Brinkman (ex-PVV) stapt op! verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AdnerB

Brinkman (ex-PVV) stapt op! verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:11

Hero Brinkman stapt uit PVV Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG - Hero Brinkman stapt uit de PVV. Dat heeft hij zojuist bekendgemaakt op een persconferentie in Den Haag. Brinkman gaat door als eenmansfractie. Een breuk is definitief geworden na een sms van Brinkman aan Wilders waarin hij zijn afscheid aankondigde.

Hij stapt uit de PVV-fractie omdat hij zich gedwarsboomd voelt in zijn pogingen meer democratie te brengen binnen de PVV en omdat hij een tendens ziet bij de PVV van het ,,wegzetten van mensen.'' Hij vreest dat de PVV het de komende tijd telkens over Midden- en Oost-Europeanen zal hebben. ,,Ik ga door in de strijd, ik koester geen wrok en ben zeker niet boos. Ik ben teleurgesteld, maar zeker ook zeer opgelucht'', zei Brinkman over zijn besluit.

Brinkman zegt dat hij de gedoogcoalitie van VVD, CDA en PVV niet zal laten vallen. Dat is goed nieuws voor het kabinet, want zonder de zetel van Brinkman heeft de gedoogcoalitie geen meerderheid meer in de Tweede Kamer. Tot nu toe heeft de coalitie 76 zetels, al kan er ook op steun worden gerekend van de SGP. Die fractie is goed voor twee zetels en helpt de coalitie ook in de senaat aan een meerderheid.

Vorige week lekte een kritische mail van Brinkman uit via het tv-programma EenVandaag, waarin hij zijn zorgen uit over het PVV-meldpunt voor klachten over Midden- en Oost-Europese migranten. Het Kamerlid vindt het belangrijk dat problemen en overlast door onder meer Polen aan de orde worden gesteld, maar meent dat mensen te veel over één kam worden geschoren. Het plan had volgens hem eerst in de fractie besproken moeten worden.

Brinkman heeft al eerder een afwijkend standpunt ingenomen binnen de PVV-fractie. Zo botste het Kamerlid al eens met Wilders, omdat hij voor meer democratisering van de PVV is. Hij dacht aan de oprichting van een ledenpartij en een jongerenafdeling.

Profiel

Hero Brinkman was 14 jaar politieagent in Amsterdam, daarna nog 2 jaar buurtregisseur en vervolgens 5 jaar inspecteur bij de politie. Eind 2006 kwam hij voor de PVV in de Tweede Kamer, waar hij zich bezighoudt met dossiers op het gebied van Binnenlandse Zaken. Hij was ook 4 jaar woordvoerder Koninkrijksrelaties. Sinds 2011 zit hij voor de PVV ook in Provinciale Staten van Noord-Holland.

Brinkman is waarschijnlijk het meest recalcitrante Kamerlid in de fractie van 24 van PVV-leider Geert Wilders. Hij daagt de onomstreden partijleider regelmatig uit met pleidooien voor meer democratie in de partij en voor een jongerenorganisatie. Hij verscheen zonder overleg met Wilders in televisieprogramma's als Pauw & Witteman. Ook stelde hij afgelopen weekend dat de PVV 'pervers' in elkaar zit, omdat Wilders in z'n eentje de kandidatenlijst bepaalt. Van hem lekte vorige week nog een e-mail uit met kritiek op de PVV-website voor klachten over Polen en andere Oost-Europeanen.

Bron www.telegraaf.nl

Ik geef hem groot gelijk dat als hij het met vele punten niet eens is hij opstapt bij de PVV.
Volgens RTL nieuws blijft hij het kabinet wel steunen.
Zouden er nu nieuwe verkiezingen aan gaan komen?

RoodZonnetje

Re: Brinkman (ex-PVV) stapt op! verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:23

Het nieuws verbaasde me niets en ik dat Brinkman een goede beslissing genomen heeft. Je moet altijd trouw blijven aan je eigen gevoel.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:06

Verkiezingen is wel het laatste wat we nu zouden kunnen gebruiken, ben benieuwd!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:22

Ach, als we nu geen verkiezingen krijgen, krijgen we ze wel wanneer Nederland doorkrijgt dat sommige bezuinigingsposten écht niet kunnen, bvb bezuinigen op de GGZ. Je kunt op je vingers natellen dat dat de kans op meer Tristan-drama's echt met factor 10 vergroot.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:39

Heino schreef:
Ach, als we nu geen verkiezingen krijgen, krijgen we ze wel wanneer Nederland doorkrijgt dat sommige bezuinigingsposten écht niet kunnen, bvb bezuinigen op de GGZ. Je kunt op je vingers natellen dat dat de kans op meer Tristan-drama's echt met factor 10 vergroot.

