De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is er gebeurd met Madeleine McCann?

Madeleine leeft nog
57 (3%)
Madeleine is als gevolg van een ongeluk overleden
132 (9%)
Madeleine is ontvoerd
133 (9%)
Madeleine's ouders zijn betrokken bij het verbergen van haar lichaam
464 (32%)
De verdwijning van Madeleine wordt opgelost
110 (7%)
De verdwijning van Madeleine blijft voor altijd een mysterie
531 (37%)

Totaal aantal stemmen: 1427


Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 14:35

Het is een tragedie. Dat meisje heeft duidelijk mentale problemen, anders zou ze dit niet gedaan hebben. Ze zal zeker zijn geweest van haar zaak, anders doet ze ook niet mee aan een DNA-onderzoek.

Dat een sensatiezoeker zoals Dr. Phil zich er dan weer mee bemoeit, vind ik ronduit misselijkmakend. Ik hoop ook echt dat zij hulp krijgt zoals ze die nodig heeft, en dat dit haar hopelijk niet heel lang blijft achtervolgen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:56

Naar aanleiding van Peter Hyatt, die hier als “Expert” op gebied van leugens genoemd werd, ben ik die man eens gaan onderzoeken.

Voor zover ik heb kunnen vinden:
- heeft hij geen enkele opleiding op het vakgebied van wetenschappelijke linguïstiek
- Is hij geen adviseur van “the criminal justice system”
- heeft hij nog nooit hoeven getuigen in de rechtbank als zijnde expert in zijn vakgebied (waarschijnlijk omdat hij dat niet is)
- de enige keer dat hij wel in de rechtbank moest verschijnen, was dat een aanklacht tegen hem wegens fraude
- heeft hij vooral zelf een theorie ontwikkeld over “recognising deception”, geeft hij daar cusussen in
- anders dan een cursus hier en daar, “helpt” hij law enforcement verder niet met zaken.
- presenteert hij zichzelf graag overal als zijnde expert, maar wat zou hem dan een expert moeten maken?
- De theorieën die hij heeft zijn nooit peer reviewed door wetenschappers in hetzelfde (ofwel het echte) vakgebied.
- Is wat hij doet/presenteert is echt anders dan wat forensisch linguïstische experts (doorgaans doctoraal en hoger opgeleid niveau) o.a. in Nederland doen om gerechtelijk onderzoek te steunen

Peter Hyatt kan het mooi brengen en presenteert zichzelf als expert, maar van alles wat ik kan vinden, is hij niet wat hij pretendeert te zijn.
IMO is hij net zoiets als een dansleraar die zich voordoet als expert op het gebied van COVID.

Maar alsjeblieft, bewijs dat ik het mis heb en trek die man zelf na als je graag wil geloven dat hij echt weet waar hij over praat.

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 17:01

Fortitude schreef:
Sorry, ik lees hier al heel lang heel stil mee, maar kwam toevallig het nieuws over Julia tegen. Haar DNA resultaten zijn binnen, ze is inderdaad niet Maddie.

https://nypost.com/2023/04/04/polish-gi ... -dna-test/


Verbaasde me totaal niet, kunnen we dus gelijk vergeten.

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 17:06

Avalanche schreef:
Het is een tragedie. Dat meisje heeft duidelijk mentale problemen, anders zou ze dit niet gedaan hebben. Ze zal zeker zijn geweest van haar zaak, anders doet ze ook niet mee aan een DNA-onderzoek.

Dat een sensatiezoeker zoals Dr. Phil zich er dan weer mee bemoeit, vind ik ronduit misselijkmakend. Ik hoop ook echt dat zij hulp krijgt zoals ze die nodig heeft, en dat dit haar hopelijk niet heel lang blijft achtervolgen.


Ze hoeft niet bij Dr. Phil in de show te verschijnen hoor, doet ze echt zelf

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 18:27

De show heeft haar benaderd, niet andersom. Of ze ja of nee zegt, doet niet ter zake. Ze hadden haar in de eerste plaats niet moeten benaderen. De manier waarop die show mensen neerzet is absoluut niet in het belang van die mensen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 18:41

Avalanche schreef:
De show heeft haar benaderd, niet andersom. Of ze ja of nee zegt, doet niet ter zake. Ze hadden haar in de eerste plaats niet moeten benaderen. De manier waarop die show mensen neerzet is absoluut niet in het belang van die mensen.


Als men echt dat meisje hadden willen helpen, dan hadden ze haar inderdaad niet voor een camera moeten zetten.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 18:49

Precies.

