Taalgebruik op Hyves

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Taalgebruik op Hyves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 15:04

Ik zit weleens op dat hyves "nu en straks" te kijken, waar je op diverse zaken die in het nieuws zijn kunt reageren.

Zoals met het busongeluk in belgie, ongeluk van Friso, nu dat meisje van 13....

En wat ik dan lees:

"egt errug jonguh!!!"

Ik kan er niks aan doen, maar ik vind dat zo onrespectvol over komen. En dat terwijl het ongetwijfeld niet zo bedoelt is en de schrijver het echt erg vind, of zou het een reller zijn?
Heel veel berichten zijn in die strekking, terwijl op bijv facebook wel gewoon geschreven wordt.
Nu is denk is hyves ook wat meer voor de jeugd?

Meer mensen die dit op valt?

xSaarSaar

Re: Taalgebruik op Hyves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:06

Een van de redenen dat ik gestopt ben met hyves. :j
Ik werd gek van die breezertaal, R+R=back etc.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:11

Viel mij laatst ook al op ja. :j
Ze bedoelen het vast goed, maar door het taal- en grammatica-gebruik zou je het bijna niet serieus nemen. :=

Al valt het mij de laatste paar jaren op dat steeds meer mensen steeds slechter gaan schrijven (nou ja, typen in dit geval).

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:11

Ik vind het wel positief dat het iets tijdelijks is. Je ziet het vooral in de leeftijd van 12 tot 16 jaar heb ik het idee. Daarna komen jongeren tot de conclusie dat de Nederlandse taal veel 'cooler' is. En inderdaad ik erger mijzelf hier ook aan. Ik snap ook niet waar het vandaan komt, op de scholen wordt dit ze niet geleerd neem ik aan.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:12

Hyves? Wat is dat? :')

En nee, het gros van de jeugd kan inderdaad niet schrijven..
Ik weet niet wat het is of waar het vandaan komt, maar laten we hopen dat het maar een fase is..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:32

Ik las net een twitteraccount van een jongen die volgens mij geen Z op zijn toetsenbord heeft zitten "se seggen dat se door my selfmoord heeft gepleegt maar ik was gewoon met der bevriend"

Staat nogal vol met spelfouten en hoe meer ik lees hoe meer ik zie.
Ik mag toch hopen dat zij hiervoor in de klas wel flink op hun flikker krijgen.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:37

Inderdaad ongelofelijk irritant, ik erger me er heel erg aan...

Maar goed, hopelijk is het maar een 'fase' en zijn ze er snel weer overheen!
Best vervelend voor ze dat werkgevers tegenwoordig ook vaak op internet rondsnuffelen en op hyves/facebook etc. accounts kijken...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 15:39

typ en spelfouten kan ik nog mee leven. Ik schrijf zelf ook niet vlekkeloos.
Maar errug jonguh! (denkt aan newkids....) :?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:42

ook hele gesprekken in afkortingen waar ik niet meer uit kom...
' nigg?' ' wgjvd?' ' hihtjop?'

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:47

Jaha StonedRomy,de eerste tekenen van ouder worden! Je kan hele gesprekken niet meer volgen _O-

;) *Grapje*

Ik maak zelf ook spelfouten,plaats soms een T teveel of juist te weinig,een komma waar die miss niet hoort maar ''gewoon begrijpelijk typen'' vind ik niet meer als normaal.
Dat breezer taal,oh men gek word je ervan.

Dat mensen egt zo ghan zrijven en dan ook nog iets van je willen,nou nee bedankt. Je kan fatsoenlijk typen of je zoekt maar een ander die iets voor je gaat doen maar ga je zo penny/breezer/hyves achtig typen dan ben je voor mij weinig waard want je geeft op die manier ook niks om mij anders had je toch wel normaal abn's met een spelfoutje erin kunnen typen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:07

hyves sucks...........tis allang niet meer wat het geweest is, en wat er al gezegd werd, dat is nou de jeugd van tegenwoordig

net als jij typ ik niet foutloos
maar als mijn dochter dit soort onzin uit haar vingers laat komen ,ga ik eens een hartig woordje bijles met haar doen!

en vergeet vooral het spam gedeelte in hyves niet, van die kids die dan continu hun spel promoten

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:22

Je moet ook gewoon niet meer op hyves komen. :')

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:28

Ik ben bang dat het niet alleen een hyves fenomeen is, maar veel breder. Het komt misschien meer voor op hyves om dat daar zelfs nog vrij veel kinderen uit de basisschool op zitten (mijn zoontje onder andere). Ik heb alleen een hyves account aangemaakt om te kijken wat mijn zoon allemaal uitkraamt, zodat ik hem af en toe tot de orde kand roepen (tot dusver niet nodig geweest, gelukkig).

