Waarom wordt er zoveel bezuinigd in harde bedragen die gelden voor iedereen (behalve de armsten in ons land, die kwijtschelding/bijdrages aan kunnen vragen), en waarom niet veel meer in procenten? Het moet toch niet lastig zijn om een percentage vast te stellen waarbij het totaalbedrag wat binnenkomt gelijk blijft, terwijl dan de armen automatisch minder betalen dan de rijken. Scheelt ook weer bureaucratie, want mensen hoeven niet allerlei toeslagen en kwijtscheldingen aan te vragen. Eigen risico opnieuw verhogen; prima, maar dan wél op deze manier. Desnoods een vast bedrag van 100 euro en alles daarboven als percentage bepaald aan de hand van je inkomen. Want voor iemand met nauwelijks geld is 250 euro een groot bedrag, voor een John de Mol is dat een lachertje. Dan lijkt zo'n glijdende schaal mij toch een stuk eerlijker, waarbij de arme meneer misschien in totaal 110 euro betaalt en John misschien wel 500.
Klinkt heel logisch, toch?
Maar nu ga ik er vanuit dat er geen domme mensen in Den Haag zitten, dus er is vast een overtuigende reden waarom zij dit niet allang hebben ingevoerd. Alleen ik kan 'm effe niet bedenken..dus wil iemand daarover meedenken?