For reference: Danielle Bregoli.
Meisje komt in de show, aan de haren meegesleept overigens, wordt naar een een of andere ranch gestuurd voor moeilijk opvoedbare kinderen en komt er zwaar getraumatiseerd van terug, met verhalen (die overigens ondersteund worden door andere getuigen) over seksueel misbruik en mishandeling.

Inmiddels is ze aardig succesvol, maar het trauma laat ze niet achter zich.
Er zijn meer verhalen van mensen die door die show totaal anders zijn neergezet dan ze zijn, weer met de nodige gevolgen. Die show is een en al sensatiezoekerij, geld maken over het trauma van mensen. Misselijkmakend gewoon.

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 19:17

Avalanche schreef:
De show heeft haar benaderd, niet andersom. Of ze ja of nee zegt, doet niet ter zake. Ze hadden haar in de eerste plaats niet moeten benaderen. De manier waarop die show mensen neerzet is absoluut niet in het belang van die mensen.


Tuurlijk doet het wel ter zake, had ze geweigerd was ze niet op de buis geweest.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:15

Mensen met onvolgroeide hersenen (wat een 17-jarige gewoon is) zijn niet in staat de gevolgen van zo'n beslissing te overzien, en dus kun je ze er ook niet verantwoordelijk voor houden. Het is de taak van volwassenen om ze daartegen te beschermen.

Daarbij komt dat het meisje mentaal niet stabiel is, anders had ze dit in de eerste plaats niet gedaan. Zo'n kind moet psychologische hulp krijgen, niet een show die dit soort mensen uitbuit voor sensatie.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 07:17

Ik denk dat vrijwel niemand er bij gebaat is om met zijn / haar problemen op TV / in de media te verschijnen, dat stempel raak je nooit meer kwijt. Sowieso maken bepaalde vormen van "hulp" zaken soms alleen maar erger. Doe je het als "hulpverlener" voor je eigen behoeftes of om degene die (op dat moment) kwetsbaar is daadwerkelijk te helpen (niet alleen nu maar ook met zicht op de toekomst), zou altijd de vraag moeten zijn.

Jongedame heeft er volgens mij niks aan als zo'n Dr. Phil haar tentoon gaat stellen :(:)

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:31

Jullie vergeten, dat Dr Fia Johansson, hier een grote vinger in heeft gehad, ze is naar Polen toe gegaan, en Julia "ondersteunt" in het ik ben Madeleine verhaal. en Julia meegenomen naar Amerika, en naar Dr Phil.

Julia is 21 jaar oud, en wilde ook zelf graag in de belangstelling staan. Dit is gelukt, maar niet erg positief.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:59

pmarena schreef:
Ik denk dat vrijwel niemand er bij gebaat is om met zijn / haar problemen op TV / in de media te verschijnen, dat stempel raak je nooit meer kwijt. Sowieso maken bepaalde vormen van "hulp" zaken soms alleen maar erger. Doe je het als "hulpverlener" voor je eigen behoeftes of om degene die (op dat moment) kwetsbaar is daadwerkelijk te helpen (niet alleen nu maar ook met zicht op de toekomst), zou altijd de vraag moeten zijn.

Jongedame heeft er volgens mij niks aan als zo'n Dr. Phil haar tentoon gaat stellen :(:)

Dit dus. Je helpt haar er helemaal niet mee, alleen de verkeerde kant op. Echt niet oké.


ThreeFingers schreef:
Jullie vergeten, dat Dr Fia Johansson, hier een grote vinger in heeft gehad, ze is naar Polen toe gegaan, en Julia "ondersteunt" in het ik ben Madeleine verhaal. en Julia meegenomen naar Amerika, en naar Dr Phil.

Julia is 21 jaar oud, en wilde ook zelf graag in de belangstelling staan. Dit is gelukt, maar niet erg positief.

Oh ongetwijfeld, zij had daar andere keuzes in moeten maken. Soms moet je mensen ook tegen zichzelf beschermen. Ik heb er echt erg veel moeite mee dat er zo'n sensatie van gemaakt wordt.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:03

Mensen kunnen denken dat ze iets willen, of kunnen een beetje opgejut worden / met druk geadviseerd worden om iets te willen.

Ik vind "hij/zij wil het zelf graag" niet direct een reden om dat dan ook maar te doen, als het gaat om iemand in een kwetsbare situatie die dan akkoord gaat met iets dat helemaal niet in zijn / haar (toekomstig) belang lijkt te zijn :(:)

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:16

Dit. Een extreem voorbeeld is iemand die in een psychose graag naakt over straat wilt lopen. In dat geval moet je dat niet goed vinden, want die persoon is niet in een staat om te bepalen of zoiets verstandig is.