Overigens schreef Remco Campert al in 1961 de klassieker "het leven is vurrukkelluk"

Voor degenen die literair wat minder onderlegd zijn:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_leven_is_vurrukkulluk

Dus schrijftaal en spreektaal verwarren is niet alleen van deze tijd. Wat dat betreft is Nederlands (en Engels en Frans, etc) ook een rottaal, want we schrijven de dingen niet fonetisch op. En dan krijgt je mensen die "egt" gaan schrijven in plaats van "echt".

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:31

Waar ik me pas echt over verbaas is jongeren die die juiste spelling wel weten, maar kennelijk bewust fouten maken. En ja, dat gebeurt echt. Dayumn in plaats van Damn bijvoorbeeld, en diegene weet écht prima dat de laatste goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:19

dat is dus ook de reden waarom ik met hyves gestopt ben. grootste wat er nog op zit is 10/11/12 jarige. en die praten allemaal zo. en vergeet de onnodig veel smileys niet ;)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:23

Ik vraag me ook steeds af wat kaulo is :=
Achja bijna 20 he, dan ben je oud :Y) volgens m'n overbuurjongetje die nu een jaar of 13 zal zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:27

xSaarSaar schreef:

Wat? 8)7

Ik word echt oud geloof ik, maar ik vraag me wel af waarom de jeugd zo schrijft en waarom het niveau op scholen zo bedroevend laag is... zucht.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:30

Dit is idd ook een van de redenen dat ik hyves heb verwijderd, en ik ben zelf nog maar 16 :=. Maar op twitter & facebook zie je het inderdaad helemaal niet, een heel stuk fijner! :j

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:04

Warbling schreef:
Ik vraag me ook steeds af wat kaulo is :=
Achja bijna 20 he, dan ben je oud :Y) volgens m'n overbuurjongetje die nu een jaar of 13 zal zijn

kaulo betekend volgens mij gek :P
Ben echt blankerdanblank. Maar dankzij het middelbaar weet ik wel een aantal van die woordjes :P
Aangezien ik voor twee surinamers zat. En ik best nieuwsgierig was naar hun taaltje.

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:08

Jeugd van tegewoordig?
Ik ben 12 en ik kan gewoon abn typen... Niet zo moeilijk toch? Zal wel komen omdat ik liever bij mijn paard ben als met vriendin in de stad rondhang... Dan leer je zulke dingen niet. :o

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:34

Ik ben 14 en typ ook gewoon abn. Tuurlijk gebruik ik soms afkortingsn als ff (even) ect.
Maar ook ik erger me enorm aan de breezah-taal en die onbegrijpbare afkortingen :=

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:35

Ik ben 12 en snap soms niet wat mijn zus van 14 schrijft.

Op school is het gewoon met mijn vrienden.
Dus niet van:wacht ff.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:46

LA_Woman schreef:
xSaarSaar schreef:

Wat? 8)7

Ik word echt oud geloof ik, maar ik vraag me wel af waarom de jeugd zo schrijft en waarom het niveau op scholen zo bedroevend laag is... zucht.

Haha dat betekent reactie + respect = terug. Dan bedoelen ze: als je mij respect en reactie geeft op mn foto, dan doe ik dat ook bij jou. Want het is blijkbaar heel cool om 1394 reacties op je foto te hebben :+ heel kansloos.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:05

Tsja, Hyves is tegenwoordig niet meer voor de intelligentia onder ons, heb ik het idee :+

De msn-taal is niet alleen van nu, gebeurde ook 8 jaar geleden. Maar iedereen kan er rustig van uit gaan dat dit inderdaad een fase is en dat die kinderen écht wel weten hoe het geschreven zou moeten worden. Het is alleen 'cool' om te doen, en soms zijn afkortingen ook gewoon sneller :) (als de telefoon gaat, typ ik eerder 'brb, telefoon' dan 'Ik ben zo terug, de telefoon gaat')

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:07

Je hebt jongeren wie niet kunnen typen, maar ook wie op ieder foutje je corrigeren :=
En dat is dan cool.