurt weet ik zo al 10 broodfokkers te zitten en dat is dan in een straal van hooguit 30 km... Één hiervan is dus een puppywinkel. In Nederland mag dat al.niet, dat is al één hele.vooruitgang, voorheen zat er nog eentje maar die wilde geen hkh nummer aanvragen.

Dat is een wijdverspreid misverstand. In Nederland mogen honden en katten (evenals knaagdieren, vogels, reptielen, etc.) gewoon door dierenwinkels verkocht worden.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 10:31

O, ik heb juist op school geleerd dat het dus in nederland per wet verboden is.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:06

Pizzazz schreef:
AngelofLove schreef:

Dat is een wijdverspreid misverstand. In Nederland mogen honden en katten (evenals knaagdieren, vogels, reptielen, etc.) gewoon door dierenwinkels verkocht worden.

Dat klopt niet hoor, het is verboden in Nederland om honden en katten in dierenwinkels te verkopen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:01

Hier een stipje, hoop dat er verbetering in de situatie komt.
Ik ken daar 1 "boerderij" wat ik altijd luguber eruit vond zien, misschien hebben we het over dezelfde?
TS heeft PB.