En idd, manipulatie is ook een ding, waar de persoon onder druk toestemming geeft, en vooral smerig als dat iemand in een zeer kwetsbare situatie is.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:24

Ja precies. Ik vind het ook in behandelingssituaties, dat behandelaars een bepaalde richting op duwen die hen zelf wel fijn uitkomt :(:)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 00:41

Ach, eigenlijk is dat ook het vervelende van deze zaak. Te veel zogenaamde experts, die allemaal hun zegje willen doen en eigenlijk ambulance chasers/sensatie zoekers zijn. Hoeveel verschillende theorieën zijn er ondertussen wel niet bedacht, onderzocht of gewoon simpelweg verzonnen. Ex politie detectives die boeken schrijven, “helderzienden” die hun plasje er over gedaan hebben, overal internet helden die hele haatcampagnes houden tegen de McCanns, misdaad journalisten/detectives die boeken er over schrijven, ieder met hun eigen theorie.

Madeleine was en is nog steeds “hot news” en dat betekend dat meeliften een bron van inkomsten is.

Ik vind het goed van de McCanns dat ze zelf niet openbaar op Julia gereageerd hebben, ook geen echte reactie voor de camera gegeven hebben op Christian B. Wat ze ook doen, elk woord, elke pauze, elke vorm van emotie wordt door de wereld afgewogen en beoordeeld en goed doen ze het volgens velen toch nooit.

Dr. Phil was vroeger best een oké kerel volgens mij, maar inmiddels gaat het niet meer om mensen helpen, maar alleen om de kijkcijfers.

Maar goed, dat is imo ook de Amerikaanse cultuur:
If you can’t make it, fake it.
In dit geval: Als je mensen niet echt kunt/wilt helpen, kun je wel doen alsof je ze wil helpen. Die Amerikanen leven imo ook wel voor dit soort sensatie gerichte shows.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 00:56

Over dr. Phil kun je een boek schrijven, maar is altijd al een sensatiezoeker geweest. Overigens is hij geen dr. en feitelijk nergens expert in, behalve in geld verdienen over de rug van heel kwetsbare mensen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 01:09

Avalanche schreef:
Over dr. Phil kun je een boek schrijven, maar is altijd al een sensatiezoeker geweest. Overigens is hij geen dr. en feitelijk nergens expert in, behalve in geld verdienen over de rug van heel kwetsbare mensen.


Volgens mij heeft hij op de universiteit van Texas zijn Doctoraal gehaald en ook een Ph.D.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phil_McGraw

Dus de titel klopt wel

Vind het trouwens wel weer grappig dat Dr. Phil als sensatiezoeker bestempeld wordt (waar ik het trouwens volkomen mee eens ben), maar Peter Hyatt wel geloofwaardig geacht wordt te zijn, terwijl die man imo nog net een tandje erger is dan Dr. Phil

Hoe dan ook, ze liften allemaal graag mee op de Madeleine sensatie trein.

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:40

Daphara schreef:
Ach, eigenlijk is dat ook het vervelende van deze zaak. Te veel zogenaamde experts, die allemaal hun zegje willen doen en eigenlijk ambulance chasers/sensatie zoekers zijn. Hoeveel verschillende theorieën zijn er ondertussen wel niet bedacht, onderzocht of gewoon simpelweg verzonnen. Ex politie detectives die boeken schrijven, “helderzienden” die hun plasje er over gedaan hebben, overal internet helden die hele haatcampagnes houden tegen de McCanns, misdaad journalisten/detectives die boeken er over schrijven, ieder met hun eigen theorie.

Madeleine was en is nog steeds “hot news” en dat betekend dat meeliften een bron van inkomsten is.

Ik vind het goed van de McCanns dat ze zelf niet openbaar op Julia gereageerd hebben, ook geen echte reactie voor de camera gegeven hebben op Christian B. Wat ze ook doen, elk woord, elke pauze, elke vorm van emotie wordt door de wereld afgewogen en beoordeeld en goed doen ze het volgens velen toch nooit.

Dr. Phil was vroeger best een oké kerel volgens mij, maar inmiddels gaat het niet meer om mensen helpen, maar alleen om de kijkcijfers.

Maar goed, dat is imo ook de Amerikaanse cultuur:
If you can’t make it, fake it.
In dit geval: Als je mensen niet echt kunt/wilt helpen, kun je wel doen alsof je ze wil helpen. Die Amerikanen leven imo ook wel voor dit soort sensatie gerichte shows.


Heel goed onder woorden gebracht!

Hoe meer je in de zaak verdiept, en je gezonde verstand gebruikt, des te meer, je merkt hoeveel valse berichten verspreidt zijn en worden.

Stel je voor je bent onschuldig, intens verdriet om het verlies van je kind. En dan ook nog beschuldigt worden dat je je eigen kind gedoodt hebt. Soms denk ik dan.....wat als later blijkt ze zijn onschuldig? Gaan deze mensen zich dan diep schamen?

