Hoe ziet het ideale rechtssysteem eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Hoe ziet het ideale rechtssysteem eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 14:29

Het maakt weinig uit in welk land je het vraagt, de bewoners zijn het standaard niet eens met het rechtssysteem. Straffen zijn te hoog of te laag, afhankelijk van het misdrijf en de dader. Juryrechtspraak is oneerlijk maar rechters staan te ver boven/buiten de maatschappij. Advocaten zijn ratten en doen alles om hun cliënt vrij te krijgen. Iedereen heeft recht op een eerlijk proces, maar als iemand op (zeer ernstige) vormfouten wordt vrijgesproken is dat onterecht. Marteling en mishandeling is uit den boze, maar soms niet als het misdrijf maar ernstig genoeg is. Er moet één lijn getrokken worden want iedereen is gelijk, maar 'verzachtende omstandigeden' zijn bij de ene heel triest en bij de ander een slap excuus.

Hoe moet het dan wel?
Wanneer is een straf passend? Wanneer zou iemand nooit meer vrij moeten komen?
Heeft iedereen altijd recht op een eerlijk proces?
Zou het volk mee moeten beslissen over een straf en/of veroordeling?
Hoe ver mag je gaan in de straf? Levenslang eenzame opsluiting? Mishandelingen toestaan?
Is het doel van een gevangenis uitsluitend straf of ook rehabilitatie? Moet je afschrikken, of moet je voorkomen dat mensen opnieuw de fout in gaan?
Heeft elke verdachte recht op een advocaat, en mag die advocaat dan alle middelen in het voordeel van zijn cliënt aangrijpen? Of moeten daar grenzen aan worden gesteld? Wie bepaalt die dan?
Mag een verdachte altijd in hoger beroep?
In hoeverre moet je rekening houden met psychische problemen, zware traumatische ervaringen? Helemaal niet? Een beetje? Hoe trek je die grens dan?

Wat zijn jouw frustraties met betrekking tot ons rechtssysteem en hoe denk jij dat het beter kan?

Daarbij wil ik even verwijzen naar een onderzoek wat ik enkele jaren terug heb gelezen, waarin mensen werd gevraagd een oordeel te vellen over strafzaken die veelvuldig in de media werden besproken. Vervolgens kregen ze het gehele dossier te lezen. Voor zover ik me herinner veranderde bijna iedereen daarna hun oordeel, en begrepen ze de rechterlijke uitspraak ook een stuk beter.

xRomana

Re: Hoe ziet het ideale rechtssysteem eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:06

Oog om oog, tand om tand en voer de schandpaal maar weer in, is het rap over.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:07

doodstraf weer invoeren...ik ken er zo twee die van mij op de stoel mogen..Dutroux en Robert m.
Bij elkaar op schoot,scheelt weer electriciteits kosten.
Doodstraf alleen bij echt schuldig bewezen uiteraard.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:00

Jury/Rechter
Doodstraf/Geen doodstraf

Waarom? Omdat je bij een jury de uitkomst van een rechtspraak in handen legt van mensen die er mogelijk helemaal niks van weten of gewoon ontzettend dom zijn.
Een jury van experts op de gebieden die te maken hebben met de zaak zou op zich wel een goed idee kunnen zijn.
Doodstraf vind ik een slecht idee omdat je vaak achteraf er pas achterkomt dat je het toch fout had.. en dan kan je niet zomaar iemand even opgraven, tot leven wekken en sorry zeggen.. (Al zijn er zeker daden waar de doodstraf voor gegeven zou mogen worden..)

Marteling en mishandeling ben ik overigens ook tegen.. hoe naar iemand ook is.. je verlaagt jezelf wel tot een heel laag niveau als je daaraan begint. Juist ook in de situaties waarin het zou gebeuren is het beter dat je het niet doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:30