:j

En niet alleen die kans, maar ook de kans op meer suïcide, meer criminaliteit, meer daklozen en zorgmijders.
Laat die verkiezingen maar komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:01

Heino schreef:

Persoonlijk ben ik het hier niet helemaal mee eens, omdat ik de GGZ niet als een goede hulpverlener zie, maar dat terzijde.

Terecht dat hij opgestapt is, ik vind de standpunten van de PVV steeds meer uit de hand lopen. Waar het eerst een mening was, vind ik het nu de grens van discriminatie overschrijven. Daarnaast wordt Nederland op deze manier gezien als een discriminerend land (als ik NOS moet geloven), iets waar we imo niet trots op mogen zijn.

Nieuwe verkiezingen zouden wel is goed uit kunnen pakken voor Wilders... Als het kabinet uit elkaar valt 'kan hij er niets aan doen, hij gaf alleen gedoogsteun'. Alhoewel ik het idee heb dat er meer mensen zijn die inzien dat zijn plannen niet kloppen... Jammer genoeg zijn er dan ook weer een aantal buitenlanders die het vooroordeel waarmaken. Ik moet ook toegeven dat ondanks dat ik niet discrimineer en geen onderscheid maak tussen gekleurd of blank, maar dat als er 's avonds in de stad een gekleurd iemand achter mij loopt, ik automatisch anders reageer... Als je ergens op gaat focussen vallen die dingen meer op. Het laatste wat ik zou willen is Wilders als grootste partij, dan overweeg ik toch een emigratie (helaas gaat dat niet in m'n eentje op m'n 15e..)

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:34

Zat er natuurlijk al een poos aan te komen, al moet ik wel zeggen dat ik vind dat hij een ongelooflijk ongelukkig moment heeft uitgekozen om dit te doen gezien het minderheidskabinet en alle onderhandelingen die nu in het Catshuis plaatsvinden.

Toch denk ik dat het wel verstandig is voor hem zelf. Hero Brinkman is in mijn ogen een vrij goede kritische politicus die niet erg binnen de PVV past en daar ook niet tot zijn recht komt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:30

Ik moest wel lachen om een collumn in de VK
Hero heeft na 6 jaar eens gegoogeld op PVV en zag op de website dat ze groepen in de samenleving wegzetten, dat kan niet dacht hij geschrokken.
De man die hoofddoekjes in het openbaar wilde verbieden en genoot van het neerslaan van krakers als politieman maar wel wegreed bij een alcoholcontrole, heeft opeens het licht gezien

Het lijkt me meer voor de hand liggend dat hij de bui voelde aankomen en wist dat zijn hang naar publiciteit hem bij de volgende verkiezingen geen kamerzetel meer zou opleveren

Ben benieuwd wat er in de provinciale raad in Noord Holland gaat gebeuren

Edit, nog iets dat door de bijzondere status van de PVV nu een nadeel is. Er zijn geen leden, dus hij kan niet geroyeerd worden als lid en derhalve rustig voor de PVV in de provinciale staten blijven zitten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:07

leuk toch, die politiek. volgens mij was hij nog een dag eerder bij Giel Beelen op de radio en was hij helemaal niets van plan ;)

De PVV heeft denk ik niet zo heel lang meer als ze niet gaan hervormen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:51

sarabande schreef:
Ik moest wel lachen om een collumn in de VK
Hero heeft na 6 jaar eens gegoogeld op PVV en zag op de website dat ze groepen in de samenleving wegzetten, dat kan niet dacht hij geschrokken.De man die hoofddoekjes in het openbaar wilde verbieden en genoot van het neerslaan van krakers als politieman maar wel wegreed bij een alcoholcontrole, heeft opeens het licht gezien

Het lijkt me meer voor de hand liggend dat hij de bui voelde aankomen en wist dat zijn hang naar publiciteit hem bij de volgende verkiezingen geen kamerzetel meer zou opleveren

Ben benieuwd wat er in de provinciale raad in Noord Holland gaat gebeuren

Edit, nog iets dat door de bijzondere status van de PVV nu een nadeel is. Er zijn geen leden, dus hij kan niet geroyeerd worden als lid en derhalve rustig voor de PVV in de provinciale staten blijven zitten.