Er wordt inderdaad nog steeds veel geld verdient, over de rug van Madeleine McCann...

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 12:41

Daphara schreef:
Avalanche schreef:
Over dr. Phil kun je een boek schrijven, maar is altijd al een sensatiezoeker geweest. Overigens is hij geen dr. en feitelijk nergens expert in, behalve in geld verdienen over de rug van heel kwetsbare mensen.


Volgens mij heeft hij op de universiteit van Texas zijn Doctoraal gehaald en ook een Ph.D.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phil_McGraw

Dus de titel klopt wel

Vind het trouwens wel weer grappig dat Dr. Phil als sensatiezoeker bestempeld wordt (waar ik het trouwens volkomen mee eens ben), maar Peter Hyatt wel geloofwaardig geacht wordt te zijn, terwijl die man imo nog net een tandje erger is dan Dr. Phil

Hoe dan ook, ze liften allemaal graag mee op de Madeleine sensatie trein.

Nee echt, die man heeft geen kwalificaties.

https://www.distractify.com/p/dr-phil-lost-license

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:59

Avalanche schreef:
Over dr. Phil kun je een boek schrijven, maar is altijd al een sensatiezoeker geweest. Overigens is hij geen dr. en feitelijk nergens expert in, behalve in geld verdienen over de rug van heel kwetsbare mensen.


Avalanche schreef:
Daphara schreef:
Volgens mij heeft hij op de universiteit van Texas zijn Doctoraal gehaald en ook een Ph.D.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phil_McGraw

Dus de titel klopt wel

Vind het trouwens wel weer grappig dat Dr. Phil als sensatiezoeker bestempeld wordt (waar ik het trouwens volkomen mee eens ben), maar Peter Hyatt wel geloofwaardig geacht wordt te zijn, terwijl die man imo nog net een tandje erger is dan Dr. Phil

Hoe dan ook, ze liften allemaal graag mee op de Madeleine sensatie trein.

Nee echt, die man heeft geen kwalificaties.

https://www.distractify.com/p/dr-phil-lost-license


Zoals ik het in jouw link lees, is zijn licentie verlopen, maar dat doet toch niet af aan het feit dat hij wel zijn doctoraal en Ph.D. gehaald heeft?

Dr. Phil does hold a doctorate in psychology, but he’s not a licensed psychologist, because he let his license expire by his own volition.

Dat is als ik het goed begrijp ook de reden dat hij openbaar de problematiek van zijn gasten mag bespreken op TV.

"Dr. Phil is not a mental health professional, but he plays one on TV. He does have official training, but not an active license.
Reportedly, that’s how he gets around the Health Insurance Portability and Accountability Act (HIPAA) and can publicly share his patient interactions. “If he never bills anybody for counseling services, he very well may not be covered by Hipaa ***knip*** Depending on his licensing, he may not have professional ethical obligations, either.”
"

Maar goed, doet niet af aan het feit dat het gewoon iemand is wie het alleen om de kijkcijfers gaat.

Is ook wel iets typisch Amerikaans imo. Had je de credentials van die Hyatt al nagetrokken?

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:18

Ja maar wat ik kon vinden was van zijn eigen videos en vond ik dus niet heel geloofwaardig.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 00:19

Avalanche schreef:
Ja maar wat ik kon vinden was van zijn eigen videos en vond ik dus niet heel geloofwaardig.


Precies, die man heeft geen opleiding gevolgd en wat hij doet heeft niets te maken met het forensische linguïstiek onderzoek waar o.a. de Nederlandse Justitie gebruik van maakt.

https://www.universiteitleiden.nl/geest ... -taalkunde

https://nl.wikipedia.org/wiki/Forensische_taalkunde

Dat zijn universitair geschoolde wetenschappers, hun onderzoeksmethoden zijn peer reviewd (weet het NL woord daar even niet voor). Het is wel een heel erg interessant vakgebied. Ik weet dat er in operation Grange ook forenschische taalkundigen van de University of Portsmouth betrokken zijn geweest, maar kan daar verder inhoudelijk weinig over vinden anders dan dat Dr. Sharon Leal zich openbaar uitgesproken heeft dat volgens haar de McCanns 100% onschuldig zijn.

Maar goed, anders dan een 30 seconden fragment op YouTube kan ik verder helaas niets over hun onderzoek vinden en ik kan me ook zo voorstellen dat het onderzoek en de resultaten vertrouwelijk behandeld worden, maar ik zou daar dolgraag meer over lezen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 05:26

Ik ook :j maar de vertrouwelijkheid begrijp ik ook en die respecteer ik.

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 11:48