Vooral de rechtspraak niet bij de burger leggen :P

Hoe moet het dan wel?
Als jij het weet :)
Wanneer is een straf passend? Wanneer zou iemand nooit meer vrij moeten komen?
Hier worden mensen het nooit over eens. Kijk eens op een gemiddeld discussie topic op bokt. 'Opknopen', 'hakkie takkie weg zakkie' 'oog om oog, tand om tand' ect.. Gevoelens die soms erg begrijpelijk zijn, maar geen strafmaat zijn. Feit is ook dat als je een gemiddelde burger in de stoel van de rechter zeg, ze vaak nog lager oordelen dan de rechter zelf.
Heeft iedereen altijd recht op een eerlijk proces?
Ja, iedereen, altijd. Ook al begint je naam met M. of Kony, altijd een eerlijk proces.
Zou het volk mee moeten beslissen over een straf en/of veroordeling?
Nee. Er is een reden waarom dossiers van grote rechtzaken tot in de duizenden bladzijdes lopen. Als 'het volk' op basis van bevooroordeelde nieuwsberichten (nieuwsberichten met als kop 'Viezerik in Amsterdam' trekt nou eenmaal meer mensen dan 'arrestatie in Amsterdam'. Daarbij trekt een nieuwsbericht met daarin het feit dat er wellicht verzachtende omstandigheden waren bij een feit minder aandacht dan een bericht waar nog eens fijntjes word na gegaan wat een enorme eikel het eigenlijk is. Sensatiejournalistiek) dan kunnen we net zo goed stoppen met werken, de bijlen oppakken en terug naar de middeleeuwen gaan.
Hoe ver mag je gaan in de straf? Levenslang eenzame opsluiting? Mishandelingen toestaan?
Ver. Ja, echter alleen indien dit nodig is (gevangene heeft keer op keer bewezen dat hij/zij niet bij andere gevangen kan), niet als straf an sich. Nee, tenzij er een acuut gevaar is (bijv bij een ontvoering van kind waarbij de persoon informatie achterhoud mag de agent imo wel met enkele 'overtredingen' wegkomen), marteling echter nooit.
Is het doel van een gevangenis uitsluitend straf of ook rehabilitatie? Moet je afschrikken, of moet je voorkomen dat mensen opnieuw de fout in gaan?
Beide. Een gevangenis heeft beide een afschrikkend effect (opsluiting is veel ingrijpender dan de meeste mensen denken. Als je de gemiddelde Nederlander een dag opsluit in de cel heeft ie hier nog maanden lang psychisch last van) maar ook een taak om mensen die de fout in zijn gegaan te begeleiden dat ze niet meteen retour afzender gaan op de dag van vrijlating.
Heeft elke verdachte recht op een advocaat, en mag die advocaat dan alle middelen in het voordeel van zijn cliënt aangrijpen? Of moeten daar grenzen aan worden gesteld? Wie bepaalt die dan?
Ja, ja, ja en nee. Iedereen hoort recht te hebben op vertegenwoordiging en deze vertegenwoordiging hoort ook de wet volledig gebruiken. Als de wet een mogelijkheid bied op de verdachte uit de cel te houden, hoort hij/zij deze te gebruiken. De wet geldt voor iedereen even goed, door dingen willekeurig te gaan toepassen kunnen alweer net zo goed de bijlen oppakken. Als hij/zij enkele middelen laat liggen is de vertegenwoordiging A slecht of B voor rechter aan het spelen ipv advocaat. Dat laatste is iets waar ontzettend veel mensen ontzettend mee de mist in gaan.
Mag een verdachte altijd in hoger beroep?
Nee. Huidige regels (bijv onder een bepaald boetebedrag mag geen hoger beroep worden aangesteld) zijn goed. Hoe je de vraag echter bedoeld (bij zware zaken de verdachte geen recht op hoger beroep geven): zeker wel. Altijd moet er een kans zijn op 2de aanleg.
In hoeverre moet je rekening houden met psychische problemen, zware traumatische ervaringen? Helemaal niet? Een beetje? Hoe trek je die grens dan?
Ja, tot een grens. Iemand met ernstige waanbeelden opsluiten in een cel waar hij A niet de nodige zorg kan krijgen en B niks leert schiet je niks mee op. Psychische problemen horen in mijn ogen niet zo veel te maken te hebben met de hoogte van de strafeis, maar wel de strafsoort. Iemand die bijv compleet van de kaart is en totaal geen besef heeft hoort imo direct doorgestuurd te worden naar de long-stay afdeling van de TBS. Niet bijv nu maar 2 jaar te krijgen ipv 10.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 01:06

Tessa_1 schreef:
Jury/Rechter
Doodstraf/Geen doodstraf

Waarom? Omdat je bij een jury de uitkomst van een rechtspraak in handen legt van mensen die er mogelijk helemaal niks van weten of gewoon ontzettend dom zijn.
Een jury van experts op de gebieden die te maken hebben met de zaak zou op zich wel een goed idee kunnen zijn.
Doodstraf vind ik een slecht idee omdat je vaak achteraf er pas achterkomt dat je het toch fout had.. en dan kan je niet zomaar iemand even opgraven, tot leven wekken en sorry zeggen.. (Al zijn er zeker daden waar de doodstraf voor gegeven zou mogen worden..)