:D :D

Volstrekt offtopic, maar Irene96, jij vindt GGZ geen goede hulpverlener, kan je dan even aangeven, wat we met die duizenden patiënten moeten doen, die nu worden behandeld door een GGZ-instelling? Op straat zetten?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:10

Wat ik me afvraag. Je hebt bij de provinciale verkiezingen op Wilders gestemd en opeens krijg je daar Brinkman en co voor.
Dat is toch een rare situatie, waarom mag een partij (of club) iemand die uit de partij (of club) stapt niet gewoon vervangen, dan hadden we ook nooit een lijst Wilders gehad bijvoorbeeld

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:50

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:53

Ja dat weet ik wel, maar eigenlijk is het een rare regel. Kiezers stemmen op een partij, of op de voorman van een partij, dus waarom zouden individuele kamer of statenleden dan met een andere ideologie mogen blijven zitten.
Het is maar een gedachte hoor

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:36

sarabande: in andere landen is dat anders geregeld, daar kom je de tweede kamer niet in als je individueel geen stemmen krijgt. Daar is wel wat voor te zeggen. Het is een heel ander verhaal als Wilders een hoop poppetjes moet invullen voor de overvloed aan stemmen die hij gekregen heeft dan dat die poppetjes ook daadwerkelijk zelf het vertrouwen van de kiezers krijgen.

Er zitten ook nadelen aan dat andere systeem, maar je kan je afvragen of dat we blij moeten zijn met pakweg 9 lijsttrekkers van evenveel partijen die stromannen moeten inzetten om mee te stemmen voor hun idealen..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:44

Nou nee en dat wreekt zich nu in Zeeland, deze coalitie heeft de Hedwige polder aan Koppejan beloofd en aan het Zeeuwse statenlid dat zijn stem aan de PVV gaf om die zo aan een zetel meer in de eerste kamer te helpen.

Daar is nu heel veel gedonder over in Europa, die wil dat Nederland zijn afspraken nakomt, maar Bleker blijft doen of het allemaal goed komt. Ik denk niet dat we nu een miljardenboete kunnen gebruiken.
Maar het is allemaal korte termijn politiek overal een krappe meerderheid en de eigen minister voorzitter van de SER en dan kan zon hele opgebouwde luchtbel zomaar door een kamerlid uit elkaar spatten.

Ik vind het een typisch voorbeeld van hoe politiek niet moet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:45

Dat zal alleen maar erger worden door het handjeklap wat deze minderheidsregering moet doen, om een meerderheid te kunnen behalen. De liberale VVD die moet gaan shoppen bij de SGP, zie je het voor je? :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:22

Electra63 schreef:
Dat zal alleen maar erger worden door het handjeklap wat deze minderheidsregering moet doen, om een meerderheid te kunnen behalen. De liberale VVD die moet gaan shoppen bij de SGP, zie je het voor je? :D

Dagelijks

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:33

sarabande schreef:
Electra63 schreef:

Dagelijks

Ach, een politicus moet geen principes hebben, dan kom je er wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:58

Electra63 schreef:
Volstrekt offtopic, maar Irene96, jij vindt GGZ geen goede hulpverlener, kan je dan even aangeven, wat we met die duizenden patiënten moeten doen, die nu worden behandeld door een GGZ-instelling? Op straat zetten?

Ik vind het prima wat ze doen en zolang het voor een ander goed is moeten ze dat vooral volhouden, maar ik weet uit eigen ervaring dat ze zo snel mogelijk een diagnose stellen zodat ze kunnen gaan 'behandelen' die 9 van de 10 keer niet klopt en diegene er dus weinig mee opschiet.. Dit is enkel persoonlijk, neemt niet weg dat er vast veel mensen zullen zijn die er wel mee geholpen worden :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:04

Irene96 schreef:
Electra63 schreef:

Ik vind het prima wat ze doen en zolang het voor een ander goed is moeten ze dat vooral volhouden, maar ik weet uit eigen ervaring dat ze zo snel mogelijk een diagnose stellen zodat ze kunnen gaan 'behandelen' die 9 van de 10 keer niet klopt en diegene er dus weinig mee opschiet.. Dit is enkel persoonlijk, neemt niet weg dat er vast veel mensen zullen zijn die er wel mee geholpen worden :j

Jouw persoonlijke ervaring is natuurlijk geen maatstaf voor de gehele GGZ. :D

Ik vind het kortzichtig, dat er op de GGZ zo bezuinigd wordt, op voorspraak van de PVV. Ik denk namelijk, dat behalve het belang van de patiënt/cliënt, ook de veiligheid van de samenleving in gevaar gebracht kan worden en dat is toch één van de stokpaardjes van de PVV. Immers mensen met een psychische aandoening kunnen een gevaar voor zichzelf en hun omgeving zijn en in deze instellingen worden ook veel verslaafden behandeld en dak- en thuislozen opgevangen.