Marteling en mishandeling ben ik overigens ook tegen.. hoe naar iemand ook is.. je verlaagt jezelf wel tot een heel laag niveau als je daaraan begint. Juist ook in de situaties waarin het zou gebeuren is het beter dat je het niet doet.

Ach je bent nog zo jong :D

En idd, invoeren van de doodstraf als het duidelijk bewezen is, zoals de gevallen van Dutroux Joran vd Sloot etc, heb je toch helemaal niets meer aan.
Het aantal gevallen van massale pedofilie in Nederland schiet momenteel ook als paddenstoelen de grond uit, vind je het gek, het rechtsysteem is om je broek aan flarden te lachen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 09:59

Maar Romana; stel, jouw kind/broer/neefje/vader draait op een slechte dag helemaal door en doet iets verschrikkelijks. Onder invloed van alcohol, in een psychose, doordat-ie al jarenlang gepest wordt door de buurman - maakt me niet uit, stel je even voor dat het gebeurt.

Is het dan ook 'oog om oog, tand om tand'? Moet jouw familie dan door dhr. Agent keihard in elkaar geslagen worden omdat-ie dat ook bij een ander heeft gedaan? Of is jouw beeld dan genuanceerder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:39

@xRomana
Ach je bent nog zo (vul hier eigenschap in) ;)
Wat doen we als jouw zoon/dochter/vriend/vriendin/echtgenoot/ect. veroordeeld wordt van a la dutroux of sloot? Ook doodstraf? Als goede rechtvaardige burger trek je natuurlijk die lijn door en stoppen wij als goed ontwikkelde samenleving een kogel (of 12) in jouw geliefde. Oh bijkomend vervelend feit: na 10 jaar blijkt vanwege nieuwe DNA-testen dat jouw geliefde toch niet zo slecht was als aangenomen. Helaas, het rechtssysteem maakt ook fouten.
Het aantal gevallen pedofilie neemt niet zozeer toe, de media aandacht en de mate waarin slachtoffers naar buiten treden neemt toe. Hoe lang speelt de zedenzaak in de kerk nou al? Decennia. Pedofilie is echt niet iets van deze tijd, het opsporen en bestraffen ervan echter wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:48

Tessa_1 schreef:
Jury/Rechter
Doodstraf/Geen doodstraf

er was laatst een item op de t.v waarin ter sprake kwam dat rechters wel heel erg ver van de samenleving staan....ze weten niet wat er speelt...en zodoende maken ze soms een beetje vreemde beslissingen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 10:49

Maar wat is jouw alternatief dan? Vind jij juryrechtspraak beter?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:51

Asyaa schreef:
@xRomana
Ach je bent nog zo (vul hier eigenschap in) ;)
Wat doen we als jouw zoon/dochter/vriend/vriendin/echtgenoot/ect. veroordeeld wordt van a la dutroux of sloot? Ook doodstraf? Als goede rechtvaardige burger trek je natuurlijk die lijn door en stoppen wij als goed ontwikkelde samenleving een kogel (of 12) in jouw geliefde. Oh bijkomend vervelend feit: na 10 jaar blijkt vanwege nieuwe DNA-testen dat jouw geliefde toch niet zo slecht was als aangenomen. Helaas, het rechtssysteem maakt ook fouten.
Het aantal gevallen pedofilie neemt niet zozeer toe, de media aandacht en de mate waarin slachtoffers naar buiten treden neemt toe. Hoe lang speelt de zedenzaak in de kerk nou al? Decennia. Pedofilie is echt niet iets van deze tijd, het opsporen en bestraffen ervan echter wel.

het wordt een pedofiel wel erg makkelijk gemaakt in de 'nieuwe wereld' van internet....een hele grote snoepjeswinkel.
Ik denk dat je de grote netwerken van nu,het uitwisselen van filmmatriaal en foto's 100 jaar geleden niet had.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:52

DaniBanani schreef:
Maar wat is jouw alternatief dan? Vind jij juryrechtspraak beter?

geen idee....misschien moeten rechters eens hun pand in wassenaar verlaten en in en achterstands wijk gaan wonen een tijdje...dan komen ze weer met de voetjes op de grond.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:34

xRomana schreef:
Tessa_1 schreef:
Jury/Rechter
Doodstraf/Geen doodstraf

Ach je bent nog zo jong :D

En idd, invoeren van de doodstraf als het duidelijk bewezen is, zoals de gevallen van Dutroux Joran vd Sloot etc, heb je toch helemaal niets meer aan.
Het aantal gevallen van massale pedofilie in Nederland schiet momenteel ook als paddenstoelen de grond uit, vind je het gek, het rechtsysteem is om je broek aan flarden te lachen.

Fijn ad hominem gespeeld, maar ik ben 20 en doe een universitaire opleiding, dus als je niet zou willen doen of ik een 12 jarig pennymeisje ben.. Ik probeer gewoon normaal te reageren op het onderwerp in dit topic en zie niet in wat dat te maken moet hebben met mijn leeftijd. Dankjewel.

Ter verduidelijking van mijn vorige post:

Mijn probleem met juryrechtspraak is dat als je de vorm van 'we trekken wat mensen van straat' hebt dat ook deels gewoon kans is of iemand veroordeeld wordt.. stel, je trekt toevallig een jury van straat die niet representatief is voor de bevolking en die vindt toevallig dat iemand schuldig is omdat ze erg extreem denken over bepaalde punten (denk bijv aan toevallig heel veel streng gelovige christenen die moeten aangeven of een dokter veroordeeld moet worden omdat hij euthenasie heeft gepleegd).
Als we burgers zonder opleiding het veroordelen gaan laten doen, wat is dan de volgende stap? Dat ze zelf het wetboek mogen schrijven? Moet haast wel, want die regels zullen ze lang niet allemaal goed kunnen lezen of interpreteren..
Voer dan maar meteen het publieke stenigen ook weer in..
Experts daarentegen zou nog niet eens zo'n slecht idee zijn, want die kunnen een goed oordeel vellen over de dingen waar het in de zaak om draait, bovendien zullen ze omdat ze wel weten waar ze het over hebben en omdat ze de details van bijv een psychische stoornis weten sneller een oordeel geven dat goed past bij de situatie. (Denk bijv aan wel of geen TBS, etc.)

Rechters kunnen wel ver van de samenleving staan, maar dat zorgt er wel voor dat als de hele samenleving gigantisch paniekt en erom roept dat iemand gevierendeeld op de brandstapel moet, er nog iemand is die er wat redelijker naar kijkt. Soms slaat de samenleving ook een beetje door en zo'n rechter is dan in staat om de aangeklaagde de juiste straf volgens de wet te geven (en daar mogelijk nog wel iets aan de veranderen wegens 'sociale inpact'). Hij zal niet ook schreeuwend van hoe vreselijk het wel niet is iemand ook willen gaan vierendelen..
Dus aan de ene kant vind ik ook wel dat het als ze er daadwerkelijk zover vanaf staan misschien niet helemaal wenselijk is, maar aan de andere kant kan het ook helpen om een fair rechtsysteem te behouden..

De doodstraf heeft eigenlijk alleen nut als je echt gevaarlijke mensen hebt en je echt heel zeker weet dat ze schuldig zijn. Maar zijn ze ook kandidaten voor de doodstraf als ze bijvoorbeeld een psychische aandoening hebben en toevallig net een psychose hadden? Of als ze - zoals hierboven al ergens werd gezegd - jarenlang gepest zijn en dan hun school overhoop schieten (of alleen de pester)?
Je kunt daar volgens mij niet echt een fatsoenlijke lijn voor trekken omdat elk geval weer anders is.. dat vind ik naast 'is iemand wel echt schuldig' nog zoiets waardoor ik me afvraag of de doodstraf wel zo handig is..

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:07

DaniBanani schreef:
Maar Romana; stel, jouw kind/broer/neefje/vader draait op een slechte dag helemaal door en doet iets verschrikkelijks. Onder invloed van alcohol, in een psychose, doordat-ie al jarenlang gepest wordt door de buurman - maakt me niet uit, stel je even voor dat het gebeurt.

Is het dan ook 'oog om oog, tand om tand'? Moet jouw familie dan door dhr. Agent keihard in elkaar geslagen worden omdat-ie dat ook bij een ander heeft gedaan? Of is jouw beeld dan genuanceerder?

Ja ik ken ze....meiden die vroeger op school gepest zijn, heel erg gepest. Van lager wal zijn geraakt, verslaafd aan alles wat maar een kick gaf, van de wereld raakte.(heb zelf ook het nodige meegemaakt)
Maar dat neemt niet weg dat je dan niet het verschil kan voelen tussen goed en slecht, dat wordt geleid door emoties en karakter. Ik weet dat het helemaal goed is gekomen met deze mensen, omdat ze open stonden voor psychische hulp. Ondanks dat ze zich enorm hebben uitgeleefd in hun eigen huis,
hebben ze nooit een ander lastig gevallen.

Het is dus niet voor de regel dat deze mensen zich vergrijpen aan een ernstig verdrijf, anders zouden we met zn allen een grot probleem hebben. Mensen die zich niet kunnen beheersen horen gewoon gestaft te worden, en niet een paar weekjes in een 4 sterren hotel waar ze toch niets van leren.
Mijn buurman is een maand geleden helemaal inelkaar geschopt door een stel jongeren, gewoon zomaar.
Omdat het rechtsysteem om te lachen is. Omdat ze een slokkie op hadden. En geen karakter hadden.
Jongens zijn dr op aangesproken, mijn buurman is in coma geraakt, omdat hij op zn hoofd getrapt is, zijn ribben zwaar gekneusd en gebroken, heeft nog steeds geen inkomsten (Is ZZPer) omdat hij niet kan werken. Psychisch en lichamelijk in de knoop.
Jongen zijn aangesproken, wonen een paar huizen verder, verder is dr niets mee gedaan. Welnee.
Lopen nog gewoon vrij rond. Paar weken later hebben ze zijn zoon inelkaar geslagen en gedreigd alles kapot te maken wat van hem was. paar dagen later hebben ze zijn splinternieuwe auto helemaal bekrast, beelden in zijn tuin omgegooid.
We zijn nu een paar weken verder en ze lopen nog steeds vrij door de wijk.
Kan gewoon allemaal :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 14:19

In een 4-sterren hotel? Alsjeblieft, zeg..
Ga eens een weekje in de gevangenis zitten en vertel dan nog een keer hoe prettig en leuk 't is. Denk dat het vies tegenvalt. Ik heb een boek gelezen van een vrouw die in Bangkok en in Engeland vast heeft gezeten. Ze keek enorm uit naar de Engelse gevangenis - beter eten, geen mishandelingen, eigen cel, tv, noem maar op. Binnen 2 weken kwam ze daar echter op terug, want die vrijheidsberoving vond ze véél afschuwelijker dan de slechte omstandigheden in de Thaise gevangenis..

Jouw voorbeeld met die jongens is zeer triest. Er zal ongetwijfeld een reden zijn dat er niks mee is gedaan (gebrek aan bewijs?), maar dat maakt het niet minder onrechtvaardig. Zulke voorbeelden zijn er echter altijd, een systeem werkt nooit 100%.

Er zijn wel degelijk mensen die geen verschil ervaren tussen goed of slecht. Of mensen die oprecht geloven dat zij boven de wet staan en het recht hebben een ander pijn te doen (anti-sociale persoonlijkheidsstoornis). Mensen reageren verschillend op dezelfde omstandigheden, maar dat is vaak geen vrijwillige keuze. Als jij telkens alle hulp afwijst terwijl je weet dat je fout bezig bent, dat keur ik ook niet goed. Maar als jouw karakter je niet in staat stelt hulp te zoeken wordt het al een stuk lastiger. En ja, die mensen zijn er, die zó bang/faalangstig/wantrouwend zijn dat ze het echt niet aandurven om hulp te vragen.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:02

Ik vind zelf dat er veel te zacht opgetreden wordt tegen misdadigers.

Ik ben op zich best voor de doodstraf, want er zijn mensen die zo ziek zijn in hun hoofd, dat ze dan beter af zijn. (denk aan moordenaars, verkrachters, kidnappers etc). Probleem is alleen dat je bij de doodstraf wel echt zeker moet weten dat diegene schuldig is. En dat kan je dus gewoon nooit weten. Verder vind ik dat dieven, mensen die geweld hebben gebruikt etc. veel erger gestraft moeten worden, sommige zitten namelijk echt maar een paar maanden vast!

Echt kwaad kan ik hierom worden. En het ergste is, als je zo'n engerd tegen komt dan mag je niet eens jezelf verdedigen door bv met een paal eens goed hard op zijn harsens te slaan, zodat hij zeker niets meer kan doen. Want als je dat zou doen, dan draai je zelf de bak in. Nee we moeten maar gewoon lief alles afstaan, want dan zullen ze niet op ons schieten of ons neersteken (als je geluk hebt).
Nee, vechten voor je eigen spullen mag in Nederland niet.

Het is in Nederland dus niet goed geregeld, maar als je dan kijkt naar andere landen, dan hebben we het op zich zo slecht nog niet.
En daar denk ik dan altijd maar aan.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:09

geerke schreef:
doodstraf weer invoeren...ik ken er zo twee die van mij op de stoel mogen..Dutroux en Robert m.
Bij elkaar op schoot,scheelt weer electriciteits kosten.
Doodstraf alleen bij echt schuldig bewezen uiteraard.

Maar wat is dan echt schuldig? Als er in Nederland iemand schuldig wordt verklaard is diegene schuldig, je kan niet heel schuldig of een klein beetje schuldig zijn.. Zo hou je altijd het risico dat een onschuldig iemand de doodstraf krijgt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 17:12

Doodstraf vind ik zó lastig..
Ik begrijp het wel, en er zijn mensen voor wie het inderdaad misschien het beste is.
Maar er zijn ook zware misdadigers die wél hun leven beteren. En dat maakt de discussie heel moeilijk, denk ik..
Nog los van de schuldig/onschuldig-discussie. En ik hou gewoon niet van de "oog om oog"-mentaliteit, daar kan ik niet achter staan.

In Canada was er een 14-jarig meisje die samen met haar oudere vriend haar ouders en broertje heeft vermoord. Vreselijk natuurlijk, en ik wil niet eens weten wat Bokt daarover te zeggen zou hebben. Mildere reacties zouden waarschijnlijk zijn: "Levenslang opsluiten en sleutel weggooien, zo verknipt wordt je nooit meer beter!"
Dat meisje is veroordeeld, heeft gevangen gezeten - maar mocht wel haar opleiding afmaken en kreeg goede begeleiding. Nu is ze vrij en volgens alle berichten functioneert ze helemaal goed en lijkt er geen enkel risico op herhaling.

Is dat dan goed, met het risico dat ze wél ooit weer de fout ingaat? Of moet je zo iemand inderdaad levenslang opsluiten, met het risico dat je iemands leven verwoest door één (afschuwelijke, tragische) foute beslissing, terwijl diegene ook nuttig voor de maatschappij had kunnen zijn?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:19

geerke schreef:
er was laatst een item op de t.v waarin ter sprake kwam dat rechters wel heel erg ver van de samenleving staan....ze weten niet wat er speelt...en zodoende maken ze soms een beetje vreemde beslissingen.

Hoe heette dat en waar was het te zien? Ben er erg benieuwd naar. Want ik vraag me echt af waarom rechters zo ver van onze samenleving af zouden staan. Ik ben het daar niet helemaal mee eens namelijk, dus ben erg benieuwd naar het stuk op tv..

(edit)
In de OP staat dat er uit een onderzoek is gebleken dat na het lezen van een compleet vonnis mensen vaak bijdraaien in hun mening. In dit topic hebben waarschijnlijk vrij weinig mensen ook zo'n heel vonnis gelezen, tenzij het om een persoonlijke situatie gaat of betrokkenheid op een andere manier. Natuurlijk staan veel mensen in strafzaken achter het slachtoffer, maar er is ook altijd een andere kant: de wet. Een rechter zal zich altijd een zo passend mogelijke straf uitdelen, maar dat zal nooit naar wens van iedereen zijn. Dat kan ook niet. Daarom bestaat er geen perfect rechtssysteem, vind ik.

http://www.rechtspraak.nl/Pages/default.aspx > Uitspraken en registers > Uitspraken
Kijk eens op deze website, daar staan (vrijwel) alle uitspraken die gedaan zijn (sommigen zijn anoniem gemaakt). Dat schept vaak toch een heel ander beeld.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:32

Met ons rechtssysteem (scheiding politieke en rechterlijke macht, onafhankelijke rechters, ieder heeft recht op een eerlijk proces, onschuldig tot schuld is bewezen en géén juryrechtspraak) ben ik hartstikke tevreden. Met de ordehandhaving (politie die plaatselijk geïntimideerd wordt, het belachelijk lage percentage aangiften waar überhaupt actie op wordt ondernomen) ben ik minder gelukkig, maar dat is volgens mij een ander onderwerp?

Over straf: volgens mij dient (gevangenis)straf meerdere doelen. Boetedoening is één ding, genoegdoening een ander. Dan is er nog bescherming van de maatschappij tegen de dader, het afschrikken van mensen die overwegen ook iets strafbaars te doen en een onderdeel dat vaak helemaal geen aandacht krijgt: loutering. Met andere woorden: een straf is er voor zowel de slachtoffers, als de maatschappij, als de dader. Het komt vaak voor dat direct betrokkenen het niet eens zijn over de vraag of een opgelegde straf terecht is, maar rationeel beschouwd is dat denk ik niet relevant. Van belang is of de straf effectief is. Omdat een straf zoveel verschillende doelen heeft, zijn er voor elke straf argumenten voor en tegen te verzinnen. Zo is de doodstraf 100% effectief als je kijkt naar bescherming van de maatschappij tegen de dader. Maar op andere onderdelen scoort die straf wat minder. Overigens is het afschrikwekkende effect van de doodstraf onbepaald, in landen waar de doodstraf wordt uitgevoerd wordt niet duidelijk minder gemoord dan in andere landen. Ik heb weleens gelezen dat in Nederland rond de 40% van de bevolking vóór herinvoering van de doodstraf is. Alleen is dat percentage al sinds de afschaffing ervan zo'n beetje hetzelfde, dus ik geloof er niet zo hard in dat er nog een meerderheid gaat komen voor herinvoering. Gelukkig maar, ik ben zelf overtuigd tegenstander.

Psychiatrische patiënten horen wat mij betreft niet thuis in gevangenissen. Als er geld zou zijn om te investeren in nieuwe instellingen, zou ik graag zien dat dat naar uitbreiding van de TBS-capaciteit gaat.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:35

Heel mooi betoog maura, daar sluit ik me helemaal bij aan. +:)+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:43

maura schreef:
Met ons rechtssysteem (scheiding politieke en rechterlijke macht, onafhankelijke rechters, ieder heeft recht op een eerlijk proces, onschuldig tot schuld is bewezen en géén juryrechtspraak) ben ik hartstikke tevreden. Met de ordehandhaving (politie die plaatselijk geïntimideerd wordt, het belachelijk lage percentage aangiften waar überhaupt actie op wordt ondernomen) ben ik minder gelukkig, maar dat is volgens mij een ander onderwerp?

Over straf: volgens mij dient (gevangenis)straf meerdere doelen. Boetedoening is één ding, genoegdoening een ander. Dan is er nog bescherming van de maatschappij tegen de dader, het afschrikken van mensen die overwegen ook iets strafbaars te doen en een onderdeel dat vaak helemaal geen aandacht krijgt: loutering. Met andere woorden: een straf is er voor zowel de slachtoffers, als de maatschappij, als de dader. Het komt vaak voor dat direct betrokkenen het niet eens zijn over de vraag of een opgelegde straf terecht is, maar rationeel beschouwd is dat denk ik niet relevant. Van belang is of de straf effectief is. Omdat een straf zoveel verschillende doelen heeft, zijn er voor elke straf argumenten voor en tegen te verzinnen. Zo is de doodstraf 100% effectief als je kijkt naar bescherming van de maatschappij tegen de dader. Maar op andere onderdelen scoort die straf wat minder. Overigens is het afschrikwekkende effect van de doodstraf onbepaald, in landen waar de doodstraf wordt uitgevoerd wordt niet duidelijk minder gemoord dan in andere landen. Ik heb weleens gelezen dat in Nederland rond de 40% van de bevolking vóór herinvoering van de doodstraf is. Alleen is dat percentage al sinds de afschaffing ervan zo'n beetje hetzelfde, dus ik geloof er niet zo hard in dat er nog een meerderheid gaat komen voor herinvoering. Gelukkig maar, ik ben zelf overtuigd tegenstander.

Psychiatrische patiënten horen wat mij betreft niet thuis in gevangenissen. Als er geld zou zijn om te investeren in nieuwe instellingen, zou ik graag zien dat dat naar uitbreiding van de TBS-capaciteit gaat.

die TBS'er zit daar van jou zuurverdiende belastingscenten....

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 17:47

Iemand in de gevangenis net zo goed. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:49

Een TBS'er is veeel duurder.....helpt wel de hulpverlening aan een baan ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 17:49

Heb je daar cijfers van?